TOP 6 biežākās autovadītāju kļūdas 3

 

Foto: Publicitātes attēls

Toms Kursītis | 11.septembris 2020 12:04

Satiksme ir dzīvs organisms - tā nepārtraukti mainās. To ietekmē dažādi laikapstākļi, pulksteņa laiki, dienas un dažādi citi faktori. Svarīgi apzināties, ka tas, ka vadām automašīnu katru dienu vēl negarantē, ka darām to pareizi un spēsim reaģēt uz dažādiem ārējiem faktoriem.

Drošas braukšanas skola (DBS) un bezalkoholiskais alus GO apkopojis dažādus praktiskus un noderīgus padomus, kuri noderēs gan jaunajiem, gan jau pieredzējušajiem autovadītājiem.

Maksimāli koncentrēties uz ceļu

Braucot ar automašīnu ir ļoti svarīgi, ka ievācam visu informāciju uz ceļa - tie ir tūkstošiem objektu un lēmumu, kuriem zemapziņā izejam cauri. Dažādi ārējie faktori šo uzmanību novērš, samazinot iespēju objektīvi reaģēt uz notiekošo.

DBS un GO organizētajā aptaujā autovadītājiem apmēram 31% norādīja, ka var aizbraukt līdz veikalam arī tad, ja ir nedaudz lietots alkohols, turklāt 14% norāda, ka viss atkarīgs no pieredzes un citiem faktoriem. Realitātē neatkarīgi no autovadītāja pieredzes kaut neliels alkohola reibums atņem daļu spējas koncentrēties uz notiekošo un reaģēt pietiekoši ātri, palielinot avārijas riskus. Tai pat laikā uz jautājumu, vai autovadītājs vestu kādu ģimenes locekli uz mājām, ja būtu alkohola reibumā, vairākums absolūti to neatbalsta. Tas iezīmē diezgan skaidru tendenci - domāt par savu ģimeni, taču neuztraukties par pārējo sabiedrību. Uz ielas vajadzētu redzēt nevis kāda mašīna brauc, bet apzināties, ka katrā no šīm automašīnām ir autovadītājs, kuram arī ir ģimene, draugi, dzīve un ar tādu atbildības līmeni arī sēsties ikdienā pie stūres.

Bez alkohola ietekmes jāmin arī uzmanības dalīšana lietojot telefonu,  ēdot vai dzerot, paralēli vadot automašīnu. Svarīgi katrā šajā gadījumā izvērtēt riskus un prioritātes un nepieciešamības gadījumā apstāties ceļa malā, lai, piemēram, paēstu.

Nepārliecināto autovadītāju radītās sekas

Daudz tiek runāts par agresīvo braukšanu, taču ne mazāk riskanta ir nepārliecināto jeb pārlieku bailīgo autovadītāju piedalīšanās satiksmē. Autovadītāji, kuri atļauto 90 km/h vietā brauc uz 70 km/h rada agresīvu braukšanu, jo rada lieku nervozitāti, nevajadzīgas apdzīšanas un citas no tā izrietošās sekas. Ja autovadītājs nejūtas pārliecināts par savām prasmēm, ir daudz iespēju tās atjaunot pie uzticama instruktora vai, piemēram, DBS braukšanas iemaņu atsvaidzināšanas kursā. Autovadītājiem ir jāspēj iekļauties dzīvajā satiksmē.

Nebaidīties no ekstremālas bremzēšanas

Ekstremālas bremzēšanas prasmes var izrādīties dzīvības un nāves jautājums - tas ir galvenais rīks, ar kuru izglābties no daudz dažādām situācijām. Pat, ja neizdodas izvairīties no sadursmes, bremzēšana garantē sadursmi ar mazāku ātrumu, kas bieži vien var glābt dzīvību kādam no iesaistītajiem.

DBS direktors Jānis Vanks norāda, ka kursos šī ir bieži sastopama kļūda - apmācībās viens no uzdevumiem ir maksimāli īsākā periodā nobremzēt no konusa, taču cilvēki baidās no bremžu pretbloķēšanas sistēmas (ABS) ieslēgšanās un burtiski glauda, nevis kārtīgi nospiež bremzes pedāli. 

Stūres griešana līdz galam

Bieži vien, veicot pagriezienu uz sliedes virsmas, automašīna negriežas. Ko dara autovadītājs? Turpina griezt stūri līdz galam, gaidot brīnumu. Taču no tā nav jēgas - svarīgi saprast, ka ja automašīna neklausa pie nelielas stūres pagriešanas, tas nozīmē, ka braukšanas ātrums ir pārāk liels - līkums neatbilst šim ātrumam. Tātad ir jāsamazina ātrums, nevis jāturpina griezt stūre. No drošības viedokļa jo mazāk stūre ir pagriezta, jo vieglāk būs mašīnu nokontrolēt un veikt manevru.

Neaizmirst par horizontālajiem apzīmējumiem

Horizontālie apzīmējumi (līnijas, bultas, simboli un citas norādes uz ceļa) pēc ceļu satiksmes noteikumiem ir ar tādu pašu likumisko spēku kā jebkura ceļa zīme. Taču bieži vien šie apzīmējumi netiek ņemti vērā. Autoskolu tirgus, diemžēl, joprojām strādā pēc "sagatavot nolikt tiesības", nevis "iemācīt vadīt automašīnu" sistēmas.  Tāpat autovadītāji bieži vien noliek tiesības un atslābst, taču ceļu satiksmes noteikumi regulāri mainās, tāpat zīmes bieži tiek mainītas - nav noslēpums, ka visbiežāk autovadītāji pieļauj kļūdas tieši zināmākajos ceļu posmos, kuros brauc ikdienā. Tā notiek tādēļ, ka vienā brīdī autovadītājam ieslēdzas autopilots un rodas nepamatota drošības sajūta novērst uzmanību no ceļa un uz tā redzamajiem apzīmējumiem. Diemžēl šobrīd kopumā ļoti klibo autovadītāju attieksme pret ceļu satiksmes noteikumiem, lai gan patiesībā jau to mērķis nav kādam ieriebt, bet gluži pretēji - pasargāt autovadītājus un citus satiksmē iesaistītos dalībniekus, tai skaitā gājējus.

Nebaidīties ziņot policijai par neadekvātu rīcību uz ceļa

Vēl viens svarīgs faktors domājot par drošību uz ceļa ir spēja izvērtēt arī citu autovadītāju rīcību uz ceļa. Bieži vien cilvēki neziņo par citiem, jo redz to kā sūdzēšanos, taču šādi autovadītāji apdraud katru ceļu satiksmes dalībnieku un pārkāpumu ziņošana nozīmē drošāku vidi uz ceļa. DBS un GO veiktajā aptaujā 44% respondentu norādījuši, ka ziņotu, ja redzētu neadekvātu automašīnu uz ceļa vai, piemēram, autovadītāju alkohola reibumā sēžamies pie stūres. Diemžēl ceļu satiksmes negadījumi joprojām notiek ļoti bieži un ar smagām sekām - iesaiste no autovadītājiem palīdzētu samazināt avāriju statistiku. + iespējams VP citāts par to, cik bieži ļaudis ziņo.

 

 
Visi komentāri
 
Tedis 11.septembris 2020 16:21
3 1 Atbildēt

"Nebaidīties no ekstremālas bremzēšanas

Ekstremālas bremzēšanas prasmes var izrādīties dzīvības un nāves jautājums - tas ir galvenais rīks, ar kuru izglābties no daudz dažādām situācijām. Pat, ja neizdodas izvairīties no sadursmes, bremzēšana garantē sadursmi ar mazāku ātrumu, kas bieži vien var glābt dzīvību kādam no iesaistītajiem."

Nu tālāk vairs nelasīju! Nu ko var muldēt?! A kā tad priekšā esošais garantēs?! Ja spogulī redzi autobusu - bremzēt vispār aizliegts.

smīnona 11.septembris 2020 16:49
0 0 Atbildēt

Sakošļā,un liek mutē,bet vienalga par grūtu?Izmanto Vanšu tiltu.

Pļurkt 12.septembris 2020 19:42
1 0 Atbildēt

Nu ja - trolejbuss nav autobuss!!

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Vācijas autotirgus martā: elektriskie ar gandrīz 29% kritumu 6

Eiropas lielākajā jauno automobiļu tirgū 2024. gada marts izrādījies ne tas veiksmīgākais, sāpīgāko kritumu piedzīvojot pilnībā elektrisko auto segmentam. Lasīt vairāk

 

Īlons Masks veic optimizāciju: "Tesla" plāno likvidēt vairāk nekā 10% darbavietu 1

ASV elektromobiļu ražošanas uzņēmums "Tesla Motors" pasaulē plāno likvidēt vairāk nekā 10% darbavietu, pirmdien ziņoja interneta vietne "Electrek", kas publiskojusi kompānijas vadītāja Īlona Maska e-pasta vēstuli. Lasīt vairāk

 

Geely Panda tagad stilīgajā Go Kart Edition versijā 5

Ķīnas autobūves koncerns Geely nodemonstrējis elektriskā Panda Mini EV Go Kart Edition versiju, uzsverot, ka šāds modelis paredzēts gados jaunākiem pircējiem. Lasīt vairāk

 

Ford parādījis perfektāko hot hatch zīmola vēsturē (+ FOTO) 8

Ražotājs uzskata, ka jaunākais Focus ST Edition ir noslīpēts līdz pilnībai. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti