Paliec sveiks, dīzeli: kravas transports gatavs pārmaiņām 18

 

Foto: Publicitātes attēls

Scania | 22.novembris 2022 9:05

Ceturto daļu CO2 pēdas uz Eiropas ceļiem atstāj smagais komerctransports. Tāpēc rodas jautājums – kad tas kļūs videi saudzīgāks, respektīvi – ar ko un kad tiks aizstāta dīzeļdegviela?

Lai atbildētu uz šo jautājumu, uzmanība jāpievērš trim galvenajiem aspektiem – no kā ražot ilgtspējīgu degvielu, kā tai izveidot labu infrastruktūru un kā pārliecināt lielo autoparku uzņēmumus.

Šie svarīgie jautājumi tika aktualizēti Starptautiskajā transporta inovāciju forumā, kas šogad Lietuvā notika jau ceturto reizi. Foruma dalībnieki bija vienisprātis – tā kā visiem tehnoloģiju virzieniem ir savi plusi, pašlaik nevar atmest nevienu no tiem.

Tomēr uzņēmuma Scania Group Stratēģiskās partnerības departamenta direktore Evalena Falka tieši universālā lietojuma dēļ izcēla elektrifikāciju. Viņas teikto apliecina fakts, ka Scania smagais elektrotransports jau strādā mežsaimniecībā un kalnrūpniecībā, kur elektroauto klātbūtne vēl nesen šķita neiespējama. Šajās nozarēs ar elektrību tiek darbināti transportlīdzekļi, kuru pilna masa ir 80 un 74 tonnas. “Mums jau ir nepieciešamās tehnoloģijas, un ikviens par to var pārliecināties mūsu mašīnās. Scania ir apņēmusies ieņemt vadošo pozīciju smagā autotransporta elektrifikācijas un dekarbonizācijas tirgū. Mēs esam izvirzījuši augstus nākotnes mērķus, taču jāatzīst, ka arī izaicinājumu netrūkst,” Viļņas forumā sacīja Evalena Falka.

Elektrība un citi enerģijas avoti

Scania mērķis ir līdz 2030. gadam CO2 pēdu samazināt uz pusi salīdzinājumā ar 2020. gadu, bet jau 2025. gadā šī koncerna kravas auto vajadzētu radīt vismaz par 20% mazāk oglekļa dioksīda nekā 2015. gadā. 2025. gads šai nozarei būs īpašs, jo tad līdzās pasažieru autobusiem un kravas mašīnām, kas dažās pilsētās jau strādā komunālo pakalpojumu jomā, vajadzētu parādīties arī reģionālajiem kravas elektroauto. Turklāt Scania ir pirmais kravas mašīnu ražotājs, kas pievienojies Zinātnē balstītu mērķu iniciatīvai, kura nosaka pasākumus klimata pārmaiņu apkarošanai. Vadoties pēc tās, uzņēmums līdz 2040. gadam plāno kļūt klimatneitrāls.

Pēc Evalenas Falkas domām, attiecībā uz ilgtspējīgu transportu vispirms ir jāizdara izvēle un jānosaka vēriens. Scania uzskata, ka galvenais transporta ceļš uz ilgtspējību būs elektrifikācija. Bet, lai tas īstenotos, ir jāpalielina atjaunojamās enerģijas apjoms, citādi akumulatori tiks piepildīti ar videi nesaudzīgu elektroenerģiju. Taču ir vēl kāds būtisks aspekts – no vienas puses, transporta ekoloģijas jautājums ir jārisina ļoti ātri – jau tagad. Bet, no otras puses, – ja pēkšņi visām kravas mašīnām uzrastos elektriskie spēka agregāti, ar pašreizējo jaudu elektrotīkli nespētu tos apkalpot.

Tāpēc, visticamāk, tiks izmantoti dažādu enerģijas avotu varianti. Šobrīd tiek lēsts, ka saspiestā vai sašķidrinātā biogāze, kas ražota no atkritumiem, samazina CO2 emisiju par 70–80%, savukārt hidrogenētas augu eļļas (HVO) degviela, ko iegūst no izmestiem produktiem, – vidēji par 83 procentiem.

Transports, ko darbina akumulatoros uzkrātā elektrība, CO2 izmešu apjomu šobrīd samazina vidēji tikai par 55%, biodīzeļdegviela un etanola (ED95) degviela – vidēji par 60 un 80%. Taču pats galvenais būtu, lai visi šie enerģijas avoti būtu tehnoloģiski gatavi lietošanai un ražotāji spētu piedāvāt attiecīgus kravas auto modeļus. Scania klāstā, piemēram, jau tagad ir mašīnas, kas darbojas ar visiem minētajiem enerģijas avotiem.

“Ja vēlamies, lai ilgtspējīgs transports attīstītos gana strauji, mums kaut kas jāpiedāvā tirgum jau tagad, negaidot, kamēr tiks sasniegts vēlamais atmaksāšanās modelis,” forumā uzsvēra Evalena Falka.

Sarežģītais infrastruktūras jautājums

Vēl viena izaicinājumu grupa ietver infrastruktūras problēmas. Piemēram, nevienam ilgtspējīga enerģijas avota veidam sadales un uzpildes tīkls pašlaik nav tāds, lai notiktu strauja ilgtspējīgāku transportlīdzekļu attīstība. Turklāt, kā forumā uzsvēra Eiropas komisārs no Lietuvas Virginijs Sinkevičs 70% ekoloģiskās degvielas uzlādes un uzpildes staciju ir koncentrēti tikai trīs Eiropas Savienības valstīs.

Tomēr ir arī optimistiskas ziņas – problēma tiek risināta, un vienota mērķa vārdā tiek pat nojauktas konkurences barjeras. Tā Traton grupa, kurai pieder Scania, nesen apvienoja spēkus ar citiem lielākajiem kravas auto ražotājiem – Daimler Group un Volvo Trucks. Mērķis – īstenot vērienīgu ātrās uzlādes tīkla paplašināšanu. Galu galā 2030. gadā uz Eiropas ceļiem vien būs nepieciešami 11 tūkstoši šādu punktu, sacīja Evalena Falka.

Cilvēciskais faktors – apakšuzņēmēji

“Mēs skaidri redzam, ka gala klienti vēlas iegādāties ekoloģiski tīrus transportlīdzekļus. Tomēr lieta tāda, ka viņu loģistikas pakalpojumu sniedzēji nereti sadarbojas ar apakšuzņēmējiem – mazajiem un vidējiem transporta uzņēmumiem visā Eiropā. Savukārt to vadītājiem rodas daudz jautājumu. Kurā tehnoloģijā man vajadzētu ieguldīt? Kā uzzināt, kura valsts sniedz plašāko atbalstu? Cik man būs jāiegulda infrastruktūrā, un vai es varēšu doties tālajos braucienos? Mazāki ekspluatācijas tēriņi – tas ir labi, bet kur man ņemt līdzekļus lielākai iegādes maksai? Kā jaunajām tehnoloģijām pielāgot visus biznesa procesus? Un visbeidzot – vai ieguldījums ir tā vērts, ja man līgums ar klientu ir tikai uz diviem gadiem? Lielajos uzņēmumos labākos risinājumus katra nodaļa meklē patstāvīgi, savukārt mazie tādu greznību nevar atļauties,” skaidroja Evalena Falka.

Viņa arī minēja konkrētu piemēru, kā neliela Dānijas kravu pārvadājumu firma zaudēja ienesīgu līgumu tikai tāpēc, ka nespēja apmierināt klienta vēlmi pēc videi draudzīga risinājuma.

Evalena Falka uzsvēra arī, ka šī problēma nākotnē tikai vērsīsies plašumā, jo samazināt savu oglekļa pēdu vēlas arvien lielāki uzņēmumi, tāpēc tie grib strādāt tikai ar tādām firmām, kam ir ilgtspējīgs transports. Piemēram, mēbeļu gigants IKEA jau 2025. gadā visas preces klientiem uz mājām plāno piegādāt tikai ar elektrisko transportu. Procter&Gamble mērķis ir līdz desmitgades beigām piegādes ķēdes emisiju samazināt par 40%, McDonald's – par 31%, bet Unilever ar loģistikas operācijām saistīto emisiju – uz pusi.

Nepieciešami saskaņoti risinājumi

Dabiski, ka mazajiem starptautisko pārvadājumu uzņēmumiem būs grūti izturēt izmaksu palielināšanās spiedienu, jo peļņa šajā tirgū nav liela. Tāpēc ir jāiesaistās valstij, mudinot tirgus dalībniekus izvēlēties ilgtspējīgu transportu, sniedzot atbalstu infrastruktūras attīstībai un nosakot vispārējo kārtību visas nozares pārveidošanai.

Pēc Scania pārstāves Evalenas Falkas domām, ražotāji, valstis, infrastruktūras uzņēmumi, autoparku vadītāji un viņu klienti pāreju spēcīgāk veicinās tad, ja apvienos spēkus.

“Mēs uzskatām – lai izveidotu ilgtspējīgu transporta sistēmu, mums visiem jāstrādā plecu pie pleca. Scania pārstāvji nemitīgi runā ar pārvadājumu kompānijām. Taču arvien biežāk mūs uzmeklē arī citi spēlētāji – viņi vēlas uzzināt, kādas ir iespējas strādāt ilgtspējīgāk un kā to reāli izdarīt. Savukārt infrastruktūras apsaimniekotājiem ir svarīgi zināt, vai viņu uzbūvētās degvielas un uzlādes stacijas tiks izmantotas un kādā apjomā. Tāpēc visām ieinteresētajām pusēm ir vienlaikus gan jārunā savā starpā, gan jāveido plāni, gan jāpieņem atbildīgi lēmumi,” uzsvēra Evalena Falka.

 

 
Visi komentāri
 
WALA 22.novembris 2022 10:02
2 0 Atbildēt

Labs "biznesa plāns" vēl kraviniekus tagad lielā barā sāks ar ātro uzlādi lādēt, tad elektrības cenas un pārvades tarifi ātri kļūs x5 ...

Just business and nothing personal.

ZZZZ 22.novembris 2022 10:30
0 0 Atbildēt

WALA 22.novembris 2022 11:39
0 0 Atbildēt

Dīvaini tikai, ka kadrā ticis jox, ka tauta EV piestumj pie lādētāja - WTF ???

srt 22.novembris 2022 10:41
3 0 Atbildēt

Vienīgais labums, ka lieli aķi un varēs stāvot lādēt privāto auto vai māju. Izdevīgāk kā noliet dīzeli.

MMX 22.novembris 2022 12:08
1 0 Atbildēt

Principā akumulatorelektriskiem vajadzētu kļūt tikai tiem kravas auto, kas veic lokālos kravas pārvadājumus. Visam pārējam būtu jāpārceļās uz dzelzceļu. Dzelzceļš no cenas/zaļuma proporcijas ir vislabākais kravas transportēšanas veids pa sauszemi ,attiecīgi vismaz pagaidām tas ar ko nodarbojas Scania ir puslīdz OK. Tas ar ko nodarbojas Tesla, būvējot savas tālsatiksmes fūres, gan ir tāds mistisks pasākums ar apšaubāmu jēgu.

srt 22.novembris 2022 12:35
1 1 Atbildēt

Saskaitot pārkraušanas, komplektēšanas un gaidīšanas izmaksas, ņifiga tur izdevīgāka (lētāka) nav. Izņemot, ja vari uzreiz ar viena tipa kravu nokrāmēt visu sastāvu. Kādreiz biju iesaistījies baļķu pārvadāšanā no BY. Un arī tad reizēm bija problēmas fiksi uzkrāmēt sastāvu. Vēl, protams, var pārvadāt konteineros, bet arī tad ir stipri jārēķina izmaksas.

MMX 22.novembris 2022 17:10
0 0 Atbildēt

Doma vairāk no "zaļo" ideju apcirkņa. Praksē protams, ka dzelzceļš ir sarežģītāks pasākums, trūkst pārklājuma, utt. Bet pieejot tīri no "zaļā" kursa viedokļa tas ir viens no tīrākajiem un efektīvākajiem transporta veidiem. No loģistikas viedokļa to sastāvu komplektēšanu visticamāk arī iemācītos un efektivizētu, vienkārši šobrīd neviens neredz pamatu to darīt, jo viena zvana attālumā ir šoferis ar smago. Tajā brīdī, kad tālsatiksmes smagie vairs neatmaksāsies sakarā ar līdzi vedamo bateriju masu un mazo pārvadājuma kapacitāti, visi momentā atcerēsies par dzelzceļu, ja vien netiks izdomāts efektīvāks risinājums fūru barošanai kā šī brīža akumulatori.

msh 22.novembris 2022 17:57
0 0 Atbildēt

Pēc zaļās faktu manipulācijas sanāk arī ka Vācijā elektrības ražošana paliek "zaļāka", lai arī realitātē oglekļa dioksīda izmeši nesamazinās. Te tas pats stāsts - simtiem tonnu smags nezvērs ar motora darba tilpums litros ir trīsciparu skaitlis, sanāk "dabai draudzīgāks" tikai tāpēc ka uz papīra ir garš sastāvs kas jānogādā no punkta A uz punktu B. Gluži tāpat kā autobuss ir dabai draudzīgaks par vieglo mašīnu, jo liela kaste ar 6-8 litru motoru un daudzpadsmit litru uz simtu patēriņu uz papīra vienmēr satur 50 pasažierus...

P.N. Ja nepatīk elektrofūru smagums tad neaizmirsti to ka elektrifikācija ir dārga, un dīzeļus vēlas novākt aŗī no sliedēm.

MMX 23.novembris 2022 11:49
0 0 Atbildēt

Es pilnīgi piekrītu, ka viss šitas "zaļums" ir pilnīgas muļķības, vienkārši norādu, ka ir tehniski risinājumi kas varētu būt nosacīti zaļāki, kā fūre, kas pamatā ved savus akumulatorus. Attiecībā uz dzelzceļa elektrifikāciju - jautājums tehniski ir pat ļoti veiksmīgi risināms, ja tam jautājumam ķertos klāt standartizēti Eiropas mērogā. Komponenšu ražotājiem ir interese piedalīties daudzgadu projektos nevis reizi 2-3 gados saražot lielu pasūtījumu un pārējo laiku bakstīties. Arī vācu elektroenerģijas ražošanai ir risinājumi - ja Merkele nebūtu tik cītīgi draudzējusies ar biedru Vladimiru, tad šobrīd nebūtu ogles jākurina. Būtu sacēluši AES, vēja un saules parkus un rullējuši.

Elektrificēts dzelzceļš no vides viedokļa, pie noteikuma, ja arī elektroenerģija tiek ražota neko nekurinot, ir viens no efektīvākajiem un zaļākajiem transporta veidiem vispār, bet kā jau te augstāk minēja - šis transporta veids nav tas ērtākais kravu pakošanai un nozīmētu kavējumus piegādēs. Bet elektrofūres diezin vai ir šīs problēmas risinājums, es drīzāk redzu jēgu no tiem pašiem iekšdedzes dzinējiem ar sintētiskajām degvielām.

Bradypus 15.decembris 2022 10:13
0 0 Atbildēt

Ja ļoti gribētu risnāt kravu uzlikšanu uz dzelzceļa, tad paņemtu gatavu risinājumu un pielietotu. Jau tagad garajos tuneļos fūres ved uz vilciena un to uzkraušana un izkraušana notiek tikpat veikli, kā uz prāmja. Viss, kas ir vajadzīgs - šo risinājumu piedāvāt maģistrālajos dzelceļos - piemēram, uz tā paša Rail Baltic - kādēļ gan fūrei "naktsguļa" tiek uzspiesta apšaubāmas kvalitātes stāvlaukumos, ja tajā laikā varētu ieplānot, piemēram, braucienu no Rīgas uz Varšavu uz dzelzceļa platformas, šoferim izguļoties komfortablā kupejā?

srt 23.novembris 2022 10:19
0 1 Atbildēt

Kravas vilcieni nav elektriskie, tur tas "zaļums" ir stipri nosacīts.

imzz 22.novembris 2022 13:20
0 0 Atbildēt

Dzelzceļiem nav tāds pārklājums, kā autoceļiem. Bez tam, kā jau tika minēts, būs jābūt iespaidīgai noliktavu saimniecībai pie preču stacijām, pie kam tajās būs jādarbojas nopietnā "stividoru" līmenī, kā ostās.

Bradypus 15.decembris 2022 10:21
0 0 Atbildēt

Pavēro uzmanīgāk, kā darbojas ostas. Tur ir divu veidu kravu pārvadājum - viens, ko tu pieminēji. Otrs - fūres fiksi uzbrauc un nobrauc no prāmjiem, kur vienīgais "iespaidīgais" ir paliels joslās organizēts stāvlaukums. Arī dzelzceļam ir pieejams otrais variants.

kasinsh79 22.novembris 2022 12:42
1 0 Atbildēt

Tikai pilsētas/piepilsētas kravu pārvadājumiem. Viss pārējais ir utopija.

imzz 22.novembris 2022 13:22
2 0 Atbildēt

Pilsētas ? Man ir ideja: kravas trolejbusi ! ;)

650 22.novembris 2022 12:51
6 1 Atbildēt

Protams, protttams.Jau parīt (Mēs) visu likvidēsim.Pa tīro visus LV transporta uzņēmumus (ar visu 0,000xyi elektro smagsvar īpatsvaru).LOHI ir (brīv prātīgi) gatavi samaksāt/Par. Netīrais smerdīgais Kukulis maizes/dienišķās kļūs tīrāks un 2eur vietā samaksāsim 6,50/gab..Ok.Tāpēc, ka tiem dānijass smerdīgajiem demagogiem šiTĀ vajag.Jā.

Kaut gan vis vislabākais risinājums būtu izdzīt (aizvērt cieti ciet) visus tos makakadonaldus un/vai ikeakejas,līdzarko TAD ievērojami mazāk visādu suudu būtu jāpārvadā.Aizboikotēt (cieti ciet) visus lielveikalus un to (tukšās) stāvvietas.Konteinerus aizmetināt, daļu sagrieZt tollmetsā daļu ierakt/zemē, atlikukūkušo daļu noslīcināt.Visu tikai no vietējās rokas un tuvākajā mutē, visas piegādes veikt individuāli ar kājām vai max ar elektro skrejamajiem.

James Bong 10.decembris 2022 20:52
0 0 Atbildēt

Sāksim ar to ka nav tādu pierādījumu par ceturto daļu piesārņojuma aplēsēm no smagā transporta, cita lieta protams ja zem smagā tiek uzskaitīta kuģniecība. Otrkārt... 650 jau visu pareizi pateica.

Opis 16.decembris 2022 10:39
0 0 Atbildēt

Friči testē kravas auto ar pantogrāfiem, kas brauc kā trolejbusi! Vajag tik uz bāņiem savilkt vadus un fūre iet kā trollis, bet kad nogriežas no bāņa, brauc ar akumulatorā uzkrāto lādiņu.

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Palika 18 kilometri: 3 miljonus vērts Ferrari F40 piedzīvo avāriju Vācijā 7

Automašīna bija ceļā uz automobiļu izstāžu un pārdošanas kompleksu Motorworld Bublingenē, netālu no Štutgartes. Līdz mērķim bija atlikuši 18 kilometri. Lasīt vairāk

 

Kurš izraisīja bīstamu situāciju? (+ VIDEO) 30

Abu vadītāju domas par to, kurš izraisīja bīstamu situāciju, dalās. Lasīt vairāk

 

Arī kā sedans - Volkswagen Passat Ķīnai 7

Jaunākais Volkswagen Passat Eiropā ir pieejams tikai universāla modifikācijā, taču Ķīnā to var nopirkt ar sedana virsbūvi. Lasīt vairāk

 

ADAC: Ķīnas autobūve ir nopietni konkurenti 8

Vācijas automobiļu kluba ADAC eksperti nonākuši pie secinājuma, ka Ķīnas autobūves produkcija pēdējos gados ir stingri pielikusi un min Eiropas ražotājiem uz papēžiem. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti