Visi komentāri - Bērnu slimnīcas ārsti aicina vilkt ķiveres, pārvietojoties ar divu riteņu transportlīdzekļiem

Bērnu slimnīcas ārsti aicina vilkt ķiveres, pārvietojoties ar divu riteņu transportlīdzekļiem 3

 

Foto: Ekrānbilde no Youtube.com

Nozare.lv | 29.marts 2024 8:44

Lai mazinātu iespējamo traumu smagumu, Bērnu klīniskās universitātes slimnīcas (BKUS) ārsti aicina gan bērnus, gan pieaugušos vilkt ķiveres, pārvietojoties ar divu riteņu transportlīdzekļiem.

Slimnīcas speciālisti novērojuši - līdzko iestājas siltāks laiks, strauji pieaug ceļu satiksmes negadījumu skaits, kuros iesaistīti bērni un pusaudži, kas pārvietojas ar mikromobilitātes līdzekļiem - velosipēdiem, elektroskrejriteņiem un citiem. 

BKUS dati liecina, ka iepriekšējā gadā visvairāk pieaudzis traumu skaits, kas gūtas, braucot ar velosipēdu. Ja 2022.gadā bija gandrīz 500 traumu, kuru dēļ velosipēdisti tika atvesti uz slimnīcu, tad 2023.gadā - 700. Tāpat aptuveni par 30%, pieaudzis arī to traumu skaits, kas gūtas, braucot ar motorolleriem un motocikliem. Ar elektroskrejriteņiem saistīto traumu skaits bijis nemainīgs - abos pēdējos gados teju 100 gadījumu.

BKUS virsārste Renāte Snipe aicina vecākus, kas izbrauc no mājām uz diviem riteņiem, vienmēr uzvilkt ķiveres gan pašiem, gan bērniem, jo tas ir vienīgais veids, kā bērnu no mazotnes pieradināt lietot šo aizsarglīdzekli. Viņa atgādina, ka bērni mūs atdarina un tic, ka vecāki zina, ko dara.

"Diemžēl pagājušajā gadā nācās piedalīties arī tādās diskusijās, kur ķiveru lietošanas pretinieki vaicāja, cik bērnu Latvijā ir cietuši vai gājuši bojā tieši tāpēc, ka, braucot ar mikromobilitātes rīkiem, nav uzvilkuši ķiveres. Vai tiešām būtu jānotiek daudzām traģēdijām, lai mainītu noteikumus jautājumos, par kuriem ārsti vairs nediskutē, jo ir daudz starptautisku publikāciju ar datos balstītiem pierādījumiem par to, ka ķiveru lietošana būtiski samazina smagu galvas traumu gūšanas riskus," uzsver ārste.

BKUS atgādina, ka visiem, kas piedalās ceļu satiksmē, ir nepieciešama velosipēda vai cita transportlīdzekļa vadītāja apliecība. Ar velosipēdu ceļu satiksmē drīkst piedalīties no 10 gadu vecuma, ar reģistrētu elektroskrejriteni - no 14 gadu vecuma. Turklāt no 1.aprīļa stāsies spēkā izmaiņas Ceļu satiksmes noteikumos, kas paredz, ka ķiveres lietošana ir obligāta visiem velosipēdistiem līdz 16 gadu vecumam, ieskaitot, bet elektroskrejriteņu vadītājiem - līdz 17 gadu vecuma sasniegšanai, ieskaitot.

BKUS bērnu traumu, ortopēdijas un mugurkaula ķirurgs, Latvijas bērnu ķirurgu asociācijas prezidents Jānis Upenieks norāda, ka dažādās situācijās satiksmes negadījumos un kritienos ķivere mazina risku gūt smagas galvas traumas. Arī, ja no velosipēda vai elektroskrejriteņa krīt ar seju uz leju, ķiveres mala pirmā uztver triecienu, mazinot tā spēku.

"Ikdienā slimnīcas Neatliekamās medicīnas centra traumpunktā redzam, ka, krītot no velosipēda, bērni biežāk gūst kāju, krūšu kurvja un vēdera dobuma orgānu traumas. Taču ir arī galvas traumas ar nopietnām sekām. Braucot ar elektroskrejriteni, biežākās ir galvas, sejas un roku traumas. Ir grūti iztēloties, kā varētu panākt, lai ar mikromobilitātes rīkiem visi bērni brauc, lietojot roku un kāju aizsargus, bet par ķiveres lietošanu ģimenē vajadzētu būt konsekventiem, jo galva katram ir tikai viena," uzsver ārsts.

Katru vasaru daudzi bērni, kas guvuši traumas, spiesti īsāku vai ilgāku ilgu laiku pavadīt slimnīcā un pēc tam iziet rehabilitācijas kursu. Viena vasara ir zaudēta pat tad, ja sekas nav paliekošas, bet ir arī tādas traumas, kuru dēļ ir veselības traucējumi saglabājas ilgstoši, uzsver BKUS.

Siltais laiks, kas solīts brīvdienās, priecē, bet vienlaikus BKUS ārstus tas dara bažīgus, jo pagalmos tiek uzstādīti batuti, uzliktas šūpoles, kurināti grili un pavasara saulītē viegli zaudēt modrību.
 

 
Visi komentāri
 
650 29.marts 2024 14:19
0 0 Atbildēt

Cik diez ķirurgu ir piedalījušies tā dēvētā Ceļu Satiksmes likuma izstrādē? Kad (un vai) būs ķirurgu mobīlie reidi uz ielām un ceļiem un/vai ķirurgu stacionārie posteņi vismaz svarīgākajos to krustpunktos? 

Un par ko (oficiāli) "atbild" mikromobilitātes rīku ieviesēji un (patiesā mikrolabuma) ieguvēji?

0pis 30.marts 2024 11:14
1 0 Atbildēt

Nez, vai ir kombinētie negadījumi, piem. kad no batuta ielec iekurinātā grilā?

BMW 2.aprīlis 2024 12:42
0 0 Atbildēt

CSDD mediķus neklausa, riteņbraucējiem ķiveres vilkt neliek!

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Plānotās izmaiņas vinješu likmēs attiecas tikai uz kravas automašīnām 3

Plānotie grozījumi Autoceļu lietošanas nodevas (ALN) likumā nosaka vinješu jeb likmju izmaiņas, kuru mērķis ir mazināt negatīvo ietekmi uz vidi un autoceļiem. Likmju paaugstināšana nodrošinās taisnīgāku līdzdalību infrastruktūras izmaksu segšanā – jo lielāka transportlīdzekļa radītā slodze uz autoceļiem, jo lielāks maksājums. Lasīt vairāk

 

Ford Bronco būs arī Eiropā, taču – ne tāds kā ASV 4

2027. gadā Eiropas tirgū Ford modeļu piedāvājumu varētu papildināt jauns SUV ar nosaukumu Bronco, kas no tādā pat vārdā nosauktā aizokeāna radinieka diezgan būtiski atšķirsies. Lasīt vairāk

 

Jaguar jaunais tēls – galveno dizaineri palūdz aiziet (+ FOTO) 11

Pirms dažām dienām no amata atkāpās JLR izpilddirektors Adrians Mardels, un nu tiek ziņots, ka uzņēmums atlaidis arī ilggadējo dizaina komandas vadītāju Džeriju Makgovernu. Lasīt vairāk

 

iAuto.lv rīta pārdomas par satiksmes organizēšanu Rīgā, braucot kopā ar prezidentu uz darbu! 1.daļa (+ VIDEO) 19

Pārdomas par satiksmes organizēšanu Rīgā – no jaunā Depo krustojuma līdz Kalnciema ielai. Rīta brauciens kopā ar Latvijas Valsts prezidentu izgaismo tipiskās problēmas: sastrēgumi, luksofori un joslas? Skaties un dalies ar savām domām! Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti