Gaišāk, tālāk, drošāk: labas gaismas vajag ikvienam auto 4

 
Velocita | 16.novembris 2022 12:54

Jo īsākas dienas, jo lielāka nozīme tam, cik labi automobiļa lukturi izgaismo ceļu. Bet īpaši svarīga redzamība kļūst tad, kad sakrīt nelabvēlīgie rudens faktori: slapjš ceļš, kritušas lapas, lietus un krēsla, kas, šķiet, aprij luktura gaismas starus un pārslogo redzi. Šādos apstākļos satiksmes negadījums var notikt jebkurā brīdī.

Autoražotāji to labi zina un lukturiem pievērš lielu uzmanību. Laiki, kad pietika, ka tie vienkārši spīd, ir pagājuši. Tagad dizaineri nopūlas, lai lukturus un līdz ar to arī auto apveltītu ar īpašu dizainu, savukārt inženieri attīsta apgaismes tehnoloģijas, kas ļauj droši braukt pat visnelabvēlīgākajos apstākļos.

Viedie lukturi

Par stabilu pēdējo gadu tendenci ir kļuvis viedais apgaismojums. Viens no jaunākajiem piemēriem ir Matrix LED sistēma Peugeot modeļos. Tajos aiz vējstikla ir uzstādīta kamera, kas uzrauga priekšā notiekošo. Kamera spēj atpazīt citus satiksmes dalībniekus neatkarīgi no tā, vai tie brauc pretī vai pārvietojas tajā pašā virzienā. Informācija par satiksmes apstākļiem – gaismas daudzumu, nokrišņiem un citu spēkratu izstaroto gaismu – tiek pārsūtīta uz vadības bloku, kas savukārt attiecīgi maina diožu gaismas kūļa platumu un virzienu.

Iedomājieties visparastāko situāciju: jūs novembra vakarā pēc darba atgriežaties mājās ārpus pilsētas. Ir apmācies, līst, un jūs gribētu redzēt pēc iespējas tālāk un vairāk, taču ir intensīva satiksme. Šādos apstākļos bez Matrix LED tehnoloģijas un līdzīgiem citu ražotāju risinājumiem vienkārši nebūtu iespējams izmantot tālās gaismas – jums būtu jābrauc vai nu uz labu laimi, īsti neredzot ceļu un cerot, ka nekas slikts nenotiks, vai jāapžilbina citi autobraucēji, radot avārijas situācijas.

Viedo lukturu priekšrocības slēpjas spējā apvienot šķietami neapvienojamo, proti – izgaismot ceļu lielā attālumā un vienlaikus neapžilbināt citus braucējus. Lai to izdarītu, viedie lukturi izmanto kameras informāciju un satiksmei un ceļam pielāgo, pirmkārt, gaismas intensitāti un, otrkārt, stara formu.

Tā jau pieminētajā Peugeot Matrix LED lukturī ir 20 LED moduļi. Tas ļauj mašīnai visu laiku braukt ar tālajām gaismām, jo vajadzības gadījumā tiek izslēgti daži kūļa sektori, kas citādi apžilbinātu pretimbraucējus un apsteidzošos auto. Kad garām braucošais atrodas tādā attālumā, kad apžilbināšanas riska vairs nav, apdzēstais sektors atkal ieslēdzas.

Katram savs stāsts

“Adaptīvie lukturi ir lieta, ko es tiešām gribētu savā vairs ne gluži jaunajā auto,” atzīst autožurnālists, žurnāla Profi Latvija redaktors Guntars Pulss. Šķiet, nav tāda autobraucēja, kas nebūtu piedzīvojis nepatīkamo situāciju, kad ar tuvajiem ir par maz, bet ar tālajiem par daudz.

Guntars atminas kādu atgadījumu, kad ceļš no atklāta posma ievedis mežainā apvidū, taču, tā kā bijis daudz pretimbraucēju, viņš nav varējis izmantot tālo gaismu. “Man pat nācās samazināt ātrumu, pretējā gadījumā es būtu neadekvāti riskējis. Un tad pēkšņi man izskatījās, ka pretī braucošās gaismas nomirgo, it kā uz ceļa kaut kas būtu. Labi, ka es uz pussekundi ieslēdzu tālās gaismas – uz ceļa bija alnis!” atceras Guntars. Toreiz viņu paglāba iemaņas, kas bija uztrenētas drošas braukšanas pasākumos, paša lielā pieredze, kā arī situācijai atbilstošs braukšanas ātrums.

“Problēma ar šiem lopiņiem ir tāda, ka tiem ir ļoti garas kājas, un, ja auto nav pēdējo gadu ražojuma vai tam ir vienkāršie lukturi, pat ar pareizu noregulēšanu gaismas stars iznāk samērā zems un, ja tā var teikt, ir pašķidrs. Modernie diožu matricu lukturi šādā situācijā izbīli būtu aiztaupījuši, jo negaidīto šķērsli es būtu pamanījis daudz agrāk,” saka Guntars.

Viedā gaismas tehnika uz braukšanas apstākļiem reaģē ātrāk un precīzāk. “Ikviens autovadītājs ir bijis gan apžilbinātā, gan apžilbinātāja lomā un zina, cik tas ir nepatīkami – tas vienmēr rada stresu. Turklāt vairākums braucēju jau nevēlas nevienu padarīt aklu, bet neuzmanības vai noguruma, vai vēl cita iemesla dēļ tas tomēr notiek visai regulāri,” saka Profi Latvija redaktors.

Viena no labākajām tehnoloģijām

Žurnāla KLUBS auto apskatnieks Toms Timoško piekrīt – viedie lukturi ir viena no nozīmīgākajām moderno auto tehnoloģijām, un progress, salīdzinot ar agrāk ražotu mašīnu gaismām, ir acīm redzams vistiešākajā nozīmē.

“Tehnoloģija, kas pielāgo gaismas kūļa formu, ne vien novērš apžilbināšanu, bet arī uzlabo ceļmalas redzamību. Rudenī, kad agri satumst, biežāk līst un cilvēkiem dienas beigās ir nogurušas acis, ceļa malas ir ļoti bīstama zona, kurā autobraucēji regulāri nepamana gājējus, velosipēdistus un dzīvniekus. Tā kā daudz braucu ārpus Rīgas, es šādas situācijas piedzīvoju regulāri,” saka Toms.

Viņš atgādina, ka ik gadu norisinās drošības kampaņas, kuru mērķis ir pievērst uzmanību šim drošības aspektam, tomēr situācija joprojām ir tāla no ideālas.

“Vēlāk, kad uzsnigs sniegs, kļūs nedaudz gaišāks, taču laikā no oktobra līdz decembrim ir jāuzmanās īpaši. Autobraucējiem, gribi vai ne, ir jāuzņemas dubulta atbildība un jābrauc, paturot prātā, ka uz nomales var būt neapzinīgs gājējs vai pedāļu mijējs, kurš paļaujas nevis uz atstarotāju un lukturi, bet gan uz augstāku spēku labvēlību. Ja auto ir moderni lukturi, braukšana, protams, ir daudz mierīgāka,” saka KLUBA auto apskatnieks.

Vairs nav luksusa prece

Abi eksperti atgādina, ka pat vēl pirms desmit gadiem viedie un adaptīvie LED lukturi bija dārgu auto privilēģija, taču tagad šī tehnoloģija ir kļuvusi daudz pieejamāka un līdz ar to arī daudz izplatītāka. Tas ir pavēris iespēju ar modernākajiem risinājumiem aprīkot plašam pircēju lokam domātus spēkratus. Tā jau pieminētos Matrix LED lukturus vispirms ieviesa nevis lielākajiem un dārgākajiem markas modeļiem, bet pavisam nesen izlaistajam 308 hečbekam un universālim, kam GT un GT Pack komplektācijā tie pat iekļauti standarta aprīkojumā.

Toma Timoško ieskatā labām gaismām ir tikpat liela nozīme kā sezonai atbilstošām riepām. “Ikviens saprot, ka nolietotas un nekvalitatīvas riepas ir bīstamas, un tāpat ir ar gaismām. Pašlaik ir pieejamas ļoti dažādas modernas spuldzes, kas palielina lukturu efektivitāti arī agrāku gadu auto. Tiesa, jāskatās, lai tās ir sertificētas konkrētam modelim un nāk no uzticama ražotāja,” piebilst Toms.

 
Visi komentāri
 
rt 16.novembris 2022 13:03
0 5 Atbildēt

100W halogēnās un tīri stikli, neviens standarta LED nepārspēs!

Jp_lg 17.novembris 2022 0:07
6 1 Atbildēt

Kā tad😅 viens nakts brauciens ar Led matrix un pēc tam ar halogēniem jūties kā ezītis miglā

gunbox 17.novembris 2022 13:23
1 0 Atbildēt

Ir termokameru tehnoloģijas, kuras detektē un atpazīst cilvēku, meža zvēru un dod info. ES šo opciju vajadzētu iekļaut kā obligāto komponenti visos jaunajos auto.

650 17.novembris 2022 14:11
1 0 Atbildēt

Pirms katrā pirmajā rakstā bārstīt cildinājumus jauno auto brīnumtehnoloģijām, vajadzētu "vienoties" par TO, ko tad (mums,Lohiem) darīt ar (mūsu) vidējo 13gv autoparku.

Kā tas tā nākas, ka massveidā tiek publicēts visāds fufelis par osramleda +200% uzstādīšanu (dažkārt pat koplietošanas ceļiem aizliegta), taču netiek pienācīgi izskaidroti reālie gaismas trūkuma iemesli vecākiem auto.Jau 5gv auto ir "vecāks" un lielai to daļai gaismas trūkst.BET, cssd ta fizisko gaismu kontroli var veiksmīgi iziet ar jebkuru hlamu.Jo tur "pārbauda" tikai daļu no tā, ko reāli vajadzētu pārbaudīt.

Pretimbraucējiem acīs vai kokos/augstajos var "pilnvērtīgi" spīdēt praktiski jebkurš lukturis, taču apgaismojuma intensitāte tieši uz ceļa virsmas var atšķirties par kārtu.Ja luktura (no ārpuses neredzamās!) iekšas ir nokvēpušas,sakusušas un/vai apsūbējušas, to ārējo stiklu tad var "pulēt" kaut vai 5x pa vakaru- gaismas vienalga nebūs.Luktura pilnvērtīgs mūžs ir (labi ja) kādi 3-4 gadi, atkarībā no ražotāja nekaunības.

Jauno mašīnu "inteliģentās" gaismas vispār maksā krietnu papildu summu, un reti kuram modelim tās ir bāzes aprīkojumā.

Mācēt izmantot pretimbraucēja gaismu "savā labā" un šaubīgās situācijās uz sekundi uzspīdināt tālos- tiem nebūtu jābūt nekādiem tur "drošas braukšanas kursu" advancēti Slepnajiem paņēmieniem vai pieejamiem tikai kaut kādiem izredzēti inteliģenti bagāto gaismu īpašniekiem.Tam ir jābūt par ieradumu jebkuram ierindas braucējam.Protttams, ja (JA) ir "kāds", kurš viņam to ielicis pamatos un attiecīgi arī "kāds", kurš to ikdienā un cilvēciski saprotamā veidā atgādinātu.

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Ar 120 000 eiro vērtības kritumu – Vācijā pārdod Audi ar V12 dīzeļa dzinēju 19

Pirms 12 gadiem šī automašīna maksāja 145 000 eiro, tagad īpašnieks to gatavs atdot par 23 800 eiro. Lasīt vairāk

 

Porsche pirms termiņa izbeidz 718 modeļa pārdošanu Eiropā 11

Par iemeslu modeļa izņemšanai no konfiguratora kļuva neatbilstība Eiropas kiberdrošības likumam. Lasīt vairāk

 

Vācijas autotirgus martā: elektriskie ar gandrīz 29% kritumu 17

Eiropas lielākajā jauno automobiļu tirgū 2024. gada marts izrādījies ne tas veiksmīgākais, sāpīgāko kritumu piedzīvojot pilnībā elektrisko auto segmentam. Lasīt vairāk

 

Atvadas no 10 cilindru motora - Lamborghini Huracan STJ desmit vienībās (+ FOTO)

Lamborghini izgatavos desmit ekskluzīvā superauto Huracan STJ eksemplārus, veltot tos atvadām no V10 motora, kas bija pamatā Huracan saimes panākumiem desmit gadu garumā. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti