Kā top moderna Volvo kravas automašīna

19.jūnijs 2013 13:16

Pirmās sērijveidā ražotās Volvo FH kravas automašīnas šopavasar sāk ceļu no rūpnīcas pie saviem klientiem visā Eiropā. Taču kā top šī modernā kravas automašīna? Kā jaunākās elektroniskās tehnoloģijas un citas iekārtas pārvēršas vienā funkcionējošā vienībā, un kā var nodrošināt augstāko kvalitāti? Dodieties mums līdzi ceļojumā no sākotnējās idejas līdz gatavai kravas automašīnai.

Jaunais Volvo FH tiek dēvēts par „jaunākās paaudzes kravas automašīnu”. Volvo Trucks stratēģiskās plānošanas nodaļas produkta funkciju un rentabilitātes vadītājs Jonass Nordkvists (Jonas Nordqvist) stāsta, ko tas patiesībā nozīmē.

Volvo FH rūpnīca. Foto: Publicitātes foto.

„Varētu teikt, ka īpaši modernai kravas automašīnai ir jāatbilst visiem sarežģīta vienādojuma nosacījumiem. Tai ir jāapmierina gan klienta, gan sabiedrības prasības un veiksmīgi jāapvieno modernās tehnoloģijas ar tādām īpašībām kā kvalitāte, autovadītāja komforts, vides efektivitāte un drošība,” skaidro Jonass Nordkvists.

Kravas automašīnas izstrādes darbs sākas ilgi pirms vispār tiek apsvērta ražošana. Visus šī procesa aspektus no sākuma līdz beigām raksturo augstākās iespējamās kvalitātes meklējumi. Rūpīga klientu, sabiedrības un konkurences analīze rāda, kādām prasībām jaunai kravas automašīnai būs jāatbilst. Tiek pārbaudīts arī tirgus, lai noteiktu, kādas tehnoloģiskās inovācijas var integrēt jaunajā produktā. Šie dati pēc tam veido pamatu detalizēti izstrādātai prasību specifikācijai, kas nosaka to, kā vajadzētu izgatavot modernu kravas automašīnu.

Ražošana – īpaši svarīgs faktors

Kad prasību specifikācija ir nosūtīta, laiks nākamajam izaicinājumam – īstenot idejas realitātē. Lai tas izdotos, ir svarīgi īstenot daudzfunkcionālu darba metodi, kurā visi – no dizaina izstrādes un būvniecības līdz ražošanai – jau no pirmās dienas strādā kopīgi.

„Viens no nozīmīgākajiem parametriem pavisam jaunas kravas automašīnas izstrādē ir tas, ka tai ir jābūt uzbūvējamai. Tas var šķist diezgan pašsaprotami, taču ir ļoti svarīgi, lai ražošanas process būtu ergonomisks, efektīvs un atkārtojams. Būtībā visa pamatā ir spēja nodrošināt augstas kvalitātes produktu,” stāsta Jonass Nordkvists.

Tāpēc tas, ka jaunā Volvo FH sērijveida ražošana notiek ar pilnu jaudu un pirmās kravas automašīnas jau ir ceļā pie klientiem, liecina ne tikai par kaut kā jauna sākumu. Tas norāda arī uz ilga izstrādes posma beigām. Volvo Eiropas rūpnīcās Zviedrijā, Krievijā un Beļģijā galvenā uzmanība bija pievērsta jaunā produkta izstrādei sadarbībā ar inženieriem. Vienlaikus viņi arī sagatavoja dokumentāciju visam, kas rūpnīcās ir jāatjaunina gan attiecība uz jauniem rīkiem, gan jaunām prasmēm.

„Šī ir pavisam jauna kabīne un pavisam jauna kravas automašīna. Nav nevienas korpusa daļas, kas būtu pārņemta no iepriekšējā modeļa, un tas rada prasības gan attiecībā uz mūsu darbiniekiem, gan mūsu iekārtām, jo tās bieži ir paredzētas noteiktam produktam,” skaidro Hanss Elmkvists (Hans Elmqvist), jaunā Volvo FH vispārējās ražošanas projektu vadītājs visās uzņēmuma Eiropas rūpnīcās.

Jauni ieguldījumi rūpnīcās

Īpaši modernai kravas automašīnai ir nepieciešami sevišķi moderni ražošanas rīki. Viens no nozīmīgiem ieguldījumiem šajā jomā ir saistīts ar jaunajām spiednēm, ko izmanto visu kabīnes detaļu ražošanā.

„Unikāla Volvo FH īpašība ir tā, ka daudzas detaļas mēs spiežam piecos posmos. Galvenā uzmanība ir pievērsta ģeometrijas nodrošināšanai – jo vairāk reižu detaļa tiek spiesta, jo labāk dažādas detaļas turas kopā, ļaujot uzlabot kabīnes montāžu,” skaidro Hanss Elmkvists.

Vēl viens nozīmīgs ieguldījums bija 56 jaunu robotu iegāde, kas ražošanu padara efektīvāku. Automatizācija nodrošina arī to, ka visām kravas automašīnām ir vienāda kvalitāte. Var minēt vienu piemēru – visi stikli kravas automašīnā tagad ir cieši nostiprināti. Šādam risinājumam ir divas priekšrocības: kabīne ir drošāka, jo logi veido daļu no kabīnes struktūras, un arī ražošanas process ir efektīvāks un kvalitatīvāks nekā iepriekš.

Pilotrūpnīcas produktu izstrādei

Vēl viens nozīmīgs rūpnīcu uzdevums bija piedalīties jaunās kravas automašīnas izstrādē. Lai to paveiktu, netraucējot notiekošo ražošanu, divās Volvo Zviedrijas ražotnēs (Tuvē (Tuve) un Ūmeo (Umeå)) tika izveidotas pilotrūpnīcas. Tās var raksturot kā ražošanas rūpnīcu reālo montāžas darbību miniatūru imitāciju. Tajās var pārbaudīt jaunos rīkus un izstrādāt kravas automašīnu izgatavošanas metodes. Mērķis lielā mērā bija pārvērst teoriju praksē, noteikt labāko montāžas procesu un noskaidrot, vai vispār ir iespējams uzbūvēt kravas automašīnu tā, kā to iecerējuši inženieri, izmantojot viņu paredzētos rīkus.

„Gluži tāpat kā asinsrites sistēma cilvēka organismā, mēs „izejam cauri” visai kravas automašīnai, lai nodrošinātu, ka viss darbojas tieši tā, kā plānots. Iepriekšējā testa ražošana pilotrūpnīcā ir nozīmīga šī kvalitātes kontroles procesa daļa.”

Pilotrūpnīcas tika izmantotas arī kā bāze, kurā tika veicināta montāžas darbinieku kompetence gan vietējā, gan globālā mērogā. Dažu pēdējo gadu laikā galvenie dalībnieki no visas pasaules pilotrūpnīcās strādāja kopā ar kravas automašīnas būvētājiem, lai uzzinātu, kā veidot jauno kravas automašīnu. Kad pienāca laiks montāžas procesu ieviest parastajā ražošanā Zviedrijas rūpnīcās, galvenie dalībnieki varēja apmācīt savus kolēģus par to, kas jādara. Ieguvumi globālā mērogā būs tādi paši.

„Mēs visu esam ieplānojuši līdz sīkākajām detaļām – lielā mērā tāpēc, ka šī ir tik kompleksa kravas automašīna, taču rezultātā būs daudz vieglāk sākt kvalitātes nodrošinātu ražošanas procesu arī citās rūpnīcās. Jaunais Volvo FH ir pielāgots visai pasaulei,” atzīst Hanss Elmkvists.

Ergonomiskāka montāža

To ņemot vērā, īpaši moderna ir ne tikai pati kravas automašīna un jaunizstrādātie rīki. Pilotrūpnīcas tika izmantotas arī kā nozīmīgs laukums vienkāršāku un ergonomiskāku rutīnu izstrādē darbiniekiem. Lai arī pats produkts ir sarežģītāks, vienkāršošana un pārdomāti montāžas risinājumi ir atvieglojuši jaunās kravas automašīnas būvniecību. Kā piemēru var minēt šasiju, kas tagad ir apgriezta otrādi, lai atvieglotu piekļuvi visām dažādajām detaļām. Turklāt visi elektriskie kabeļi ir ierīkoti šasijas labajā pusē un sniedzas līdz kabīnei, savukārt gaisa un ūdens pievadcaurules atrodas kreisajā pusē, – tas viss darīts ar mērķi atvieglot montāžu.

„Es pavisam droši varu teikt, ka visi uzlabojumi ražošanas procesā sniedz labumu arī klientam. Uzlaboti darba apstākļi rada augstāku produkta kvalitāti. Ja kaut ko var vienkārši samontēt, ir arī viegli to darīt pareizi,” secina Hanss Elmkvists.

Pilotrūpnīcas

Zviedrijas pilotrūpnīcas Ūmeo un Tuvē ir parastās montāžas līnijas miniatūras imitācijas. Šāda pieeja tika pieņemta gan jauna Volvo FH produkta izstrādei, gan arī nolūkā apmācīt darbiniekus par jauno modeli, pirms sākta tā sērijveida ražošana. Abos gadījumos mērķis bija uzlabot gala produkta kvalitāti, netraucējot parasto sērijveida ražošanu rūpnīcā. 

Vai zinājāt, ka...

... ir nepieciešamas aptuveni piecas dienas, lai tērauda rulli pārveidotu par kravas automašīnu?

... pirms kabīnes montāžas pabeigšanas pie tās roku ir pielikuši aptuveni 350 cilvēki?

... Volvo FH krāsošanai ir nepieciešami 3,8 litri krāsas?

... katra spiednes iekārta sver 25–30 tonnas?

... kravas automašīnas būvniecībā ir izmantotas 2790 skrūves?

... jaunais Volvo FH sver 7500–12 500 kg (atkarībā no specifikācijas)?

 
Komentāri
 
Nav pievienots neviens komentārs.
Tavs komentārs
 
 
Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Visu vai neko- sieviete ar nozagtu kemperi uzsāk mežonīgu bēgšanu no policijas (+ VIDEO) 3

Video no ASV: sieviete ar nozagtu "Motorhome" bēg no policijas un neapstājas arī pēc vairākām avārijām un busiņa ietriekšanās palmā, kas izārda transportlīdzekļa priekšējo daļu un sānus. Lasīt vairāk

 

Vakar kravas auto plīsa riepa, kā rezultātā zaudēja vadāmību un iebrauca pretējā braukšanas joslā 8

Māris Ozoliņš, iAuto redaktors: "Ja grib, tad var! Lūk, šādu informāciju par ceļu satiksmes negadījumiem mēs šodien saņēmām no Valsts Policijas Vidzemes reģiona pārvaldes. Salīdzinājumam zemāk saite uz rakstu no Valsts policijas sagatavotās informācijas medijiem un sabiedrībai." Lasīt vairāk

 

50 km/h vietā gandrīz 140 km/h - jaunietis "testē" mašīnu pēc remonta; policija iejaucas 23

Piektdien tika apturēts, kāds jaunietis, kurš, "testējot auto", apdzīvotā vietā vairāk nekā divas reizes pārsniedzis atļauto ātrumu. Tajā pašā dienā policijas darbinieki fiksēja vēl divus ātrumpārkāpējus. Lasīt vairāk

 

87 % iedzīvotāju elektriskos skrejriteņus uzskata par draudu satiksmes drošībai 6

Lielākā daļa jeb 87 % iedzīvotāju elektriskos skrejriteņus uzskata par draudu satiksmes drošībai, liecina apdrošināšanas sabiedrības ERGO (ERGO) pētījums*, kas veikts kopā ar Latvijas Automoto biedrību (LAMB) kopīgi īstenotās kampaņas “Ar cieņu brauksi, tālāk tiksi!” ietvaros. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti