Elektroauto ar ātro uzlādi - ieguldījums nākotnē 20

Foto: Publicitātes attēls

Velocita | 25.novembris 2020 11:51

Neiedziļinoties elektriska automobiļa raksturlielumos, ir itin viegli apjukt milzīgajā datu un parametru gūzmā. Kopējā un praktiski izmantojamā bateriju kapacitāte, ar vienu uzlādes reizi nobraucamais attālums, vidējais enerģijas patēriņš, uzlādes savienojuma tips un maksimālā uzlādes jauda.

Šie un vēl citi parametri parasti raksturo elektromobiļus, bet ne mašīnas ar iekšdedzes dzinēju. Vēl viens būtisks lielums, kam jāpievērš uzmanība elektriskajos automobiļos, ir uzlādes ātrums.

Elektroauto bateriju lādēšanai nepieciešama līdzstrāva, taču standarta rozetē ir maiņstrāva. Šo problēmu, pārvēršot maiņstrāvu līdzstrāvā, risina elektromobiļiem uzstādītais invertors, kas spēj mājsaimniecības apstākļos nodrošināt uzlādi ar 7 līdz 22 kilovatu jaudu. Specializētās lieljaudas maiņstrāvas uzlādes stacijas nodrošina līdz pat 43 kW jaudu, taču darbības princips ir līdzīgs. Līdzstrāvas ātrās uzlādes stacijas savukārt dod iespēju apiet mašīnām uzstādīto pārveidotāju, pievadot enerģiju tieši mašīnas baterijai. Šādos gadījumos uzlādes jauda jau ir 50 kW un vairāk.

Infrastruktūras deficīts

Elektroauto uzlādes ātrumu palielināt nav sarežģīti, taču tas ir tieši saistīts ar lielām izmaksām. Ar sprieguma palielināšanu saistītā infrastruktūra un instalācijas ir ļoti dārgas. Liels strāvas stiprums savukārt veicina vadu silšanu un ir jādomā par iekārtu dzesēšanu, piemēram, izmantojot šķidro slāpekli. Bez tā var iztikt, ja palielina spriegumu, taču tas, kā minēts iepriekš, ir dārgi.

Šobrīd uzlādi ar 50 kW var uzskatīt par ātru, tomēr, plānojot uzlādes staciju tīkla attīstību vairāk nekā piecus gadus tālā nākotnē, šāds ātrums būs nepietiekams. Jā, šobrīd nav daudz elektrisko automobiļu, kuri spētu izmantot atsevišķās stacijās nodrošināto 350 kW uzlādes potenciālu, tomēr ne jau tā ir problēma. Problēma slēpjas apstāklī, ka ievērojams skaits elektrisko automobiļu jau tagad atbalsta uzlādi ar vairāk nekā 50 kW jaudu, taču šādu staciju skaits, lai arī palielinās, joprojām ir nepietiekams.

Priekšrocības nākotnē

Ar lielāku rūpnieciski paredzēto lādēšanas ātrumu aug tādu mazās un kompaktās klases automobiļu kā Peugeot e-208 daudzpusība, jo tie kļūst piemēroti lietošanai ne tikai pilsētā. Šādu elektroauto pircēji būtībā iegūst lādēšanas ātruma rezervi, un tā būs priekšrocība tuvā nākotnē, kad kuplākā skaitā parādīsies jaudīgākas uzlādes stacijas. Šis būs arī viens no noteicošajiem faktoriem tālākpārdošanā, jo Peugeot nodrošinātā 100 kW uzlādes jauda ir augstāka nekā konkurentiem, taču jau dažu gadu laikā tā kļūs par tirgus standartu.

Var teikt, ka šī īpašība padara Peugeot e-208 par ievērības cienīgu modeli uz citu mazās klases elektrisko automobiļu fona. Taču vienlaikus vērts atcerēties, ka jāņem vērā ne tikai automašīnas atbalstītais uzlādes ātrums, bet arī ar pilnām baterijām nobraucamais attālums. Abu šo rādītāju apzināšanās atvieglo došanos tālos braucienos ar elektroauto, jo maršrutu un lādēšanas pauzes tā var plānot daudz efektīvāk.

Piemēram, Audi e-Tron ir neefektīvs elektroauto. Tas patērē ļoti daudz enerģijas, taču ar brīvu piekļuvi nepieciešamai infrastruktūrai tā baterijas var ātri atkal uzlādēt. Lielajiem un smagajiem elektroauto, tostarp Audi e-Tron un Porsche Taycan, vispār ir raksturīgi tērēt vairāk nekā oficiāli norādīts. Mazajiem elektroauto, piemēram, MINI Cooper SE un Peugeot e-208 enerģijas patēriņš lielā mērā atbilst WLTP rādītājiem.

Garantija kā arguments

Vidusmēra pircējs reti kad iedziļinās elektromobiļa lietošanas niansēs, un uzlādes ātrums bieži vien izrādās pārsteigums. Cilvēks vispirms nopērk automašīnu, kas viņam patīk, un tikai tad precizē lietas, ko vajadzēja zināt jau no paša sākuma. Arī enerģijas patēriņa smalkumus.

Pēc analoģijas arī jebkurš tradicionālās automašīnas pircējs var nonākt situācijā, kad dīlera salonā pārdevējs viņam sola 4 litru dīzeļdegvielas patēriņu uz 100 kilometriem, taču realitātē tas ir daudz augstāks. Meklējot atšķirību cēloņus, izrādās, ka automobiļa jaunais īpašnieks regulāri veic lielus attālumus ar 160 km/h, taču nav iedziļinājies, ka pastāv tieša sakarība starp braukšanas stilu, patēriņu un degvielas uzpildes biežumu.

Ātrā uzlāde elektriskajiem auto nekaitē. Pat bieža tās izmantošana nebojās elektromobiļu baterijas, kā tas ir klēpjdatoriem un viedtālruņiem, jo autoražotāji izmanto inovatīvas vadības sistēmas. Tās baterijas aizsargā.

Piemēram, moderno Audi, Porsche un Peugeot elektromobiļu baterijām ir uzstādīta dzesēšanas sistēma, tādēļ tās pat biežas ātrās uzlādes lietošanas rezultātā neuzkarst. Ja nu tomēr maksimālā uzlādes jauda tiek lietota pārāk bieži, lādēšanas ātrums īslaicīgi var tikt ierobežots. Iepriekš minēto ražotāju elektriskās automašīnas būtiski atšķiras no mazāk praktiskiem automobiļiem, kāds ir, piemēram, Nissan LEAF. Šim auto nav akumulatoru dzesēšanas, tādēļ tas uz lielceļa gandrīz nav lietojams.

Vēl viens nozīmīgs elektrisko automašīnu raksturlielums ir garantija. Peugeot, tāpat kā Volkswagen un citi ražotāji, savu elektromobiļu baterijām nodrošina 8 gadu vai 160 000 kilometru rūpnīcas garantiju.

 
20 Lasīt visus komentārus → Populārākie komentāri
 
bērīc 26.novembris 2020 12:19
5 0 Atbildēt

Tie,kuri pārdzīvojuši gaišās nākotnes komunisma piesaukšanu uz katra staba,hipotekāro kredītu,ātro kredītu,Dormeo, utt,pārcietīs arī elektroauto masīvo propagandu.Auto-ieguldījums nākotnē?Atļausiet pasmaidīt.

nu 25.novembris 2020 17:56
3 0 Atbildēt

baigi sāk zombēt par elektrisko laimi - tik štepselē un smaidi. No vienas puses jau pilsētās būtu labi, ja šroti ziemas rītos necenstos iesilt, piegāzējot visu pagalmu un vēl blakusteritoriju. Piešķil un brauc, nejēga, sasildīsi salonu bezdot pēc vakardienas kāpostzupas.

3x16A 26.novembris 2020 17:24
2 0 Atbildēt

Mūs laicīgi pieradina pie "zaļās"elektrības tērēšanas,lai butu "prestiži" par to maksāt.Es zinu,cik maksā elektriskā pieslēguma jaudas palielināšana privātmājai.

 
Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

TV AUTO ZIŅAS TESTĒ: CUPRA Ateca jeb vilks jēra ādā (+VIDEO)

Daži parketa džipi izskatās tā it kā radīti siltumnīcas apstākļos. CUPRA Ateca tāds nav. Tas ir no skarbajiem zēniem. Neizskatās? Tā jau arī bija domāts. Lasīt vairāk

 

Gaisa kvalitātes mērītāju iepirkumam skolām iecerēts atvēlēt aptuveni divus miljonus eiro 5

Gaisa kvalitātes kontroles mērierīču nodrošināšanai skolās iecerēts atvēlēt aptuveni divus miljonus eiro, pirmdien pēc koalīcijas sanāksmes sacīja Ministru prezidents Krišjānis Kariņš (JV). Lasīt vairāk

 

Vai tā ir drošāk, ka smagajiem virs 7.5 t Latvijā jābrauc uz 80 km/h??? (+ VIDEO) 40

CSN nosaka, ka Latvijā kraviniekam, kas smagāks par 7,5 tonnām, jābrauc 10 km/h lēnāk nekā pārejai transporta plūsmai, taču - vai tā ir drošāk? Lasīt vairāk

 

Alkohola reibumā izraisīto ceļu satiksmes negadījumu skaits pēdējo desmit gadu laikā pieaudzis par 57% 2

Alkohola reibumā izraisīto ceļu satiksmes negadījumu skaits pēdējo desmit gadu laikā ir pieaudzis par 57%, bet cietušo skaits tajos - par 18%, aģentūru LETA informēja Ceļu satiksmes drošības direkcijā (CSDD). Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti