Eksperts skaidro: Vai LongLife cikli starp eļļas maiņām ir ieteicami vai kaitīgi dzinējam? 27

 

Foto: Publicitātes foto

TotalEnergies | 24.septembris 2024 18:05

Arvien modernāki automobiļi, bet jautājums nemainīgi aktuāls — vai tā dēvētie LongLife cikli starp eļļas maiņām ir ieteicami, iespējami vai drīzāk kaitīgi tavam auto?

“Total Energies” eksperts Andrejs Hušatinskis (Andrzej Husiatyński) atbild uz šo jautājumu un skaidro, cik bieži jāmaina eļļa, lai nodrošinātu pēc iespējas ilgāku dzinēju kalpošanas laiku.

LongLife intervāls starp eļļas nomaiņām attiecas uz garākiem apkopes intervāliem, ko iesaka lielākā daļa jauno automobiļu ražotāju, balstoties uz ekoloģijas un ekonomikas principiem. Izdevīgi planētai, jo retāka apkope nozīmē mazāk utilizējamās eļļas, kā arī izdevīgi naudas maciņam, jo mazākas apkopes izmaksas gada griezumā. Tomēr no nepārdomātas un nepamatotas LongLife cikla ievērošanas var ciest dzinēja kalpošanas laiks. Svarīgi atcerēties, ka jaunākos automobiļos eļļas maiņas intervāls borta datorā atgādinās par vajadzīgo nomaiņu, bet vecākos auto šādas opcijas nav, tādēļ vadītājs ievēro eļļas maiņas intervālu pēc 30 000 km.

Kādā gadījumā LongLife intervāls ir laba izvēle?

LongLife apkopes grafiks jeb intervāls balstās uz statistiku. Tiek pieņemts, ka automašīnas vadītājs brauc atbilstoši noteikumiem, mēreni klimatiskos apstākļos ar vieglu transportlīdzekļa noslodzi, kas nozīmē braukšanu pa līdzeniem piepilsētas ceļiem vairāk kā 20 km, bez luksoforiem krustojumos, ar nelielu satiksmi, ātrumā no 80 līdz 90 km/h. Apstākļi, kas atbilst minimālai dzinēja slodzei un zemākai degvielas patēriņa intensitātei. Problēma gan ir tā, ka šādi brauc ļoti maz autovadītāju, un tieši šī iemesla dēļ eļļas maiņas intervāli ir jāpielāgo individuāli. Protams, tos nevar pagarināt bezgalīgi, taču intervāla saīsināšana, neatkarīgi no ražotāja ieteikumiem, tomēr būs labāka izvēle, nekā “vilkšana līdz pēdējam”.

Automašīnās, kas aprīkotas ar plašu pašdiagnostikas sistēmu, borta dators dažkārt parāda ziņojumu, kas norāda, ka eļļa jāmaina pirms plānotā laika. Tas parasti nenotiek, pamatojoties uz eļļas piesārņojuma pakāpes diagnostiku, izmērot elektrisko pretestību. Jo lielāks ir degvielas patēriņš un sarežģītāki braukšanas apstākļi, jo lielāks ir eļļas piesārņojums un oksidācija.  Automašīnām, kas aprīkotas ar plašu pašdiagnostikas sistēmu, dažkārt gadās, ka borta dators parāda paziņojumu, kas liek nomainīt eļļu pirms termiņa. Sistēma ņem vērā braukšanas stilu un transportlīdzekļa ekspluatācijas apstākļus. Ja viss darbojas nevainojami — LongLife intervāls, visticamāk, nenodarīs nekādu kaitējumu. Ja automašīna ir noslogota, tas gan intervāls ir jāsaīsina.

Faktori, kas ietekmē eļļas maiņas biežumu

Pilsētas satiksme. Mazas distances, bieži un intensīvi “uzrāvieni” un braukšana ar nepietiekami uzsildītu dzinēju – tie ir galvenie faktori, kas liecinās par nepieciešamību eļļu mainīt biežāk nekā parasti. Ilgstošu braukšanu ar aukstu dzinēju var pielīdzināt braukšanai ar sakarsušu dzinēju – vienādi bīstama un nevēlama. Turklāt bieža auto iedarbināšana un nemitīga gāzēšana un bremzēšana palielina degvielas patēriņu, kas nozīmē lielāku eļļas piesārņojumu.

Kompresijas zudums un piesārņota eļļa. Ar laiku un nobraukumu dzinējs lēnām savu zaudē veiktspēju, kas nozīmē biežākas eļļas maiņas. Nolietotas degvielas padeves un ieplūdes sistēmas detaļas var piesārņot eļļu ar degvielu, kvēpiem vai mitrumu. Ilgāk kalpojuši dzinēji ar lielu nobraukumu bieži vairs “netur” kompresiju, kas sarežģī sadegšanas procesu un var izraisīt lielāku izplūdes gāzu nonākšanu karterī. Tas ievērojami saīsina eļļas lietošanas ilgumu. Dažkārt šāda paātrināta eļļas nomaiņa pat ir nepieciešama citādi motoreļļa kļūst piesārņotāka un var atšķaidīties ar degvielu, ja degšanas process ir bojāts.

Aizsērējis DPF (kvēpu) filtrs. Kad DPF filtrs ir jau stipri aizsērējis ar pelniem, tā kapacitāte ievērojami samazinās. Svarīgs faktors ir kvēpu daudzums, ko tas spēj uzņemt, lai sadedzinātu eļļu. Notiek biežāka piespiedu DPF “regenerācija”, kas var palielināt degvielas daudzumu eļļā. Kritiskos gadījumos eļļas līmenis var paaugstināties virs maksimālās atzīmes uz mērstieņa. Tas nozīmē, ka eļļas smērvielu īpašības pasliktinās, un eļļa ir jāmaina biežāk.

Automobiļa uzlabošana jeb tā sauktais tjūnings kļūst arvien populārāks, jo īpaši, pateicoties automašīnu aprīkošanai ar turbokompresoriem jau rūpnīcā. Mūsdienās pat nav nepieciešams apmeklēt servisu – moduļus, kas maina dzinēja parametru iestatījumus, var viegli pasūtīt internetā, un to uzstādīšana transportlīdzekļa datoram parasti ir ļoti vienkārša. Tomēr jebkura dzinēja parametru modifikācija, īpaši jaudas palielināšana, maina transportlīdzekļa darbības nosacījumus. Lielāka jauda rada lielāku termisko slodzi gan dzinējam, gan eļļai, kas paātrina tās oksidēšanos un nolietošanos. Turklāt nekvalitatīvi uzlabojumi bieži izraisa pārmērīgu degvielas padevi paātrinājuma laikā, kas vēl vairāk ietekmē dzinēja darbību. Tāpēc, veicot šādas izmaiņas, biežāka eļļas maiņa kļūst kritiski nepieciešama, lai nodrošinātu dzinēja ilgmūžību un drošu darbību.

Cik bieži nepieciešams mainīt eļļu?

Ja ekspluatācijas apstākļi ievērojami atšķiras no ideālajiem, ieteicams samazināt eļļas maiņas intervālu vismaz par 1/3 no ieteicamā nobraukuma. Agrāk tika pieņemts, ka dīzeļdzinēju motoreļļa jāmaina biežāk nekā benzīna dzinējos, taču mūsdienās, konstrukcijas īpatnību dēļ, arī benzīna dzinēji ir kļuvuši tikpat prasīgi. Eļļas maiņa nepieciešama arī pie zema gada nobraukuma. Autovadītājiem, kuri ikdienā brauc maz, arī vajadzētu izvēlēties īsākus intervālus starp eļļas maiņām. Motoreļļas sistēma nolietojas arī laika gaitā, ne tikai nobraukuma dēļ. Ja gadā tiek nobraukti tikai 3 000 kilometru, eļļu vajadzētu mainīt aptuveni reizi gadā. Dažu mēnešu nobīde starp eļļas maiņām šajā situācijā nebūs dzinējam bīstama.

 
Visi komentāri
 
Jebal 24.septembris 2024 18:23
2 0 Atbildēt

Kā var ilgstoši braukt ar aukstu dzinēju?

Kanibaals 24.septembris 2024 22:11
7 0 Atbildēt

Elementāri, ar bojātu termostatu.

felix65 25.septembris 2024 6:24
12 8 Atbildēt

Vai arī nejēgas slēdz apsildi uzreiz pēc dzinēja iedarbināšanas. Nekādi nespēju sievai iestāstīt ka nebūs siltuma ne salonam, ne dzinējam. Ievēroju ka viena kolēģe brauc tieši tāpat.

:-) 25.septembris 2024 9:31
1 1 Atbildēt

Ne man ne manai sievai ar šo nav problēmu. Iekāpjam jau siltās automašīnās, kaut dzinējs nedarbojas.

Ābols 25.septembris 2024 13:22
1 1 Atbildēt

Toties man nav problēmu ikdienā ar 'vienu bāku' braukelēt apkārt bez vajadzības domāt par degvielu aptuveni 3 nedeļas(~900km) līdz jāiegriežas iemīļotakajā DUS to uzpildīt veltot tam 5min no savas dzīves, bet cik jūs varat braukt bez vada piesasistes, domāšanas par uzlādi un dirnēsanas pie vada?

felix65 25.septembris 2024 19:34
0 0 Atbildēt

OK. Cik saprotu Vebasto vai kaut kas tamlīdzīgs no lētā gala, bet Tev transmisijai arī Vebasto pieslēgts?😉

gunbox 25.septembris 2024 17:57
0 2 Atbildēt

Ko tu muldi? Tu gribi teikt, ka tu pēc iedarbināšanas izslēdz salona apsildi? Tu kaut nedaudz kaut ko vairāk kā kurā caurumā jālej eļļa, no automašīnas uzbūves saproti?

Dl 25.septembris 2024 18:59
0 0 Atbildēt

Tu gan laikam caur izpūtēju eļļu lej,autiņš irjāsilda, jā "pečka" griež uz pilniem apgriezieniem,motors dilst lēnāk,jā motors nav uzsilis, arī salons nedrīkst,elementāri.

Dl 25.septembris 2024 19:01
0 0 Atbildēt

Dilst nevis dilst, ST redaktors

650 24.septembris 2024 18:35
1 1 Atbildēt

Ka tad tā. Jā. Kā pēc raksta sacerētājs negriežas personīgi pie Autoražotājiem, kuri dokumentāli noteica šo te 30kkm intervālu? Vai tad euro ģenerāl Porkuroram te nava kādu detalizētāku kammentāru/Par?

imzz 24.septembris 2024 22:04
13 3 Atbildēt

Turklāt bieža auto iedarbināšana un nemitīga gāzēšana un bremzēšana palielina degvielas patēriņu, kas nozīmē lielāku eļļas piesārņojumu.

tas uz start-stop sistēmu attiecas :-/

0pis 25.septembris 2024 9:25
2 3 Atbildēt

Vai tu grasies to auto atstāt mantojumā bērniem? Stop-start sistēma ir domāta lai 50 vai 100 auto netaisītu izmešus, stāvot abpus vienam luksaforam ar ieslēgtu dzinēju līdz pat 90-120sek. Jātaupa cilvēki, nevis auto.

Fizika 25.septembris 2024 11:13
6 2 Atbildēt

Tas ir mīts. Piesārņojumu vairāk rada veci dzinēji sliktā stāvoklī, kuriem nekad nav bijusi un nebūs šāda sistēma.

Tāpat kādam laikam nav ne jausmas, cik piegājienos šīe 100 auto tiks garām luksoforam

Neapskatīšu nianses, kādus papildus riskus šī sistēma rada satiksmes drošībai un kādas vēl papildus tehniskas problēmas, jo, ja cilvēks ir nozombēts ar ražotāju/pārdevēju pasaciņām, tad lai pie tā arī paliek

0pis 25.septembris 2024 11:59
1 2 Atbildēt

Pasaulē ir daudz mītu. Cilvēce dzīvo mītu varā jau no Senās Grieķijas laikiem.

Viens no mītiem ir tāds, ka cilvēkam ir nemitīgi kaut kur jābrauc ar auto. Ja cilvēks ir nozombēts ar ražotāju/pārdevēju pasaciņām, tad lai pie tā arī paliek 😊

Nazis 25.septembris 2024 14:38
13 0 Atbildēt

Interesanti būtu zināt, kas vairāk rada piesārņojuma un kaitējuma dabai. Braukšana 20 gadus ar vienu un to pašu auto, vai tā mainīšana ik pēc 5-7gadi. Ņem vērā ka pārstrādāt atjaunojamos resursos visu auto neizdosies... Protams pie deguna gaiss būs svaigāks...

Janka 25.septembris 2024 13:40
5 1 Atbildēt

Pirmā lieta iesežoties savā 2020g autiņā un piestartējot - izslēdzu start/stop sistēmu 😂 Nereāli kaitina jo strādā ĻOTI neloģiski! Pēdejo 2 gadu laikā kopš ir šis auto, esmu vairākkārt parliecinājies, ka bezjēdzīga sistēma kura tikai retos gadījumos strāda loģiski, noderīgi un zaļi.

 Tapēc labāk uzreiz nemocīt starteri, baču un visu pārejo....

Piemērs: Esmu ilgāku laiku braucis, priekšā jaapstājas jo ciet dzelzceļa parbraukltuve, apstājos, ieslēdzas auto hold sistēma un mirīgi gaidu... BET MOTORS TURPINA DARBOTIES, visas 2minūtes, vilciens pabrauc garām, tulīt pārbrauktuve taisīsies vaļā - start/stop sistēma noslapē motoru.... Uz tām pāris beidzamajām sekundēm, spiezu pedāli šķilas atpakaļ.... 😂😂😂

Vai velviens piemērs, braucu no mazak nozīmīga ceļa uz intensīvas šosejas ārā, tādejādi ir jāapstājas un parasti kādu brīdi jauzgaida lai droši var veikt manevru.

 

 Motors strādā viss ir ok, līdz brīdim KĀ LIKUMS, kad tieši paveras iespēja izbraukt(un tas jādara ir ātri un veikli), tad sistēma TIEŠI noslapē tev motoru, tad spied pedāli, viņš uzreiz piesķiļ atpakaļ paiet sava sekunde-divas kamēr autiņš sāk reaģēt uz tevis nospiesto pilno gāzi un ir gadījies arī ka nesmuki tieši priekša pielienu un cilvekam nākas bremzēt, tad pasaku paldies...

PILNĪGAKAIS BEZSAKARS UN SŪŪŪ TĀ SISTĒMA! Ļoti žel ka pilnibā viņu nevar atslēgt/izkodēt... Katru reizi pie auto startešanas jānospiež podziņa un jaizslēdz.

Jā ar AGM bateriju, auto ģeneratoru un elektroniku viss autiņam ir pilnīgākajā kartībā!

imzz 25.septembris 2024 17:28
3 0 Atbildēt

Bet tu par to sistēmu samaksāji, tās dēļ auto ir par kādu % dārgāks. Viena no daudzām mūsdienu autobūves nejēdzībām: tev būs būt "ekonomiskam vai tu to gribi, vai ne.

gunbox 25.septembris 2024 17:55
3 0 Atbildēt

Un te vēl jāpiebilst, kas notiek brīdī, kad ģenģerim sākas resursa beigas. Tas ir pipec.

Fizika 26.septembris 2024 23:20
0 0 Atbildēt

Kā nu kuram. Kā stāstīja čaļi no šrota, tad pēc šo auto (lietoto) parādīšanās, ļoti labi tukšojās ģenģeru un starteru plaukti.

ZZZZ 25.septembris 2024 9:44
3 0 Atbildēt

Vakar sastrēgumā pa blakus joslu klusi ripinājās šāds Fisker Karma 😍

ZZZZ 25.septembris 2024 9:45
2 0 Atbildēt
Evolūcija 25.septembris 2024 21:06
0 0 Atbildēt

Padzīvosi un sapratīsi, kà tad viss strādā

W12 25.septembris 2024 21:33
1 1 Atbildēt

Nu nez kā tur īsti ir, bet esmu pabraucis ar n-tajiem auto izmantojot Castrol LongLife motoreļļas veicot apkopes ik pa 30000 km…un nekādu problēmu. Ar katru no šiem auto vidēji ir nobraukts vairāk kā 200 000 km. Viss kārtībā. Braukšanas režīms: ~40% pilsētas režīms, ~60% garie gabali.

ezis71 26.septembris 2024 5:41
3 0 Atbildēt

Mainu eļļu 0w30 ik pēc 8000 km.

ak 26.septembris 2024 7:10
2 0 Atbildēt

Gandrīz tāpat, 0x30, tikai mainu pēc 10 000 km

Latvietis 26.septembris 2024 10:24
0 0 Atbildēt

Kaut maini pēc 100 000km ja Tev pie dirsas uz savu auto!   ik pēc 7000km un mana auto dzinējs ir lieliskā stāvoklī, gan iekšēji gan ārēji.

Volvo 26.septembris 2024 21:26
0 0 Atbildēt

Mainu ik pēc 200 motostundām, tie ir apm. 5 tūkstoši pa Rīgu vien.

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

iAuto piedalās 24 stundu izturības sacensībās. Kā mums gāja? (+ foto) 2

20. un 21. septembrī Lietuvā, Panevežā tika aizvadītas “Enefit” 24 stundu auto sacīkstes elektriskajiem automobiļiem. Tajās piedalījās arī Latvijas auto žurnālistu komanda. Lasīt vairāk

 

Kad beidzot sāks labot Vanšu tiltu? (+ VIDEO) 4

Arvien pieaugošais bedru apjoms uz Vanšu tilta ietvēm pēdējā laikā atkal uzjundījis iedzīvotāju neapmierinātību. Viņuprāt, tilts ir kritiskā stāvoklī. Rīgas domē gan mierina, ka tilts ir drošs – gan autobraucējiem, gan kājāmgājējiem. Lasīt vairāk

 

6000 eiro – un Mercedes brauks pats ar ātrumu līdz 95 km/h (+ VIDEO) 22

Mercedes – Benz uzlabojis savu Level 3 pakāpes Drive Pilot, kas pēc visu atļauju saņemšanas un sertifikāta iegūšanas 2025. gada sākumā varētu kļūt pieejams Mercedes automobiļos. Lasīt vairāk

 

Nepilni 28 000 eiro - MG uzsāk krosovera HS pārdošanu Vācijas tirgū (+ FOTO)

Vācu pircējiem no pagājušās nedēļas ir pieejams Ķīnas SAIC paspārnē strādājošā MG Motors krosovers MG HS – viens no diviem saimes modeļiem, kas vēl pieejams ar iekšdedzes motoriem. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti