Mazāk kā citviet Eiropā - latviešiem vajadzīga 7 mēnešu alga, lai atļautos lietotu auto 37

 
Nozare.lv | 3.septembris 2024 19:20

Auto ir visai dārgs pirkums, tādēļ šoferi bieži spriež, cik daudz naudas ir vērts veltīt transportlīdzeklim. Spēkratu datu uzņēmums "carVertical" veica pētījumu, lai noskaidrotu, cik mēnešus Eiropas valstīs - tajā skaitā Latvijā - ir jāstrādā, lai ar vidējo algu varētu iegādāties lietotu auto. Pētījumā atklāts, ka spēja atļauties automašīnu katrā valstī būtiski atšķiras.

Latvieši lietotam auto novirza teju 7 mēnešu algu

Izpētot lietoto auto tirgu 23 Eiropas valstīs, atklāts, ka kopumā, lai atļautos lietotu auto par vidējo cenu, nepieciešams strādāt teju 10 mēnešus. Daudziem autovadītājiem šāda auto pirkums var būt izaicinošs.

No pētījumā iekļautajām 23 valstīm Latvija ierindojas 16. vietā. Respektīvi, Latvijā spēja atļauties iegādāties automašīnu ir labāka nekā vairumā Eiropas valstu. Latviešiem ir jāstrādā 6,9 mēnešus, lai nopirktu lietotu auto, līdzīgi kā kaimiņiem - lietuviešiem. Taču tas var prasīt arī ilgāku laiku, jo ne visiem ir iespējams ik mēnesi iekrāt visu algu - pat mājsaimniecībās ar vairākiem pelnītājiem.

Finanšu eksperti parasti iesaka netērēt automašīnai vairāk par sešu mēnešu algu. Taču vairumā izpētīto valstu automašīnu pircēji šo ieteikumu ignorē un tiecas pēc dārgākiem spēkratu modeļiem.

Portugāļu autobraucējiem no izpētītajām Eiropas valstīm ir jāstrādā ilgāk, lai spētu atļauties lietotu auto par vidējo cenu - līdz pat 22,4 mēnešiem. Tālāk seko rumāņi - 15,4 mēneši un serbi - 14,7. Somiem ir jāstrādā vismazāk, lai iegādātos automašīnu - tikai 2,7 mēnešus. Viņiem līdzās ir arī vācieši - 6 mēnešus, un šveicieši - 6,1.

Spēja atļauties auto katrā valstī būtiski atšķiras

Pēc Latvijas Finanšu nozares asociācijas datiem, vidējā aizdevuma summa lietota auto iegādei Latvijā ir 7500 eiro, savukārt vidējā alga - 1100 eiro. Ņemot vērā, ka bieži šoferi līzingā ņem dārgākus spēkratus, lētākas alternatīvas pētījumā varētu nebūt iekļautas. Tādēļ vidējā transportlīdzekļa cena valstī varētu būt pat nedaudz zemāka.

Piemēram, BMW 3. sērija un "Volvo XC60" ir vieni no populārākajiem auto modeļiem Latvijā. 2016.gada vai jaunāka ražojuma 3. sērijas spēkratu aptuvenā zemākā cena ir 19 000 eiro, tādēļ, lai to varētu atļauties, jāstrādā vismaz 17,5 mēnešus. Savukārt līdzīga gada "XC60" izmaksā teju 20 000 eiro. Lai to iegādātos ar vidējo algu, jāstrādā vismaz 18,4 mēnešus.

Augstākā vidējā lietota auto cena ir Šveicē - 39 000 eiro. Taču arī vidējā alga Šveicē ir viena no pētījumā aplūkotajām valstīm augstākā - 6377 eiro. Tālāk seko Austrija, kur vidēji auto izmaksā 28 500 eiro, bet Portugālē - 24 200 eiro. Lai arī automašīnai tiek novirzīts līdzīgs naudas daudzums kā Austrijā, tā arī Portugālē, vidējā alga abām valstīm ir krasi atšķirīga. Austrijā tā ir 2600 eiro, savukārt Portugālē - nepilni 1100 eiro.

Līdzīgās pozīcijās kā Latvija ir arī Ukraina ar lietota auto vidējo ceno 5000 eiro un Somija - 8000 eiro. Minētajās valstīs gan krasi atšķiras pirktspēja. Vidējā alga Ukrainā ir 394 eiro, savukārt Somijā - vairāk nekā 2900 eiro.

Daļai autobraucēju varētu šķist, ka vairāku mēnešu algas novirzīšana lietota auto iegādei ir par dārgu, taču jāņem vērā, ka lietotiem spēkratiem var būt dažādas slēptās izmaksas. Piemēram, daudziem tirdzniecībā esošajiem auto var būt viltots odometra rādījums vai pat nomaskēti bojājumi.

Lietoto auto tirdzniecībā novērojama stabilitāte

Uzņēmuma "carVertical" auto nozares eksperts Mats Buzelis (Matas Buzelis) norāda, ka lietoto auto tirdzniecība ir atguvusies, tā vairs nestagnē, un situācija tirgū ir uzlabojusies, salīdzinot ar pērn pieredzēto. Uzlabojoties jaunu spēkratu pārdošanas rādītājiem, lietoto auto tirgū parādās mazlietoti spēkrati, kas bijuši viena īpašnieka rokās, palielinot pircējiem izvēles iespējas.

"Ir novērojams, ka lietoto auto tirgus stabilizējas visā Eiropas kontinentā. Lietoto auto cenas pamazām samazinās, piedāvājumam sasniedzot pieprasījuma apjomu. Beidzot tie cilvēki, kas vēlējās pārdot savus auto, lai iegādātos jaunu, to var darīt. Nav jāgaida gadiem ilgi, lai nopirku jaunu transportlīdzekli," skaidro "carVertical" pārstāvis Mats Buzelis.

Pētījuma metodoloģija

"carVertical" pētījumā aplūkotas un sarindotas 23 valstis dilstošā secībā, atkarībā no nepieciešamā laika, lai varētu atļauties lietotu auto. Šie dati iegūti, balstoties uz vidējo auto cenu un darba algu katrā no valstīm. Vidējā lietota auto cena katrā valstī aprēķināta, balstoties uz publiski pieejamo informāciju plašsaziņas līdzekļos, sludinājumu portālu statistiku, "carVertical" sadarbības partneru sniegtajiem datiem, kā arī valsts iestāžu informāciju par 2023. un 2024.gadu. Vidējā darba alga katrā no valstīm tika iegūta portālā "Numbeo". Pētījums veikts no 2024.gada jūnija līdz jūlijam.

 
Visi komentāri
 
uupis 3.septembris 2024 21:43
6 4 Atbildēt

Manipulācija!

Ja runa ir par vidējo algu, tad jāsalīdzina ir viena izlaiduma gada auto!

Bet šis pētījums salīdzina ka lūk Latvijā var nopirkt dārza ķerru ātrāk nekā Vācijā vācietis nopirks Mersedesu! 

Dārza ķerras un Mersedesa drošības atšķiras kardināli! Tāds visai manipulatīvs pētījums!

Pētījums 4.septembris 2024 9:28
4 4 Atbildēt

Parāda,  ka mēs kādu prātā esam 3. šķiras valsts (bufervalsts) ,  kuras iedzīvotājiem norma ir braukt ar 7t€ vērtiem auto, kamēr Austrijā,  vai pat Portugāle,  var braukt ar 20t€ vērtiem auto.  Piemēram Vāciešu autobild,  pat degvielas cenu salīdzinājumos,  Baltiju neiekļauj. Laikam viņuprāt mēs neesam EU, bet paši zināt kas...

AAA 4.septembris 2024 15:14
3 0 Atbildēt

Nesalidzini Portugali vai Griekiju ar Vaciju un Austriju , pat Latvija dzives limenis ir labaks neka Portugale un Griekija , tik viniem tas saulites ir vairak neka mums

Sergejs 4.septembris 2024 11:10
4 0 Atbildēt

Jā, arī sapratu ka ķerru un mercedes salīdzina jo iztrūkst sadaļa kurš tad sakaitās tas vidējais lietotais auto katrā valstī.

Varēja tad palikt kaut vai pie tā cik tad jāstrādā lai nopirktu to 8g vecu XC60, jeb tas pie mums ir lietots auto (virs vidējā), bet Šveicē jau skaitās šrots un līdz ar to nevar salīdzināt?

uupis 4.septembris 2024 16:09
2 0 Atbildēt

Nu tieši tā - pētījums manipulācija!

BMW 4.septembris 2024 11:25
3 0 Atbildēt

Tieši tā, Vācijā ar Lietotu auto saprot līdz 3 gadiem. Latvijā lietotam nereti ir 23 gadi bet vācijā tas jau ir šrotvāgens.

anonimikis 3.septembris 2024 22:48
2 3 Atbildēt

Pa 7 mēnešu algu jau sanāk diezgan labs jauns auto.

gāze 3.septembris 2024 23:47
7 0 Atbildēt

Tas ir ja dzīvo pie mammas, neko nemaksā un mamma vēl ēst uztaisa? Repektīvi 0 izdevumi un 7 mēnešos auto rokā

AAA 4.septembris 2024 12:50
3 0 Atbildēt

Protams ja tu dzivo no valsts pabalsta , tad tev ari neka nesanak

Sergejs 4.septembris 2024 12:56
2 0 Atbildēt

Tu par visādu "valsts projektu vizualizācijas āģentūra" darboņiem kam nodokļu maksātāji nesaprotamu iemeslu pēc maksā pabalstus (algas) 5-10 tūkstoši eur?

AAA 4.septembris 2024 14:55
3 0 Atbildēt

Ne , bet par tiem , kas sez uz pabalstiem un raud cauram dienam cik viss ir slikti un , ka valsts vinam neko nav iedevusi , cilveki , kas grib , Latvija dzivo loti labi , brauc ar jaunam masinam , celo pa eiropu un pa ienakumiem nesudzas

Krotow 5.septembris 2024 12:34
22 0 Atbildēt

Viss ir otrādi ja esi valsts uzņēmuma valdē ar 10k€ "pabalstu".

Sergejs 5.septembris 2024 15:26
0 0 Atbildēt

Ir arī kas sviedros raujās pa 5-10 valdēm/padomēm, ja visi LV tā rukātu sen jau mēs būtu ekonomika Nr 1 pasaulē🤔

650 5.septembris 2024 2:08
0 0 Atbildēt

= "ēst uztaisa"- ko ta vēl viņam vaig, varbūt lai arī m-netu uztaisa ?

Onsis 4.septembris 2024 7:34
1 0 Atbildēt

Par vienu māneša algu var nopirkt 3 golfus ar apskati un pilnu bāku degvielu

darklight 4.septembris 2024 9:09
11 1 Atbildēt

Izlasīju divreiz, tā arī neko nesapratu pēc kādiem kritērijiem tās cenas tika noteiktas. Kaut kāda pirkstu salīdzināšana ar citiem locekļiem sanākusi.

Jony 4.septembris 2024 11:36
2 0 Atbildēt

Es ar par šo iesmeju. LV pērk lietotu auto par 10t (kas jau skaitās 3-šais tirgus), kamēr centrāleiropā skatās 20t vērtiem. Pilnīgi rakstā bezjēdzīgi salīdzinājumi.

Nu 4.septembris 2024 15:29
0 0 Atbildēt

bet tā ir  

Pat respektabli auto dīleri, savās mājas lapās,  gandrīz 200tkm nobraukusiem auto , atļaujas rakstīt  -   MAZLIETOTS auto 

Ābols 4.septembris 2024 9:22
10 5 Atbildēt

To ko var atlauties, bet ko gribās ir divas dažādas pozīcijas.

Latvijā 80% spļaudīsies, par opel, honda, toyota, hyundai... ko varētu atļauties piemēram 6-8gv, bet dos priekšroku audi, bmw, volvo kas būs 2x vecāks, nomocītāks un vēlpietam būs jāņem kredītu jo logiski, ka nesanāk komplektācijai ko gribas.

Un tad brauc ar vecu sapuvušu vācu marku kas ir uzpulēta un spīd 'kaifojot' ar pirkstiem gaisā, dzīvojot no algas uz algu, jo kaut kāds stereotips ka šīs markas esot labākas...

 😂 Pateiksu priekšā - neviens uz to veco mpaku vai sline rūsas spaini neatskatās! Beidziet pazorīties un lekt pāri saviem līdzekļiem! 😉

Freijers 4.septembris 2024 9:37
2 5 Atbildēt

Davai tukši nedirs, pieticīgais....Hyundai vēl varbūt, visi pārējie lietoti ir +/- līdzīgi cenās , mašīnām ap 3/4K vispār gandrīz cena mats matā....protams mazākai konzervbundžai cena būs zemāka, kaut gan diez vai, jo arī mazauto pie taupīgajiem latviešiem ir ciparos auguši, drīzāk prēmijumi ir zemāka cenā (jo dārgāki ekpsluatācijā un pāris litriņi degvielas klāt uz 100ta jāielej, kas taupīgajam latvietim traģēdija).

BMW 4.septembris 2024 11:28
1 6 Atbildēt

BMW tu vari nopirkt par 12k euro, nobraukt 5 gadus un pārdot par 10k.  Arī Hujdaj var nopirkt par 12k, bet pēc 5 gadiem diez vai par 2k atradīsies kāds pircējs.

Nu 4.septembris 2024 14:31
7 0 Atbildēt

gan pilnīgās muļķības.  Par 12€ pirkts BMW, ir jau gandrīz nobraukts auto,  kuru pēc 5 gadiem tikai pilnīgs muļķis vai lauku gonkām kāds nopirks.  

Savukārt par 12€ Korejietis vēl būs auto ar garantiju .

GTD2 4.septembris 2024 14:58
3 1 Atbildēt

Tā nav vecie opeļi ir diezgan pieprasīti otreizejā tirgū, dēļ cenas un samērā lētiem remontiem, ,te gan nav runa par jaunākiem psa grupas opeļiem. toyota, hyundai gan nav pieprasīti ortreizējā tirgū galvenokārt dēl dārgām  ne vienmēr viegli pieejamām rezerves daļām, kā ari korozijas virsbuves nesošajās daļās

Nu 4.septembris 2024 15:24
2 0 Atbildēt

gan viss vienā katlā samests. Rūsē tikai toyota,  opel ir problēmas ar elektroniku.  Hyundai nu nekādi nav dārgas detaļas utt.

Ābols 5.septembris 2024 9:49
3 0 Atbildēt

Jā jā rūsejot jau tik japāņi, korejieši, bet 'vācieši' tie jau nemaz nerūsējot!!!! 😂🙈 Tik nez kapēc katrs otrais 10+ vecumā vācietis uz ceļa ir ar virsbūves burbuļiem vai jau acīmredzamu rūsu... nemaz negribas zināt, kas notiek apakšā....

Pasaciņas pie kā Latvijā mīl turēties.

ATTOPATIES! Varbūt 90tajos, kad reāli cinkoja(pat vairakas reizes) un vēl autiņus apstrādaja ar reālu kādu 'bituma masu' ražotnē, vācieši bija labāki! Bet tagad jau vismaz 20 gadus, uzpūš kaut kādu ūdens bāzes eļļiņu(jo zaļās normas jāievēro) kuras pirmajos gados izstrādajas/izitek, nerada kaitējumu dabai un zaļie priecīgi ka pašiem auto japērk 2x biežāk. 😂

msh 5.septembris 2024 17:49
0 0 Atbildēt

Taisnība, pseido ekoloģija vainīga. Jebkurā gadījumā vācu mašīnas joprojām tiek taisītas sataisāmas, kamēr japāņu miskastēm ir pilnīgi normāli ka detaļām, kuru sagaidāmais mūžs ir virs 10 gadiem, maiņu neieplānot. Man arī patīk tas stāsts par Toyotām - kur ja kaut kas jāremontē, tas maksā kosmosu...

P.N. Vakardien sanāca nomainīt salona ventilator Chevrolet Epica, jebšu kaut kāds nullto vidus Daewoo sedans; mazs novērojums - veņķiks nāk no apakšas, bet vienīgie stiprinājumi ir trīs skrūves - salīdzinājumam - VAGmobīļiem, kam ventilators nāk no apakšas, tas iegriežas un ar vienu skrūvi nostiprinās, a te vajadzēja trīs rokas lai to veņķiku ieliktu...

GTD2 6.septembris 2024 8:01
0 0 Atbildēt

Rūsē vissi it sevišķi ,ka vairāk pabaudījuši mušu pārsālītos ceļus. vāciesiem vairāk ir vizuāli redzamas rūsas burbuļi, ar kuriem var iziet apskati un droši braukt, kas pārsvarā ir uz maināmām detaļām , neveicot metināšanas darbus, ar apakšas nesošām konstrukcijām vāciešiem ir labāk ,kā ar aziātiem. Aziātiem ,kaut kāds jocīgs metāls ,ka arī diezgan slikti samtināt, vāciešiem lielākas roblēmas ar redzamām krāsotām detaļām un vizuāli ,kas paliek nepievilcīgas

GTD2 4.septembris 2024 13:08
3 0 Atbildēt

Nezin ,kas šitādus murgojumus taisa latvijā vidējs auto vecums nav jaunāks par 15gadi. Ja runā par xc60 tad tos visscairāk pērk nevis 16 gada bet 08-09 gada un tie maksā nevis 2ok ,bet 5-7k. Ar žurkām ir līdzīgi  videji perk 08gada cenu kategorija no notriektības līmeņa no 2k līdz 8k

GTD2 4.septembris 2024 13:11
0 0 Atbildēt

Vidēji Latvijā tērē 2-5 tūkst auto iegādei, Tādiem auto nav obligāti jaņem kredīts.

Jobo 4.septembris 2024 14:51
15 4 Atbildēt

Pilnīgs sviests.

Būtu labāk parēķinājuši cik mēnešus jākrāj auto iegādei jau pēc rēķinu samaksāšas, pārtikas iegādes un citiem izdevumiem.

Jo nu nevar Latvietis 7 mēnešus krāt naudu mašīnas iegādei bez ēšanas un dzīvojot zem tilta.

AAA 4.septembris 2024 16:23
2 0 Atbildēt

So visu var pasniegt savadak , kapec rietumeiropas iedzivotajs perk jaunu Dacia Sandero vai Fiat Panda , bet Latvija ne

uupis 4.septembris 2024 21:08
0 0 Atbildēt

Paskaties uzmanīgi - Dacītes ielās ir ļoti daudz!

AAA 4.septembris 2024 22:01
6 0 Atbildēt

Lielakoties tie ir uznemumiem , vai valsts iestadem piederosie

Ghju 4.septembris 2024 22:20
1 0 Atbildēt

Mēnesī pelnu 5+k braucu ar auto nu kādi 1400€ vērtībā, pajāt ko domā citi, auto nobrūk nopērku citu

650 5.septembris 2024 2:15
0 1 Atbildēt

A (bet) "es" neko nedomāju, "man" visakā ira varākkājebkad un princepā kkpd (po-uj). Manu naudu dr.Brrēkšķēms iemaksāja reil un/vai eir Bolķikā.Jā. Es tagd rakstīšu/rakstus un pelnīšu uz Lohu rēkina.Lūk tāa.Jāa.

Krotow 5.septembris 2024 12:39
7 1 Atbildēt

Pilnīgi garām. Te ir tas pats iemesls kāpēc nav daudz Latvijas iedzīvotāju kam ir iekrājumi. Lai no algas atskaita obligātos ikmēneša izdevumus (rēķini, pārtika) un tad skatās kas paliek pāri auto iegādei. Vismaz puse pat lietotu auto 3-5 k€ kategorijā nevarēs paņemt bez kredīta. Un daļa pat to nevarēs.

DJ40 5.septembris 2024 21:03
0 0 Atbildēt

Fāterlandē  vidèjais auto vecums ir pieaudzis,  tur arī tauta skaita naudiņu .

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Degvielas cenas: Dīzelis 1.477 un 95 benzīns 1.517 EUR; bet Igaunijā? - 15.09.2024

iAutolv uzpilda degvielu par 1.477 eiro litrā, Gulbenē todien Neste cena bija 1.42 par litru, bet Igaunijā 15. septembrī par dīzeļdegvielas litru prasīja 1,419 eiro. Lasīt vairāk

 

Pjastri veiksmīgi aizsargājas no Leklēra un uzvar Azerbaidžānas "Grand Prix" 2

Austrālijas autosportists Oskars Pjastri svētdien izcīnīja uzvaru Pirmās formulas (F-1) pasaules čempionāta 17.posmā - Azerbaidžānas "Grand Prix" - un viņa pārstāvētā "McLaren" komanda kļuva par līderi Konstruktoru kausā. Lasīt vairāk

 

Lielas problēmas BMW: Dingolfingas rūpnīca uz laiku aptur ražošanu, atsaukums izmaksās miljonus 4

BMW uz laiku apturējis ražošanu savā Eiropas lielākajā rūpnīcā Vācijas pilsētā Dingolfingā. Iemesli lēmumam ir vairāki. Lasīt vairāk

 

Dzelzceļa stacija RIX lidostā un vilciena savienojums ar Rīgu būtu jāiesaldē vismaz uz 10 gadiem (+ VIDEO) 23

iAutolv apskata topošo Rail Baltica stacijas ēku Rīgas lidostā un izsaka savas domas attiecībā par šo projektu. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti