Septiņi ieteikumi drošai braukšanai ziemā 8

 

Foto: Publicitātes attēls

LAU | 4.decembris 2020 15:21

Gada aukstākajā un tumšākajā laikā ikvienam satiksmes dalībniekam jāpievērš īpaša uzmanība ceļu satiksmes drošībai.

No 1. decembra transportlīdzekļiem jābūt obligāti aprīkotiem ar ziemas riepām, taču jāņem vērā arī citi aspekti, kas autovadītājus var pasargāt no bīstamiem gadījumiem uz ceļa, stāsta VAS ”Latvijas autoceļu uzturētājs” komunikācijas daļas vadītāja, Biznesa augstskolas Turība absolvente Sigita Audere.

Redzamība tumšajā laikā

Slidens ceļš, tumsa un neredzamie gājēji ir būtiskākie faktori, kas paaugstina braukšanas riskus autovadītājiem. Lai samazinātu negadījumu iespējamību, regulāri nepieciešams pārbaudīt automašīnas tehnisko stāvokli. Ziemas sezonā ar auto biežāk nākas pārvietoties diennakts tumšajā laikā, tādēļ ir svarīgi pārredzēt ceļu. Pirms brauciena jāpārliecinās, vai visi automašīnas lukturi ir darba kārtībā. Redzamība nav tikai gaismas. Būtiski ir arī, lai stikli būtu tīri gan no iekšpuses, gan ārpuses un nekas neaizsedz autovadītāja redzesloku. Tāpat nepieciešams pārbaudīt, vai automašīnas lukturi noregulēti tā, lai tie neapžilbina pretim braucošos šoferus.

Attīrīšana no ledus un sniega

Uzsākot braukšanu, būtiski, lai stikli būtu pilnībā atkausēti. Savlaicīgi jāattīra arī riteņu arkas un dubļusargi no iestrēguša sniega un netīrumiem, jo sasalstot tie var kavēt normālu riteņu rotāciju un pasliktināt vadāmību pagriezienos. Nav ieteicams uzsākt kustību, kamēr uz transportlīdzekļa jumta ir sniegs, jo braukšanas laikā tas var izkliedēties un nosegt skatu aizmugurē braucošajam autovadītājam, kā arī strauji bremzējot, noslīdēt uz priekšējā stikla, pilnībā aizsedzot skatu. No sniega un ledus ir jātīra arī automašīnas lukturi.

Atbilstoša riepu izvēle

Viennozīmīgi ieteicams izvēlēties kvalitatīvas ziemas riepas. Tā noteikti nav lieta, uz ko vajadzētu censties ietaupīt, jo mašīnu uz ceļa notur četri nelieli laukumi ‒ vietas, kur riepa saķeras ar ceļa segumu.

Autoceļu seguma stāvoklis

Protams, īpaša uzmanība jāpievērš arī ceļu seguma stāvoklim, jo tas var mainīties pat dažu minūšu laikā. Transporta līdzekļa vadītājam jāspēj reaģēt ļoti savlaicīgi, nepārtraukti jābūt modram un jāseko līdzi tam, kā mainās laikapstākļi un brauktuves stāvoklis. Ziemas laikā uz ceļiem var būt apledojums vai sniega kārta un, lai samazinātu iespējas slīdēšanai, jāizvēlas autoceļa segumam atbilstošs ātrums un jāizvairās no straujiem manevriem ar automašīnu.

Ātruma izvēle

Būtisks aspekts ir arī atbilstošs braukšanas stils un ātrums, ko ieteicams pielāgot apkārtējiem apstākļiem. Ziemas laikā noteikti jāievēro lielāka distance, jo bremzēšanas ceļš ir garāks nekā vasarā. Rūpīgi jāizvērtē arī nepieciešamība apdzīt, jo šis manevrs ir ļoti bīstams. Izvēloties apdzīt priekšā vai blakus braucošo transportlīdzekli, jābūt pārliecinātam gan par sevi, gan par situāciju, kurā atrodies. Jāpiezīmē, ka ļoti bīstami ir apdzīt tieši sniega tīrāmās mašīnas - autovadītāji bieži neaizdomājas, ka, apdzenot šo mašīnu, nonāk ceļa posmā, kurā tīrīšanas vai kaisīšanas darbi ar pretslīdes materiāliem vēl nav veikti. Šādos posmos var būt lielāka sniega kārta vai slidens ceļš, attiecīgi – būtiski mainīties brauktuves stāvoklis. Tas var veicināt sānslīdi un var novest pie situācijas, kurā auto vairs nav iespējams savaldīt. Ir jāizvēlas tāds braukšanas ātrums, kas ir atbilstošs attiecīgās brauktuves stāvoklim un laikapstākļiem. Autovadītājam jābūt pārliecinātam un drošam, ka pie attiecīgā ātruma automašīna tiks kontrolēta.

Augstākas nozīmes ceļu izvēle

Valsts autoceļu tīkls ir sadalīts dažādās uzturēšanas klasēs, kas nozīmē, ka autoceļu brauktuves stāvoklis starp dažādām uzturēšanas klasēm var būtiski atšķirties, jo ir dažādas pieļaujamās normas sniega biezumam uz brauktuves, kā arī reaģēšanas laiks tās kaisīšanai ar pretslīdes materiāliem. Piemēram, autoceļam Rīga – Liepāja ir noteikta visaugstākā uzturēšanas klase, tāpēc reaģēšanas laiks darbu veikšanai, piemēram, sniega attīrīšana no brauktuves vai apstrāde ar pretslīdes materiālu ir 3h no konstatēšanas brīža. Būtiski atcerēties, ka vienam autoceļam dažādos posmos uzturēšanas klase var mainīties, tātad braukšanas apstākļi viena autoceļa dažādos posmos var būt mainīgi. Izvēloties tālāku braukšanas maršrutu, autovadītājiem jāņem vērā šīs atšķirības, un ieteicams izvēlēties pārvietoties pa autoceļiem ar augstāku uzturēšanas klasi. Autovadītājiem ir ieteicams ziņot par bīstamām situācijām uz ceļu stāvokli, zvanot VAS “Latvijas Valsts ceļi” Satiksmes informācijas centram vai ziņojot aplikācijā Waze. Tas sekmē autoceļu uzturētājam ātrāku informācijas saņemšanu par notiekošo uz valsts autoceļiem un operatīvāku darbu uzsākšanu.

Nepieciešamās lietas braukšanai ziemā

Lai braukšana ziemā būtu pēc iespējas drošāka un komfortablāka, ir lietas, kam noteikti jāatrodas katra auto bagāžniekā. Ziemas laikā neiztikt bez sniega tīrāmām slotiņām, ledus skrāpja un nesasalstoša logu šķidruma.

 

 
Visi komentāri
 
LMT 4.decembris 2020 15:28
6 4 Atbildēt

Sigita no Turības man mācīs braukt, kas tālāk!!!

4.decembris 2020 15:49
2 1 Atbildēt

Alnis no Valsts tehnikuma tev mācīs p1$ties. A ko darīt?

Tele2 4.decembris 2020 17:42
3 1 Atbildēt

Tu es tāds lohs un tik slikts braucējs, ka pat ieteikums no bomža iespējams tev nāktu par labu.

darklight 4.decembris 2020 21:39
0 1 Atbildēt

Tīri cmuka tā Sigita...

ahah 5.decembris 2020 11:13
1 1 Atbildēt

pie stūres domājot par sigitām, nepamanīsi savu meža zvēru)

Šumba 5.decembris 2020 20:24
1 3 Atbildēt

Nav nesmuku sieviešu! Ir skaistas sievietes un ļoooti skaistas sievietes! Citā varianta,- pamaz šņaba...

Pļurkt 6.decembris 2020 15:39
2 3 Atbildēt

Sievietes, ar milzīgi retiem izņēmumiem ir zosis pie stūres un tās nebūs tās kas mācīs čaļus kā braukt!

... 7.decembris 2020 11:26
0 1 Atbildēt

Ko jūs ņematies? Ja nav ko uzrakstīt, nerakstiet. Komentāros vienmēr kaut kādu sviestu dzen... pajolīši

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Porsche pastāsta par jauno Macan

Vācijas sportisko luksusa automobiļu ražotājs atklājis informāciju par jauno Macan, kas tagad būs pieejams kā pilnībā elektrisks transportlīdzeklis, divās divmotoru pilnpiedziņas versijās. Lasīt vairāk

 

Arī pārāk lēna braukšana var radīt avārijas situācijas (+ VIDEO) 11

Satiksmes drošību veido daudz un dažādi aspekti. Viens no tādiem ir – cik droši vadām savu transportlīdzekli un cik labi iekļaujamies satiksmes plūsmā. Nereti no autovadītājiem dzirdamas sūdzības par citu satiksmes dalībnieku pārgalvīgu braukšanas stilu. Tomēr ir arī tādi, kas kopējā satiksmes plūsmā neiekļaujas, jo dažādu iemeslu dēļ brauc pārāk lēni. Arī šāds braukšanas stils var radīt neprognozējamas situācijas uz ceļa. Lasīt vairāk

 

Putas vai rezerves ritenis ? TV Autoziņu eksperiments (+VIDEO) 13

Modernajās vieglajās automašīnas vietas rezerves ritenim itin bieži nemaz nav, jo rats aizņem vietu un ir smags. Tomēr melnajā stundā tas noderētu. Tā uzskata arī Autoriepu Nama direktors Oskars Krampāns, kurš izrāda Autoziņām dažādus rezerves riteņu veidus. Populārākais ir pagaidu jeb mazais rezerves ritenis, tautā saukts par "desu" vai "tableti". Pagaidu rezerves ritenis ir kompromiss starp pilnvērtīgu riepu un vispār neko. Ar tādu drīkst braukt ne tālāk par 80 km un ne ātrāk kā 80 km/h. Pagaidu riepa ir ne vien mazāka, bet arī plānāka. Lasīt vairāk

 

Laika kapsula: sportiskais 1992.gada Volkswagen Polo Coupe GT ar tikai 716 km nobraukumu (+ FOTO) 6

Nīderlandē piedāvā lieliski saglabātu „laika kapsulu” – 1992.gada Volkswagen Polo Coupe GT, kas savā 32 gadus garajā mūžā nav nobraucis pat 1000 kilometrus. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti