Valsts kontrole brīdina par elektroauto uzlādes tīkla negatīvo ietekmi uz valsts budžetu 23

 

Foto: iAuto.lv

Nozare.lv | 18.maijs 2019 9:59

Valsts kontrolē aģentūrai LETA stāstīja, ka 2018.gada finanšu revīziju redzeslokā tika iekļauti elektroauto uzlādes infrastruktūras nodrošināšanas pasākumi, kam no valsts budžeta jau iztērēti 3,5 miljoni eiro.

2016.gadā Ceļu satiksmes drošības direkcija (CSDD) uzsāka īstenot Eiropas Savienības (ES) projektu "Elektroauto uzlādes infrastruktūras izveidošana", kura ietvaros līdz 2021.gadam Latvijā plānots uzstādīt 139 elektroauto ātrās uzlādes stacijas, no kurām 70 uzsāka darboties 2018.gada jūlijā. No projekta sākuma līdz 2018.gada beigām elektroauto uzlādes tīkla izveidei ir izlietoti 3,3 miljoni eiro, bet elektroauto uzlādes tīkla uzturēšanas izmaksu segšanai CSDD no valsts budžeta 2018.gadā saņēma gandrīz 188 000 eiro.

Valsts kontrole pēc revīzijas atzīst, ka elektroauto uzlādes tīkla darbības rezultāti pirmajos sešos mēnešos norāda uz risku, ka bez papildu atbalsta pasākumiem elektroauto izmantošanas veicināšanai un elektroauto lietotāju paradumu maiņai izveidotās infrastruktūras uzturēšana ilgtermiņā valsts budžetam var izmaksāt dārgāk, nekā sākotnēji prognozēts, tādējādi ilgtermiņā radot būtisku slogu valsts budžetam.

Valsts kontrole aprēķinājusi, ka 2018.gadā vienas elektroauto uzlādes stacijas fiksētās izmaksas bija vidēji 2837,67 eiro un vienas elektroauto uzlādes izmaksas bija 29,32 eiro, no kuriem 26,43 eiro jeb 90% tiek finansētas no valsts budžeta. "Šo salīdzinoši augsto elektroauto uzlādes pakalpojuma pašizmaksu galvenokārt ietekmē Latvijā mazais reģistrēto elektroauto skaits un fakts, ka tikai aptuveni 12% no visām uzlādēm tiek veiktas elektroauto uzlādes staciju tīklā," skaidroja revīzijas iestādē.

Pēc Valsts kontroles teiktā, šāda situācija izveidojusies tāpēc, ka absolūtais vairākums elektroauto vadītāju uzlādei izvēlas vietas, kas atbilst viņu ikdienas ritmam un paradumiem, nevis projekta ietvaros uz "TEN-T" ceļiem un lielākajās apdzīvotajās vietās izveidotajās elektroauto uzlādes stacijās.

"Pamatā tas notiek mājās, pie iestādēm vai iepirkšanās centriem, kur jāpavada laiks, nevis dīkstāvē jāgaida, kad auto uzlādēsies. Līdz ar to veidojas augstas elektroauto uzlādes staciju dīkstāves izmaksas, jo uzturēšanas izmaksas ir jāsedz neatkarīgi no tā, vai uzlādes stacijas tiek izmantotas," norādīja Valsts kontrolē.

Eiropas valstīs elektroauto izmantošanas veicināšanai tiek sniegti dažādi valsts un pašvaldību finansēti atbalsta pasākumi. Izplatītākie ir tie, kas padara lētāku elektroauto iegādi vai sniedz elektroauto lietotājiem priekšrocības pilsētu infrastruktūras lietošanā.

"Lai gan Latvijā elektroauto vēl nav ļoti izplatīti - 2018.gada beigās bija reģistrēti vien 460 šādi auto, arī mūsu valstī elektroauto lietotājiem ir pieejamas atsevišķas priekšrocības, salīdzinot ar iekšdedzes dzinēju automobiļu lietotājiem. Piemēram, bezmaksas autostāvvietas, sabiedriskā transporta joslu izmantošana un nodokļu atlaides, iegādājoties un lietojot elektroauto," pauda Valsts kontrolē.

 
Visi komentāri
 
Kanibaals 18.maijs 2019 10:57
1 0 Atbildēt

Kāds vēl valsts budžets, ja gadā iegūst 10miljonus pārdodot CO2 kvotas. Un nez no kurienes radīsies pēkšņi tie lietotāji, protams ka vajag laiku. Latvijā nav dabasgāzes uzpildes stacijas un kāds brīnums nav arī auto ar CNG iekārtām.

msh 18.maijs 2019 11:10
1 1 Atbildēt

Tas pēdējais, tu mani sasmīdināji... Laikam neesi lasījis CNG tofiku - CNG uzpildes stacijas pazuda jo akcīzes nodokļa dēļ nebija izdevībi lietot CNG; bez akcīzes nodokļa izmaiņām bet šitā iegrūžot valsts naudu CNG uzpildes staciju izveidei, rezultāts būtu +/- tāds pats kā tagad ar elektromobīļiem.

Kanibaals 18.maijs 2019 22:28
0 0 Atbildēt

Tas bija pirms desmit gadiem, tagad nodoklis ir izmantošanai par degvielu — 9,64 euro par vienu megavatstundu (MWh), ņemot vērā dabasgāzes augstāko siltumspēju;

viencexperc 18.maijs 2019 13:04
13 5 Atbildēt

Valsts kontroles budžets ir 7.5 miljoni eiro gadā.

Ko viņi dara? Neko. Es pats no savas algas viņiem maksātu, ja pēc to viņu revīziju kāds sēdētu cietumā, kāds tiktu atlaists AR valstij nodarīto zaudējumu segšanu, bet kādam tiktu ligta iespēja strādāt Valsts pārvaldē.

Bet tagad - 7.5 miljonus mēs viņiem maksājam, lai viņi sēdētu kā tādas marasmātiskas vecenes uz soliņa pie kāpņutelpas.

imzz 18.maijs 2019 21:56
0 0 Atbildēt

Nu, kādreiz jau toreizējo Valsts kontrolieri Raiti Černaju nosauca par "politikāņu kabatas vaukšķi".

gunbox 18.maijs 2019 13:26
1 0 Atbildēt

Tak tikko vēl ziņās bija, ka Ušakovs nopizģījis 20 limonus un valsts kontrolei pie vienas vietas... kaut kadas kapeikas 3.5 apmērā ir nozīmīgāks rādītājs?

Pļurkt 18.maijs 2019 19:04
17 1 Atbildēt

vienas elektroauto uzlādes izmaksas bija 29,32 eiro, no kuriem 26,43 eiro jeb 90% tiek finansētas no valsts budžeta.

-----------------------

Ar šito arī vajadzēja sākt!!!!

Es ar saviem IZPLĒSTAJIEM nodokļiem uzturu kaut kādu skaitu izredzēto, kam ir dotas TIESĪBAS braukt ar pamatīgu atlaidi!!

Janeks90 18.maijs 2019 20:44
7 8 Atbildēt

Pērc elektroauto un būsi viens no tiem “izredzētajiem”

Kanibaals 18.maijs 2019 22:30
3 0 Atbildēt

Nu tak apkalpošana ir veids kā uzvārities Lukstiņa mafijas pietuvinātajiem.

Vērotājs no malas 19.maijs 2019 9:39
1 0 Atbildēt

Paskatieties,kā notiek processatiksmes ministrija-CSDD-Radaru un elektromobilitātes nodaļa-citi kantori.

Nav lēti 19.maijs 2019 9:53
1 0 Atbildēt

No visa šī izriet, ka elektroauto uz 100km ceļa izmaksā 10eur, un tas iz vairāk nekā jebkurš dīzelis un daļa benzīna auto.

Kanibaals 19.maijs 2019 12:14
0 0 Atbildēt

Neizriet viss. No tā izriet ka CSDD ir nākošais ko Valsts kontrolei ir jāizkrata.

Lelde 18.maijs 2019 21:22
0 9 Atbildēt

Ir sestdienas pēcpusdiena, tuvojas vakars, prāts tā vien sliecas doties kopā ar draugiem iedzert, atzīmēt nedēļas nogali, apspriest šodienas Latvijas izlases sniegumu cīņā ar Krievijas komandu. Nedari to! Par mazāk kā viduvējas kvalitātes dzēriena pudeles cena aizpildi loterijas biļešu komplektu ar saviem Laimīgajiem skaitļiem tuvākajai PowerBall goo.gl/kX177C izlozei, kura notiks šonakt pēc Latvijas laika. Un rīt, ja paveiksies – pamodīsies bagāts. Ja tomēr nepaveiksies – vismaz nesāpēs galva un nebūs morālo par dzērumā sastrādāto.

Starp citu – iesaku izmēģināt sindikātu taktiku – aprakstu un izskaidrojumu atradīsi loto brokera mājaslapā, kura ievērojami palielina laimesta iespēju.

Un padomā, vai varēsi sev piedot, ja nebūsi mēģinājis iegūt Džekpotu, kurš ļaus saņēmējam visu atlikušo mūžu nestrādāt un pilnvērtīgi baudīt karalisku dzīvi – māju Jūrmalā, Baltezerā vai Mežparkā, brīvdienu māju kaut kur Vidusjūras krastā ar jahtu piestātni, sapņu autoparku, ceļojumus apkārt pasaulei.

Nissan e-NV200 vadonis. 19.maijs 2019 9:31
1 2 Atbildēt

Ar tādiem ātrās uzlādes tarifiem jūtos kā apčakarēts,jo braucot ar tādas pašas klases dīzeļauto man sanāk ceļa izmaksas vismaz par 30% lētāk.Tāpēc,pēc pašsaglabāšanās principa cenšos izmantot citas uzlādes iespējas. Un tā lielie mahinātori,gribēdami no teles momentāli ar spēcīgu slaukšanu dabūt daudz piena,ir norāvuši pienu.

Nissa e-NV200 vadonis 19.maijs 2019 15:34
0 2 Atbildēt

Šodien baznīcā,kā brīnišķīgu papildinājumu,man sanāca dzirdēt 1877. gada Bībeles izdevuma 1 Pētera vēstules 2 nodaļas 2 punktā rakstīto :

Tā,kā jaunpiedzimuši bērniņi iekārojaties to garīgu bezviltīgu pienu,kā jūs caur to uzaugat.

Nissan e-NV200 vadonis 19.maijs 2019 9:51
0 1 Atbildēt

Ieviešot Bezizmešu transportu,tam Valsts iegūst Eiropas līdzfinansējumu.Vai patiešām viņš tik švaks? Kur tad tā naudiņa paliek?

Rexx 19.maijs 2019 9:52
5 0 Atbildēt

Jā, šis, un vēl arī iespējamā pieaugošā slodze elektrotīklam. Esošie pierīgas guļamciemati,- ja pie katras mājas, kurai šobrīd ir 25-32A pieslēgums, siltumsūkņi, elektriskās apkures,utt., papildus vēl piespraudīs kādas 2 eldktromašīnas, kurām katrai vajadzēs 16A lādēšanas strāvu? Varbūt kāds kompetents pilsonis varētu šeit pastāstīt par situāciju, kas veidosies, ja, piemēram, 30 māju ciematiņa pieprasītā jauda kāptu no 960A uz 3000A?Un šie elektroauto lietotāji taču arī akcīzi par degvielu nemaksātu. Budžets to necietīs. Nevienam, izņemot pašu lietotāju, nevajag, lai kāds brauktu pa lēto. Visi pārējie ir ieinteresēti padarīt lietotāju atkarīgu no savas funkcijas(resursu tirdzniecība, nodevu nomaksa). Tas pēdējais gan nav tikai par elektroauto. Šobrīd elektro tiek sludināts kā lēts un ekoloģisks. Lai sasniegtu "kritisko masu", kuru pēcāk "uzsēdināt" uz papildus izmaksām- nodokļiem, pieslēgumu izbūvēt, utt. Gan jau arī tad kādu nodokli piemeklēs. Kaut vai maksu par km.

wons 19.maijs 2019 17:49
1 0 Atbildēt

kuru pēcāk "uzsēdināt" uz papildus izmaksām- nodokļiem

Tas tas varētu būt.

Bradypus 20.maijs 2019 10:52
2 0 Atbildēt

Ne tikai izmaksām... Degvielu vari ieliet par skaidru naudu jebkurā tankā, vai pat no kaimiņa šķūnīša mucas. Elektroauto lādēšanu tev uzskaita ar viedo skaitītāju, sekojot taviem paradumiem, apmaksu jāveic ar bankas pārskaitījumu un pašu iespēju uzlādēties var vienkārši izslēgt.

Kanibaals 21.maijs 2019 8:28
0 1 Atbildēt

Elektroauto lādē naktīs. Tā kā 70% mums saražo HES tad Daugavai jāturpina tecēt arī naktīs un elektroauto mums ir nepieciešami.

spriidiic 22.maijs 2019 10:52
0 0 Atbildēt

Kad nakts sākumā būs steidzīgi jāizbrauc , Daugava turpinās tecēt , elektrību tiks ražota , tomēr nāksies lūgt paziņas ar normālu auto lai izpalīdz .

Walacc 20.maijs 2019 9:23
1 0 Atbildēt

Tas ir tāpat kā ar gājēju celiņiem un iemītām taciņām - ja celiņu neveido tur kur cilvēki jau ir ieminuši takas - maz ticams ka kāds pāries uz izbuvētu celiņu lietošanu ...

Ja mazliet padomātu gan jau varētu izdomāt kur un kā labāk šīs uzlādes utml. stacijas izvietot.

Bet ja kādam gribas izdomāt divriteni no jauna + varbūt vēl mēģināt to ar kvadrātainiem riteņiem ... nu neviens jau nevar aizliegt ...

spriidiic 20.maijs 2019 23:39
5 0 Atbildēt

Viss elektroauto karnevāls trāpa tikai vieglajiem auto . Sabradāt personīgā auto lietotāju , kontrolēt to . Atņemt iespēju pārvietoties kad gribi , kurp gribi .

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Genesis parāda grezna elektriskās piedziņas krosovera konceptu (+ FOTO)

Ņujorkas autoizstādē izliktajam Neolun ir koncepta statuss, ar lielu potenciālu pārtapt par sērijveida modeli GV90. Lasīt vairāk

 

Iesaka eksperts: no kā jāuzmanās autovadītājiem pavasarī? 1

Varētu šķist, ka pavasarī, kad nokusis sniegs un kļuvis gaišāks, par ceļu satiksmes drošību var raizēties mazāk. Taču arī pavasarī ir vairāki būtiski faktori, kas jāņem vērā, lai droši un bez raizēm nokļūtu iecerētajā galapunktā, tāpēc Swedbank kopā ar Drošas Braukšanas Skolas direktoru Jāni Vanku sagatavojis padomus, kam jāpievērš īpaša uzmanība, pārvietojoties ar auto pavasarī. Lasīt vairāk

 

Frānsisa Skota Kī tilts pēc avārijas - postījumu apmērs (+ VIDEO) 16

Vakar pēc kravas kuģa DALI ietriekšanās sagruva Frānsisa Skota Kī tilts ASV ostas pilsētā Baltimorā. Drona lidojums ļauj novērtēt katastrofas apmērus, sagrauto tiltu un cietušo kuģi. Lasīt vairāk

 

KEM plāno paplašināt atbalsta programmu elektroauto un hibrīdauto iegādei 18

Klimata un enerģētikas ministrija (KEM) plāno paplašināt atbalsta programmu iedzīvotājiem elektroauto un hibrīdauto iegādei, aģentūru LETA informēja KEM pārstāvji. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti