Kas elektroauto svarīgāks: ātra uzlāde vai liels akumulators? 12

 

Foto: Publicitātes attēls

Velocita | 14.septembris 2022 14:33

Kas ir svarīgāka – ātra uzlāde vai spēja ar vienu uzlādi veikt lielu attālumu? Elektroauto īpašnieku vidū par šo jautājumu vienprātības nav.

Maz ticams, ka tuvākajos gados uz to iegūsim viennozīmīgu atbildi, jo, uzskaitot viena un otra varianta priekšrocības, eksperti norāda arī uz trūkumiem. Tāpēc vismaz pašlaik ieguvēji šķiet tie ražotāji, kuri iet zelta vidusceļu.

Meklējot risinājumus

Ja iedziļinās elektroauto tirgū, atklājas, ka ražotāji īsteno atšķirīgas stratēģijas. Piemēram, tādi uzņēmumi kā Francijas Peugeot cenšas uzrunāt plašu pircēju loku un strādā, lai apmierinātu vairākuma vajadzības. Šīs kompānijas spēkratus var uzlādēt diezgan ātri, un ar vienu uzlādi tiem ir visai liela sniedzamība.

Elektroauto premium segmenta pārstāvji, piemēram, Porsche Taycan un Audi e-Tron jau tagad līdz 80 procentiem uzlādējas 20 minūtēs. Peugeot to spēj 30 minūtēs, taču dažiem skeptiķiem arī tas šķiet par ilgu. Tomēr tehniskais progress nestāv uz vietas: tehnoloģiju uzņēmums StoreDot apgalvo, ka pēc desmit gadiem akumulatoru 160 km garam braucienam varēs uzlādēt divās minūtēs.

Vienlaikus daži dārgo automobiļu ražotāji iet pretējā virzienā, uzskatot, ka pircēju acīs galvenais trumpis ir liels akumulators. Tāds, kas bez jebkādiem “vai” un “ja” ļauj veikt ievērojamu distanci, šai ziņā tuvojoties iekšdedzes mašīnu spējām.

Ir ne tikai ieguvumi

Kā norāda elektriskās mobilitātes vietnes Uzlādēts.lv veidotājs Kārlis Mendziņš, auto īpašniekiem svarīgs ir gan uzlādes ātrums, gan akumulatora kapacitāte. Tāpat viņš atgādina, ka katrā risinājumā līdzās priekšrocībām tomēr ir arī savi trūkumi.

“Šobrīd maksimālā akumulatora ietilpība ir aptuveni 120 kWh, bet tāds sver 700 kilogramus. Tātad, ja mēs gribētu 1000 kilometru nobraukumu, akumulators viens pats svērtu 1,2 tonnas,” lēš eksperts. Salīdzinājumam: ģimenes krosovers Peugeot e-2008 ar 50 kWh akumulatoru bez kravas sver 1623 kilogramus. Izmantojot 100 kW lādētāju, tā enerģijas rezerves no nulles līdz 80 procentiem var papildināt pusstundā.

Lielais papildu svars varētu nebūt problēma vieglajiem auto, taču vieglo komercauto gadījumā tas samazinātu kravas telpu un, kas vēl būtiskāk, stipri pasliktinātu kravnesību. “Ar pašreizējām tehnoloģijām ir iespējams dubultot akumulatoru ietilpību, taču tas rada problēmu ar mašīnas masu,” teic Uzlādēts.lv redaktors.

Ir vēl citas nianses. Piemēram, ja, ceļojot kopā ar ģimeni, ik pa laikam jāapstājas uzlādēties, tas drīzāk ir labi, nevis slikti. “Ja mašīnā ir mazi bērni, diez vai jūs vienā piegājienā nobrauksiet vairāk nekā divas, trīs stundas. Tāpēc es neteiktu, ka šajā gadījumā noteikti nepieciešams elektroauto, kas ar vienu uzlādi nobrauc daudzus simtus kilometru,” uzskata Kārlis Mendziņš.

Infrastruktūra piemērojas pamazām

Kārlis savā interneta vietnē regulāri publicē ziņas, ka ražotāji izstrādājuši akumulatoru, ko var lādēt ar ļoti lielu jaudu. “Tehnoloģiju jaunumi ir ļoti interesanti, jo rāda, ko varam gaidīt nākotnē. Taču, dzīvojot šeit un tagad, mums jāraugās reāli – lielākajā daļā Latvijas ātro staciju akumulatoru var uzlādēt ar 50 kW, lai gan pēdējo gadu modeļi spēj pieņemt vairākas reizes lielāku jaudu. Pieņemsim, ka šodien izlaiž modeli, kuru var lādēt ar 500 kW, bet – kad būs pieejama šādas jaudas stacijas?” retoriski vaicā Uzlādēts.lv autors.

Svarīgs ir vēl kāds aspekts – lielas jaudas stacijas ierīkošana un tai nepieciešamās infrastruktūras sagatavošana prasa ilgu laiku. “Ja ražotājs šodien izlaiž superātras uzlādes mašīnu, infrastruktūra tās spējas panāks labi ja pēc pieciem gadiem. Jebkurš infrastruktūras elements prasa lielus ieguldījumus, un jau ierīkotās stacijas jaunu modeļu dēļ neviens pēc svilpiena nemainīs,” uzskata Kārlis.

Liela jauda piemērotāka smagajam transportam

“Manuprāt, superātrā uzlāde ir vajadzīga smagajam transportam. Tam ir pavisam cita darba intensitāte, un nav pieļaujama dīkstāve. Šādas mašīnas būtu jāvar uzlādēt katra maršruta galapunktā, piemēram, kamēr tajās iekrauj vai izkrauj preces vai kamēr vadītājam ir obligātais pārtraukums. Pašlaik šāds režīms nav piemērots tālsatiksmes pārvadājumiem, taču situācija varētu mainīties, parādoties autonomajām mašīnām, kurām nebūs obligātajā pārtraukumā jāstāv ik pēc deviņām stundām. Bet te jau es runāju par tālāku nākotni,” saka Uzlādēts.lv veidotājs.

Taču nav vērts koncentrēties uz vienu veiktspējas aspektu. Saprātīgāk ir salīdzināt savas ikdienas vajadzības ar konkrēta modeļa tehniskajām iespējām un nopietni padomāt, cik reāli būtu nedaudz mainīt ikdienas paradumus. “Pieredzes trūkuma dēļ daudzi pāreju uz elektroauto iztēlojas kā notikumu, kurš mainīs visu dzīvi. Realitāte ir daudz prozaiskāka – mašīnas īpatnību dēļ varbūt nākas nedaudz koriģēt ikdienu, taču pie jaunās dzīves ātri pierod, un beigās viss ir ļoti vienkārši,” saka Kārlis.

Tāpat nav vērts kāri skatīties uz dārgo elektromobiļu tehniskajiem datiem un prātot, vai nav vērts pagaidīt, kad tādi būs arī budžeta klasē. Diemžēl šāda cerība nav īpaši pamatota – pieejamā cenu segmenta auto tādi tik drīz nekļūs. “Protams, katram cilvēkam savs auto, bet es tomēr ieteiktu pārskatīt piedāvājumu mazajā un kompaktajā klasē, jo modeļi ar 50 kWh akumulatoru, spēju uzlādēties ar 100 kW un 300 km nobraukumu, visticamāk, pilnībā apmierinās jūsu galvenās vajadzības. Labāk zīle rokā nekā mednis kokā,” piebilst Kārlis.

Stimuls var būt arī iekšdedzes auto cenas un nodevas

Nav iespējams precīzi prognozēt, kad īpaši lielie akumulatori un superātra uzlāde nonāks līdz ierindas patērētājiem. Iespējams, vēl pirms tam spēkā stāsies augstākas nodevas par benzīna un dīzeļa mašīnām, kā arī dažādi ierobežojumi.

“Šī desmitgade nesīs daudzas pārmaiņas. Pirmkārt, Euro7 standarts negatīvi iespaidos iekšdedzes auto pašizmaksu un attiecīgi cenu. Otrkārt, aizvien vairāk veidosies zonas, kur drīkstēs braukt tikai ar bezizmešu auto. Arī Rīgā plānota mazemisijas zona. Treškārt, mainīsies visu veidu nodevas. Tā iespaidā autobraucēji noteikti pārdomās, kā organizēt savus ikdienas maršrutus un kādu piedziņu labāk izvēlēties,” rezumē Kārlis Mendziņš.

 

 

 
12 Lasīt visus komentārus → Populārākie komentāri
 
Atbilde 14.septembris 2022 15:36
5 0 Atbildēt

Cena!!!

R(8) 14.septembris 2022 15:32
4 6 Atbildēt

Lai e-auto spetu konkuret ar ieksdedzes dzineju tam ir vajadzigs mazs akulumators ar lielu kapacitates uzlades jaudu ta , lai 5 minutes varetu 100% uzladet to bateriju

Krotow 14.septembris 2022 21:35
4 0 Atbildēt

Laikam domāji maza izmēra akumulatoru ar lielu kapacitāti Jā, kam tādu negribētos. Tik tā maita fizika traucē.

 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Pa ceļam uz Marbelja 95 benzīns 1.799 un dīzelis 1.649 EUR. Paskaties iAuto iepriekšējo video no LV (+ VIDEO) 5

Attēlos un video var redzēt, kādas šobrīd ir degvielas cenas Spānijā, Latvijā un Lietuvā. Lasīt vairāk

 

Arī kā sedans - Volkswagen Passat Ķīnai 7

Jaunākais Volkswagen Passat Eiropā ir pieejams tikai universāla modifikācijā, taču Ķīnā to var nopirkt ar sedana virsbūvi. Lasīt vairāk

 

ADAC: Ķīnas autobūve ir nopietni konkurenti 8

Vācijas automobiļu kluba ADAC eksperti nonākuši pie secinājuma, ka Ķīnas autobūves produkcija pēdējos gados ir stingri pielikusi un min Eiropas ražotājiem uz papēžiem. Lasīt vairāk

 

2,8 sekundes līdz simtam - Mercedes-AMG prezentē 816 Zs jaudīgu kupeju (+ FOTO) 7

Vācijas Mercedes-AMG Šanhajā, Formula-1 sacensību pasākuma laikā nodemonstrējis savu GT saimes flagmani, kupeju Mercedes - AMG GT 63 S E-Performance, kas nodrošināta ar 816 Zs jaudīgu hibrīdiekārtu. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti