Elektroauto uzņēmumiem: kas par tiem jāzina

 

Foto: Publicitātes attēls

Velocita | 7.jūlijs 2022 10:30

Privātpersonu garāžās nonāk arvien vairāk elektroauto, taču palielinās arī uzņēmumu skaits, kuri no iekšdedzes auto pāriet uz elektriskajiem.

Dažādas priekšrocības ekspluatācijā, izdevīgākas līzinga procentu likmes un mazākas nodevas, kā arī iespēja nākotnē iebraukt pilsētās noteiktajās bezizmešu zonās – tie visi ir nopietni argumenti par labu elektriskajam transportam.

Elektroauto popularitāte gan privāto, gan komerciālā auto kategorijā aug arī pateicoties aizvien lielākam piedāvājumam. Pēdējā gada laikā Peugeot, Citroën, Volkswagen, Renault un Mercedes-Benz ir sākuši piedāvāt elektrificētus mikroautobusus dažādos izmēros. Piemēram, Peugeot savu komerctransportu piedāvā gan ar iekšdedzes dzinēju, gan ar elektrisko piedziņu, un elektriska ir visa saime – no kompaktā Partner līdz lielajam Boxer.

Kas uzņēmumiem jāzina, apsverot videi nekaitīga transporta iegādi? Un kā efektīvi to izmantot?

Labākais pilsētā

Žurnāla Auto Bild Lietuva galvenais redaktors un Lietuvas Gada komercauto žūrijas pārstāvis Vitolds Miļus saka, ka uz komerctransportu attiecas tie paši principi, kurus ievēro jebkuras mašīnu ekspluatācijā, tāpēc racionālas un ekonomiskas braukšanas pamati neatšķiras.

Vitolds ir dažādu distanču rekordists, un pagājušā ziemā viņš devās divos garos braucienos ar elektriskajiem Peugeot. Decembrī ceļotājs ar vieglo komercauto e-Expert veica 1500 km maršrutu no Rovaniemi Somijā līdz Viļņai, bet februārī ar vieglo e-Traveler 110 stundās apceļoja astoņas valstis ap Baltijas jūru un nobrauca 5000 km. Abi modeļi bija aprīkoti ar 100 kW elektromotoru un 75 kWh akumulatoru.

Pēc atgriešanās Auto Bild redaktors atklāja, ka mašīnas nevainojami tikušas galā ar garo ceļu arī ziemas apstākļos. Pat tālu ziemeļos 75 kWh akumulatora e-Expert nobraukums ar vienu uzlādi bija 200 km, un 100 kW ātrajā stacijā līdz 80% to varēja uzlādēt 30 minūtēs. Bet, gudri izmantojot rekuperatīvo bremzēšanu, veicamais attālums esot pat ļoti solīds.

“Visi elektroauto ir labi pilsētā, jo bremzējot tie atgūst enerģiju. Savukārt elektriskais komerctransports ir perfekts, ja preces jāpiegādā vecpilsētā un pilsētas centrā, jo to var izdarīt, neradot CO2. Nobraukuma rezerve ir pietiekama, lai pa pilsētu kursētu visas astoņas darba stundas,” ir pārliecināts Vitolds.

Žurnālists uzskata, ka elektriskais komercauto vēl nav gatavs tāliem pārvadājumiem. Var vest kravas, piemēram, no Viļņas uz Klaipēdu (300 km), taču šādā maršrutā paies daudz laika, tāpēc pašreiz tas nav izdevīgi. Cita lieta – pilsētā. “Pamēģiniet vienā dienā pa pilsētu salasīt 200 km. Es ne reizi vien esmu gribējis saprast, cik īsti dažādi uzlādējamie hibrīdi pa pilsētu reāli var nobraukt, līdz ieslēdzas iekšdedzes dzinējs, un zināt – var tiešām daudz. Pilsētā ir labvēlīgi apstākļi braukšanai ar elektrību: ātrums ir salīdzinoši neliels, enerģiju var atgūt, ripinot no kalna un gudri bremzējot. Tāpēc tie 200 km, ko reāli var nobraukt, ir pilnīgi pietiekami, īpaši, ja uzņēmējam ir iespēja mašīnu uzlādēt pa nakti un braukt pa dienu,” skaidro Vitolds.

Vieglāk uzturēt

Normālos apstākļos ar pilnībā uzlādētu elektrisko furgonu, piemēram, e-Expert, ko Auto Bild redaktors vispusīgi izmēģināja tālajā braucienā, var veikt līdz 330 km (WLTP rādītājs). Vēl viens svarīgs aspekts ir praktiskums: elektroauto kravnesība neatšķiras no iekšdedzes versijām. Turklāt, tā kā piedziņa ir vienkāršāka un ir daudz mazāk dilstošu daļu, parādās vēl viens izdevīguma aspekts. “Elektroauto apkope ir daudz vienkāršāka. Lielāko daļu mezglu kontrolē elektronika, kas informē vadītāju par to stāvokli. Un, kas nav mazsvarīgi, – ja brauc pa pilsētu, ir daudz vietu kur uzlādēt,” norāda eksperts.

Akumulators ir viens no dārgākajiem elektroauto elementiem, taču ražotāji tiem dod pietiekami garu garantiju. Piemēram, jaunajiem Peugeot augstsprieguma akumulatoriem ir 8 gadu jeb 160 000 km garantija. Šāds periods pārsniedz tipisku līzinga un operatīvā līzinga termiņu.

Auto īpašnieku ērtībām ražotāji piedāvā viedierīču lietotnes, ar kurām var attālināti uzraudzīt uzlādes ātrumu un līmeni. Tas ietaupa laiku, jo, kad rezerves atjaunotas gandrīz līdz maksimālajam punktam, uzlāde palēninās, tāpēc nav jēgas ilgāk gaidīt.

Uzlādes jauda, kādu var pieņemt elektroauto, ir ļoti svarīga, jo no tās atkarīgs uzlādes ātrums ikdienā, un tā norāda, vai būs iespējams izmantot ātrās stacijas. “Universāls padoms visiem tiem, kas brauc daudz, – vienkārši nelaidiet garām nevienu iespēju uzlādēt mašīnu. Ja, piemēram, ierodaties noliktavā un iekraušanas vai izkraušanas laikā ir brīva pusstunda, pieslēdziet mašīnu stacijai. Izmantojot visas šādas iespējas, akumulatora rezervēm nevajadzētu radīt raizes,” rezumē eksperts Vitolds.

 

 
Komentāri
 
Nav pievienots neviens komentārs.
Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Ar 120 000 eiro vērtības kritumu – Vācijā pārdod Audi ar V12 dīzeļa dzinēju 24

Pirms 12 gadiem šī automašīna maksāja 145 000 eiro, tagad īpašnieks to gatavs atdot par 23 800 eiro. Lasīt vairāk

 

Porsche pirms termiņa izbeidz 718 modeļa pārdošanu Eiropā 11

Par iemeslu modeļa izņemšanai no konfiguratora kļuva neatbilstība Eiropas kiberdrošības likumam. Lasīt vairāk

 

Vācijas autotirgus martā: elektriskie ar gandrīz 29% kritumu 17

Eiropas lielākajā jauno automobiļu tirgū 2024. gada marts izrādījies ne tas veiksmīgākais, sāpīgāko kritumu piedzīvojot pilnībā elektrisko auto segmentam. Lasīt vairāk

 

Atvadas no 10 cilindru motora - Lamborghini Huracan STJ desmit vienībās (+ FOTO)

Lamborghini izgatavos desmit ekskluzīvā superauto Huracan STJ eksemplārus, veltot tos atvadām no V10 motora, kas bija pamatā Huracan saimes panākumiem desmit gadu garumā. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti