Latvijas iedzīvotāju izpratnē notikušas izmaiņas par videi draudzīgu dzīvesveidu 7

 
15.jūlijs 2009 14:39

SIA Neste Latvija pētījums par vides draudzīgumu atklāj Latvijas iedzīvotāju izpratni par videi draudzīgu dzīvesveidu: 4/5 aptaujāto atzīst sevi par videi draudzīgiem un tikai 1% vides labā nedara neko.

Vides draudzīgums izpaužas energo un ūdens resursu ekonomijā, vietējo ražotāju produkcijas patēriņā un kopējā patēriņa ierobežošanā. Vides eksperts skaidro, ka šāda rīcība visdrīzāk ir saistīta ar krīzes ietekmi – resursu ekonomiju un patēriņa ierobežošanu, mazāk ar zināšanām, izpratni un atbildību pret vidi.

Lielākais vairākums aptaujāto sliecas domāt, ka viņi ir videi draudzīgi – 80% respondentu atbildējuši, ka savu dzīvesveidu uzskata par videi draudzīgu (no tiem 19% atbildējuši apstiprinoši, 61% - atbildējuši “drīzāk jā, nekā nē”). Tikai 1% aptaujāto atzīst, ka vides labā viņi nedara neko.

Atbildot uz jautājumu, ko cilvēki dara, lai dzīvotu videi draudzīgi, 21% aptaujāto atbildējuši, ka ekonomē energo un ūdens resursus, 18% pēc iespējas vairāk patērē vietējo ražotāju produktus, 16% ierobežo patēriņu, izvairoties no lieku preču iegādes, un tikpat pārvietojas ar sabiedrisko transportu, velosipēdu vai kājām. Lielākās mājsaimniecību ietekmes uz vidi saistās ar mājokli, transportu un pārtikas patēriņu, tāpēc tieši šajās jomās videi draudzīga rīcība ir visnozīmīgākā. Aptaujas dati parāda, ka respondenti tās arī uzskata par svarīgākajām jomām rūpēs par vidi.

“Krīzes ietekmē arvien vairāk cilvēki sliecas kritiskāk izvērtēt savu patēriņu. Ja tā sauktajos treknajos gados cilvēki ar videi draudzīgu rīcību saprata videi draudzīgu preču iegādi, tagad tā ir resursu ekonomija un patēriņa ierobežošana. Būtiski, ka šāda tendence ir visās respondentu grupās neatkarīgi no ienākumu lieluma. Vides ziņā tā noteikti ir pozitīva tendence,” skaidro Jānis Brizga, biedrības “Zaļā brīvība” vadītājs. “Līdz šim, tieši atkritumu šķirošana ir bijusi visbiežākā atbilde uz jautājumu par videi draudzīgām ikdienas praksēm. Taču tagad tikai 11% aptaujāto apgalvo, ka viņi šķiro atkritumus. Aptauja parāda, ka tā vietā atkritumu samazināšana (caur patēriņa ierobežošanu) kļūst aktuālāka. Tā, protams, arī būtiskāka.”

Tikai 11% atbildējuši, ka censtos samazināt degvielas patēriņu, ekonomiski pārvietojoties ar automašīnu, un 6% izmantotu videi draudzīgākas tehnoloģijas, kā piemēram auto vai sadzīves tehniku.

“Ekonomiskas un videi draudzīgas tehnoloģijas un to lietošanas prakses salīdzinājumā ar patēriņa samazināšanu pašlaik vēl nav Latvijas iedzīvotāju aktualitāte rūpēs par vidi. Daļēji tas skaidrojams ar ekonomisko situāciju valstī, kuras ietekmē tiek dota priekšroka patēriņa ierobežošanai, taču daļēji arī ar iedzīvotāju zināšanām par tehnoloģiju efektīvu izmantošanu ikdienas dzīvē. Ekonomiska braukšana, videi draudzīgas automašīnas un degviela ir veidi, kādos ikviens autobraucējs var ne tikai atbalstīt videi draudzīgu dzīvesveidu, bet arī ietaupīt praktizējot to ilgtermiņā,” papildina Kristians Hallunds (Hallund), SIA Neste Latvija ģenerāldirektors.

Jautājuma, ko cilvēki darītu, ja būtu iespējas padarīt savu dzīvesveidu videi draudzīgāku, atbildes parāda, ka cilvēki nav īsti pārliecināti par to, kas būtu videi draudzīga rīcība, jo visos jautājumos tās svārstās ap vidējo rādītāju (3,5; skalā no 1 līdz 7). No pētījuma izriet, ka cilvēki kopumā sliecas būt videi draudzīgāki, taču izmaiņas izpratnē par vides draudzīgumu un praksē ir drīzāk ārējo faktoru (piemēram, krīzes) ierosinātas, mazāk balstītas zināšanās un atbildībā pret vidi.

Par pētījumu

SIA Neste Latvija pētījumā (OMD Snapshots) par videi draudzīgu dzīvesveidu tika aptaujāti 1116 Latvijas iedzīvotāji vecumā no 15 līdz 59 gadiem visos Latvijas reģionos. Aptaujas laiks: no 24.06.2009. – 01.07.2009.
 
Visi komentāri
 
269946. viesis 15.jūlijs 2009 17:25
0 0 Atbildēt

Jā! Visus šos gadus gaidīju krīzi, lai varētu kļūt dabisks!

269947. viesis 15.jūlijs 2009 17:47
0 0 Atbildēt

kāds sakars vietējo produktu patēriņam ar vides draudzīgumu???

269948. viesis 15.jūlijs 2009 19:22
0 0 Atbildēt

Mjaa, man arii dalja kaiminju sakushi ar velukiem braukt, arii taadi videi draudziigi palikushi. :)

269950. viesis 16.jūlijs 2009 0:07
0 0 Atbildēt

incanti cik izmaksāja šitas supādupā pētījums :D

269952. viesis 16.jūlijs 2009 10:41
0 0 Atbildēt

da bail pat padomāt, cik izmaksājis :D

reku - svilpe.lv/?p=867

-par jamo mārketinga pērli ir samaksāti vairāk kā 20k Ls no valsts budžeta :D

269964. viesis 16.jūlijs 2009 14:37
0 0 Atbildēt

+1 "18% pēc iespējas vairāk patērē vietējo ražotāju produktus" - vispārīgi ņemot, šim nav nekāda sakara ar "vides draudzīgumu", jo ar mazāku enerģijas patēriņu daudzus pārtikas produktus var izaudzēt dienvidu zemēs, nevis te kurināt Mārupes siltumnīcas un pastiprināti sildīt un piesārņot atmosfēru ar CO2!

269988. viesis 19.jūlijs 2009 10:59
0 0 Atbildēt

Par tiem vietejiem produktiem... šeit tiek runāts par piesarņojumu piegādes laikā. Lai nogādātu vietējo preci (piem. miltus no Dobeles) līdz pateretājam (piem. Rīgā) ir jāiztērē mazāk degvielas nekā lai to pašu vest no Leišuzemes (piem. no Viļņas). Un līdz ar to - mazāk CO atmosferā

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

 

800 Zs mustangs - Shelby izlaiž Mustang Super Snake (+ FOTO) 2

Shelby American parādījis savu pirmo projektu, kas radīts uz jaunās S650 Mustang platformas. Lasīt vairāk

 

Gaidāmā sniegputeņa dēļ Rīgā ievieš "sniega biļetes" un bezmaksas sabiedrisko transportu autovadītājiem 9

Gaidot sniegputeni, Rīgā pirmdien tiek ieviestas "sniega biļetes" un autovadītāji varēs izmantot sabiedrisko transportu bez maksas, aģentūru LETA informēja Rīgas dome. Lasīt vairāk

 

Latvijas elektrisko automašīnu tirgū ienāk Ķīna; vai rietumu ražotājiem ir ko likt pretī? (+ VIDEO) 6

Pasaulē lielākā elektrisko automašīnu ražotāja Ķīna pagaidām gan mazā apmērā, bet sāk startēt arī Latvijā. Pasaulē otras lielākās ekonomikas pārstāvniecība ar šāda tipa transporta līdzekļiem pagaidām nav sevišķi liela, taču tuvāko gadu laikā tas varētu mainīties. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti