Euro 7 standarts: vai iekšdedzes dzinējus apbedīsim agrāk nekā domāts iepriekš? 20

 

Foto: Publicitātes attēls

Velocita | 19.oktobris 2021 14:17

Eiropas Komisija plāno līdz gada beigām atklāt jauno Euro 7 emisiju standartu, kas skars visus jaunos benzīna un dīzeļdegvielas automobiļus, ieskaitot mikroautobusus, kravas auto un autobusus.

Ekspertu ieskatā jaunās regulas pirmās publiski pieejamās vadlīnijas vedina uzskatīt, ka standarts būs pēdējais šāda veida emisiju regulēšanas dokuments un faktiski noteiks bezemisiju automašīnu dominējošo stāvokli.

“Ja standarts izrādīsies tāds, kā to iezīmē pieejamā informācija, tad tas de facto nozīmēs iekšdedzes automobiļu beigas. Protams, transportlīdzekļi, ko saražos līdz tā spēkā stāšanās brīdim, tūlīt pat nepazudīs no ceļiem, taču gan ierindas patērētāji, gan lielo autoparku vadītāji saskarsies ar neizbēgamām pārmaiņām, un līdz tām ir palicis ļoti maz laika,” saka Ernests Jakubonis, kurš Baltijā pārstāv Iveco – ražotāju, kas ar alternatīvām degvielām darbināmus kravas spēkratus izstrādā un ražo jau vairāk nekā 25 gadus.

Iespējams, vispretrunīgākais jaunā standarta pieņemšanas aspekts ir tā spēkā stāšanās laiks un fakts, ka tā prasības varētu ievērojami palielināt ar tradicionālajām degvielām, proti, benzīnu un dīzeli, darbināmo dzinēju izgatavošanas izmaksas. Šī iniciatīva ir daļa no Eiropas Savienības (ES) apņemšanās paātrināt pāreju uz ilgtspējīgu un viedu mobilitāti, un neformāli tiek spriests, ka pieaugošās pašizmaksas paātrinās atteikšanos no iekšdedzes dzinēja automašīnu ražošanas un padarīs straujāku bezizmešu transporta tirgus izaugsmi.

Daļa automašīnu kļūs konkurēt nespējīgas

Saskaņā ar projekta oficiālo aprakstu, piemērojot Euro 7 standartu, automašīnām emisiju parametri būs jāsaglabā visā to dzīves ciklā, tam ļaujot efektīvi īstenot ES zaļās politikas mērķus. Iniciatīvas prezentācijā arī atzīmēts, ka ierosinātie noteikumi būs balstīti uz jaunām transportlīdzekļu tehnoloģijām un reāllaika emisiju mērījumiem.

Paredzētās pārmaiņas ražotājiem raisa lielas bažas. Iepriekšējie standarti neaptvēra absolūti visas transportlīdzekļa ekspluatācijas situācijas – parametrus noteica, izmantojot informāciju, kas iegūta laboratoriskos testos.

Tomēr Euro 7 paredz nepārtrauktu automašīnu izmešu mērīšanu, tāpēc katrā transportlīdzeklī būs jāuzstāda īpašs aprīkojums, kam būs ietekme uz gala cenu. Turklāt stingrākas CO2 emisijas prasības prasīs pielietot vēl dārgākus materiālus, piemēram, platīnu, rodiju un citus, lai atgāzu filtrēšana un neitralizēšana būtu vēl efektīvāka.

Šādas bažas publiski jau izteikuši Vācijas Autorūpniecības asociācijas (VDA) pārstāvji un atsevišķu ražotāju, piemēram, Volkswagen, Renault vai Nissan, vadītāji.

Tamlīdzīga prasība liktu automašīnās uzstādīt sarežģītākas diagnostikas iekārtas, lai nodrošinātu, ka atbilstība standartam tiek saglabāta, nobraukumam sasniedzot vairākus simtus tūkstošu kilometru.

Visbeidzot, šādi apstākļi novedīs pie nesamērīga budžeta klases automobiļu sadārdzinājuma, to cenu ievērojami tuvinot elektriskajam transportam. Ražotāji nonāks krustcelēs: virkni iekšdedzes modeļu vairs nebūs vērts ražot, jo to cenas būs ļoti līdzīgas elektriskajiem ekvivalentiem, kuri savukārt ražotājam radīs daudz mazāk galvassāpju, jo nodrošinās ekoloģisko standartu ievērošanu.

Laika trūkums

Vēl viens sarežģījums ir jaunā standarta pārejai atvēlētais laika ietvars. Eiropas Komisija galīgos Euro 7 priekšlikumus apstiprinās un iesniegs Eiropas Parlamentam izskatīšanai šā gada pēdējā ceturksnī, bet jaunajiem noteikumiem jāstājas spēkā jau 2025. gadā. Tas nozīmē, ka tirgum lielām pārmaiņās būs jāsagatavojas vien trīs gadu laikā, kas autobūves pasaulē ir ļoti īss laika posms.

Jaunu vieglo elektrisko transportlīdzekļu pārdošana šobrīd veido mazāk nekā desmito daļu no kopējā tirgus, un elektriskās tehnoloģijas komerctransportā vēl vispār nav pieprasītas. Automašīnu tirgus ir inerts, tādēļ nav nekāds pārsteigums, ka prognozes liecina – pieprasījums pēc iekšdedzes dzinējiem vidējā termiņā saglabāsies augsts, jo īpaši smago kravas automobiļu tirgū, tādēļ gan ražotājiem, gan pircējiem nāksies piekāpties.

Turklāt tiek izsvērti visdažādākie tehniski risinājumi, lai vēl vairāk samazinātu iekšdedzes dzinēju radīto piesārņojumu. Piemēram, katalītiskā neitralizatora uzstādīšana iespējami tuvu dzinējam, lai tas ātrāk sasniegtu optimālo darba temperatūru un efektīvāk neitralizētu atgāzes, īpaši braucot pilsētā.

Komerctransporta sektorā alternatīvas jau darbojas

Ir arī saprotams, ka bez ievērojamām valsts subsīdijām vidējā termiņā bateriju elektromobiļi vairumam patērētāju aizvien būs pārāk dārgi. Komerctransporta sektorā elektriskās piedziņas jautājums ir vēl sāpīgāks.

Vieglo kravas automobiļu ražotāji jau tagad piedāvā vairākus elektriskos modeļus, taču, tā kā tie ir dārgāki, nākas koriģēt sniegto pakalpojumu vai preču cenu, par ko rezultātā nākas maksāt pašiem gala patērētājiem. Savukārt smagā kravu transporta gadījumā tehnoloģiskie risinājumi vēl tiek meklēti, jo esošie risinājumi tiem nav piemēroti.

“Smago kravas auto parku vadītāji būtībā tiks iedzīti stūrī, jo Eiropas politiķi steidzas un ir pakļauti apstiprinātā Eiropas zaļā kursa spiedienam, un viņi šo spiedienu pārnes uz biznesu. Pieaugošās iekšdedzes dzinēju izmaksas novedīs lēmumu krustcelēs: maksāt vairāk par to pašu vai izvēlēties ilgtspējīgākas alternatīvas,” saka E. Jakubonis.

Pēc speciālista domām, pārvadājumu biznesa gadījumā reālākā alternatīva ir ar saspiestu vai sašķidrinātu biometānu darbināms transports, kas Euro 7 izmešu prasībām atbilst jau tagad. Turklāt, aprēķinot pilna dzīves cikla izmaksas, šādi automobiļi pie noteiktiem ekspluatācijas nosacījumiem jau tagad izrādās pārāki pār kravas automobiļiem, ko darbina dīzeļdegviela.

Pirmo kravas automobili, ko darbina sašķidrināta dabasgāze, Iveco ieviesa 2012. gadā, un pa šo laiku tehnoloģija ir nepārtraukti uzlabota. 2018. un 2021. gadā šīs markas auto izcīnīja uzvaru nominācijā Starptautiskais ilgtspējīgais kravas automobilis.

“Ir skaidrs, ka līdz 2025. gadam elektriskās alternatīvas neatrisinās komerctransporta vajadzības – gan efektīvu tehnoloģiju trūkuma dēļ, gan tādēļ, ka trūkst laika atbilstoša apjoma ražošanas izveidei. No otras puses, komerctransports ar jau tagad pieejamajām gāzes tehnoloģijām var kļūt par ceļazvaigzni, kas virza visu nozari pretī CO2 izmešu un cita veida piesārņojuma mazināšanai,” uzsver E. Jakubonis.

Daiļrunīgi skaitļi

Savā komentārā par plānotajām Euro 7 prasībām Eiropas Autoražotāju asociācija (ACEA) norāda, ka Eiropas Komisijas izdotās vadlīnijas, kurās izklāstīti jaunā standarta publiski apspriestie aspekti, “principā radīs situāciju, kas būs līdzīga iekšdedzes automobiļu, to skaitā hibrīdu aizliegumam.”

Pēc asociācijas pārstāvju teiktā, jaunais standarts kaitēs tiem, kuri vēlas iegādāties mazas, lētas automašīnas, kā arī sportiskos modeļus. Dažām braukšanas situācijām, piemēram, piekabes vilkšanai, būs nepieciešami papildu risinājumi, jo tas īslaicīgi palielinās degvielas patēriņu un līdz ar to arī emisijas. Saskaņā ar iepriekšējiem standartiem šādas vienreizējas CO2 emisijas izlīdzinātos ilgtermiņa ekspluatācijā, bet, mērot reāllaikā, tās momentā pārsniegtu limitu.

Pašreizējais Euro 6 standarts stājās spēkā 2013.-2014. gadā, taču atšķirībā no pašreizējās situācijas vairums ražotāju tam bija sagatavojušies jau iepriekš. Piemēram, Iveco pirmo Euro 6 atbilstošo kravas automašīnu laida klajā vēl 2007. gadā – vairāk nekā sešus gadus pirms stājās spēkā jaunais regulējums.

Pēc E. Jakuboņa domām, tirgus dalībnieki, kas šīs desmitgades mērķus vērtē reālistiski, saprot, ka lielāka uzmanība jāpievērš jau pieejamajām alternatīvām, kas var apmierināt visas puses.

“Salīdzinot ar dīzeļdzinēja analogiem, ar sašķidrināto dabasgāzi darbināmo kravas automobiļu izmešos ir līdz pat 85 procentiem mazāk sīko daļiņu, un, izmantojot biometānu, CO2 emisija samazinās par 95 procentiem. Ļoti daiļrunīgi skaitļi, it īpaši ņemot vērā, ka smagais transports ir atbildīgs par pusi no sektora radītajiem izmešiem,” teic speciālists.

Saskaņā ar ACEA datiem pagājušajā gadā 96,5 procenti jauno ES reģistrēto kravas automašīnu tika darbinātas ar dīzeļdegvielu.

 
Visi komentāri
 
WALA 19.oktobris 2021 14:21
16 3 Atbildēt

Visi kas varēs brauks ar veciem auto un viss.

Vai arī būs jāražo auto ar elektrisku dzinēju, un turpmāk dīzeļdzinējs atradīsies uz piekabes ... bez jebkāda regulējuma ...

Krotow 19.oktobris 2021 14:27
8 3 Atbildēt

Žetons par dīzeļģeneratoru piekabē Nebrīnīšos ka daudz kur tieši tas arī notiks.

... 19.oktobris 2021 14:51
13 4 Atbildēt

Pie tam atbilstoši LV likumdošanai, varēs droši braukt pa sab. transporta joslām un bez maksas parkoties centrā neskatoties uz skaļu un dūmojošu dzinēju. Šahs un mats ekofašistiem...

msh 19.oktobris 2021 22:27
2 0 Atbildēt

Ar mašīnas novietošanu gan būs problēmas - nu tās parastās kas rodas mašīnām ar piekabi...

Krotow 20.oktobris 2021 11:24
0 1 Atbildēt

Vedīs ģeneratoru līdz bagāžniekā ar trubu pa logu ārā :P

Slinkais 19.oktobris 2021 16:18
2 1 Atbildēt

gan jau ieviesīs arī izmešu normas generātoriem

WALA 19.oktobris 2021 16:24
11 3 Atbildēt

To stulbeni kas to izdarīs es gribētu sejā redzēt ...

Atliek tik paskatīties uz Nordšleife trases apkārtni pēc lielajām lietusgāzēm šogad, lai būtu pilnīgi pie pakaļas visas tās eko-muļķības, ģeneratorus un motorizētus sūkņus pa visu Vāciju kā ar uguni meklēja, un nepietika vienalga ...

Slinkais 19.oktobris 2021 17:14
2 0 Atbildēt

generātoram piemīt maģiskas spējas. kamēr man jams nebija, špaņa atslēgumi bija visai bieži, reizes 10 gadā. kad nopirku, tad sanaca viņu mājās iedarbināt apmērām 3 reizes pa 3 gadiem. ar sniega pūtēju līdzīgs stāsts

Krotow 19.oktobris 2021 19:49
1 1 Atbildēt

Uzskatāms piemērs ka to verķi vajag.

Asaris 19.oktobris 2021 20:44
0 1 Atbildēt

Da labi Tu joko?

Tu drīz par kamīnu maksāsi nodokli, visus sūda cieta kurinamos granulniekus utt. arī vari vākt prom, jo drīz būs nodoklis!

WALA 19.oktobris 2021 21:09
3 0 Atbildēt

Gribēt ar visu ko, man ir varianti mazliet sūtīt visus dirst ar dažādiem nodokļiem, tomēr ar vienu roku vēl lauksaimniecībā ģimene šancē + pats pie serveru štellēm.

Asaris 20.oktobris 2021 19:03
0 0 Atbildēt

Tas ka tu šancē nemaina faktu, ka tev būs jāmaksā.

WALA 20.oktobris 2021 21:05
0 0 Atbildēt

Būs grūti iekasēt, ja dažas lietas neies caur tirgotāju rokām bet pa tiešo teiksim no meža/lauka ... vai arī nepienāks LV, bet drusku citā jurisdikcijā. Idejas jau sen bijušas, tik gribēšanas pareizi sakārtot grāmatvedību nav bijis, jo līdz šim ieguvums ir minimāls,bet ķēpa relatīvi liela.

ziņkārīgs 19.oktobris 2021 18:12
5 1 Atbildēt

Vai lidmašīnas arī būs elektriskas?

Aivars 19.oktobris 2021 21:16
5 2 Atbildēt

Vai tiešām tie āksti vēl nav sapratuši ka tā utopija sagraus visu es ekonomiku. Vēl joprojām ne viens gudrītis nav pateicis,kur ņems tik daudz elektrības, toties ir paspējuši izbļaustīties,ka naftu un gāzi parīt vairs nevajadzēs. Efekts ir redzams jau tagad.energoresursu eiropai trūkst un cenas vairs nav adekvātas.

Jānis Ķipēns 20.oktobris 2021 3:22
5 0 Atbildēt

Ar gāzi Eiropa sev vienā kājā jau iešāva! Tagad acīmredzot grib piebeigt transportu.... Es uzaugu, un kartupeļus vēl vagoju ar zirgu, vai tik nomirstot nebūs tāpat.....?

Pļurkt 20.oktobris 2021 9:11
3 0 Atbildēt

Zirgu vairs nav, tā ka drīzākais sakāpsim atpakaļ kokos!!

NuNu 21.oktobris 2021 9:07
2 0 Atbildēt

Tur kur tajā Eiropā pieņem tos idiotiskos lēmumus nevajag vienu kārtīgu protesta akciju ar lauksaimniekiem, traktoriem un $ūdumucām (daudz) uzorganizēt? Viņi tač nupat jau ir galīgi galvu saspieduši...

WALA 21.oktobris 2021 10:42
2 0 Atbildēt

Lauksaimniekiem jau laika šobrīd protestēt - jāpabeidz darbi, un tad pēcāk varēs fufeli dzīt, bet nu ir arī jāsaprot, ka viss kas skar lauksaimniekus vēl vairāk skar pārējos it īpaši ar produktu cenām ...

Kloķis 27.oktobris 2021 9:17
0 0 Atbildēt

Tirgus kropļošana. Pirms tās"ilgspējīgās" automašīnas ir pilnīgi attīstījušās un dabiski izstūmušas iekšdedzes dzinēja automašīnas no tirgus, mums uzspiež tās. Kaut arī pagaidām tas vēl nav ilgspėjīgas un ar visām ražošanas emisijām un, ņemot vērā, ka lielākā daļa Eiropas elektrības ražo no "netīrajiem" avotiem, beigās ekoloğiskais efekts būs tuvu 0,bet ekonomika būs cietusi.

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Porsche pastāsta par jauno Macan

Vācijas sportisko luksusa automobiļu ražotājs atklājis informāciju par jauno Macan, kas tagad būs pieejams kā pilnībā elektrisks transportlīdzeklis, divās divmotoru pilnpiedziņas versijās. Lasīt vairāk

 

Arī pārāk lēna braukšana var radīt avārijas situācijas (+ VIDEO) 11

Satiksmes drošību veido daudz un dažādi aspekti. Viens no tādiem ir – cik droši vadām savu transportlīdzekli un cik labi iekļaujamies satiksmes plūsmā. Nereti no autovadītājiem dzirdamas sūdzības par citu satiksmes dalībnieku pārgalvīgu braukšanas stilu. Tomēr ir arī tādi, kas kopējā satiksmes plūsmā neiekļaujas, jo dažādu iemeslu dēļ brauc pārāk lēni. Arī šāds braukšanas stils var radīt neprognozējamas situācijas uz ceļa. Lasīt vairāk

 

Putas vai rezerves ritenis ? TV Autoziņu eksperiments (+VIDEO) 13

Modernajās vieglajās automašīnas vietas rezerves ritenim itin bieži nemaz nav, jo rats aizņem vietu un ir smags. Tomēr melnajā stundā tas noderētu. Tā uzskata arī Autoriepu Nama direktors Oskars Krampāns, kurš izrāda Autoziņām dažādus rezerves riteņu veidus. Populārākais ir pagaidu jeb mazais rezerves ritenis, tautā saukts par "desu" vai "tableti". Pagaidu rezerves ritenis ir kompromiss starp pilnvērtīgu riepu un vispār neko. Ar tādu drīkst braukt ne tālāk par 80 km un ne ātrāk kā 80 km/h. Pagaidu riepa ir ne vien mazāka, bet arī plānāka. Lasīt vairāk

 

Laika kapsula: sportiskais 1992.gada Volkswagen Polo Coupe GT ar tikai 716 km nobraukumu (+ FOTO) 6

Nīderlandē piedāvā lieliski saglabātu „laika kapsulu” – 1992.gada Volkswagen Polo Coupe GT, kas savā 32 gadus garajā mūžā nav nobraucis pat 1000 kilometrus. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti