WESS priekšsēdētājs Oskins - dīzeļiem Eiropā parakstīts nāves spriedums; elektriskie auto videi kaitē vairāk nekā parastie 59

 
Nozare.lv | 10.maijs 2019 14:02

Kamēr Latvijā atkal uzstādīts jauns dīzeļdzinēju auto pārdošanas rekords, pasaule arvien straujāk dodas videi draudzīgāku tehnoloģiju virzienā.

Autotirgotāja "Wess" padomes priekšsēdētājs Aleksandrs Oskins intervijā aģentūrai LETA norāda, ka dīzeļdzinējiem faktiski ir parakstīts nāves spriedums, un pieļauj, ka ne visi autobūves uzņēmumi šīs pārmaiņas pārdzīvos un spēs pietiekami ātri ieviest ražošanā citas tehnoloģijas. Tikmēr Latvijā jaunu auto pārdošanas apmēri joprojām varētu būt visai pieticīgi. Oskins prognozē, ka šogad pieaugums varētu būt ap 2-4% un pagaidām vēl nav pazīmju, kuras mums ļautu būt optimistiskiem.

Kādi pērn bijuši "Wess" darbības rezultāti un kādi faktori tos ir ietekmējuši?

Pagājušā gada darbības rezultātus mēs vērtējam kā pozitīvus. Esam saglabājuši stabilas izaugsmes pozīcijas, apgrozījums ir audzis par 12%, sasniedzot vairāk nekā 52 miljonus eiro. Pērn investējām pakalpojumu pilnveidošanā, tā rezultātā pieauguši arī pārdošanas apjomi. "Wess" tirgus daļa, pārstāvot "Toyota" un "Lexus" zīmolu, ir vairāk nekā 8% no kopējā Latvijas auto tirgus. Mēs jau piecus gadus pēc kārtas augam ātrāk nekā kopējais auto tirgus Latvijā.

Ar ko to skaidrojat?

Pirmkārt, mēs esam 100% vietējā kapitāla kompānija un mēs daudz strādājam - no agra rīta līdz vēlam vakaram. "Wess" autosaloni ir vienīgie nozarē, kas ir atvērti līdz pat 20 vakarā, lai cilvēkiem būtu ērti atbraukt pie mums arī pēc darba. Otrs faktors - arī mūsu pārstāvētie auto zīmoli ir autobraucēju iemīļoti un ļoti veiksmīgi. "Toyota Motor Corporation" ražo "Toyota" un "Lexus" zīmola automašīnas, un šodien tā ir visinovatīvākā kompānija pasaulē. "Toyota" ir inovāciju līderis - piemēram, tā izgudroja hibrīddzinējus, un tagad tā ir aktuāla tendence visā pasaulē, kam seko arī citi autoražotāji. "Toyota" ir ieviesusi arī ūdeņraža dzinēju, kas šobrīd jau tiek piedāvāts Japānas tirgū. Tehnoloģiski "Toyota" pašlaik ir ļoti spēcīga kompānija. Arī tas mums dod priekšrocību.

Kuri auto modeļi pēdējā gada laikā jums ir bijuši visveiksmīgākie?

Visveiksmīgākie ir pilsētas auto "Toyota Auris" un "Toyota RAV 4", kas ir līderis SUV segmentā ne tikai Latvijā, bet arī pārdotākais SUV segmenta auto pasaulē. Tāpat populārs ir jaunais "Toyota C-HR" modelis. Ar šo modeli "Toyota" uzsāka savu jaunā dizaina līniju, piedāvājot arvien modernākus auto virsbūvju dizaina risinājumus. Kādam patīk, kādam nepatīk, bet vienaldzīgo viennozīmīgi nav.

Tāpat 33% no "Toyota" mašīnām, kuras pērn pārdevām, bija hibrīdi, kuru popularitāte Latvijā ar katru gadu pieaug. 97% no "Lexus" automašīnām tiek pārdoti ar hibrīda dzinēju. Arī "Honda" sāk piedāvāt hibrīdus. Autobraucēji arvien biežāk priekšroku dod videi draudzīgākiem auto risinājumiem. Jāatzīst, ka hibrīds ir lieliska izvēle - tas ir ne tikai videi draudzīgāks, salīdzinot ar tradicionālo benzīna vai dīzeļdegvielas dzinēju, bet arī ekonomiski izdevīgāks gan degvielas ekonomijas, gan nodokļu izmaksu ziņā.

Latvijas pircēji hibrīdus arī pastiprināti izvēlas, vai arī populārāki ir tradicionālie dzinēji?

No sākuma nebija tā, ka visi būtu gatavi pāriet no zināmiem dzinējiem uz hibrīdiem, bet pagāja laiks, un šodien vairs nevienam pasaulē nav šaubu par hibrīdiem. Turklāt gandrīz visi autoražotāji, kuri šodien ražo hibrīdus, licences nopirka no "Toyota", jo pašiem izgudrot kaut ko līdzīgu no nulles neatmaksājas. Arī mūsu klientiem šodien par hibrīdiem nav nekādu šaubu - hibrīdu pārdošana veido būtisku daļu no kopējā pārdošanas apjoma. Hibrīda dzinējs ikdienas izmantošanā ir daudz lētāks par dīzeļa vai benzīna dzinēju, arī tehniskā apkope izmaksā daudz lētāk. Tāpat arī atlikusī vērtība pēc trīs, pieciem vai septiņiem gadiem, ja cilvēks izdomā mašīnu mainīt, būs augstāka nekā auto ar tradicionālajiem dzinējiem. No šā gada "Toyota" un "Lexus" piedāvā arī 10 gadu ražotāja garantiju hibrīdu akumulatora baterijai.

Vai pie jums būs arī elektromobiļi?

Kā pagājušajā gadā konferencē uzsvēra "Toyota Motor Corporation" vadītājs, tam vēl nav pienācis laiks. Viņš norādīja, ka tomēr ir vajadzīgs, lai tehnoloģijas un pieprasījums nonāktu zināmā līdzsvarā.

Šodien vēl jautājums par elektromobiļiem ir pārāk angažēts. Ir pārāk daudz runu, un ne visa informācija ir patiesa. Piemēram, nesen Singapūrā bija iniciatīva pāriet uz elektriskajiem auto, jo tā ir attīstīta valsts ar mazu teritoriju. Taču pēc tam, kad viņi veica kopējos aprēķinus, kuri ietver auto ražošanu, pēc tam elektrības ražošanu un tad auto utilizāciju, tad izrādījās, ka tas kopsummā dod 220 CO2 izmešu gramus uz kilometru, kas ir divas reizes vairāk nekā auto ar modernu benzīna dzinēju. Neticami, bet tas ir fakts.

"Toyota" filozofija ir būt maksimāli draudzīgiem apkārtējai videi. Viņi negrib šodien ražot elektriskos auto, kuri videi kaitēs vairāk nekā tradicionālie. Arī pašlaik jau ir tehnoloģijas, kuras no izmešu viedokļa būs labākas nekā elektriskajiem auto vai hibrīdiem, bet ir jāpaiet laikam, lai tās nonāktu plašā ražošanā.

Es arī gribu uzsvērt, ka es nebūt neesmu pret elektrisko auto tehnoloģiju. Taču tā nav vajadzīga par katru cenu. Bieži vien par šo jautājumu tiek risinātas tukšas runas, un to dara politiķi un cilvēki, kuri no šīm tehnoloģijām neko daudz nesaprot. Var jau sponsorēt elektrisko auto iegādi, var veidot bezmaksas uzlādes vietas, bet es negribētu, lai tas notiek uz mana kā nodokļu maksātāja rēķina. Galu galā elektriskos auto pašlaik pērk turīgi cilvēki, un mēs visi par to viņiem vēl piemaksājam.

Jautājums ir arī par uzlādes tīkla pietiekamību Latvijā un mūsu klimatiskajiem apstākļiem. Aukstā laikā elektriskā akumulatora jauda samazinās, un tad nu bieži vien ir jāizšķiras, kam automašīnā tērēt akumulatora enerģiju. Ar hibrīda dzinējiem šajā ziņā viss ir vienkāršāk, jo, beidzoties elektriskā akumulatora jaudai, mašīna pārslēdzas uz benzīna dzinēju, kurš paralēli lādē elektrisko akumulatoru.

Kādas tehnoloģijas vēl var parādīties? Daudz tiek runāts arī par ūdeņraža dzinējiem.

Ja runājam par ūdeņraža dzinējiem, tad daži no vācu autobūvētājiem mēģināja šo tehnoloģiju ieviest jau pirms 15 gadiem, bet tas neizdevās. Savukārt "Toyota" tam ar roku uzreiz neatmeta un jau četrus gadus ražo un piedāvā vietējā Japānas tirgū automašīnas ar ūdeņraža dzinējiem. Domāju, ka tie izplatīsies tāpat kā hibrīdi. Ūdeņraža tehnoloģija videi ir draudzīgāka nekā elektriskā un attīstoties tā kļūst arī lētāka. Šodien tā saucamā ūdeņraža degviela jau maksā desmitiem reižu lētāk par benzīnu vai dīzeļdegvielu. Tomēr, lai šī tehnoloģija pilnā mērā ienāktu autobūvē, vēl būs jāpaiet zināmam laikam.

Kad pirmie šādi automobiļi varētu parādīties Latvijā?

Mums solīja, ka, iespējams, Latvijā varētu parādīties jau šogad. Tomēr tas viss ļoti ir atkarīgs arī no infrastruktūras. Pašlaik Latvijā ir tikai viena ūdeņraža uzpildes stacija - Rīgā, Jelgavas ielā. Ja kāds šādu automobili nopirks, tad būs jārēķinās, ka uzpildīt to var tikai vienā vietā. Tādēļ es domāju, ka vēl būs vajadzīgs laiks, lai Latvijā ikdienā pa ielām brauktu auto ar ūdeņraža dzinēju.

Taču tas ir viens no dažiem ceļiem, kuru iet, lai mašīnai arī pēc daudziem gadiem vēl būtu atlikusī vērtība. Piemēram, pērn 59% no visiem Latvijā pārdotajiem auto bija ar dīzeļdzinējiem. Tajā pašā laikā Eiropā dīzeļiem ir parakstīts nāves spriedums, un nav nekādu šaubu, ka ar laiku tie tiks izskausti no tirgus. Tas, ka Latvijā šādas mašīnas joprojām pērk, pirmkārt, ir skaidrojams ar to, ka vācu autobūvētāji grib tikt no tām vaļā un piedāvā par jebkuru cenu. Eiropā un pašā Vācijā pērn pieprasījums pēc auto ar dīzeļdzinējiem kritās par 30%. Pirmkārt, arvien vairāk pilsētās nosaka ierobežojumus iebraukšanai ar dīzeļdzinējiem - ar veciem auto pilnīgi noteikti, bet ar laiku tas varētu attiekties uz visiem, arī jaunākās paaudzes auto ar dīzeļdzinējiem. Otrkārt, auto ar dīzeļdzinējiem ir lielāki nodokļi, arī Latvijā nodokļi auto ar dīzeļdzinēju ir augstāki. Treškārt, daudzviet Eiropā dīzeļdegviela jau maksā dārgāk par 98.markas benzīnu. Agrāk cenas starpība bija par 20% dīzeļa labā, bet šodien tā vairs nav. Rādītājs ir arī tas, ka lielās Vācijas līzinga kompānijas, ja operatīvajā līzingā tiek ņemts auto ar dīzeļdzinēju, kā tā domājamo vērtību pēc pieciem gadiem norāda nulli. Tātad tiek prognozēts, ka pēc pieciem gadiem šādiem auto vispār nebūs noieta. Ja šodien tu nopērc dīzeli, tad pēc pieciem gadiem tu to nevarēsi pārdot nekur un ne par kādu naudu.

Ja jūs ieejat kādā telpā, tad jums ir jādomā arī par to, kā no tās tikt ārā. Ar auto ir tas pats. Tad, kad jūs to pērkat, jums ir jāskatās uz to arī kā uz investīciju. Piemēram, auto ar hibrīda dzinēju ir skaidrs, ka pēc pieciem gadiem tā atlikusī vērtība būs vismaz 35-40%. Auto ar dīzeļdzinēju tā būs nulle.

Ja atgriežamies pie pasaules autobūves tendencēm, tad gan no sabiedrības, gan valstu līmenī ir arvien lielāks spiediens par to, ka transportam ir jākļūst videi draudzīgākam. Taču vairumam Eiropas autoražotāju nav ne resursu, ne iespēju tik ātri pārveidot savu ražošanu. Ja vācu autobūvētājiem vairums ražošanas līniju ir paredzētas dīzeļdzinējiem, tad viņi vienā mirklī nevar pāriet uz hibrīdu dzinēju ražošanu, jo tur vajadzīgi lieli akumulatori. Šāda pāreja prasa ilgu laiku un lielas investīcijas. Daudziem ražotājiem šādām lietām nav ne laika, ne investīciju. Tādēļ ne visi Eiropas autoražotāji šīs pārmaiņas pārdzīvos. Turklāt problēmas var būt arī lieliem autoražotājiem.

Ar ko jūs skaidrojat šos pagājušā gada pārdošanas datus Latvijā par dominējošo dīzeļdzinēju skaitu? Tas nozīmē, ka vairumam iedzīvotāju svarīgākā joprojām ir cena šodien, nevis nākotnes perspektīvas?

Diemžēl ilgtermiņa stratēģiska domāšana nav īpaši raksturīga mūsdienu cilvēkiem. Parastā domu gaita ir: jā, Eiropā kaut kur tur runā par ekoloģiju, es arī esmu par visu zaļo, bet sev nopirkšu dīzeli, jo tas ir lētāk!

Skumīgi ir arī tas, ja mēs salīdzinām dīzeļu pārdošanas datus Lietuvā un Latvijā. Lietuvieši ir ļoti praktiski cilvēki, bet dīzeļus procentuāli tur pārdod divas reizes mazāk nekā Latvijā. Viņiem ir skaidrs - kādēļ pirkt dīzeli, ja pēc pieciem gadiem to vairs nekur nevarēs pārdot?

Ja runājam par komerctransportu, tad tur gan pagaidām nekādu citu alternatīvu nav. Taču vieglo auto segmentā autovadītājiem ir pietiekami liela izvēle, ar kādu dzinēju auto iegādāties. Es tomēr ieteiktu uz auto skatīties arī kā uz investīciju un domāt arī par to, kā to pārdot, ja pēc gadiem būs vēlme mainīt automašīnu. Ja atlikusī vērtība pēc gadiem būs nulle, tad tā būs vienkārši zaudēta nauda. Ja atlikusī vērtība būs pietiekami liela un to varēs izmantot otrais un trešais īpašnieks, tad pēc šāda auto būs pieprasījums un pietiekami laba cena.

Kāda pašlaik ir vidējā cena, par kuru Latvijas iedzīvotājs ir gatavs iegādāties jaunu automašīnu?

Latvijā cilvēki vairāk skatās uz SUV klases jeb džipa tipa automašīnām. Tās veido aptuveni 33% no visiem pārdotajiem automobiļiem Tiesa gan, tikai mazu daļu no tām var uzskatīt par īstām apvidus automašīnām, bet SUV klases auto sniedz lielāku drošības sajūtu, labāk var pārredzēt ceļu, tādēļ cilvēkiem patīk šī tipa auto. Neliela vai vidējā izmēra sedana tipa auto pārdošana iet uz leju visā pasaulē.

Savukārt vidējā cena par jaunu auto, ko šobrīd pircēji ir gatavi maksāt, ir ap 34-35 000 eiro.

Ar ko skaidrot šo apvidus tipa auto popularitāti? Tā ir tagadējā modes lieta, vai arī stāsts ir par mūsu bedrainajiem ceļiem?

Viennozīmīgi tas ir Latvijas ceļu stāvoklis, kas šogad ir īpaši aktuāls jautājums. Tomēr iemesli ir vairāki. Agrāk apvidus auto tiešām bija diezgan brutāli un pamatā bija paredzēti, lai brauktu pa mežiem, uz medībām, makšķerēt vai kaut kam tamlīdzīgam. Ar laiku šie auto ir palikuši civilizētāki gan vadāmības, gan izskata ziņā, un tos izvēlas arī sievietes, ar tiem brauc ikdienā pilsētvidē, bet brīvdienās uz laukiem utt. Otra lieta - šāda tipa auto vadītājs sēž augstāk, labāk redz, kas viņam notiek priekšā, un var reaģēt. Ar tiem nav bail arī uzbraukt uz kādas apmales, jo riteņi ir lielāki.

Vienlaikus ir daļa klientu, kuri grib braukt ar sedana tipa automašīnām, kurām arī ir savas priekšrocības. Tām uz ceļa ir mazāka gaisa pretestība, tikai divi velkošie riteņi un attiecīgi mazāks degvielas patēriņš.

Pērn "Wess Motors" portfelim pievienojāt "Honda" zīmolu. Vai ir iecerētas vēl kādas izmaiņas?

Mēs visu laiku skatāmies, kas notiek nozarē, un mēs gribam attīstīties tālāk. Taču pagaidām vēl ir pāragri runāt par kaut ko konkrētu. Mūsu pirmais uzdevums ir pacelt "Honda" zīmolu tajā līmenī, kur tam ir jābūt. Mēs gribētu atgriezt "Honda" zelta laikus, kuri bija pirms krīzes. Protams, ka būtu ļoti grūti sasniegt to tirgus daļu, kura bija tajos laikos, bet tas, ka "Honda" jābūt daudz augstākā pozīcijā nekā šodien, ir viennozīmīgi. Vienlaikus jāuzsver, ka mēs kļuvām ne tikai par "Honda" automašīnu, bet arī "Honda Power" pārstāvi. Tas ir viens no pasaules spēcīgākajiem uzņēmumiem, kurš ražo motorus laivām, zāles pļāvējus, ģeneratorus, sūkņus u.c.

Kas attiecas uz "Toyota", tad tas, pēc Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) datiem, ir otrs populārākais jauno auto zīmols Latvijā. Turklāt, ja skatāmies tikai uz vieglajām automašīnām bez komerctransporta, tad "Toyota" ir pirmajā vietā. Arī Baltijā "Toyota" viennozīmīgi ir populārākais auto zīmols. Savukārt "Lexus" tirgus daļa Latvijā ir deviņas reizes lielāka nekā vidēji Eiropā, pateicoties mūsu ieguldītajam darbam.

Kā auto ražošanu ietekmēs "Brexit", jo Lielbritānijā atrodas lielas rūpnīcas un vairāki ražotāji ir pieļāvuši savas darbības samazināšanu? Tostarp "Honda" paziņojusi par rūpnīcas slēgšanu Svindonā 2021.gadā, gan uzsverot, ka tas neesot saistīts ar "Brexit".

Jā, "Honda" lēmums mums ir zināms. Par "Toyota" šādu ziņu pagaidām nav. "Honda" ražošanu pārcels atpakaļ uz Japānu.

Ja mēs kopumā runājam par priekšrocībām, tad uz tiem auto, kuri nav ražoti Eiropā, uzreiz tiek attiecināta 10% ievedmuita. Tas viss ievērojami kāpina auto cenu. Taču nesen tika parakstīts Eiropas Savienības (ES) un Japānas brīvās tirdzniecības līgums, kurš paredz, ka piecu gadu laikā ievedmuita pakāpeniski tiks samazināta, līdz sasniegs nulli. Tas nozīmē, ka no Japānas importētie auto kļūs nedaudz lētāki. Līdz ar to pieļauju, ka "Brexit" ietekme nebūs tik izteikta.

Kāds šis gads kopumā varētu būt Latvijas jauno auto tirgū? Vai turpināsies izaugsme?

Ja mēs atceramies pagājušo gadu, tad pirmajā pusgadā bija ļoti optimistiska izaugsme par 8%, bet pēc tam - gan problēmām banku tirgū dēļ, gan citu iemeslu dēļ - šis skaitlis strauji gāja uz leju. Beigās gada kopīgais rezultāts bija nozares kopējais pieaugums tikai par 2%. Salīdzinot ar tiem pašiem lietuviešiem, kuriem jau trīs gadus pēc kārtas kāpums veido 30%, tas ir nekas.

Arī par šā gada prognozēm es esmu diezgan atturīgs. Pieaugums varētu būt ap 2-4%. Pagaidām vēl nav pazīmju, kuras mums ļautu būt optimistiskiem.

Tomēr statistika rāda, ka Latvijas ekonomika aug, palielinās arī vidējā darba alga. Tad jaunu auto tirdzniecībā tas neatspoguļojas?

Auto tirdzniecība ir ļoti jūtīga pret ārējiem apstākļiem un arī pret tām norisēm, kuras notiek Latvijā. Es arī ne visai ticu visiem datiem, kuri liecina, kā viss mums iet uz augšu, ja vienlaikus es redzu, cik daudz uzņēmēju slēdz savu biznesu vai pārceļ to uz citām valstīm.

Kādam normāli vajadzētu būt jaunu auto tirdzniecības pieaugumam Latvijā, gan ņemot vērā mūsu autoparku, gan iedzīvotāju ienākumu līmeni?

Latvijas auto tirgus izaugsmei būtu jābūt veselīgai, lai mēs tomēr kādu piecu gadu laikā sasniegtu pirmskrīzes līmeni, kad gadā pārdeva nedaudz vairāk par 36 000 jaunu auto. Pērn pārdeva nepilnus 20 000 jaunu automašīnu. Igaunijā un Lietuvā jau ir pārsniegts pirmskrīzes pārdošanas līmenis un pieaugums turpinās. Mēs nedrīkstam atpalikt.

Viens no iemesliem, kurš pie mums bremzē jaunu auto tirgus attīstību, ir tas, ka līdz šim pie mums 30% no importētajām automašīnām ir jaunas, bet 70% lietotas. Mēs jau ļoti labi zinām, ka pavisam nesen populāri bija nodokļu karuseļi, kad auto ieveda juridiskas personas un šie auto bija par 21% lētāki nekā auto, kuri stāvēja oficiālo tirgotāju plačos. Pateicoties Valsts ieņēmumu dienestam, Auto asociācijai un CSDD, ar to vismaz tika galā. Tagad ir otrais posms, kad ir jātiek galā ar izvairīšanos no nodokļu nemaksāšanas, kad auto ieved fiziskas personas. Kad ar to tiks galā, tad auto tirgus būs sakārtots. Igaunija to panāca jau pirms septiņiem gadiem. Viņiem bija politiska griba to izdarīt, un pusgada laikā viss tika sakārtots. Pirms tam viņiem bija tāda pati auto importa struktūra kā mums. Pēc tam tā strauji mainījās uz 70% jaunām un 30% lietotām automašīnām. Ja mūsu valstsvīriem būs politiska griba ieviest kārtību un tikt galā ar visiem nodokļu karuseļiem un nodokļu nemaksāšanu, tad par visiem ievestajiem auto maksātu nodokļus un nebūtu tik lielas cenu atšķirības. Mēs te nemaz nerunājam par to, ka notiek cilvēku mānīšana un liela daļa no šiem auto tiek pārdoti ar sagrozītiem odometriem, lai uzrādītu mazāku nobraukumu.

Tas, ka tika galā ar juridisko personu shēmām, nav devis pietiekami lielu efektu? Šie tirgotāji ir pārmetušies uz fizisko personu segmentu?

Tas deva efektu. Piemēram, uzņēmumi, kuri savām vajadzībām iegādājas lietotas automašīnas, šobrīd saprot, ka labāk šo lietoto auto ir nopirkt no mums. Tad Valsts ieņēmumu dienestam nebūs jautājumu. Tas tirgu kaut cik atveseļoja. Bet lielākā daļa no lietotu auto pircējiem ir fiziskas personas. Tādēļ, lai tirgu savestu kārtībā, ir jāsper arī šis solis.

Redzat virzību? Tas notiks kādā pārskatāmā periodā?

Visu šo lietu sāka virzīt Auto asociācija. Agrāk mēs atdūrāmies pret nesaprašanu vai nevēlēšanos kaut ko mainīt. Proti, ja Latvijā ir ap 4500 reģistrētu auto servisu un lielākā daļa no tiem nodokļus nemaksā vai maksā daļēji, tad secinājumus varat izdarīt paši. Ir jābūt politiskai gribai mainīt situāciju, tad viss notiks, jo mums ir lieliski, darboties spējīgi piemēri, ko pārņemt no Lietuvas vai Igaunijas, kur šie jautājumi ir sakārtoti.

Latvijā šis vecais autoparks ar laiku tomēr sāks samazināties?

Tieši otrādi. Salīdzinot ar iepriekšējiem gadiem, tas paliek tikai vecāks. Latvijā ir viens no visvecākajiem autoparkiem Eiropā.

Kā jau minēju, tas ir atkarīgs arī no politiskās gribas. Pie mums vecuma ziņā drīkst ievest jebko. Taču, svarīgi ir apzināties, ka vecas mašīnas uz ielām - tie ir izmeši, tās ir avārijas, tā ir nedroša vide un virkne negatīvu seku.

Cerēsim, ka Valsts ieņēmumu dienests, Auto asociācija un CSDD kopā īstenos manis minētos pasākumus un tas sāks atveseļošanās procesu. Te nav vietas lētam populismam, ka ar jaunām mašīnām brauc tikai "biezie" utt. Paskatieties, kāds gaiss ir pie mums uz ielām. Piemēram, Valdemāra ielas gaisa kvalitātes rādītāji jau vairākkārt nav izturējuši kritiku arī no ES puses. Tas viss mūs vienkārši indē.

Tiesa gan, es esmu gandarīts, ka līdz ar "zaļā dzīvesveida" popularitāti vai ES spiediena ietekmē ir uzsākta cīņa pret kaitīgajiem CO2 izmešiem, piemēram, ar augstākiem nodokļiem atkarībā no CO2 izmešu apjoma. Tāpat Ministru kabineta noteikumi paredz, ka ministriju un to padotības iestāžu auto un auto nomas iepirkumos ar katru nākamo gadu tiek samazināta CO2 izmešu robežvērtība u.tml. Tas jau virzīs pieprasījumu par labu videi draudzīgāku risinājumu izvēlei. Tas jau būs solis pareizā virzienā!

Tagad tika lemts par skaidras naudas darījumu ierobežošanu. Kā saprotu, jūs bijāt pret šo ieceri.

Jā, to vērtēju negatīvi. Ja Valsts ieņēmumu dienestam ir jautājumi, tad tos vajag uzdot attiecīgajām personām, taču kādēļ mums kā auto tirgotājam neļaut tādēļ pārdot automašīnas? Ja cilvēks atnāk ar naudu, tad mūsu darbs ir pārdot. Jā, mēs varam uzrakstīt, ka tas un tas atnāca ar 50 000 eiro skaidrā naudā un nopirka mašīnu. Lai pēc tam tad viņam arī uzdod jautājumus. Taču kādēļ mēs no viņa nedrīkstam pieņemt naudu? Gluži vienkārši mūsu cilvēki brauks ar Lietuvas un Igaunijas numuriem, viņi izvēlēsies iegādāties auto tur, kur tas ir atļauts. Cilvēki jebkurā gadījumā atradīs izeju.

Jums bieži ir gadījumi, kad mašīnas iegādājas par skaidru naudu?

Ļoti reti. Taču tie, kuri ir gatavi to darīt, aizbrauks uz kaimiņvalstīm, un tas atkal būs trieciens vietējam biznesam.

Ir vēl kādas likumdošanas iniciatīvas, kuras ietekmē auto tirdzniecību?

No Auto asociācijas un Valsts ieņēmumu dienesta puses ir iniciatīva, ka vajadzētu tomēr savest kārtībā to, kas notiek pēc auto pārdošanas. Kā jau minēju, Latvijā ir aptuveni 4500 servisu. Nevar būt tā, ka ir dubulti standarti - vieni maksā visus nodokļus un ir sociāli atbildīgi, bet citi nemaksā neko. Turklāt daudzi pat nav ieinteresēti veikt pilnvērtīgu tehnisko apkopi, jo viņu interesē lētāka cena, nevis kvalitāte un drošība. Tādēļ mūsu iniciatīva ir, lai pilnībā tiktu maksāti nodokļi - ja ir darījums, lai ir nomaksāts PVN, ja ir alga, tad ir nomaksāti sociālie nodokļi. Jā, iespējams, tad servisu skaits samazināsies, bet cilvēki jau nekur nepazudīs, jo labi meistari ir pieprasīti.

Kā jums pašlaik ir ar darbiniekiem? Pietiek?

Kopumā labus darbiniekus atrast ir grūti. Dažkārt ir pat dzirdams, ka labi mehāniķi aiziet uz "kaktu servisiem", jo tur "aplokšņu algā" saņem vairāk. Procesam vajadzētu notikt otrādi. Bet tagad sanāk, ka legālais bizness cieš no pelēkā biznesa. Tādēļ tiešām gribas jautāt, kurp mēs ejam? Pa šiem 28 neatkarības gadiem jau nu šīs lietas vajadzēja sakārtot.

Jaunais satiksmes ministrs teica, ka kaut kad vērtēs arī jautājumu par tehnisko apskašu nodošanu brīvā tirgū.

Man nav skaidrs, kādēļ mūsu valstī ir izveidots monopols uz auto tehniskajām apskatēm. Visā Eiropā, ja tu gribi veikt tehnisko apskati, var nopirkt licenci, iziet pārbaudi par savu atbilstību prasībām, un lūdzu - strādā! Piemēram, mēs, neraugoties uz to, ka mums kopumā četros autocentros ir 70 pacēlāju un vairāk pārbaužu iekārtu nekā CSDD, to darīt nedrīkstam. Es uzskatu, ka tas ir nepareizi. Civilizētā Eiropā tas nav iedomājams.

Ja tehniskās apskates nonāktu brīvā tirgū, jums par tām būtu interese?

Noteikti, jā. Turklāt nav tā, ka tad tiesības veikt tehniskās apskates iegūtu oficiālie dīleri un tad "uzskrūvēs cenas". Tehnisko apskati varēs veikt ikviens, kurš atbildīs noteiktām kvalitātes prasībām. Ir izskanējušas gan arī dažas dīvainas idejas par šīm prasībām, piemēram, ka tehniskā apskate būtu jāveic atsevišķā ēkā. Kādēļ atsevišķā ēkā? Tas tehniskās apskates izmaksas tikai sadārdzinās. Šāds mākslīgs sadārdzinājums nav vajadzīgs. Kā jau minēju, Latvijā ir ap 4500 auto servisu. Kādēļ vēl būvēt?

Cik jūs pārdodat pilnīgi jaunus auto un cik lietotus?

Uz katriem 1000 jauniem auto mēs pārdodam aptuveni 600 lietotas automašīnas.

Tātad pieprasījums ir pietiekami liels arī pēc lietotām automašīnām?

Jā, jo pie mums lietotās automašīnas ir pārbaudītas - ar zināmu vēsturi, zināmu nobraukumu. Turklāt arī lietotiem auto mēs bieži dodam papildu garantiju. Līdz ar to nav tā, ka jūs nopērkat kaķi maisā, un, ja pēc kāda laika kaut kas notiek, tad nezināt, pie kā vērsties. Ja mēs neesam droši par auto biogrāfiju, tad tādu mēs nemaz neuzņemamies pārdot.

No kurienes nāk jūsu lietotās mašīnas? Pēc operatīvā līzinga?

Daļa ir pēc operatīvā līzinga, bet lielākā daļa ir no mūsu klientiem, kuri ir nolēmuši mainīt tagadējo mašīnu pret jaunu.

Kādas izmaiņas var nest 5G tehnoloģijas?

Tas vairāk ir jautājums mūsu mobilo sakaru operatoriem par to, kad pie mums būs 5G tīkls. Mūsu pārstāvēto zīmolu - "Toyota", "Lexus" un "Honda" - automašīnas jau ir aprīkotas ar ierīcēm, kuras var izmantot 5G tīklu. Mums tas nozīmē, ka automašīna var komunicēt ar dīleri. Ja kaut kas notiek, tad gan manuāli, gan automātiski uzreiz var nosūtīt signālus, un dīleris redz, kas notiek ar mašīnu.

Ja runājam par autopilotiem, tad šāda inovācija ir apsveicama, bet mūsu apstākļos uz Latvijas ceļiem ne visai aktuāla. Ja uz mūsu ceļiem drīzāk ir jādomā, kādā bedrē tevi tas autopilots var ievest, tad ar šo vajadzētu būt ļoti uzmanīgam. Visas šīs lietas ir ļoti labas, bet no sākuma vajadzētu ieviest kārtību savā mājā. Pirms runāt par autopilotiem, ir jāpaskatās, kas darās zem kājām, un tikai tad varam spert nākamo soli.

 
Visi komentāri
 
viencexperc 10.maijs 2019 14:27
15 35 Atbildēt

Varētu nodemonstrēt ciparus, ka elektroauto videi ir kaitīgāki?

Es zinu, no kurienes pūš vējš, tāpēc jautāju.

NAV tādu ciparu. Ir neveiksmīgi mēģinājumi nomelnot konkurentus, parādot kaut kādu daļu aprēķinu.

Lai saražotu li-on baterejas, patērējas ļoti daudz CO2, bet paši auto neko kaitīgu neizdala. Pat eļļa nepil, jo tādas nav. Vēl CO2 izdalās, kad viņi izmanto elektrību, lādējoties.

Bet iekšdedzes dzinēju auto izdala CO2 braucot. Lai saražotu degvielu, ir nepieciešams liels daudzums elektrības. Lai saražotu 1 galonu degvielas, arī vajadzīgas 6 kW/h elektrības. Rupji sakot, katru reizi, auto ielejot 50 litrus degvielas ( 13,2 galonus) tu notērē 79 kWh elektrības.....

Plus - tekošā eļļa, kura lietus laikā notek kanalizācijā, utt.

Parādiet ciparus, tad muldiet.

viencexperc 10.maijs 2019 14:32
8 24 Atbildēt

plus:

lai piegādātu elektrību līdz uzlādes stacijai, vajag vadu.

Bet lai piegādātu degvielu līdz DUS, vajag citu transportu, kurš arī tērē degvielu, plus, vajag elektrību, kurš apgādā DUS...

..

Cilvēks elektrību nesūta ar tankeriem. To ražo uz vietas. Bet naftu arī ved, patērējot degvielu.

xx 10.maijs 2019 14:38
26 11 Atbildēt

nu taisni vai dusmas uz tevi - nu, protams, ka elektroauto paši par sevi videi nav kaitīgi - kaitīgāks ir viss ražošanas komplekss un dzīves cikls kopumā, lasi uzmanīgi no šīs vietas: piemēram, nesen Singapūrā bija iniciatīva pāriet uz elektriskajiem auto, jo tā ir attīstīta valsts ar mazu teritoriju. Taču pēc tam, kad viņi veica kopējos aprēķinus, kuri ietver auto ražošanu, pēc tam elektrības ražošanu un tad auto utilizāciju, tad izrādījās, ka tas kopsummā dod 220 CO2 izmešu gramus uz kilometru, kas ir divas reizes vairāk nekā auto ar modernu benzīna dzinēju. Neticami, bet tas ir fakts.

viencexperc 10.maijs 2019 15:21
16 22 Atbildēt

Kārtējais pseidofaktu "gudrītis".

Singapūra ražo elektrību dedzinot dabasgāzi. Viņi uzskata, ka sadedzinot dabasgāzi priekš elektrības, nebūs 0 emisijas. Tāpēc neplāno elektroauto atbalstīt.

Kad 2011 gadā Tesla gribēja pārņemt Singapūras tirgu, valdība atteicās dot elektroauto pirkšanas nodokļu atvieglojumus, kā arī atteicās piedalīties uzlādes staciju finansēšanā. Tāpēc, Tesla kļuva neizdevīga.

Bet Singapūrā ir elektro auto. Piemēram: BlueSG.

Tu atkal raksti 220 CO2 grami uz km. Bet dīzeli cilvēks izrok no zemes gatavu? Es taču rakstu - to arī ražo. Un kāpēc nepieskaiti klāt to CO2 uz kilometru, kas radās dīzeļa ražošanas procesā?

Singapūras politika bija - "ja tas nedod CO samazinajumu, tad nav ko finansēt."

pareiza loģika. Bet tāpēc pļurkstēt muļķības nevajag.

viencexperc 10.maijs 2019 15:49
6 4 Atbildēt

var mīnusiņus salikt kaut vai visi Toyotas un Hondas rūpnīcu darbinieki. Faktus tas neizmainīs.

TEVI uzskata par idiotu. TEV sprauž batonus ausīs, TU tici. Kas būs, kad arī Toyota un Honda sāks ražot elektroauto, Wess sāks tos tirgot? Uzreiz, tie izrādīsies labi un ekoloģiski. Pašam nebūs kauns, ka uzķēries kā tāds pamuļķis?

Mirai, auto ar ūdeņraža dzinēju, ko tirgo Japānā un ražo Toyota ( kura te liela) Japānā pērk ļoti slikti. Un nekas neliecina, ka pirkšana uzlabosies.

p.s.

Tu patiešām tici, ka dīzeļauto ražošana un utilizācija ir ekoloģiska?

Pļurkt 10.maijs 2019 17:17
7 8 Atbildēt

Varētu nodemonstrēt ciparus, ka elektroauto videi ir kaitīgāki?

------

Aizej uz skolu un vēl reizi pamācies fiziku!! Termodinamikas, lietderības koeficientu un siltummašīnu sadaļas!

Ja kādas 5 reizes pārlasīsi var būt nāks beidzot apskaidrība!!

viencexperc 10.maijs 2019 20:31
3 4 Atbildēt

Ļoti zems tev līmenis fizikā.

Visi fizikas likumi attiecas uz visiem objektiem, nevis izvēles kārībā tikai uz elektroauto.

Un aplūko ar ko atšķiras elektro auto no iekšdedzes dzinēja auto. cik detaļu ir vienam, cik - otram. Un katra detaļa ir jāražo, kas patērē gan enerģiju, gan izdala co2. Un cik detaļas mainās? Piemēram bremžu detaļas, kuras elektroauto ir mūžīgas. Vai tu domā, ka uz to ražošanu fizikas likumi neattiecas? Vai eļļu rūpnīcas strādā uz darbinieku pirdienu rēķina? Nepatērē elektrību, resursus?

...

batereju bloku izmaksas sarēķināja, un domā, ka ar to viss beidzas. Bet tā nav.

Neviens visu nav rēķinājis. Tev nosauca daļu no izmaksām, un tu jau brēc, kā aizkauts sivēns.

felix65 11.maijs 2019 7:31
3 0 Atbildēt

Par tām mūžīgajām bremzēm varētu izvērstāk?

viencexperc 11.maijs 2019 9:34
0 4 Atbildēt

elektroauto bremzē ar dzinējiem. Klasiskās bremzes izmantojas tikai retos gadījumos, kā avārijas bremzes. ( atlaižot gāzi, auto sāk bremzēt un lādēt batereju). Tāpēc bremžu kluči, diski praktiski nepaspēj nolietoties.

Bet vārds "mūžīgās" ir saprotams kā auto mūžs, nevis - miljardi gadu.

msh 11.maijs 2019 11:33
3 2 Atbildēt

Tu būsi pārsteigts, bet "mūžīgās bremzes" pa lielam nozīmēs tikai to, ka tās būs jāremontē neizmantošanas dēļ, nevis nebūs jāremontē Bremžu šķidrums tāpat jāmaina, ja vien tur neizmanto kaut ko ne-higroskopisku - nu un bremzes, kuras netiek lietotas, sarūsē - tādā ziņā būs interesanti - varēs bremzes remontēt, jo diski būs sarūsējuši, un supporti arī, iespējams, ierūsējuši. Gala rezultātā ļoti ticams ka tās bremzes ilgtermiņā ies ne ilgāk kā parastai mašīnai kas tiek lietota garos gabalos

Pļurkt 10.maijs 2019 21:07
5 2 Atbildēt

PIRMS te dirs par lietām no kurām nav tev ne vismazākās sajēgas, labāk būtu izlasījis kādas 50 reizes tās fizikas nodaļas kuras es ieteicu!!

Kanibaals 11.maijs 2019 12:04
1 0 Atbildēt

TECam lietderības koeficients ir augstāks. Lūk tev fizika.

Pļurkt 12.maijs 2019 14:47
0 0 Atbildēt

Kopš vakardienas vai??!!

----

Aizteci uz 9. klasi un vēl reizi pamācies fiziku!

WALA 10.maijs 2019 15:18
4 0 Atbildēt

Ja (???) un kura valsts ražo lielāko skaito akumalatoru bateriju no hibrīdiem līdz elektro auto ( izņemot Tesla). Un kurā valstī atrodas derīgie izrakteņi ko izmanto bateriju ražošanā. Utt. - tā ir statistika, kurā virzienā vajag - tajā arī var pavilkt !

Un matemātikā tev arī 2 !

viencexperc 10.maijs 2019 15:25
8 13 Atbildēt

tas arī ir iemesls apdiršanai.

Eiropa neražo elektroauto. Japāna tikai hibrīdus. Fordam nav elektroauto, utt.

Arī konkrētais WESS netirgo elektroauto. Ar to arī viss izteikts.

Tiklīdz toyota sataisīs elektroauto, Wess domas izmainīs...

anonim 10.maijs 2019 16:03
2 1 Atbildēt

Skatos, ka ciparus ta ari neuzrakstija, bet minusu stav desmitiem!!!

vārds 10.maijs 2019 14:38
2 0 Atbildēt

šitas viena jau liecina, ka čalis tēmā ir tups kā zābaks - "Ūdeņraža tehnoloģija videi ir draudzīgāka nekā elektriskā ..."

JanJan 10.maijs 2019 15:00
4 8 Atbildēt

Tas gan. Kungs acīmredzot nezina, kas ir pamatā galvenais rūpniecisiki iegūtā ūdeņraža avots ir... dabasgāze. Līdz ar to, lai iegūtu ūdeņradi industriālos apmēros un to nogādātu tankos, Tev ir jāiegūst dabasgāze. Tad jau varbūt vnk CNG mašīnas lietot? Šķiet vienkāršāka un lētāka tehnoloģija...

Par to elektro auto CO2, tas jau ļoti atkarīgs. Vietās, kur daudz izmanto ogles elektroenerģijas ražošanai - protams, ka tur ir bezpriģelis braukt ar elektroauto. Bet, ja Tev puse vai vairāk nāk no vēja, hidro, saules - pavisam cita runa. Arī par auto ražošanu un pārstrādi tā pati runa, ko un kā dara - katrā reģionā, valstī situācija atšķirsies.

viencexperc 10.maijs 2019 15:28
4 3 Atbildēt

tāpēc, ka toyota ražo ūdeņraža auto - mirai.

Bet elektroauto neražo.

650 10.maijs 2019 14:38
5 5 Atbildēt

Kungs šoreiz diezgan skarbi ir publiski izteicies.Es gribēt redzēt, ko tagad saka tie divi turpat viņam pāri ielai esošie Gļēvie neko izdvest nevarošā oponentu kantora pārstāvji (uz burta Mo), kuru pamatprodukcijai viņš sola nāvessodu un 0% vērtības alikumu viņu tirgotajiem hlamiem.

Varbūt viņi ar krāpniecību nodarbojas,turpinādami piedāvāt šodien šeit šo savu dīzeļprodukciju ? Varbūt viņu klientiem kādu kolektīvo iesniegumu vajadzētu uzproducēt un tos nupat nopirktos dd/lūžņus masveidā un nekavējoties atdot atpakaļ ??

Conqueror 10.maijs 2019 15:03
9 2 Atbildēt

Saturīgs raksts, izlasīju ar interesi

ezis71 10.maijs 2019 22:31
2 4 Atbildēt

Es gan nelasīju,pietika ar virsrakstu,bija skaidrs kad būs šķidra diršana.

mefisto 10.maijs 2019 15:17
8 0 Atbildēt

Nepiekrītu, ka Latvijā nodoklis ir augstāks dīzeļiem nekā benzīniem. Tak paskatieties jauno mazlitrāžas dīzeļu izmešus un attiecīgi ekspl. nodokli. Man liekas šī politika stimulē tieši pirkt dīzeli, jo adekvātam benzīna motoram ir augstāks nodoklis.

imzz 10.maijs 2019 15:24
3 8 Atbildēt

"Otrkārt, auto ar dīzeļdzinējiem ir lielāki nodokļi, arī Latvijā nodokļi auto ar dīzeļdzinēju ir augstāki. -- Nu, kur viņš šito izrāva, gluži pretēji":

.. Auto asociācijā skaidro, ka ieguvēji būs ar maziem dīzeļdzinējiem aprīkotu auto īpašnieki.

Tāpat dīzeļdegviela ir lētāka Latvijā, nekā benzīns.

kasinsh79 10.maijs 2019 15:44
6 0 Atbildēt

Kas šobrīd reāli kremt, ir dīzeļa iespaidīgi lētākā iegādes cena DUS. Jāatkārtojas, neviens jauns dīzelis ne smird, ne piesārņo (dūmo) utt.

Ar vecākiem hlamiem rīcības plānu gan, lūdzu.

JanJan 10.maijs 2019 16:42
9 0 Atbildēt

Ja tik LV bāleliņu pirmā darbība ievedot lietotu traktoru nebūtu nahrenizēt visus filtrus...

650 10.maijs 2019 17:20
7 0 Atbildēt

Vaig noorganizēt badaciešanas P-iketu pie Cssd TA dd atgāzzu pārbaudes pavilliona.Petīciju iesniegt,publiski izteikt Viedokli- kāpēc demagogi muld par eur6dt dīzeļa "kaitīgumu" (kurš būtībā ir nekaitīgāks par vienu otru benzīnnieku) un Kāpēc LV TA ir "atļauts" iziet ar izrūnītu izpūtēju un pat ar modificētu degvielas veidu-

mierīgi pārkāpjot ne to ka Eur6DT, bet jebkuru paT eur3 vai aizvēsturisku eur4 normu.Jo neviena norma neparedz braukt ar izgrieztu filtru vai izsistu katalizātoru.Visiem dd, kam redzami melnie dūmi- katram idiotam ir skaidrs, ka tur NAV rūpnīcas paredzētais Eur, tas ir vai nu likvidēts vai nu modificēts.

Vienkārši un bez probļēmām- jaunākiem dd auto braucam ar pārsnieguma pielaidi līdz 100x un vecākiem līdz 200x pat attiecībā pret oriģinālo eur5 normu (kādus gadus 10 atpakaļ pieņemtu).Bet pljuutam tik par elektrību,un tik apgūstam un tik ieviešam..

Pļurkt 10.maijs 2019 17:25
3 9 Atbildēt

Kas par demagoģiju!!!

Jaunie dīzeļi smird tā ka braukt aiz viņiem nav iespējams.

Vecajiem, ja cilvēcīgi noregulē, tad smaka ir akurāt kā tikko nopūstai svecei.

650 10.maijs 2019 18:03
5 0 Atbildēt

Demagoģijas nav- vienkārši Tu (acīmredzami) nejēdz kas ir "jauns" dīzelis un nespēj novērtēt- kas no tāda smird un kāpēc smird. Pabraukt nav iespējams air atejas pagrabā modifiecēta un apkopi gadiem neredzējuša gāzes hlama vai aiz veca eļļu ēdoša benzīnnieka- lūk tas ir Problēma. Vecajiem tu vari noreulēt ko tu gribi- nekādu to neredzamo NOx tu nenoregulēsi un neko bez kvēpufiltra esamības tur neizdarīsi.Tā jau ir demagoģijas nākamā pakāpe- jo uz vienu tiešām nesmirdošu vecāka gadagājuma dd auto ir vismaz desmit atklātā tekstā smirdoši un vizuāli saredami dūmojoši.Nemodificēts auto ar 10g veco eur5 caur izpūtēju nav spējīgs kūpēt- vienīgi pie nosacījuma, ka trubā esošais dpf filtrs tur tiešām ir.Ar Dpf filtru aprīkotam eur5 dd auto izpūtēja gals ir tīts un tas IR pa gabalu vizuāli saskatāms un novērtējams.

Vienīgie "specĀlisti", kuri to nespēj izvērtēt- tie ir iekš Cssd TA, tie neredz neko, pat ne to,ko jebkurš vistupākais garāmgājējs ar 90% ticamību noskaidrotu pusminūtes laikā.

Pļurkt 10.maijs 2019 18:47
2 11 Atbildēt

Aizveries mūjābeli!!!

Krietni labāk par tevi zinu kas ir dīzelis, jauns dīzelis, noregulēts un neregulēts dīzelis!

650 10.maijs 2019 19:00
5 0 Atbildēt

Gribi uz atkal Personālijām pāriet? Nākamreiz vismaz izvelc p no mutes ,kad ar manīm gribēsi parunāt- tā lai šļuppstēdams "krietni labāk" varētu izteikties.

Pļurkt 10.maijs 2019 21:11
0 6 Atbildēt

Nu ko te vari maurot??? Kā atver savu muti tā sūdi veļās ārā!!

Mūjābels kas mūjābels!

ezis71 10.maijs 2019 22:36
6 0 Atbildēt

Piedod bet tu nav gudrs.

Kanibaals 11.maijs 2019 12:08
1 0 Atbildēt

Jaunie dīzeļu nesmird, bet elpu gan sit ciet. Nez vai tas ir CO vai NOx, bet ziemā kad šitos traktormotorus pagalmā silda tad sajūta kā gāzes kamerā. Dīzeļus vieglajiem ziemeļvalstīs ir jāaizliedz atrisināsies daudz problēmu.

Pļurkt 12.maijs 2019 14:49
0 0 Atbildēt

Jo jaunāks dīzelis, un jo vēsāks laiks, jo vairāk šis smird pēc puvušām zeķēm!

Šķiet ka laikam vajag mazāk dzert, tad varēs arī kaut ko saost!!

msh 11.maijs 2019 11:38
1 0 Atbildēt

"dīzeļa iespaidīgi lētākā cena" - nu ļoti iespaidīga, veseli 10 centi Es nesen mazliet pašokējos paskatoties uz šķidro degvielu cipariem, ieraugot ka jau detaļu mazgāšanai un zāles pļāvējiem derīgais piektais jau ir sakāpis līdz 1,33 - gāzei tādā ziņā forši, cenas svārstās pretējajā virzienā - uz ziemu pāris trīs centi pielec klāt apkures sezonas dēļ, uz vasaru kaut kas nokrīt nost - pa ziemu bija ap 60 centiem litrā, nu ir 57-58

kasinsh79 12.maijs 2019 12:51
0 0 Atbildēt

Jau rakstīts,man tas kremt. Protu rēķināt un ar cipariem draudzējos. Sanāk man iepildīt nereti pa 200+l mēnesī, tā starpība kaut vai uz benzīna cenas starpības sanāk ne maza.

msh 13.maijs 2019 1:25
0 0 Atbildēt

Nu jā, šausmīgi liela - pārdesmit eiras... Vai nu tu brauc maz, vai es daudz - es, nabags un svētdienas braucējs [golfs vidēji tiek kustināts 2 dienas nedēļā] pirms sagāzēšanas mēnesī vidēji ap 100 litriem bākā lēju, un sagāzēju, jo simts litri benzīna mēnesī diezgan sliktu iespaidu uz budžetu atstāja; starpība starp ~7 litriem benzīna pret 8,5 litriem gāzes [šis tas vēl nav samainīts, paliels tas cipars] ir jūtama - a tu te par pārdesmit eirām satraucies...

viencexperc 10.maijs 2019 15:57
8 5 Atbildēt

Neesmu zaļais pamuļķis, neplānoju pirkt elektroauto, bet tāpēc es neuzķeros uz speciāliem meliem, domātiem stulbeņiem, kuri tic tam, ko pateica viņu līderis.

Es nezinu, kurš ir ekoloģiskāks. Man pie dirsas, jo mūs neskar tās dažu valstu problēmas. Bet man nepatīk, kad melo.

Vai tad nevar izdomāt kādu labāku attaisnojumu?

Es varu pateikt priekšā - var saskaitīt cik gadiem pietiks nafta, gāze, cik gadiem pietiks ūdeņraža ražošanai nepieciešamie resursi , un cik gadiem pietiks litijs, kobalts, un citi li-on batereju ražošanā nepieciešamie resursi.

Un nevajag uzskatīt cilvēkus par idiotiem ( lai gan, redzot komentāru + un - , liecina, ka ir pielietota pareiza taktika.)

Pļurkt 10.maijs 2019 17:27
6 0 Atbildēt

Kad es gāju skolā auroja ka naftas un gāzes pietiks ne vairāk kā 30 gadiem, bet ir pagājuši jau 40 gadi un neizskatās ka šie resursi būtu jau galā vai vismaz tuvu pie gala!!

650 10.maijs 2019 16:22
8 0 Atbildēt

Raksts ir tīšām domāts Lohiem.Bet par publisku "nāves sprieduma" parakstīšanas "bazāru" vajadzētu paprasīt drusciņ "atbildēt" sīkāk.Te šajā vietnē nupat tikko kā ir nezcik daudz jauni dīzeļauto reklamēt- testēti,stāstīts cik viņi labi utt.Pāri ielai esošo tirgotāju cenulistes aicīnāt aicina tos iegādāties. Nekur nav un nebija brīdinājuma, ka to atlikusī vērtība (iespējams) pēc 5g būs 0%.Tātad, viena (vai abas) no iesaistītajām pusēm Apzināti melo,un Kāds apzināti publicē tādu šaubas un satraukumu radošu dezinformāciju.Pie kam, Apgalvojuma formā izteiktu- virsraksts liecina,ka augstākminētais/kārotais nāvessoda spriedums JAU IR parakstīts.Absolūts ētikas paraugs, žurnālistiskās pērkam/ demagoģijas augstākā Pi-lotāža.

imzz 10.maijs 2019 18:40
2 0 Atbildēt

"Tajā pašā laikā Eiropā dīzeļiem ir parakstīts nāves spriedums, un nav nekādu šaubu, ka ar laiku tie tiks izskausti no tirgus. Tas, ka Latvijā šādas mašīnas joprojām pērk, pirmkārt, ir skaidrojams ar to, ka vācu autobūvētāji grib tikt no tām vaļā un piedāvā par jebkuru cenu."--

Nu jā, šis teksts drīzāk piestāvētu Sandrai Veinbergai ;)

Kaut kā neticu, ka vācieši jau met jaunus dīzeļus pakaļ par dempinga cenām.

650 10.maijs 2019 21:34
3 1 Atbildēt

Jebkura dīlera cenulapā jauns dīzelis kā bija tā ir (un būs) dārgāks par jaunu tamlīdzīgu benzīnnieku.Meta "pakaļ" iepriekšējās paaudzes puspolša tilpuma benzīnniekus bez Eur6dT. Pat savstarpējās kaujā rūdītie mobīlo sakaru operātori nav tiktāl aizgājuši, ka viens otram publisku nāvesspriedumu atļautos parakstīt.Maznolietoto mašīnu segmentā tieši šis rakstā slavinātās gibrīdmarkas dīeris ir ss sludinājumu dēļa rekordists.Mjollera klientu vietā es noteikti pieprasītu situācijas skaidrojumu- kapc viņiem (kā europas pilsoņiem) tikuši (un tiek!) pārdoti tie ddzelzsgabali ar to aizkadrā parakstīto nāvesspriedumu..

Kanibaals 11.maijs 2019 12:11
0 0 Atbildēt

Šādus rakstus publicējot gaidu nākošo rakstu no iAuto par "plakano zemi" un "ķīmiskajām trasēm".

GTD2 10.maijs 2019 19:43
13 1 Atbildēt

raksta nosaukums būtu precīzāks,ka toyota parakstījusi nāvespriedumu saviem dīzeļdzinējiem jo tā arī viņiem nesanāca uztaisīt normālu dīzeļdzinējus, pēdējais piliens laikam bija ēdelīgais rav 4 sīzelis kas tērē vairāk kā bendzīnieks

wons 11.maijs 2019 10:53
0 0 Atbildēt

Minhenei tagad vispār var izbraukt cauri, bez umweltplakette 4 uzlīmes? Kā ar citām Vācijas pilsētām? Tas, ka dīzeļus viņi nīcina ārā ir skaidrāks par skaidru. Savukārt kārtīgs latviets, jau nenoturēsies, tā teikt pa haļavu nopirkt dīzeli

Kanibaals 11.maijs 2019 12:01
0 0 Atbildēt

Tādiem skaļiem virsrakstiem derētu arī atsauce uz to pētījumu. Tīri objektīvi tas nav iespējams, jo iekšdedzes auto no elektriskajiem nav ražošanā dižas atšķirības toties parastie auto patērē degvielu un smērvielas, pie tam degviela tiek sadedzināta neoptimālos režīmos sevišķi pilsētā. Nevar šauri skatīties tikai uz CO2.

650 11.maijs 2019 14:41
3 0 Atbildēt

Es jo vairāk lasu jo vairāk man riebjas lasīt.Jūs savu intelektu (tie, kuriem tas ir) varējāt labāk izmantot izskaidrošanas jomā.Cilvēkus vnk prasti jaaj- publiski izsakot apšaubāmu un temmdenciozu info, vienlaikus pasniedzot to kā notikušu faktu un bezmaz vai kā "oficiālu" viedokli.Tā ir cūcība.Un galvenais, ka gļēvie oponenti neko nespēj tam visam pretim izspiest.Tie izliekas, ka dzelteni pajoliņi runā, ak, ko tur Uzmanību ies pievārst.Bet cilvēki tomēr lasa, rezultāts būs.

Pretim pāri ielai kā tirgoja dd, tā viņus tirgo.Krāpnieki? Kurš tos tagad pirktu, kad te rēgojas tie pasludinātie 0% ? Nu kā tā var būt- pats iAuto te visur nupat viņus atzinīgi testēja, reklamēja slavēja.Q8,A6,x3,x9,stelvio,uttt,ujppp.Bet izrādās ka krāpnieki- pec 5g nulle,un nekam to vairs nepārdosi.Pircējs LOHS- ir apkakaajies nepajokam.Ģimenes budžetā tagd krietns robs, visdrīzāk daudzi brauks aka Fans- līdz 16 gadiem,jaunus auto neviens nepirks- jo nav taču kur veco grūzt.Ceļmalas un grāvji būs pilni ar lūžņiem.Brauks Čigāns ar Zirgu, vedīs/vilks nodot.Kā 70-to gadu slavenā psrs laiku reklāma - tonna lūžnu maksā 20 rubļu.Null, viss bizness stāv.Viens vess strādā uz Krāsmatām varonīgi slejoties.Pats Varonis arī nupat vēl tos 4d tirgoja.Piem,savu tupo Lendraiseri par dārgu mega naudu.Novecojušu,bez Eur6dt un pa gabalu smirdīgu.Uzpūtīgie šis markas dievinātāji var būt ganadarīti- jo pēc dažiem gadiem arī tas būs vērtībā apaļi 0%.Tolmets to (varbūt) pieņems.Iespējams, prasīs bargu samaksu par Utilizāciju.Jā.

(c)..Eiropā un pašā Vācijā pērn pieprasījums pēc auto ar dīzeļdzinējiem kritās par 30%..(c) --->K-gs laikam "nejauši" kļudījās izteicienā- aptuveni par 5x, ...

rudens68 12.maijs 2019 10:53
0 0 Atbildēt

Kanibaals

TECam lietderības koeficients ir augstāks. Lūk tev fizika.

.

Un kā ar blakusproduktu siltumu ziemā /vasarā ?

tec ziemā apsilda mājas .

Vasarā ....

Auto ar fosilo vismaz sevi ziemā silda .

Kanibaals 12.maijs 2019 13:36
0 0 Atbildēt

Vasarā TEC silda karsto ūdeni, bet nez ko ar auto braucot vasarā karsto ūdeni gan neizmanto. Auto ar fosilo degvielu silda nepārtraukti vajag vai nē pie tam bieži silda tukšgaitā, lai vispār varētu uzsākt braukt. Tas ka siltumu nav kur likt jau vien liecina par ne visai augstu lietderības koeficientu tai pat laikā brīvgaitā dīzeļiem atkal tā siltuma ir par maz un tiek ieslēgta neefektīva autonomā krāsniņa.

Pļurkt 12.maijs 2019 15:02
0 0 Atbildēt

Jēziņ kāds stulbeņu bars!!!

Ta izlasiet 9. klases fiziku tā iesākumam, lai te kaut ko vervelētu par ļoti augstām tehnoloģijām!!!

NEKAD TVAIKA TURBĪNA NAV PĀRKĀPUSI 40% LIETDERĪBAS SLIEKSNI!!!

Jebkuram mūsdienu iekšdedzes dzinējam ir vairāk par 40%.

Pie kam bez tā ierobežojošā turbīnas lietderības koeficienta vēl klāt nāk zudumi.... : tvaika katla lietderības koefizients un kondensatora lietderības koefizients, kas kopā visas TEC liederības koefizientu samazina uz MAZĀK kā 35%!!! Jeb 35% lietderības koefizients bija 60-to gadu benzīnniekiem!!

+++++

Nu gan klauni - īsteni mūjābeļi!

Ka tik iesmirdēt, un pajāt par ko , galvenais ka tikai iesmirdēt!!

Kanibaals 13.maijs 2019 20:46
0 0 Atbildēt

Tik neaizmirsti, ka to degvielu vēl līdz auto bākai arī ir jānogādā, pie tam tas ir reti izvēlīgs.

Pajāt par turbīnas efektivitāti, jo siltumu tāpat pēc tam var izmantot. Un nevar būt siltuma dzinējiem diži lielāka efektivitāte pie tam mūsdienu dzinējam tā efektivitāte nav konstants, piemēram, auto stāvot uz vietas degviela tiek tērēta, bet lietderība ir nekāda.

Lūdzu tev efektivitāte, lai to lietderīgi izmantotu vajag neuzticamu variatorkārbu:

Bradypus 14.maijs 2019 12:39
0 0 Atbildēt

Un cik tad to karsto ūdeni silda? Pat ziemā TEC saražo vairāk siltuma, nekā vajag apkurei. Un tas vēl pie situācijas, kurā milzu daļu elektropatēriņa ražo HES. Ja visu elektrību ražotu TEC, varētu arī ziemā debesis sildīt iekšdedzes dzinēja līmenī. Elektroauto gadījumā - vēl saražot elektrību elektroapkurei, izmetot lieko siltumu gaisā. Iekšdedzes auto aukstajā laikā faktiski ražo ievērojami mazāk izmešus.

rudens68 12.maijs 2019 11:07
1 0 Atbildēt

Pļurkt

Kad es gāju skolā auroja ka naftas un gāzes pietiks ne vairāk kā 30 gadiem, bet ir pagājuši jau 40 gadi un neizskatās ka šie resursi būtu jau galā vai vismaz tuvu pie gala!!

.

Tagad eko fašisti runā par 12 gadiem , tur gan ne par naftas daudzumu , bet co2 , Ja nedarīsim to un to tad pēc 12 gadi čau ...

Kanibaals 12.maijs 2019 13:40
0 0 Atbildēt

Mums visiem čau būs jebkurā gadījumā.

Bet par naftas beigšanos nebija melots, pie tā laika iegūšanas metodēm un cenām viegli iegūstamās naftas sāktu trūkt. Tak prātā nenāca, ka pat par 2$/litrā ļautiņi vēl nepāries atpakaļ uz zirgu pajūgiem. Ja aug cena kļūst arī lietderīgi eksotiski naftas ieguves paņēmieni.

650 12.maijs 2019 14:38
1 0 Atbildēt

Demagoģijas pamatprincips ir "vainu" novelt uz tā saucamo "parasto cilvēku", tāteikt,gala/lietotāju.Jo tas taču vairumā gadījumu ir pamuļķis, kurš klausās un gremo it visu ko viņam bāž.Protams, ka LV 13g/vid autoparka 2k/eur/vid mašinas lietotājs IR Vainīgs pie vispasaules CO.Tapc ka vinjš ir tiešām Lohs- jo viņš (pagaidām) nestāv rindā pēc Oskina Gibrīdiem par 40k/gab. Tas, ka viņam nav ne pat otri 2k lieki, ne viņam labs ceļš pa ko braukt,utt, tas viss nav svarīgi.Galvenais, lai viņš justos vainīgs ka vispār šajā pasaulē ieradies.

Ne katrs pie pilna prāta esošais spēs saprast un izanalizēt dd atgāzu ciparus. Ar 10g vecu eur5 normu aplaimotam hlamam ar (ar!) trubā esošu Dpf filtru un normāli stradājošiem motora komponentiem(sprauslām,egr-iem,devējiem) atgāzu testa virtuālais/nesaprotamais cipars joprojām ir 0,0x.Vairumā tā ir.Ar izgrieztu Dpf-u un čipotam tas rādītājs būs jau vismaz ap 0,50 (vai vismaz kādi 0,2x , ja motors tiešām ir nevainojamā stāvoklī).No šejienes rodas jautājums- kādam motora stāvoklim un kādai idejai ir "paredzēts" LV TA atļautais cipars 1,60 ???

Kā tas veicina "dabas" aizsardzību? Kā gan to veicina iespēja iziet TA ar praktiski jebkuru izrūnītu izpūtēju, pārprogrammētu ecu un vel pat ar izmainītu un ražotāja neparedzētu degvielas veidu?

Kādā veidā aicinājums (vai piespiešana) pirkt 30-40k vērtu bezizmešu mašīnu ietekmēs(uzlabos??) masveida publikas rīcībā esošā 2-3k vērtā 13g vecā autoparka tehnisko stāvokli un tā lietotāju Personisko atbildību? Varbūt pašu elpojamo gaīsu sadalīsim pa līmeņiem un kvotām- piem,vvessa Klientiem augšējo/smaržīgo slāni,abet 0% Mjollerauto dd produkcijas piekritējiem to zemāko? Savukārt, 13g veca auto lietotājam recyclingu- Augšējo Personu izelpotā(gaisa) otrreizēju ieelpošanu vai pat savu trubu pa otru galu iekšā savā salonā?

Pļurkt 12.maijs 2019 15:06
1 1 Atbildēt

Tu varētu aizvilkties uz PIRMO klasi un vēl reizi atkārtot viselementārāko pareizrakstību!!

Riebjas lasīt, jo raksti kā tāds analfabēts + klaviatūru izmanto kā prastu rakstāmmašīnu!

650 12.maijs 2019 22:23
0 0 Atbildēt

Es tev konkrēti "vēl reizi" palūgšu- liec mani mierā.Skaidri izteicos, vai "saprotamāk" vajag??

650 12.maijs 2019 22:31
1 0 Atbildēt

ps- es ceru ka Pirmdienas rītā šeit būs uz karstām pēdām Oskina k-ga "viedoklis" pa Bmw dīlera piedāvāto x7 ,skat. šo svētdiemnas iAuto rakstu: iauto.lv/zinas/latvija...i-latvija-foto

tāteikt, ar dīzeļdegvielu kurināms 3-liter 4-turbo, BET AR ATLIKUŠO VĒRTĪBU 0% pēc 5 gadiem.Kādi būtu viņa (arī kā autorizēta Bmw servisa turētāja...) tehniskie komentāri un "ieteikumi" šī te izstrādājuma pircējiem.Nu tā,sirsnīgi, komplektā ar visiem tiem nāvesspriedumiem un pārējiem morāles un pieklājības atribūtiem.

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

"Zaļais" vēl negarantē, ka viss būs labi (+ VIDEO) 10

Video autors iebrauc krustojumā pie luksofora zaļā signāla un saduras ar Volvo, kura vadītājs aizšķērso ceļu, griežoties pa kreisi. Lasīt vairāk

 

Sestdien, 27.aprīlī, Rīgā ar motociklu parādi atklās motosezonu. 2

27.aprīlī pie t/c „Mols” Krasta iela 46. sākot no plkst. 10.00 pulcēsies ap Latvijas motobraucēji, lai kopīgi atklātu ikgadējo motosezonu. Pulcēšanās laiks no plkst. 10.00-12.59. Lasīt vairāk

 

Pa ceļam uz Marbelja 95 benzīns 1.799 un dīzelis 1.649 EUR. Paskaties iAuto iepriekšējo video no LV (+ VIDEO) 16

Attēlos un video var redzēt, kādas šobrīd ir degvielas cenas Spānijā, Latvijā un Lietuvā. Lasīt vairāk

 

X stundai nav gatavi: Aizsardzības industrijas pārstāvji pārmet valstij nepietiekamo finansējumu inovācijām un pasūtījumu trūkumu 3

Aizsardzības industrijas pārstāvji šodien Saeimas Inovācijas ekosistēmas attīstības apakškomisijas sēdē pauda kritisku nostāju par nepietiekamo valsts finansējumu jomas inovācijām, atbilstošu pasūtījumu trūkumu un birokrātiskiem novecojuša normatīvā regulējuma radītajiem šķēršļiem. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti