Šonedēļ uz šosejām autovadītājiem ir jārēķinās ar apledojumu, vietām ar slapju sniegu. Droši var teikt – ir iestājusies ziema un jārēķinās ar ziemas braukšanas apstākļiem.
Goodyear strādājot pie jaunākajām ziemas riepu tehnoloģijām, galveno uzmanību pievērš drošībai. Jaunākās paaudzes viedo (no angļu val. smart) ziemas riepu radīšanas procesa pamatā ir pilnīgi jaunas tehnoloģija, kas tiek izstrādātas Goodyear Inovāciju centrā Luksemburgā (GIC*L).
– Jaunās ziemas riepas, kuras mēs ieviešam pašlaik, ir nākotnes ziemas riepu tehnoloģijas iesākums. Nordic ziemas riepu jaunā paaudze apliecina, ka Goodyear uzmanības centrā ir drošība, skaidro Fundamentālo ziemas riepu tehnoloģiju (Fundamental Winter Tire Technology) projekta vadītājs Pēters Dālbergs (Peter Dahlberg).
Pēters Dālbergs ir inženieris, kurš Upsalas universitātē ieguvis maģistra grādu materiālu fizikā un 1997. gadā uzsāka strādāt Goodyear par riepu konstruktoru. Pašlaik Pēters ir atbildīgs par nākotnes ziemas riepu tehnoloģiju attīstību.
– Ziemas riepu izstrāde ir visprasīgākais un viskomplicētākais darbs. Visgrūtāk veicas ar riepu sastāva, protektora raksta un konstrukcijas pielāgošanu dažādiem apstākļiem un temperatūrai, vienlaikus saglabājot smalko līdzsvaru starp veiktspēju un drošu saķeri, skaidro Pēters Dālbergs.
Vienīgais veids, kā šo līdzsvaru pacelt augstākā līmenī, ir pilnīgi jaunu tehnoloģiju izstrāde, un šis process Goodyear ziemas riepu attīstības ietvaros pēdējo gadu laikā ir progresējis. Jaunās Nordic riepas bez radzēm UG Ice+ izlaišana ir daudzu saspringtu pētījumu rezultāts un jauna ziemas riepu laikmeta sākums. Šīs riepas tika izstrādātas, lai apmierinātu lielo pieprasījumu pēc bezradžu ziemas riepām Ziemeļvalstu un Krievijas tirgū. Atzinīgi tās novērtēja arī nozares preses izdevumi.
Nākamās paaudzes Goodyear ziemas riepu izstrāde balstās uz tiem pašiem principiem, taču ar pilnīgu jaunu tehnoloģiju papildu palīdzību iespējama tālāka viedo ziemas riepu attīstība.
– Nākotnes ziemas riepu pamata filozofija nosaka, ka tām ir vienlīdz labi un droši jāfunkcionē gan dažādos apstākļos, gan uz atšķirīgiem segumiem. Tām ir nepieciešama spēja sajust, kad jābūt stingrām un kad — mīkstām, un kad kompensēt seguma izmaiņas, turklāt jānodrošina veiktspēja, gan braucot pa ātrgaitas maģistrālēm, gan pa slideniem ceļiem, saka Pēters Dālbergs.
Jauns posms ir iestājies arī radžoto riepu attīstībā, un Goodyear pieliek visas pūles, lai izstrādātu efektīvākas radzes, kas maksimāli palielina saķeri un samazina ietekmi uz apkārtējo vidi. Bargajās Ziemeļvalstu ziemās, kurām raksturīgs liels ledus un sniega daudzums, radžotās riepas joprojām ir svarīgs drošas braukšanas resurss.
– Līdz šim radze ir bijusi maza, apaļa un izvirzīta no riepas, bet Active Stud Technology (Aktīvo radžu tehnoloģija) ir mūsu turpmākās attīstības iesākums. Pašlaik mēs speram plašu soli nākotnes radžoto riepu virzienā, izmēģinot jaunas formas un materiālus, saka Pēters Dālbergs.
Ko tur vēl jaunu var izdomāt ? Protams, zinātne attīstās, it kā jau iespēju daudz. Bet, pēdējā desmitgadē gan riepu tehnoloģijās nekas tāds "superigi" labs atmiņā paliekošs nav izdomāts. Domāju, ka laba ziemene ar "nokian hakapellita" protektoru un šipiem pilnībā apmierinās katru autovadītāju un liks viņam ziemas apstākļos justies pietiekoši droši... Zinātnieki savas nianses var pataupīt savām disertacijām, praksē reti kurš lietotājs tās izpratīs.