Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator

Uzkrājies liels izlietotas motoreļļas apjoms – kur to nodot? 14

 

Foto: Publicitātes foto

Latvijas zaļais punkts | 14.novembris 2024 11:01

Latvijas tirgū ik gadu nonāk teju 14 500 tonnu (pēc pēdējiem datiem 2023.gadā – 14 405 tonnas*) dažāda veida smēreļļu, t.sk. arī motoreļļas, kas ir viens no autoservisos visbiežāk radītajiem bīstamajiem atkritumiem, kam nepieciešama speciāla apsaimniekošana. No tirgū laistā apjoma 54,3% jeb 7821 tonna šo vielu “aizplūst garām” to pareizai apsaimniekošanai, tādējādi draudot piesārņot vidi.

"Latvijas Zaļā punkta" direktors Kaspars Zakulis: “Normatīvajos aktos ir stingri noteiktas prasības pareizai bīstamo atkritumu apsaimniekošanai, tomēr mūsu pieredze, kā arī dati rāda, ka šīs prasības ne vienmēr tiek godprātīgi ievērotas. Izlietotās motoreļļas atgūt pārstrādei ir liels izaicinājums. Kā visbūtiskākais iemesls ir šo atkritumu radītāju atbildīgas rīcības trūkums tos atbilstoši nodot. Šajos gadījumos tiek radīts risks šiem atkritumiem tikt nelikumīgi sadedzinātiem vai izlietiem dabā. Tā ir neatļauta un sodāma rīcība, tādēļ aicinām būt atbildīgiem, jo jebkuri atkritumi, it īpaši “ķīmiskie”, dabā atstāj būtisku piesārņojumu, ko varam novērst tikai katrs ar savu rīcību.”

Ja redzat, ka jums piederošā īpašumā – autoservisā, lauku saimniecībā, rūpnīcā vai cita veida uzņēmumā vai arī savā mājoklī – ir uzkrāta motoreļļa, "Latvijas Zaļais punkts" aicina sazināties ar atkritumu apsaimniekotāju, kam ir izsniegta speciāla atļauja bīstamo atkritumu apsaimniekošanai, un nodot atstrādāto motoreļļu atbildīgi.

“Dati par to, cik liels apjoms izlietotās smēreļļas netiek atbilstoši apsaimniekotas, liecina, ka tās var būt tiešs drauds vidē. Apskatot zināmākos sludinājumu portālus, var secināt, ka motoreļļas tiek izmantotas siltumenerģijas ražošanai - t.i. sadedzinātas tam nepiemērotās apkures sistēmās, piesārņojot gaisu. Tāpat ir risks, ka tās tiek  izlietas dabā, kur tās var piesārņot augsni un gruntsūdeni. Cilvēku izdomai nav robežu un tāpat arī viņu rīcības radītajam vides piesārņojumam. Jāuzsver, ka izlietoto motoreļļu var pārstrādāt, tādējādi taupot dabas resursus un samazinot arī piesārņojuma riskus,” turpina Kaspars Zakulis.

"Latvijas Zaļais punkts" atgādina, ka bīstamos atkritumus jau to rašanās vietās jāapsaimnieko atbildīgi - jāuzglabā tikai izturīgos un drošos konteineros un pēc tam jānodod atkritumu apsaimniekotājam, kuram ir izsniegta speciāla atļauja. Daļa bīstamo atkritumu ir viegli uzliesmojoši un rada paaugstinātu ugunsbīstamību. Sadedzinot motoreļļas tam neatbilstošās apsildes ierīcēs, atmosfērā nonāk virkne kaitīgo vielu, piemēram, hlors, broms, naftas produkti, policikliskie aromātiskie ogļūdeņraži un citi ķīmiskie savienojumi. Bīstamo atkritumu atbilstoša apsaimniekošana ir Valsts Vides dienesta (VVD) uzraudzībā, un, ņemot vērā šo kaitīgo vielu nodarījumu videi, neatbilstoša to apsaimniekošana ir sodāma.

 
Visi komentāri
 
ZZZZ 14.novembris 2024 12:05
2 0 Atbildēt

EV cik tur vācijiešu flag maņkām jāpielej līmenī klāt uz 1000km?! 1l ezerā, neā pakaļ Ā ostītājam jā izfiltrē domu! Uz mežū pēc elektrības, ģenerātoriem EV jābrauc iA.

reku 14.novembris 2024 14:47
1 0 Atbildēt

Klau latviski nevari uzrakstīt!

ZZZZ 14.novembris 2024 17:04
0 0 Atbildēt

Varu, reku savā tekstā, komatus saliec. Bet te specifiskas tēmas portāls iAuto un daudz dažādi speciāli vārdi un saīsinājumi! Ne tikai mūsu mēlē runājošas publikas. Tad vēl konflikts, tā teikt interešu un 3 pušu var sanākt. Piedod jaunekli, ja vari 🙈 ĶTR ar tulkotāju, pat viņi paši nevar saprast! Tur vienam ķeburam 10 nozīmes iespējamas.

Hzhzhz 22.novembris 2024 22:48
0 0 Atbildēt

Bija problēma uz 20 000km 5L, aizdzina uz servisu nu jau 100 000km un eļļa līmenī.

hue 14.novembris 2024 13:33
0 0 Atbildēt

Vispirms vajag pārtraukt jebkādu atkritumu pieņemšanas ierobežojumus atkarībā no dzīvesvietas. Tagad tuvākais punkts man neder, jo dzīvoju citā novadā. Un sava novada pilsētā arī pieņem tikai no pilsētniekiem. (tas no apsaimniekotāju mājaslapām).

iciks 14.novembris 2024 13:47
1 0 Atbildēt

Viss ir vienkārši. Savā lauku īpašumā ieplāno krūmu zāģēšanu ziemas laikā, kad tie vislabāk deg, apakšā paliekot nobraukto riepu. Ja tomēr švaki deg, noder mazliet arī vecā eļļa. Vieni vienīgi ieguvumi - gan īpašums patīrīts, gan atkritumu nav gan iauto forumistiem ir iespēja grētas stilā bļaut par savām sabojātajām plaušām.

ZZZZ 14.novembris 2024 14:02
0 0 Atbildēt

iciks tas ir spļāviens jūrā. Pat cccp laikos bija norma % jānodod lai tikai tiktu PIE jaunās eļļas! Gāze bija lēta. Un toreiz nekāda vajadzība īpaši kurināt nebija. Viņa vienkārši šur un tur izpilēja zemē vai izkūpēja gaisā iĀ. Un lai sasniegtu noteiktos nododamos litrus tajā mucā lēja iekšā visus sdus pēc kārtas. Bet naftas bāzē tos šhite seperēja centrifūgā un kapitĀlistiem pārdeva exportā iĀ 😂

405 14.novembris 2024 15:51
0 0 Atbildēt

Es ar šo praktizēju jau ilgāku laiku. Kad savas riepas nepietiek, braukāju, pa apkārtējo mežu un vācu tur citu atstātās. Bez mērķa iztīrīt apkārtējo mežu, sanācis tieši to arī izdarīt. Paliek gan maza drāšu kaudze, tā jāsavāc

Kanibaals 14.novembris 2024 23:15
0 0 Atbildēt

Tik pa nakti jākurina, lai neredz melnos dūmus 🙈

650 14.novembris 2024 14:04
0 0 Atbildēt

Kuŗš diez varētu atrisināt slaveno to valstiski/Vidējo aritmētisko uzdevumu.Kā (vai no/kā) rodas vairāk atkritumu.Kad lohs maina eļļu pēc 30km, vai kad Gudrais to pašu dara ik pēc 5km? 

Vai kad lohs veikalā nopērk jaunu riepu un 3 gadus to "ēd", jebvai (jebtvai) kad viņš nopērk ss-ā no skandianonāvijas "ieimportēto" 5,45mm atkritumu (05/18..).

0pis 14.novembris 2024 15:02
0 0 Atbildēt

Tādā ziņā loxam būtu labāki braukt ar SIA Aips drednautu, nevis katram ieguldīt zemē to riepu, to eļļas kanniņu.

650 14.novembris 2024 15:16
0 0 Atbildēt

Nu neparvelti jau krievulaikā uz transportlīdzekļu durvīm bija uzraksts "izejas Nav"

Kanibaals 14.novembris 2024 23:14
0 0 Atbildēt

Izfiltrē, sajauc ar dīzeli un ķīniešu Webasto baro tik iekšā.

Pļurkt 15.novembris 2024 10:45
0 0 Atbildēt

Ir apkures iekārtas, kas darbojas ar nefiltrētu un neatšķaidītu atstrādāto eļļu, pie kam pilnīgi bez dūmiem.

Dabā esmu redzējis tādu strādājam.

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Policija "ķer uz ātrumu", Waze brīdina (+ FOTO) 7

Šodien, 4.decembrī,13.00 pārvietojamā ātruma kontroles ierīce bija novietota netālu no Ziepniekkalna ielas un Ceraukstes ielas krustojuma, par ko čakli ziņoja arī Waze. Lasīt vairāk

 

Nepilni 37 000 eiro – Ford laiž klajā elektrisko Puma (+ FOTO) 4

Ford papildina Puma modeļu saimi ar pilnībā elektrisko Gen-E. Lasīt vairāk

 

TV AUTO ZIŅAS TESTĒ: Ko un par cik piedāvā jaunais Peugeot 5008? (+ VIDEO) 2

Jaunais Peugeot 5008 ir liels krosovers ar septiņām sēdvietām. Tā elektriskā versija e5008 sniedz iespēju 3+ ģimenēm saņemt pat 9000 eiro atbalstu automašīnas iegādei. Lasīt vairāk

 

Mierinājuma kvants. Autosportists izmēģina rāmāko sedanu tirgū(+ VIDEO) 2

Devītās paaudzes Toyota Camry iznāca 2023. gadā. Eiropu sedana modelis sasniedza tikai šī gada vasarā, un tiek tirgots tikai Baltijas valstīs, Čehijā, Slovākijā, Polijā un Ungārijā. Tātad vāciešiem, beļģiem un ziemeļvalstu pircējiem iespēja tikt pie jaunākā japāņu hibrīdsedana nespīd. Vai tādu automašīnu vajag mums, vaicājām DBS autoskolas direktoram, autosportistam un Latvijas Gada auto konkursa žūrijas biedram Jānim Vankam. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti