Kā sagatavot auto tālam vasaras ceļojumam 14

 

Foto: Publicitātes attēls

Mercedes | 18.jūnijs 2019 11:04

Saule, brīvība un pasaule bez robežām – vasaras atvaļinājumu laiks tā vien vilina doties aizraujošos ceļojumos. Lai gan visātrāk uz jebkuru punktu kartē var nokļūt ar lidmašīnu, daudzi izvēlas auto dāvātās ērtības

Ceļojums automašīnā ļauj brīvi plānot laiku un maršrutu, neraizēties par bagāžas izmēru un pakavēties ilgāk tur, kur sevišķi iepaticies. Atvaļinājuma braucieni nereti var būt pat vairākus tūkstošus kilometru gari, tādēļ SIA “Domenikss” Vieglo automašīnu servisa vadītājs Ainars Straume atgādina par ko pirms ceļojuma ir svarīgi pārliecināties, pārbaudot auto tehnisko stāvokli, un kā sagatavoties, lai līdzi būtu viss nepieciešamais patstāvīgai nelielu problēmu novēršanai.

“Plānojot ceļojumu, cilvēki domā par to, kā ģērbties, ko likt somā, kādas uzkodas ņemt līdzi, taču nereti aizmirst pārbaudīt auto tehnisko stāvokli. Tas var radīt nevajadzīgu stresu ceļojuma laikā un pat apdraudēt ceļotāju drošību, tāpēc būtu ieteicams laikus pārliecināties, ka esat gatavi tālam ceļam, un aprīkot auto ar visu, kas vajadzīgs pašpalīdzībai  – sevišķi tad, ja neizmantojat autorizēto servisu mobilā atbalsta programmas. Tikt galā pašu spēkiem var izrādīties ne tikai sarežģīti, bet arī gana dārgi, tāpēc labāk nodrošināties, lai problēmas nepiemeklētu,” saka Daimler AG ģenerālpārstāvja Latvijā SIA “Domenikss” Vieglo automašīnu servisa vadītājs Ainars Straume.

Ja neesat īsti pārliecināti, vai jūsu auto tiks galā ar plānotajiem un, iespējams, arī neplānotajiem kilometriem, Ainars Straume iesaka pirms tālāka ceļojuma doties uz autoservisu un ļaut profesionāļiem sagatavot spēkratu vasaras piedzīvojumam. Lūk, dažas lietas, kam noteikti būtu jāpievērš uzmanība.

Bremzes, riteņi, riepas

Ar sāpošām kājām tālu neaiziesi – tas attiecināms arī uz automašīnām. Tāpēc, pirms doties ceļā, jāpārliecinās, ka riteņi, riepas un bremzes ir darba kārtībā. “Rezerves ritenis, riteņa atslēga un domkrats ir “iztikas minimums”, ar ko nodrošināties, lai bojātas riepas dēļ nenāktos meklēt autoservisu. Jāatceras, ka riteņi un bremzes labā tehniskajā stāvoklī ir arī braucēju drošības jautājums, tāpēc pret to vajadzētu attiekties sevišķi nopietni. Ja pirms brauciena meistars servisā iesaka nomainīt riepu – dariet tā, lai izvairītos no liekām nepatikšanām,” saka Ainars Straume.

Motoreļļa un citi šķidrumi

Eļļa, dzesēšanas šķidrums, bremžu, stūres pastiprinātāja, logu mazgāšanas šķidrums – tie visi ir būtiski korektai automašīnas darbībai, un būtu nepatīkami, ja pēkšņi ceļojuma visnepiemērotākajā brīdī kāds no tiem  izbeigtos. Tāpēc prātīgs risinājums būtu nodrošināties ar katra šķidruma rezervēm. Mainot tos ārvalstu autoservisos, nereti tas var izrādīties diezgan dārgi, turklāt ne visur varēsiet pārliecināties par šo šķidrumu, sevišķi motoreļļas, kvalitāti. Svarīgi atcerēties ceļojuma laikā ik pēc 1000 kilometriem pārbaudīt eļļas līmeni.

Akumulators

Pirms tāla ceļa būtu prātīgi pārbaudīt akumulatoru un nodrošināties ar jaunu, sevišķi, ja jūsējais jau kādu brīdi kalpo – vecs akumulators var sagādāt nepatīkamus pārsteigumus. Ja akumulators tiek neglābjami bojāts ceļojuma laikā, visticamāk, tā nomaiņa būs dārga, turklāt jums nebūs sevišķi lielu izvēles iespēju.

Aptieciņa un papildu aprīkojums

Aptieciņa, ugunsdzēšamais aparāts, avārijas trīsstūris, atstarojošā veste, lukturis, trose – tās ir lietas, kam obligāti jābūt līdzi, dodoties ceļojumā. Ainars Straume iesaka pirms došanās uz tālākām valstīm, īpaši ārpus Eiropas, noskaidrot, vai automašīnā nav jābūt vēl kādām vietējā likumdošanā obligāti noteiktām lietām. Nenāks par ļaunu paņemt līdzi arī karti un sarakstu ar autorizētajiem servisiem izvēlētajā maršrutā. “Pirmkārt, nav teikts, ka visā jūsu ceļojuma maršrutā būs pieejams internets. Otrkārt, nezināmos servisos palīdzību vajadzētu mekēt tiešām tikai pilnīga izmisuma gadījumos – ja vien iespējams, vērsieties autorizētajos servisos, kur jūsu automašīnai nodrošinās tās ražotāja paredzētu atbilstošu apkopi,” aicina Ainars Straume.

 

 
Visi komentāri
 
Bradypus 18.jūnijs 2019 12:11
6 5 Atbildēt

"Svarīgi atcerēties ceļojuma laikā ik pēc 1000 kilometriem pārbaudīt eļļas līmeni." - tas aktuāli, braucot ar VAG motoriem. Normālas mašīnas eļļu mūsdienās neēd. Man pēdējais auto, kam vajadzēja pieliet eļļu starp nomaiņām, bija 1981. gada Kadets - un arī tikai tādēļ, ka motors bija nojāts.

Kaspars 18.jūnijs 2019 17:29
3 0 Atbildēt

1981.gada kadetam nojāts motors??? Neticami! /ironijas kangals/

Bradypus 19.jūnijs 2019 13:43
1 2 Atbildēt

Un par ko ironija? Vai 13 gadus vecam auto obligāti ir jābūt nojātam motoram? Šobrīd braucu ar 20 gadus vecu, kam nav nekādu problēmu.

msh 18.jūnijs 2019 17:59
3 1 Atbildēt

Vispār jau ir tieši otrādi - kā reiz pēdējo 20 gadu laikā panesās tā muļķīgā mode ražot motoru blokus no alumīnija, ar visām no tā izrietošajām sekām + visādas vārgas detaļas lai samazinātu par 0,0001% berzi. Tāpēc arī 30 gadus vecs VAG motors ar izdilušu apakšu var eļļu netērēt nemaz, pie noteikuma ka tam ir salikti jauni blīvslēgi, kamēr tagad eļļas patēriņš ir norma.

Bet nu skatīsimies uz to no pozitīvās puses - pēdējos 20 gadus ražotāji pasākuši likt eļļas līmeņa devējus, tāpēc nekas jārausta nav - kad eļļas paliks par maz, iedegsies brīdinājums panelī

Angīns Streptocils 18.jūnijs 2019 20:29
2 1 Atbildēt

Ko var muldēt par VAGiem? B6 pasāts ar 1.9TDI ar tuvu pie 300k. uz paneļa, 12k. no maiņas uz maiņu, noiet ar 0,5ltr. pieliešanu.

msh 19.jūnijs 2019 0:08
0 0 Atbildēt

Tev ir pārāk veca mašīna ar pārāk mazu nobraukumu

Bradypus 19.jūnijs 2019 13:40
1 2 Atbildēt

Nemuldu - uzzināju no personīgās pieredzes ar jaunu (30kkm nogājušu) Caravelle, kas pēc 2000km nobraukšanas paprasīja 2 litrus eļļas, kurus nācās pirkt par kosmisku cenu. Uz jautājumu īpašniekam, kādēļ nepateica, ka eļļas kanniņa jāņem līdzi, bija pārsteigts, ka es to nezinu un neuzskatu par pašsaprotamu. Pēc tam ziņkāres apmierināšanai apstiprinājumu, ka tā ir VAG norma, saņēmu no vairākiem ar auto aprūpi (gan dīlera, gan garāžas) saistītiem cilvēkiem.

s 19.jūnijs 2019 22:37
1 0 Atbildēt

Nu Tu jau sāc te dirst, kā zariņa govs.

Esmu ar caravelēm braukājis slēpot, nekus tur nav jāuzlej līdz pat eļļas maiņai.

Cik debīlam jābūt, lai censtos te kādam iestāstīt, ka 30k nogājušam motoram ik pa 2000km ir jāpielej 2 litri eļļa, un ka tas ir normāli?

Es saprotu, ka Tev pašam nav ne mazākās jausmas, kā kaut spuldzīti tai automašīnai nomainīt, bet nu šis Tavs stāsts ir vienkārši smieklīgs.

msh 20.jūnijs 2019 23:01
0 0 Atbildēt

Tev vienkārši ir paveicies. Ražotājs pasaka ka norma ir līdz litram uz tūkstoti, un viss - nav pirmā reize kad ko tādu dzirdu.

GTD2 20.jūnijs 2019 14:19
0 0 Atbildēt

tasd cik Tev tas wag motors ir noskrejis, jeb kaut kāds kartejais bendzina mazmotors, man ppiemeram wag dizelim ar450tukst nobraukums ella nav jauzej no mainas līdz mainai un limenis nekritaas

jjjj 18.jūnijs 2019 23:30
1 0 Atbildēt

Viss ir skaisti pateikts, tikai tas attiecas uz gadījumu, ja plāno ceļot ar savu personīgo automašīnu. Bet ja ceļot paredzēts ar īrētu mašīnu, tad viss ir Dieva vai Allaha ziņā. Tad esam bezspēcīgi un atliek vien paļauties uz izīrētāja goda prātu. Tad šāds ceļojums var sākties arī šādi: izbraukšanas dienā saņemam ziņu: "Piedodiet, Jums izīrēšanai paredzēto mašīnu, kura minēta pirms pus gada mūsu noslēgtajā īres līgumā, mēs vakar esam pārdevuši. Ups, piedodiet!" (Kā reiz rīkojās Chrysler centrs Krasta ielā).

Vai arī - saņemam īrēto mašīnu un pirmajā ceļojuma dienā sākam apbraukāt rezerves daļu veikalus, u.t.t.

650 19.jūnijs 2019 15:01
2 0 Atbildēt

Vairs nekur nevar iztikt bez demagoģijas un pakaļējās domas.Katrs pie pilna prāta esošais drošvien labi zin, kāpēc un cikdaudz tas "viņa" motors ēd eļļu vai cik un kas un no kurienes tam auto tek ārā.Ko mazāk zin- tas ir specifiskos apstākļus tālā braucienā.Ja motors strādā visu dienu bez apstājas,karstumā un lielos ātrumos- jebkas "drusku" tekošs viegli var pārvērsties par lielāku problēmu.Diezgan dalbaēbisks pasākums, ja izbraukt ar tekošu un bez sajēgas.

Nopērc riepu remonta komplektu- dažus diegus un pa čiriku labas kvalitātes adatu/īlenu.Paskaties jutūbā, kā to suudu pareizi lietot.Putu balonu pa piečuku paņem.Neesi kapeikusipējs.Ventiļa micītes dažas liekas.Pārbaudi vai tev ir ar ko to ventili izskrūvēt/gaisu izlaist, ja nu kas,ar pirkstu to neizdarīsi un micītes arī vairs nav vakarējās.Padomā arī, ar ko to riepu uzpumpēt.Noliec svarīgāko pa ķērienam- lai pie vajadzības nav jākrāmē ārā viss piebāztais grabažnieks.

Galvenais ienaidnieks ir tieši karstums.Jo "tur" būs +36.Ja tajos 36 jāmauc visu dienu- tas ir cits,nekā pusstundu rīgā uz tilta pastāvēt un otru pus dienu visiem stāstīt, ka nu šodn ir dsā..Kondicionieri pārbaudiet, dzeramo ūdeni iepērciet.Cepuri kādu lieku salonā iemet- lai cilvēki nedabuj dūrienu, kad jāizkāpj un kkur jāiet pastaigāt pa to cepienu.

Ja sākotnēji jau zināms un paredzēts braukt ārpusē un ja esi labs braucējs- nežēlo naudu labām riepām.Vislābak, ja pats esi tās ņēmis kā jaunas un pārzini viņu vēsturi. Ka neesi pabraucis ar pusnolaistu vai bedrē uzsitis.Jo lietoto tirgoņi ir pa lielam drirsēji, 8mm protektors var slēpt citus pārsteigumus.Riepa ar sānu ielāpu ir izmetama- jebkura un principā, bez komentāriem.Karstumā un ātrumā tas viss būs svarīgi.Pārbaudi un uzpūt spiedienu vismaz par vienu 0,1 iedaļu lielāku, nekā rīgā un uzliec visām riepām vienādi.Nav ko sipt smadzenes ,ka priekšā vajagot vairāk, bet pielādētā aizmugurē pa paradumam tipa mazāk.Turiet prātā mašīnas uzvedību- vai lieki nesvārstās, vai pēkšņi nav sācis aizdomīgi "grūtāk" ripot utt.

Pīppauzes vietās vajag iedibināt paradumu apiet ap mašīnu un novērtēt- vai kāds ritenis nav mīkstāks, vai protektorā nerēgojās kādi svešķermeņi.Vismaz formāli paviršu skatienu uzmest.Ja ir nagla vai skrūve redzama- svarīgi saprast, ko kurureiz darīt.Vai labāk vilkt ārā, vai atstāt.Kur To darīt- nepazīstamā vietā tumsā mežā, vai labāk apzināti uzmanīgi vismaz lidz benzīntankam aizbraukt.

Un spiediena sensori ne kuram katram ir- te paturam prātā, ka pamīksta riepa, ilgi un ātri ripojot, pastiprināti karst- tādējādi viņa var vienā jaukā brīdī vienkārši uzsprāgt ar neprognozējamām sekām.Tur tad bez darbnīcas neiztikt- jautājums kur to dabūt ārpus darbalaika vai vispār un kur tur dabūsi vajadzīga izmēra riepu.Lietota riepa ne katrā autobāņu valstī tiek piedāvāta- dabūsi pirkt jaunu, un visdrīzāk ka uzreiz pāri.Plus vel tas,vai pie tāda pārsteiguma spēsi daudzmaz normāli malā nobraukt,vai disks paliks daudzmaz vesels un kur un kā to driskaino suudu ar visu disku ieliksi tagad tajā pilnajā bagažniekā.Ko tur steigā nosmērēsi, kā tas viss pa salonu smirdēs un uttt.

jjjj 19.jūnijs 2019 23:24
0 0 Atbildēt

650: Citēju: "viņa var vienā jaukā brīdī vienkārši uzsprāgt ar neprognozējamām sekām.Tur tad bez darbnīcas neiztikt ..."

Nē, cienītais, ir daudz vienkāršāks variants - atveram bagāžnieku, izvelkam rezerves riteni, nomainam un braucam tālāk

650: "Noliec svarīgāko pa ķērienam- lai pie vajadzības nav jākrāmē ārā viss piebāztais grabažnieks." Dīvains padoms, jo kas nu kurā brīdī var būt tas "svarīgākais". Ja riepa uz autobāņa pārsprāgst vienu reizi 5-7 gados, tad nu rezerves ritenis nu gan neliksies tas svarīgākais, kam jābūt "pa ķērienam" Svarīgākais - lai viņš vispār būtu līdzi, kā arī visas vajadzīgās atslēgas un domkrats.

Varu padalīties ar kādu ideju, kuru tikko uzzināju. Pirms ceļojuma, protams, visu autiņam ir jāpārbauda. Normāli, ja katru pārbaudāmo agregātu var novērtēt ar kādu objektīvu rādījumu, izteiktu konkrētos ciparos. Piemēram, bremžu kluču biezumu mēs redzam un to var izteikt milimetros, gaisa spiedienu riepās var nomērīt, eļļas līmenis ir konkrēti redzams, gāzes daudzumu balonos var nosvērt kilogramos. Bet kā objektīvi novērtēt, vai strādā vai nestrādā kondicionieris, it sevišķi, ja ceļojums ir dienvidu virzienā? Man tas vienmēr likās kā ļoti subjektīvs lielums. Pēc sajūtas - "Liekas, it kā strādā. Bet varbūt nestrādā?" Nesen servisā redzēju, ka meistars pēc kondicioniera uzpildes paņēma elektronisko termometru, kuram termoelements karājās vada galā (elektronisko termometru pa 10 eur, ar kuru mēs mājās mēram ārā temperatūru aiz loga). Šis iebāza šo termoelementu gaisa trubā, kas salonā, ieslēdzām un pilnu klapi kondicionieri un temeratūras rādījums ātri vien nokrita līdz +10 grādiem. Palielinot motora apgriezienus, nokrita līdz 9,5 grādiem. Super ideja! Tas nozīmē, ka šādi var ļoti labi un, manuprāt, pietiekami objektīvi novērtēt - vajag vai nevajag remontēt vai uzpildīt kondicionieri pirms ceļojuma

650 20.jūnijs 2019 2:28
2 0 Atbildēt

Manas penteres mērķis bija lai cilvēki izlasa realitāti.No manas personīgās "pidredzes".Nevis vnk reklāmrakstu "pie kā piebraukt" un kurš tev "pilnīgi visu pateiks".Reiz pirms kādiem daudz gadiem man ceļojuma vidusdaļā uzsprāga laba riepa,gadu veca, zināma.Uz šauras 2joslu autostrādes kalnainā apvidū, pie 33 grādiem un "nesodāmā" ātruma.Man vnk paveicās, ka maza kabatiņa uzradās pēc metriem 400- jo tās tur bija tikai ik pa vairākiem km.Apkārtējie izrādīja toleranci- saprata,sabremzējās, palaida, paldies viņiem.Riepai 3 gabali- divi plāni gar disku un trešais lielais/skrandainais atsevišķi.Trobele ārprātīga,dūmi, smirdoņa.Tieši tā es tur krāmēju, vilku visu ārā un domāju kā tagad pilnā mašīnā fiksi iebāzt atpakaļ to visu izkrāmēto kopā ar to smirdošo meeslu.Gadījuma pēc atradās arī pusizlietots stiepplēves rullis.Vēl labāk būtu noderējis, ja būtu lieks miskastes maiss.Labāk ka divi- vienu sev galvā,tā lai kauns mazāks.Pats nolohojos- visdrīzāk vnk laicīgi nepamanīju, ka braucu ar pamīkstu.Patieso iemeslu var būt simts- sākot no uzbraukšanas uz spica priekšmeta un beidzot ar kapeikjājeeju iecienīto 50sant vērta ventiļa nenomainīšanu reizi 3 gados.Un riepas tur bija pieejamas tikai jaunas un pa pāriem.Kopā ar ļoti ticamu skaidrojumu, kāpēc viņiem tā.

Tagadējiem auto daudziem rezerves riteņa vienkārši nav kā tāda.Un ne visi zin, kur un vai viņiem zem bagažnieka grīdas atrodas (strādājošs..) kompresors un kā pirmoreiz mūžā pareizi pielietot tos visus štruntus, kuri (varbūt) tam ir komplektā. Tas "sasniedzami" esošais pagaidu remonta piederumu komplekts aizņem mazu maisiņu- "pa rokai" to nolikt vismaz nozīmētu "zināt" kur tas atrodas.Vienkāršā cohumā diegu iebāzt var mēģināt nenoņemot riteni, īpaši ja priekšā- var stūri izgriezt utt.Ja ir ko bāzt vai ko pūst, tas ir labāk, nekā ja ir viss pofig un nav nekā.Rezerves ritenis ne vienmēr visu atrisina- jo, vienreiz to pielietojot,uzreiz rodas papildjautājums- kā tagad tos atlikušos 3kkm līdz mājām nobraukt bez viņa.

Bremžu kluči pirms tāla brauciena ir objektīvi jānovērtē.Jo daudziem auto ir sindroms, ka priekšējie iekšpusē neredzamie nodilst ātrāk, nekā ārējie uz aci redzamie.

Kondicionieris var atteikt arī dēļ banāla nestrādājoša temperatūras devēja.Jautājums, vai cilvēks daudzmaz pārzin savu auto.Ir taču tāda kupla pasuga, kuri brauc ar domu "man/dažreiz/kaut kas/it kā/utt", tādad jebkuras aizdomas būtu ieteicams pārbaudīt.

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Kāpēc ir tik svarīgi noteikt atbilstošu ātrumu satiksmes organizēšanai? Ceļa zīmes 110 km/h piemērs (+ VIDEO) 6

iAutolv skaidro, kādēļ arī tik nelielā satiksmes nogrieznī kāds ir Rīgas-Jūrmalas šosejas posms, nepieciešams savlaicīgi mainīt noteikto maksimālo ātrumu un kādēļ dažkārt lielāks ātrums nozīmē mazāku agresiju uz ceļa. Lasīt vairāk

 

Ko dara šī tehnika? (+ VIDEO) 5

Kravas auto ar piekabi kaut ko vienmērīgi izkaisa uz ceļa. Vai varētu būt, ka šādi ātrā un vienkāršā veidā tiek atjaunots ceļa segums? Lasīt vairāk

 

Tikai tagad Latvijas Valsts ceļi atjauno 110 km/h uz Rīgas - Jūrmalas šosejas 30.04.2024 (+ VIDEO) 18

iAutolv konstatē, ka aprīļa pēdējā dienā situācija uz Rīgas-Jūrmalas šosejas izmainījusies un tagad maksimālais atļautais ātrums ir 110 km/h. Lasīt vairāk

 

Tiesai būs vēlreiz jāskata lieta par bēgšanu no policijas pirms 5 gadiem (+ VIDEO) 3

Tiesai atkārtoti būs jāizskata krimināllieta, kurā pirms aptuveni pieciem gadiem kāds autovadītājs narkotisko vielu reibumā bēga no policijas. Pakaļdzīšanās laikā – no Rīgas līdz Ogrei – cieta vairāki likumsargi. Bēgošo autovadītāju izdevās apturēt, tikai lietojot šaujamieroci. Un tieši ar vīrieša ievainošanu galvā saistīts Augstākās tiesas Senāta lēmums, kas paredz daļēji atcelt zemākās instances tiesas lemto, ka vīrietim par izdarīto jāizcieš piecarpus gadu cietumsods. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti