Drošs brauciens sākas ar pareizu vadītāja pozīciju pie stūres 3

 

Ilustratīvs attēls Foto: iAuto.lv

Toyota | 26.jūnijs 2019 11:20

Vasarā, kad tuvāki un tālāki izbraucieni ir ikdiena, der atcerēties, ka arī pareiza vadītāja pozīcija pie stūres ir daļa no droša un komfortabla brauciena.

Automašīnas virsbūve, drošības josta kopā ar sēdekli un drošības spilveni ir trīs galvenās pasīvās drošības ierīces, kas aizsargā automašīnas pasažierus, ja negadījums kļūst nenovēršams. Toyota pēcpārdošanas servisa speciālists Lauri Erts stāsta, ko vadītājs var darīt pats, lai braucieni kļūtu vēl drošāki.

Drošības spilvens ir tikai gaisa spilvens

Ja mēs runājam par automašīnas aizsargaprīkojumu, tad papildus drošības jostai pirmā lieta, kas nāk prātā, ir drošības spilvens. Gaisa jeb drošības spilvena uzdevums ir negadījuma laikā ātri piepildīties ar gaisu un pēc tam ļaut gaisam izplūst, mazinot trieciena ietekmi uz cilvēkiem, kas atrodas  automašīnā. Gaisa spilvenam ir jāatveras pirms saskares ar cilvēku. Pretējā gadījumā ar autovadītāja galvu, kas virzās uz priekšu ar lielu ātrumu, saskarsies maiss, kurš arī pārvietojas ar lielu ātrumu, tikai pretējā virzienā (kā futbola bumba). Rezultātā uz mūsu ķermeņa daļām iedarbojas daudzkārt lielāks spēks, kā rezultātā rodas nopietnas traumas.

Ir svarīgi atcerēties, ka ne visos gadījumos gaisa spilvens var atvērties. Spilvenu atvēršanu kontrolē augstas precizitātes datorsistēma, kas mazāk par vienu sekundi analizē sadursmes un kustības virzienu, trieciena spēku un citus faktorus. Piemēram, ja vadītājs uz brīdi zaudē kontroli un, braucot pa šoseju, saduras ar barjeras žogu, tad vairumā gadījumu vadītājs var atgūt kontroli pār automašīnu un pats piebremzēt. Ja šādā situācijā atvērtos drošības spilvens, vadītājs pēc tam nevarētu vadīt automašīnu.

Stūre jātur ar abām rokām

Lai gaisa spilvens darbotos pareizi, vadītājam jāizveido vismaz 30 cm platu drošības zonu starp savu ķermeni un stūres ratu. Svarīga ir pozīcija attiecībā pret stūres ratu. Vadītāja pozīciju pie stūres var pielāgot šādi: atrodoties vadītāja sēdeklī, iztaisnojiet rokas un novietojiet tās uz stūres rata augšdaļas ar plaukstu locītavas apakšējo daļu. Jums vajadzētu varēt satvert stūres ratu ar abām rokām tam paredzētajā vietā, un elkoņiem vajadzētu saliekties noteiktā leņķī. Jūs pareizi rīkojaties ar stūres ratu, ja kreisās rokas pozīcija atbilst pulksten desmitiem uz pulksteņa ciparnīcas un labās rokas pozīcija ir uz pulksten diviem. Daudzi stūres rati šajās vietās ir aprīkoti ar īpašām rievām, kas paredzētas īkšķim – tiklīdz īkšķis ir rievā, varat uzskatīt, ka esat pareizi satvēris stūres ratu.

Pareiza vadītāja pozīcija pie stūres

Vadītājam automašīna ir viņa darba vieta, nevis telpa izklaidēm vai atpūtai. Ja izvēlaties nepareizu pozīciju pie stūres, turat stūres ratu ar vienu roku, sēžat greizi vai veicat jebkādas darbības, kas izjauc ķermeņa līdzsvaru, tad radāt spriedzi muskuļu un skeleta sistēmā.

Neliela ceļojuma gadījumā, kas ilgst 15-30 minūtes, lielākā daļa no mums spēj izturēt īstermiņa slodzi un pēc tam atgūt spēku, bet ilgāka brauciena gadījumā ļoti liela nozīme ir pareizai vadītāja pozīcijai. Pareiza pozīcija palīdz nenogurstot vadīt automašīnu vairākas stundas.

Drošības josta ir efektīva tikai kopā ar pareizu vadītāja pozīciju pie stūres

Šodien ikvienam, braucot ar automašīnu, šķiet pašsaprotami piesprādzēties. Taču der zināt, ka drošības josta var mūs pasargāt tikai tad, ja tā ir pareizi piesprādzēta un cilvēks atrodas pareizā pozā. Pirmkārt, sēdekļa atzveltnei jābūt pēc iespējas vertikālākā stāvoklī.  Ja sadursmes gadījumā triecienu auto saņem no mugurpuses, tad tieši sēdekļa aizmugure mūs aizsargā. Jo zemāka ir sēdekļa aizmugurējā daļa, jo mazāku atbalstu tā sniedz – gan sadursmes gadījumā no sāniem, gan no aizmugures. Turklāt atzveltnes maksimālais vertikālais stāvoklis nodrošina reālu ergonomisku atbalstu mugurai. Savukārt galvas balsta centram jābūt tieši virs auss līmeņa. Par standarta drošību domā arī auto ražotāji un jaunākos automobiļos galvas balsti un sēdekļi tiek konstruēti tā, lai būtu ļoti grūti izveidot iestatījumu, kur galvas balsta nulles pozīcija būtu zemāka par pašu galvu.

Kājas nedrīkst izstiept

Ilgākos braucienos, iespējams, var rasties vēlme izstiept kājas un novietot tās starp pedāļiem, īpaši automašīnās ar kruīza kontroli un automātiskā pārnesumkārbu. Tomēr, izstiepjot kājas, sadursmes gadījumā šis kāju stāvoklis rada ļoti nopietnas traumas, jo spēka iedarbības dēļ locītavas nevis saliecas, bet salūzt. Šajā gadījumā tā saukto ceļgalu drošības spilvenu uzdevums ir aizsargāt kājas no trieciena spēka, taču tie var būt efektīvi tikai tad, ja vadītājs brauciena laikā nav izstiepis kājas.

Automašīnas korpuss ir paredzēts arī cilvēku aizsardzībai

Automašīnas korpuss sastāv no divu veidu elementiem: konstrukcijas elementiem un dizaina elementiem. Piemēram, korpusa sānu konstrukcijas daļas ir izgatavotas no daudz izturīgākiem materiāliem, nekā auto priekšpuse vai aizmugure. Tomēr neatkarīgi no uzdevuma, sadursmes gadījumā tiem visiem ir jāizkliedē trieciena slodze. Tāpēc ir svarīgi rūpēties par automašīnas virsbūvi regulāri un ikvienu remontdarbu veikt saskaņā ar virsbūves remonta rokasgrāmatu.

 

 
3 Lasīt visus komentārus → Populārākie komentāri
 
WALA 26.jūnijs 2019 11:52
5 0 Atbildēt

Drošs brauciens cien. Redaktor sākas ar to ka auto stūre nestāv "bradačokā", bet pareizā pusē

gunbox 26.jūnijs 2019 14:44
3 0 Atbildēt

Domāju, ka vismaz 10% visam nepiekristu, jo guļot, ceļu redz tikai caur stūres ratu, pagrieziena lampiņas viņiem ir nozagtas un distance 1m braucot uz 100km/h ir norma.

Manuprāt rakstā ir ne līdz galam precīzi. Pareiza sēdpuzīcija ir pēc ērtības maksimāli iztaisnota atzveltne un galva ne tuvāk par 10cm no salona griestiem. No stūres jāatrodas attālumā, lai plaukstu locītavas izstieptās rokās aizsniedz stūres rata plkst.12.

Plkst. 10 un 14 ir priekš iesācējiem. Attiecīgi arī stūres pārņemšana caur 16 un 8, lai rokas nekrustotos, ir jāatstrādā kaut kur ārpus sabiedriskā ceļa. Pieredzējušam braucējam pareizāka pozīcija ir 9 un 15. Tad uz standarta 90°pagrieziena praktiski nekad nav jāpārceļ roka vai jāatlaiž stūre. Kaut gan būsim reāli, neesmu redzējis nevienu pieredzējušu, kurš, iztaisnojoties, stūri nepalaistu vaļā.

Un būsim pavisam reāli - šodien uz LV ceļa drošības stūrakmens ir paši ceļi. Atzīstas, kurš pēdējo reizi ir skatījies uz satiksmi un ceļa zīmēm? Visi skatās uz asfalta segumu, lai neiebrauktu bedrēs. Par kādu drošību un prognozēšanu te vairs var runāt?

 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Ar 120 000 eiro vērtības kritumu – Vācijā pārdod Audi ar V12 dīzeļa dzinēju 18

Pirms 12 gadiem šī automašīna maksāja 145 000 eiro, tagad īpašnieks to gatavs atdot par 23 800 eiro. Lasīt vairāk

 

Šajā pavasarī 11 Latvijas pilsētās atgriežas vides akcija "Dod riepām otru dzīvi" 7

Ar pavasara un siltā laika tuvošanos tiek aktualizēti auto īpašnieku jautājumi – kur likt vecās riepas un kas ir videi draudzīgākais veids, kā tās utilizēt? Lasīt vairāk

 

“Eurofighter” iznīcinātāji bāzējas Latvijā (+ VIDEO) 3

Pieci Vācijas “Eirofighter” iznīcinātāji, katrs 100 miljonu eiro vērtībā, un vairāki simti karavīru NATO Baltijas gaisa telpas patrulēšanas misijā līdz šā gada nogalei bāzēsies Latvijas gaisa spēku bāzē Lielvārdē. Lasīt vairāk

 

Jaunā Škoda Octavia stājas uz konveijera

Pagājušajā nedēļā Čehijā tika uzsākta modernizētās Škoda Octavia ražošanu. Modelis būs pieejams ar plašu dzinēju klāstu, ieskaitot elektrificētās mild-hybrid versijas. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti