Degvielas taupīšana. I daļa 39

Atis Jansons, "Latvijas Avīze" | 6.septembris 2014 13:08

Taupīt ir nepieciešams, jo naudas nav tik daudz, cik gribētos. Taupīt ir patriotiski. Taupība liecina par augstu un tīru morāli. Tās ir sen zināmas patiesības, kuras tika pabīdītas malā treknās uzdzīves gados, bet nu – gribi vai negribi – nonākušas dzīvesveida plānošanas centrā.

Stilam ir nozīme

Uzskatot auto tehniskos parametrus par nemainīgiem (vai grūti izmaināmiem bez krietniem kapitāla ieguldījumiem), neko citu nevaram mainīt, kā savus braukšanas paradumus. Stilu, kā saka. Dažādi pētījumi apliecina, ka taupīga braukšanas tehnika un stratēģija var dot 10 un vairāk procentu degvielas ietaupījumu. Pat pieņemot, ka gada nobraukums ir tikai 25 tūkstoši km un vidējais patēriņš tikai 7 litri uz 100 km, desmit procenti būtu gluži nopietni 200 eiro.

Foto: Atis Jansons

Rekomendācijas stila jomā ir divējas. Vispirms par Eiropā izplatītāko un Latvijā ar „Statoil” un „DBS” kopīgiem spēkiem diezgan cītīgi skaidroto „eko stilu”.

 

Klusi un – lēni

Pārvietoties ar iespējami augstāko pārnesumu (atgādinu – par augstāko tiek saukts piektais, nevis pirmais)! Nepieļaut tahometra rādījumu lielāku par 2500 apgriezieniem benzīna un 2000 dīzeļa motoriem! Censties iztikt bez intensīvas bremzēšanas! Un tamlīdzīgi.

Ekonomiju tā, protams, var panākt. Taču šāda kustība daudziem (arī man) šķiet nogurdinoši vienmuļa. Tā neizbēgami būs lēna, pielāgota lēnākajiem plūsmas dalībniekiem, jo enerģisku, īsu (tātad drošu) apdzīšanas manevru „eko” stils nepieļauj. Šādi braucot tu būsi lēns arī kāpumā. Tu nekad neizmantosi vairāk kā trešdaļu no motora jaudas, par kuru esi maksājis auto pērkot. 2000 apgriezieni pat 200 zirgspēku motoram dod tikai 50 – 70 zirgus, kas pusotras tonnas smagam mūsdienu auto ir mazāka īpatnējā jauda nekā bija nu jau antīkiem „žiguļiem” un pat „zaporožeciem”...

Lemjiet paši. Man šī recepte nešķiet mūsdienīga.

Dedzini un ripo

Burn and glide. Pulse and glide. Pameklējiet ar šādiem atslēgas vārdiem internetā, un jūs atradīsiet cilvēku grupas, kuri eksperimentē ar citādu stilu. Viņi par efektīvāko atzīst īslaicīgu motora jaudas izmantošanu 80-90 procentu līmenī, kam seko ātri iegūtās kinētiskās enerģijas izmantošana, ripojot tukšgaitā. Tieši šādi ir sasniegti pasaules rekordi degvielas ekonomijā. Tiesa, tad auto bijuši speciāli sagatavoti, ripojot dzinēji izslēgti (nedariet to ikdienā – bīstami!). Lielāko efektu šī tehnika dod jaunajā hibridauto kategorijā. Taču – nelienot galējībās un necerot nobraukt 100 km ar diviem litriem – pulsācijas taktika gluži labi lietojama arī ikdienā. Ar dīzeļa Nissan X-trail, kuram normāls pilsētas patēriņš (tradicionāli aktīvā stilā) ir ap 10 litriem, šādi var nobraukt, patērējot gandrīz uz pusi mazāk. Dažu sekunžu garš enerģisks (4000 apgriezieni!) ieskrējiens dod iespēju tukšgaitā (neitrāls pārnesums) ripot desmitkārt ilgāku laiku, garāku ceļu. „Pulsāciju” iespējams savietot ar nepieciešamu apdzīšanu, apsteigšanu, izvēlēties tai piemērotas ceļa garenprofīla vietas. Forši. Nav garlaicīgi. Taču – lielāko un patiešām būtisku efektu šis stils dod vien tad, ja ātrākās brauciena vietas izlien gan no atļautajiem, gan plūsmas vispārpieņemtajiem ātrumiem. Un šāda rīcība tādēļ ir nelikumīga. Lojālos limitus ievērojot, ekonomija nebūs lielāka kā „ekostilā”.

Cieni fiziku

Secinājums – neviens no abiem aprakstītajiem stiliem nav nekāds brīnumlīdzeklis. Abi prasa krietnu apguves laiku. Abi mēdz traucēt apkārtējiem. Tādēļ degvielas ekonomijas pamatā tomēr paliek fizikas likumi un tehnika. Pilsētā, kur regulāri jāapstājas un jāstartē, taupīgāks (mūžīgi mūžos) būs vieglāks (mazāks) auto. Ātrākā (lielceļi) kustībā svara nozīme samazinās, priekšplānā nāk aerodinamika. Un tā ir labāka garākām, slaidākām formām. „Džipi” un busiņi te ir izšķērdētāji.

Vairāk degvielas, nekā iespējams ietaupīt ar visperfektāko stilu, apēd viena riepa, kuras spiedienu neesam pārbaudījuši jau gadu. Vai četri „baigi smuki” nevajadzīgi plati riteņi. Degvielu dedzina lieki 100 kg piknika inventāra, kurus svētdienas vakarā atstājat bagāžniekā un visu nedēļu pa pilsētu viziniet, vai izšķērdīgi lietots gaisa kondicionētājs.

Un, visbeidzot – vai tu brauc tikai tur un tad, kad noteikti jābrauc? Vai no ģimenes garāžas ik dienas neizripo divi auto, kaut pietiktu ar vienu? 

 
Visi komentāri
 
3ton 6.septembris 2014 18:16
0 4 Atbildēt

Baigi laps, ir idejas ko nebiju aizdomājies. pie 4000apg/min griezīte laikam optimāla tapē efektīgi uzņemt kinētisko enerģiju. Ja vēl piemestu, ka, cik saprotu, lielākai daļai ECU motoru atlaižot gāzi gaņģī ir fuel cut, būt absolūti. Bet ibio mat kapē busi kuri ved maizi ir izšķiedētāji?

Pļurkt 6.septembris 2014 19:36
6 16 Atbildēt

Visu to pašu, bet cilvēku valodā varētu pateikt??

Ne jau visi ir izgājuši kursus, kuros apmāca saprast bezjēdzīgu murmulēšanu.

! 7.septembris 2014 21:03
1 1 Atbildēt

Kas tur ko nesaprast?

Vai nu brauc tā, lai tahometra apgriezieni nepārsniedz 2000 rpm, jeb vienkārši divnieku tajā aplītī, kurš ir kā spidometrs, vai tieši pretēji, ar pirmo, vai otro ātrumu (atkarīgs no kārbas), iespied pedāli grīdā līdz vajadzīgajam ātrumam un tad ripo.

VWfans 8.septembris 2014 18:34
3 0 Atbildēt

Ieskriešanās un ripināšanās režīms ir diezgan muļķīgs. Ripināties labos ceļa apstākļos var tikai tur, kur nāksies samazināt ātrumu šā vai tā, piemēram, braucot Jelgavas virzienā pirms Jaunolaines puskilometru no baltās zīmes liekam neitrālajā un ātrums nokrītas, teiksim, no 95 līdz 70 km/h. Tad pēc iebraukšanas Jaunolainē vēl piebremzējam pavisam minimāli.

vw 23.septembris 2014 15:14
0 1 Atbildēt

Vai pamatskolu esi beidzis?

Conqueror 6.septembris 2014 19:45
1 2 Atbildēt

es par trešo variantu - cieni fiziku

solaris 6.septembris 2014 22:54
17 4 Atbildēt

Labi, ka ir šādi raksti.

Par tematu runājot - visvairāk degvielu var ietaupīt, ja pēc iespējas vairāk staigā kājām. Var arī stundu iet kājām, galvu izvēdināt; nekāda vaina, tāpat to laiku nodirnētu internetā vai pie teļļuka.

Vernons 7.septembris 2014 0:17
1 4 Atbildēt

Ātrs un efektīvs uzrāviens, paātrinoties, ir ekonomiski izdevīgaks nekā lēna un garlaicīga paātrināšanās! To apstiprins vacieši un to pārbaudīju arī pats.

Ir cits ceļš palielināt darba temperatūru dzinējā, bet tās mīkstās lokanās īscaurules netur ilgi spiedienu un "nogurst". Sekas truba pušu, tosols pa zemi un arī motors draud pārkarst.

Viela pārdomām. Pagājušā gadsimta 80 gados, Krievijā, krievs bija sameistarojis Kraza kabīnē 200 litru tvertni zem blakus esosiem sēdekļiem un nakti, ziemā, gulēja uz "krievu krāsns", motoram nedarbojoties. Tālbraucējiem un autobusiem tas "nummurs" ietu cauri!

ye 7.septembris 2014 18:43
12 9 Atbildēt

vnk no 2 atruma, liec 5 atruma un viss :D braucot uz 50 vai vairak man masinai ir 1300 apgriezieni

Anti Frīzs 8.septembris 2014 15:24
1 8 Atbildēt

Jā-jā, un ja ir sestais robs, tad pie 40 km/h liec uzreiz sestajā [roka-seja]. Pēc gada mainīsi virzuļgrupu un vārstus, kuriem biezā kārtā mineralizēsies virsū nesadegusī degviela, pied1rsta izplūde, zato būs akujenna "ekonomiski". Strunts par dzinēja "kapitalku" un katalizātora skalošanu vai pat maiņu, toties pusotra kanna bendža/ soļaras ietaupīta. Projebizness, mīlīši!

Pirms akli klausīt interneta wannabe-mehāniķus, palasiet par iekšdedzes dzinēja darbību.

Par to enerģisko paātrināšanos gan rakstā taisnība.

es 8.septembris 2014 8:46
4 1 Atbildēt

Braucot uz 90 - 4,8l, braucot uz 120 7,0l.

VWfans 8.septembris 2014 18:29
1 0 Atbildēt

Manai Merivai pie 85-88 km/h patēriņš ap 4,5 litriem uz 100 km.

3ton 8.septembris 2014 20:14
0 0 Atbildēt

Maz man to superauto bijis, bet viņiem labās aerodinamikas dēļ, patēriņam nav starpības vai braukt uz 90, vai 120kmh. P.S. najebi vai taupi! -tāda ir dilemma

ak 8.septembris 2014 10:28
5 10 Atbildēt

Dīzeli kūpinot līdz 2000 apgriezieniem, nokaujam sprauslas un kvēpu filtrus. Paātrināti. Viens sprauslu remonts nelaikā, un ekonomijas vairs nav 10 gadus uz priekšu. Eko režīms-braucam kā āpši + vēl kaujam tehniku. Vienkārši lieliski padomi braukt nepratējiem! Lai brauktu ekonomiski katram sava maciņa ietvaros, ir jāpērk auto, kura patēriņu varam atļauties, to normāli, bez ierobežojumiem, lietojot. Un VISS !

VWfans 8.septembris 2014 18:28
1 1 Atbildēt

Tāpēc vajag pirkt mazākās jaudas dīzeļauto, kā, piemēram, manu Opel-Meriva 1,3 CDTI. Šāds auto ar 75 zirgspēkiem Latvijas ātruma režīmos velk pietiekami un tiek arī normāli noslogots. Pie 88 km/h piektajā pārnesumā ir 2300 apgriezienu - bauda gan braucējam, gan motoram.

GB12 8.septembris 2014 22:38
2 0 Atbildēt

Man saabam 2300 apgriezieni ir pie apmēram 130 km/h... starp citu, mazajiem dīzeļiem ir viens traks mīnuss - virs apm. 2500 apgriezieniem būtiski pieaug patēriņš. Līdz ar to ekonomisks tas ir tikai pilsētā vai arī braucot opīša režīmā, kā tev patīk...

VWfans 8.septembris 2014 23:07
5 0 Atbildēt

Bet, ja ar tiem lielajiem motoriem grib turēt 2300 apgriezienus, tad sanāk tā, kā šovakar uz Jelgavas šosejas Touareg vadītājam - aptur policija un drāž, jo ātrums bijis ap 120-140 km/h...

GB12 9.septembris 2014 23:17
0 0 Atbildēt

Tā var sanāt arī ar mazajiem motoriem... :)

Pļurkt 9.septembris 2014 9:25
1 0 Atbildēt

Man ar 2300 apgr/min ir kaut kur ap 120 km/st!

Braucot ar 90 patēriņš ir 6,5 litri uz 100 km, ar 130 - 7,5 L

Velkot piekabi ar 90 - nav vairāk par 8 L uz 100 km!

Mazie dzinēji ir derīgi tikai kā iepirkuma somas braukšanai uz tuvējo bodi.

ekodrive 8.septembris 2014 11:07
0 7 Atbildēt

ekonomiski ir ražotāja norādītais degvielas patēriņš + 2 litri, + 3 litri jau ir dinamiski, + 4 litri jau ir sportiski

jaukais 8.septembris 2014 11:35
7 2 Atbildēt

paņem volvo dīzeliti ar D5 motorinu vai janaku un ripo pa štrāsi uz 100 km patēriņš 4 L un ja gribi iespiest g;ida jaudas ar pietiek

FFE 8.septembris 2014 12:25
2 6 Atbildēt

ekobraukšana ir tikai mašīnas laušana, jo vislabāk tā ripo starp 4000-6000 rpm

Pļurkt 8.septembris 2014 18:30
0 1 Atbildēt

UN ja man maksimālie apgriezieni ir 4800?? KO tad!

... 8.septembris 2014 15:54
4 0 Atbildēt

mašīnas gan kārtīgi jābaro, gan jādod tām kārtīgi iztirsdies

pastalu grīdā! 8.septembris 2014 15:58
3 6 Atbildēt

ar ekobraukšanu var māžoties tikai sacensībās vai pa lauku tukšajiem ceļiem, bet ne jau ikdienā pilsētās vai uz mašīnu pilnajiem koplietošanas ceļiem

Kanibaals 8.septembris 2014 23:26
0 9 Atbildēt

Eko ir tad ja uzliek gāzi, tad visas tās muļķības par taupīšanu var atlikt

Tikai un tā 19.septembris 2014 22:19
2 1 Atbildēt

Gāze paredzēta pankūku cepšanai.Bet nabagi to gāž savos šrotvāģos.

Crankshaft 9.septembris 2014 7:10
3 0 Atbildēt

ak

Dīzeli kūpinot līdz 2000 apgriezieniem, nokaujam sprauslas un kvēpu filtrus. Paātrināti.

=================

Vispār jau muļķības :-) Pēc tavas teorijas visiem smagajiem dīzeļiem būtu paātrināti jāiziet no ierindas. :-))))))))))))))))

FFE

ekobraukšana ir tikai mašīnas laušana, jo vislabāk tā ripo starp 4000-6000 rpm

=================

Vislabāk mašīna "ripo" apgriezienu diapazonā, kurā ir vismaz

90% griezes momenta, bet ekonomiskākais tas nav un lielākajā daļā gadījumu arī nav vajadzīgs :-) Ar saviem 4000 -

6000 rpm tu vienkārši kauj nost dzinēju tīri mehāniski! :-))))

Dzinēju teoriju derētu pastudēt! :-))))))

ak 9.septembris 2014 7:52
0 0 Atbildēt

Es par smagajiem nebiju padomājis. Pie tam, garu gabalu vienādā ātrumā ar minimālu slodzi braucot, tā īsti nav. Slikti ir tieši ieskrienoties nekad nedot vairāk par tiem 2000 rpm. Garu gabalu vienādi braucot, piemēram, DPF filtrs ik pa laikam pats tīrās, izdedži tiek izdedzināti. Bet īsos gabalos, pie lēnajiem ieskrējieniem, netiek.

KillerMiller 9.septembris 2014 9:16
0 0 Atbildēt

Manējam Nax griezes moments ir pie 1850apgr/min.

KillerMiller 9.septembris 2014 9:10
1 0 Atbildēt

Kur Latvijā var saprātīgi braukt (nečakarējot visiem apkārtējiem smadzenes) 85-89km/h?

Ja btas ir tad, kad uz ceļa esi vienīgais, tad kas Tevi traucē pielietot šajā brīdī ieskriešanos un ripināšanos?

Reāli ripināšanās vislielāko efektu dod, ja to pielieto no augstāka reljefa punkta uz zemāku.

Automāts 9.septembris 2014 9:42
3 0 Atbildēt

DBS skolas tehnika strādā uz mašīnām ar manuālo kārbu! Diemžēl tomātam pašam sava smadzene un viņš neļaus ripināt ar augstāko pārnesumu līdz brīdim, kad auto sāk rīstīties. Tomāts atbilstoši ātrumam vienmēr iemet zemākā robā.

Pulsācijas tehniku var mēģināt pielietot drīzāk uz šosejas, nevis pilsētā! Pilsētā tik gāzē un bremzē, jo tie veloceliņi ir tikai palielinājuši sastrēgumus. Nav iespējams nekur paripot.

Par bremzēšanu var piekrist, ja skatās tālāk uz priekšu un plāno manevrus, var izvairīties no nevajadzīgas bremzēšanas.

Benzīnniekam var uzlikt gāzi un ietaupīt vismaz pusi no izmaksām par degvielu, nemainot neko no sava braukšanas stila. Protams ar modernajiem GDI un TFSI dzinējiem šai sakarā varētu rasties problēmas.

Šausmīgi taupīgais 9.septembris 2014 9:54
3 2 Atbildēt

Es gan katoju lūikumus! Iedomājies par cik samzinās nobrauktā diztance maršrutā Rīga- Liepāja, kad nogriež līkumus! Katrā līkumiņā pa 3-4 metri un galā jau sanāk ietaupīti kilometri.

Un ja vēl iesēzas fūrei astē, tad pavisam ekonomiski, tikai met logā visādas drazas!

fizika 9.septembris 2014 10:49
0 1 Atbildēt

jo lēnāk brauc, jo lielāku laiku tērējas degviela, jo ātrāk brauc, jo mazāku laiku tērējas degviela - tajā pašā attālumā

eksperimentāli pierādīts: 9.septembris 2014 10:58
3 0 Atbildēt

vislielāko degvielas ekonomiju dod straujš īslaicīgs paātrinājums līdz vajadzīgā ātruma sasniegšanai un tālāk jau vien šī ātruma uzturēšana pie zemākajiem motora apgriezieniem

k442 9.septembris 2014 11:27
0 0 Atbildēt

Pēc manām domām, liela nozīme ir pēc iespējas vienmērīgākai braukšanai, bez ātruma "mētāšanas" un liekas bremžu spaidīšanas, tad arī kopējais degvielas patēriņš būs mazāks. Lai to panāktu, jācenšas skatīties un prognozēt situāciju sev priekšā, ieturot atbilstošu distanci (braukšana blīvā satiksmes plūsmā, protams, ir pilnīgi cits stāsts)...

Veloceļu arhitekts 9.septembris 2014 12:59
2 0 Atbildēt

Velns arā! Kā tad tagad sanāk!? Visu laiku aicinājām šoferus barukt ar pilnām mašīnām, lai mazinātu sastrēgumus un uzlabotu gaisa kvalitāti! beigās izrādās, ka jo mazāk pasažieru, jo ekonomiskāk un veselīgāk! :)

nu 9.septembris 2014 14:12
3 2 Atbildēt

ar statoila dārgo degvielu toč neietaupīsi solītos 3%, bet tieši otrādi, nobrauksi vēl par 3% mazāk, jo tā iztērējas nejēgā ātri, pat ar lukoilzupu var aizpukšķināt tālāk

Vilks 23.novembris 2015 17:56
0 0 Atbildēt

Atis mūs visus grib mācīt taupīt.Kuram,ko,un,par cik-ēst,utt.Vislabāk esot,nebraukt-nemaz.Tas,ka braucējs varētu kādu NEPIERASTU GABALIŅU PAVĒROT CEĻU TĀLĀK,DRUSKU-SĀNIS,LAI VARĒTU SITUĀCIJU PROGNOZĒT,NEAIZMIRSTOT,KAM DOMĀTI SPOGUĻI,-TAD tu,cilvēks,vari ieskrieties,izmantot uzdzīto ātrumu,nevajadzīgi nebremzēt,pēc tam tāpat-nevajadzīgi uzņemt ātrumu,bet,-kur nu???-Telefons-ausī,-UZ CEĻA-0 UZMANĪBAS.SAK-ES BRAUCU...

Tavs komentārs
 
 
Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

PAPILDINĀTS 16.10 ar Valsts policijas atbildi; Jūrmalā uz neregulētas gājēju pārejas pār 4 joslām sabrauc bērnu 115

Šodien (15.oktobrī) uz Lienes ielas gājēju pārejas pie Jāņa Pliekšāna ielas tika sabraukts bērns. Lasīt vairāk

 

Golf 8 jau uz konveijera (+ FOTO) 3

Globālajā tīmeklī parādījušies jaunā Golf 8 attēli, kurus tur ievietojis kāds Instagram lietotājs. Automašīna nofotografēta uz ražošanas līnijas kādā no Volkswagen rūpnīcām. Lasīt vairāk

 

Sadursme ar "gāzes" busiņu (+ VIDEO) 4

Vieglās automašīnas šoferis traucas visiem garām un saduras ar busiņu, kas veic kreiso pagriezienu. Vēlāk noskaidrojas, ka trieciens trāpījis tur, kur busiņam piemontēti gāzes iekārtas baloni. Lasīt vairāk

 

Fotoradari pastiprināti kontrolēs OCTA un tehniskās apskates derīgumu 27

Lai skaidrotu sabiedrībai OCTA un tehniskās apskates savlaicīgas veikšanas nepieciešamību, kā arī mazinātu to autovadītāju skaitu, kas neiegādājas OCTA vai neveic transportlīdzekļa tehnisko apskati, laika posmā no 14.oktobra līdz 11.novembrim Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs (turpmāk – LTAB), sadarbībā ar CSDD un Valsts policiju, īsteno sociālu kampaņu. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti