Kā sagatavot auto ziemai? 11

Foto: iAuto.lv

Deep White | 18.novembris 2020 15:21

Ir tādi gadalaiki, ko gaidām ar nepacietību un ir ziema – gadalaiks, kuram neviens nekad nav gatavs un dažkārt tā iestāšanos pat cenšamies ignorēt, piemēram, piemirstot tam sagatavot savus auto.

Pēdējos gados rudens ieilgst gandrīz līdz pavasarim un retāk saskaramies ar biezu sniega segu, kas autobraucējiem var radīt mānīgu drošības sajūtu. Tomēr jāatcerās, ka līdz ar gaisa temperatūras pietuvošanos nulles atzīmei, arī mūsu braucamrīkiem ir nepieciešama papildus uzmanība. Kā vienkārši parūpēties par sava auto gatavību aukstajam ziemas periodam, stāsta “Kesko Senukai Latvia” auto preču kategorijas vadītājs Zigmārs Ostrovskis.

Riepas – tavs kontakts ar ceļu

Riepas ir viens no svarīgakajiem elementiem, kas nosaka mūsu drošību, braucot ar auto. Tās veido saķeri ar ceļu, ietekmējot vadāmību, caurbraucamību dažādos ceļa apstākļos un arī bremzēšanas ceļu. Latvijā, piedaloties ceļu satiksmē, ziemas riepām jābūt obligāti uzstādītām no 1. decembra, bet tas nenozīmē, ka jāgaida līdz pēdējam brīdim. Kā skaidro Zigmārs Ostrovskis: “Tā nav tikai likumā noteikta prasība, bet arī saprātīgas rūpes par mūsu drošību. Ziemas riepas ieteicams uzstādīt tiklīdz vidējā gaisa temperatūra noslīd līdz +7 °C grādiem, jo šajā brīdī vasaras riepas sāk zaudēt savas saķeres īpašības un to efektivitāte strauji samazinās – pat uz ceļa bez apledojuma vai sniega.”

Uzstādot jau lietotas riepas, jāpārliecinās vai to protektora dziļums ir pietiekams – ziemas riepām minimālais protektora dziļums ir 4mm. Vienlaikus der atcerēties, ka riepu gumija ar laiku noveco, paliek cieta un saplaisā, tādējādi būtiski samazinot saķeri. Tāpēc, piemēram, diez vai būtu prātīgi uzstādīt automašīnai piecus un vairāk gadus vecas riepas, pat, ja minimālais protektora dziļums ir apmierinošs. Tā vietā labāk iegādāties jaunas riepas, kas būs mīkstākas un nodrošinās labu saķeri ar ceļu.

Pārbaudi akumulatora “veselību”

Aukstums ir laba pārbaude ikvienam auto, kas ātri vien parāda, kur slēpjas tā elektrosistēmas vājākais posms. Parasti tas ir akumulators. “Pat, ja gada siltajos mēnešos tas ir sekmīgi darbojies, tad līdz ar pirmo salu var būt problēmas auto iedarbināt. Īpaši raksturīgi tas ir dīzeļdzinēju automašīnam, kurām nepieciešama lielāka starta strāva un pat samērā neliels kritums akumulatra jaudā var būt kritisks. Tāpēc par akumulatora veselību ieteicams pārliecināties savlaicīgi. To iespējams pārbaudīt iegriežoties kādā no servisa centriem, kur ar vienkārša testa palīdzību var noteikt vai pienācis laiks jauna akumulatora iegādei. Savlaicīga akumulatora nomaiņa var novērst krietni lielākus izdevumus un neērtības brīdī, kad vienkārši paliksiet ceļa malā,” iesaka kategorijas vadītājs.   

Labākai redzamībai – vējstikls un lukturi

Ziemā ceļi ir netīrāki un vējstiklu daudz biežāk nākas tīrīt no dubļiem un sniega. Tāpēc savlaicīgi jāpārliecinās vai vējstikla tīrīšanas šķidrums nomainīts uz aukstākam laikam piemērotu. Lai mazgāšanas sistēma neaizsaltu, jāizvēlas tāds šķidrums, kas nesasalst pie vismaz −15 °C. Līdz ar stiklu tīrīšanas šķidruma nomaiņu, pārbaudiet arī stikla tīrītaju slotiņas. Bieži vien to nomaiņa tiek uztverta ļoti pavirši, bet jāatceras, ka slotiņu gumija bojājas samērā strauji. Piedzīvojot vairākkārtīgas temperatūras izmaiņas un tīrot piekaltušus netīrumus vai pat ledu no stikla, slotiņas ātri nodilst un bojājas. Turklāt nodilušas slotiņas var arī saskrāpēt auto vējstiklu.

Tāpat pārliecinieties ka automašīnā ir pieejams kāds ērts skrāpis un slotiņa, lai logu attīrīšana no ledus neizvērstos mokošā rīta rosmē.

Rudenas un ziemas sezona ir gada tumšākais laiks, tāpēc lukturu stāvokļa un regulējuma pārbaude tiešā veidā ietekmēs to, cik komfortabli un droši varēsiet pārvietoties tumsā. Z.Ostrovskis uzsver, ka labai redzamībai uz ceļa var būt izšķiroša loma: “Braukšana tumsā jau tā prasa papildu koncentrēšanos un katrs autovadītājs noteikti ir izbaudījis, cik traucējoši ir pretimbraucošos auto nenoregulētie lukturi. Pareizi virzīts lukturu gaismas stars arī efektīvāk izgaismos ceļu konkrētā auto vadītājam, ļaujot savlaicīgi pamanīt  dažādus šķēršļus uz ceļa un tā nomalē. Der arī kritiski novērtēt lukturu virsmu, jo tā var būt miglaina no skrāpējumiem, kas laika gaitā rodas. Šeit var būt vērts izmantot lukturu pulēšanau, lai atgūtu gaismas dzidrumu.”

Durvju blīvgumijas un slēdzenes – nepaliec ārpus auto

Noteikti gandrīz ikvienam ir gadījies nelāgs pārsteigums, kad no rīta dodamies pie sava auto, atslēdzam to, bet durvis atvērt tāpat neizdodas, jo tās vienkārši ir piesalušas. Z.Ostrovskis skaidro, ka te pie vainas ir mitrums: “Pie straujas temperatūras maiņas, kad auto pa nakti atdziest, uz durvju blīvgumijām veidojas kondensāts, kas vēlāk sasalst. Lai no tā izvairītos, durvju blīvgumijas jāieeļļo ar īpašu silikona smērvielu, kas iegādajama gan aerosola, gan ar īpašu zīmuli vai sūklīti ierīvējamā veidā. Ja durvis ir tikai viegli piesalušas, tās var uzmanīgi atvērt, viegli iekustinot vai sākumā paspiežot tās uz iekšu. Pamatīgi iesalušas durvis noteikti nevajadzētu raut vaļā ar spēku, jo tad sabojāsiet blīvgumijas. Parasti kādas no auto durvīm ir mazāk piesalušas un auto var iekļūt pa tām, lai to iedarbinātu un pamatīgi piesalušās durvis atkausētu.”

Dažkārt gan aukstumā var būt aizsalusi pati durvju slēdzene. Arī slēdzenēm iegādājami īpaši eļļošanas līdzekļi, ar kuriem tās var savlaicīgi apstrādāt. Turklāt ir vērts iegādāties arī nelielu aerosolu, kas paredzēts slēdzeņu atkausēšanai un turēt to mājās vai mēteļa kabatā, lai atdarītu jau aizsalušas durvis. Apstrādājot slēdzenes un durvju blīvgumijas, nedrīkst aizmirst arī par bagāžnieku un degvielas tvertnes vāciņu, lai ceļā negadītos papildu pārsteigumi.

 

 

 
11 Lasīt visus komentārus → Populārākie komentāri
 
WALA 19.novembris 2020 10:08
2 0 Atbildēt

Teikšu kā ir ne visi silikoni ir "radīti vienādi", nu vai nezinu iepildīšanas kvalitāte varbūt sūkā, tādēļ es nekad nesmērēju ar silikonu pilnīgi visas durvis + reizi pa reizei ar papīra salveti pāreju visām gumijām + garākos pārbaucienos cenšos "kārtīgi izkurināt" salonu lai kondicionieris savāc mitrumu.

30 grādi 19.novembris 2020 12:26
2 0 Atbildēt

30 grādus drīz tikai vectēvi atcerēsies, mūsdienu realitāte ir bezsniega ziemas ar pāris grādiem mīnusā vai plusā lielāko daļu ziemas sezonas

Rems 19.novembris 2020 18:48
1 0 Atbildēt

Kas tā tev par nopistu miskasti bija, ka tev centrālā atslēga aizsala?

 
Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

TV AUTO ZIŅAS TESTĒ:Škoda Octavia RS-vairāk komforta, nezaudējot sportisko tvērienu (+VIDEO) 2

Jaunā Škoda Octavia RS būs īsts atradums tiem, kam nepatika iepriekšējā modeļa pārlieku cietā balstiekārta. Šeit saglabāts sportiskais tvēriens, bet piekare ir blīva, nevis cieta. Tā ir atšķirība. Lasīt vairāk

 

Nākamgad F-1 čempionātā vēl viens krievu pilots - Ņikita Mazepins

F-1 čempionāta ASV komanda "Haas" apstiprinājusi, ka krievs Ņikita Mazepins vienojies par startu komandā vairāku gadu garumā, sākot ar 2021.gada pasaules čempionātu. Lasīt vairāk

 

Audi gatavo bronzas TT un TTS (+ FOTO) 1

Vācijas autobūves kompānija Audi nākamā gada vasarā sola sportisko modeļu TT un TTS Bronze Selection versiju. Lasīt vairāk

 

Sniegs un apledojums vietām valstī apgrūtina braukšanu

Pirmdienas rītā apledojums un sniegs vietām apgrūtina braukšanu pa valsts galvenajiem un reģionālajiem autoceļiem, aģentūru LETA informēja VAS "Latvijas valsts ceļi" (LVC) Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti