"Rail Baltica" projektam veikta revīzija; atbildīgie sola rīkoties, lai konstatētos riskus novērstu 9

 

Foto: iAuto.lv

Nozare.lv | 7.janvāris 2020 12:43

Baltijas valstu kopuzņēmums AS "RB Rail", kas izveidots dzelzceļa projekta "Rail Baltica" īstenošanai, sāks realizēt pasākumus, lai novērstu Latvijas, Lietuvas un Igaunijas augstāko revīzijas iestāžu apvienotajā revīzijā konstatētos "Rail Baltica" projekta riskus, aģentūrai LETA norādīja "RB Rail" pagaidu valdes priekšsēdētājs Agnis Driksna.

Viņš pauda, ka uzņēmums pilnībā uzticas un respektē vienotā audita rezultātus, kā arī "RB Rail" ir gatavs rīkoties un sākt īstenot nepieciešamos pasākumus, lai sasniegtu "taustāmas izmaiņas kopuzņēmuma atbildības jomās, kas izceltas audita ziņojumā".

Driksna norādīja, ka audita ziņojumā ir izcelti gan plānošanas, gan budžeta riski, tomēr "Rail Baltica" projekta ieviešana līdz 2026.gadam joprojām ir uzņēmuma mērķis. 

"Mēs esam identificējuši galvenos priekšnoteikumus, kas nepieciešami šī mērķa sasniegšanai, ieskaitot uzlabotu lēmumu pieņemšanu projektēšanas un būvniecības posmā, kā arī savlaicīgu finansējuma pieejamību. Ja šie priekšnosacījumi tiek efektīvi izpildīti, "Rail Baltica" projektu ir iespējams īstenot noteiktajā termiņā," uzsvēra Driksna.

"RB Rail" finanšu direktors Ignas Degutis, atbildot uz audita secinājumiem par "Rail Baltica" izmaksām, uzsvēra, ka "Rail Baltica" projekts ir sasniedzis būvprojektēšanas fāzi, tāpēc projekta attīstītāju rīcībā ir aizvien detalizētāka tehniskā informācija par plānoto darbu apmēriem, kā arī parādās jaunas projektā ieinteresēto organizāciju prasības un vajadzības.

Viņš skaidroja, ka, balstoties uz jauno informāciju, "Rail Baltica" izmaksas visās valstīs tiks atjauninātas pēc būvprojekta pabeigšanas 2021.gadā un turpmākiem pētījumiem par prognozētajām pasažieru un kravu plūsmām. 

"Tajā pašā laikā jāatzīst, ka ir arī daudz iespēju, kā samazināt projekta izmaksas, izmantojot kopīgus iepirkumus un viedus projektēšanas risinājumus," pauda Degutis.

Runājot par auditā atzīmēto budžeta pieaugumu pirmajā līdzfinansējuma līgumā, Degutis pauda, ka 2019.gada 17.decembrī kopuzņēmums un Eiropas Komisija veica izmaiņas minētajā līdzfinansējuma līgumā un atjaunināja plānotās aktivitātes un to apmēru. Viņš uzsvēra, ka ar šīm izmaiņām līdzfinansējuma līgumā paredzētās aktivitātes ir atbilstošas noteiktajam budžetam un laika grafikam.

Jau ziņots, ka Latvijas, Lietuvas un Igaunijas augstāko revīzijas iestāžu apvienotajā revīzijā secināts, ka "Rail Baltica" projekts varētu pārsniegt apstiprināto budžetu un ieviešanas laika grafiku.

"Līdz šim projekta īstenotājiem nav izdevies nodrošināt, ka aktivitātes, kas noteiktas Eiropas infrastruktūras savienošanas instrumenta finansēšanas līgumos, tiek īstenotas atbilstoši apstiprinātajam laika grafikam un sākotnēji aplēstajam budžetam. "Rail Baltica" projekta aktivitāšu īstenošana par pusotru gadu atpaliek no sākotnēji finansēšanas līgumos noteiktā laika grafika," pauda Valsts kontrolē.

Tajā atzīmēja, ka 2019.gada jūnijā "RB Rail" aplēsa, ka "Rail Baltica" realizācija varētu ieilgt līdz 2030.gada martam, ja iestāsies riski un nebūs pieejams nepieciešamais finansējums. Tomēr 2017.gadā izmaksu un ieguvumu analīzē aplēstais budžets un apstiprinātais projekta īstenošanas termiņš - 2026.gads - netika mainīti. Projekta finansēšanai līdz šim noslēgti četri finansēšanas līgumi, no kuriem viens ir saistošs tikai Lietuvai. Atbilstoši aplēsēm pirmā parakstītā finansēšanas līguma budžets tiks pārsniegts par 59,3 miljoniem eiro, savukārt otrajā finansēšanas līgumā līdzekļu izlietojums būs par 0,231 miljonu eiro mazāks, nekā finansēšanas līgumā noteiktais.

Valsts kontrolē arī atzīmēja, ka atbilstoši juridiskajai analīzei projekta īstenošanas struktūra nav pretrunā ar Baltijas valstu normatīviem un pārvaldības sistēmā nav konstatēts būtisks interešu konflikts, taču nav efektīva mehānisma, kā risināt strupceļa situācijas, kad ministrijas, kas ir "Rail Baltica" projekta labuma guvējas, nevar vienoties par kopīgu risinājumu. Baltijas valstīm ir bijuši atšķirīgi redzējumi par projektu pārvaldību, piemēram, pieņemot lēmumu par vislabāko risinājumu "RB Rail" finansēšanai vai par infrastruktūras pārvaldības modeli, tādējādi zaudējot laiku. 

"Augstākās revīzijas iestādes arī konstatēja, ka, lai gan visas trīs Baltijas valstis vidēja termiņa budžeta plānošanā ir iekļāvušas "Rail Baltica" projektam nepieciešamos līdzekļus, neviena no tām nav sagatavojusi projekta finansēšanas ilgtermiņa plānu līdz projekta īstenošanas noslēgumam. Valstīm arī nav oficiāli apstiprinātu plānu projekta pašfinansējuma nodrošināšanai gadījumā, ja projekta īstenošanas izmaksas būs lielākas, nekā plānots, un/vai Eiropas Savienības (ES) līdzfinansējums būs mazāks, nekā plānots," informēja Valsts kontrolē. 

Revīzijā konstatēts, ka "RB Rail" ir izstrādātas un tiek pilnveidotas iepirkumu un līgumu vadības procedūras, kā arī "RB Rail" ir ieviesta kvalitātes kontroles sistēma, un pašlaik tiek izstrādāta riska vadības sistēma.

Augstākās revīzijas iestādes sniegušas ieteikumus "RB Rail", tās akcionāriem un "Rail Baltica" projekta labuma guvējiem - visu trīs valstu satiksmes ministrijām.

"Mēs aicinām vienoties par skaidriem lēmumu pieņemšanas noteikumiem "Rail Baltica" projektā visos projekta īstenošanas līmeņos un skaidriem izmaiņu un risku vadības plāniem, lai mazinātu projekta īstenošanas laika grafika un budžeta pārsniegšanas risku. Mēs uzskatām arī, ka ir nepieciešams plānot valsts budžeta finansējuma pieejamību projektam ilgtermiņā, ieskaitot gadījumus, kad projekta izmaksas pieaug vai ES finansējums ir mazāks, nekā plānots. Revidējamās vienības kopumā piekrita sniegtajiem ieteikumiem. Tomēr revidējamo vienību sniegtās atbildes liecināja par atbildīgo ministriju nevēlēšanos plānot projekta finansējumu ilgtermiņā, tas ir, visam projektam kopumā līdz tā īstenošanas noslēgumam," pauda Valsts kontrolē. 

Tāpat ziņots, ka 2018.gada 6.septembrī Igaunijas, Latvijas un Lietuvas valsts kontrolieri vienojās veikt kopīgu revīziju par "Rail Baltica" projektu. Kopīgās revīzijas mērķis bija novērtēt "Rail Baltica" projekta iekšējās kontroles sistēmas un publisko iepirkumu vadību. 

Apvienotajā revīzijā tika vērtēts, vai "Rail Baltica" projekta iepirkumu un līgumu vadība ir pietiekami efektīva, lai veicinātu efektīvu un ekonomisku projekta izpildi. Kopīgās revīzijas redzeslokā bija arī valsts budžeta finansējuma izmantošana. Revidējamās vienības bija kopuzņēmums "RB Rail", valstu atbildīgās ministrijas un citas ar projekta īstenošanu saistītās institūcijas Igaunijā, Latvijā un Lietuvā. 

"Rail Baltica" projekts paredz izveidot Eiropas standarta sliežu platuma dzelzceļa līniju no Tallinas līdz Lietuvas un Polijas robežai, lai tālāk ar dzelzceļu Baltijas valstis būtu iespējams savienot ar citām Eiropas valstīm. Baltijas valstīs plānots izbūvēt jaunu, 870 kilometru garu dzelzceļa līniju ar vilcienu maksimālo ātrumu 240 kilometri stundā. Paredzēts, ka "Rail Baltica" izmaksas sasniegs 5,8 miljardus eiro un ka daļa izmaksu tiks segtas no ES līdzekļiem. 

 
Visi komentāri
 
iciks 7.janvāris 2020 15:32
1 0 Atbildēt

Ir bijusi neliela saskarsme ar RB projektu un viss tas pasākums atgādina mazliet arteli "Ragi un Nagi". Kaut kas notiek, bet taustāma rezultāta nav un nav...

Gadi iet, bet nekādu risinājumu nav.

imzz 7.janvāris 2020 19:04
1 0 Atbildēt

Ta pirms kāda mēneša bija māviens no tās ES aģentūras, kura dala finansējumu, tipa: ja ilgāk kasīsies, tad vispār naudu RB projektam nedabūs, jo citu gribētāju no citām valstīm diezgan. Tieši tāpēc tagad manāma zināma rosība ;)

felix65 9.janvāris 2020 9:17
0 0 Atbildēt

LDz ir uz iznīkšanas robežas, bet šie tik par RB. Ka tik kārās rociņas pasildīt, bet kas tālāk ar to RB, visiem pofig.

gunbox 7.janvāris 2020 16:51
2 1 Atbildēt

Izlasīju līdz ideju "veikt kopīgus iepirkumus". Ar to arī viss ir pateikts. Un kopīgos iepirkumus piedāvās noteikti līkā zelta tilta, kuram jau asfalts uz betona lobās nost, projektētajs. Šo projektu no latvieša vajadzēja turēt pa gabalu. Varu pat saderēt, ka pirmā avārija notiks tieši LV dēļ tā, ka valsts ir totāli korumpēta ar visu korupcijas organizatoru KNAB.

imzz 7.janvāris 2020 18:52
1 1 Atbildēt

Ragi un nagi ? Vairāk gan izskatās pēc "Jaunajiem Vasjukiem".

ES līdzfinansējums Latvijai ir 330 miljonu EUR, bet RB plāni Latvijā grandiozi. Totāli pārbūvēt Rīgas Centrālo staciju, uzbūvēt dzelzceļa tiltu, pārbūvēt lidostu, izveidot atzarojumus, kā arī uzbūvēt pašu dzelzceļu ar visiem divlīmeņu šķersojumiem un dzīvnieku tiltiem - tur kādus 5 miljardus vajadzēs. Un Brexit nozīmē, ka viena donorvalsts aiziet, tas ir, varbūt Latvija nemaz nedabūs visus 330 miljonus no ES.

rudens68 8.janvāris 2020 18:30
0 0 Atbildēt

Arī mani intresē brexit sekas ,( Es par breiksitu ). Donorvalsts tas ir viens . Ko darīs citas valstis , it sevišķi ja brekst būs jau sākumā veiksmīgs . Otrkārt , gaisā virmo kārtējā ekonomiskā krīze . Kas notiek ar Grieķiju ,Itāliju ? Dzeltenās vestes ...

felix65 9.janvāris 2020 9:21
0 0 Atbildēt

Gan jau atradīs veidu kā izkāst latvāņus, vēl vairāk paaugstinot nodokļus. Neviens nedrīkst apdraudēt ieplānoto fenderu.

Bradypus 9.janvāris 2020 9:23
0 0 Atbildēt

Mazliet šeit ir jāpiedomā pie tā, ka RB vairāk vajag Polijai, nevis Briselei, un tikai pateicoties tai, šis projekts vispār ir izkustējies (visā Baltijā, ne tikai Latvijā). Un visticamāk poļu interese ir pabeigt šo projektu pirms Polija pamet ES.

atrabotka 7.janvāris 2020 19:49
0 1 Atbildēt

Iesākumā lai beidzot pabeidz Dienvidu tiltu! Kādi tik brīnumi nesāksies, kad šo lielo projektu uzsāks!

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Palika 18 kilometri: 3 miljonus vērts Ferrari F40 piedzīvo avāriju Vācijā 7

Automašīna bija ceļā uz automobiļu izstāžu un pārdošanas kompleksu Motorworld Bublingenē, netālu no Štutgartes. Līdz mērķim bija atlikuši 18 kilometri. Lasīt vairāk

 

Kurš izraisīja bīstamu situāciju? (+ VIDEO) 32

Abu vadītāju domas par to, kurš izraisīja bīstamu situāciju, dalās. Lasīt vairāk

 

Arī kā sedans - Volkswagen Passat Ķīnai 7

Jaunākais Volkswagen Passat Eiropā ir pieejams tikai universāla modifikācijā, taču Ķīnā to var nopirkt ar sedana virsbūvi. Lasīt vairāk

 

ADAC: Ķīnas autobūve ir nopietni konkurenti 8

Vācijas automobiļu kluba ADAC eksperti nonākuši pie secinājuma, ka Ķīnas autobūves produkcija pēdējos gados ir stingri pielikusi un min Eiropas ražotājiem uz papēžiem. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti