Motoreļļu izaicinājumi: modernie mazā tilpuma motori pieprasa arvien sarežģītākas motoreļļas 14

 

Foto: Publicitātes attēls

Totalenergies | 30.novembris 2022 10:36

Daudzi jau būs dzirdējuši, ka Eiropas Parlaments un Eiropas Savienības dalībvalstis vienojušās, ka no 2035. gada vairs netiks pārdoti jauni automobiļi ar iekšdedzes dzinējiem.

Atteikšanās no iekšdedzes dzinējiem ir viens no pasākumiem, lai samazinātu tā dēvēto siltumnīcefekta gāzu izmešu daudzumu, bet līdz 2050. gadam sasniegtu pilnīgu “klimata neitralitāti”. Šādi lēmumi rada vairākus jautājumus, tajā skaitā par motoreļļu nepieciešamību pēc iekšdedzes dzinēju ēras beigām. Tomēr “TotalEnergies” tehniskās nodaļas vadītājs Andžejs Hušatinskis (Andrzej Husiatyński) norāda, ka motoreļļas nekur nepazudīs, jo mūsdienu “zaļie” dzinēji ir daudz komplicētāki un pieprasa arvien sarežģītākas motereļļas.

Ir pienācis iekšdedzes dzinēju “samazināšanas” laikmets, kad automašīnās tiek izmantoti piedziņas bloki ar arvien mazāku darba tilpumu, panākot ievērojami augstāku griezes momentu un lielāku jaudu. Neskatoties uz izcilo veiktspēju, ko spēj sniegt šādi dzinēja izmēri, tiem piemīt arī vairāki mīnusi, kas var būtiski ietekmēt dzinēja kalpošanas laiku. Lai novērstu šos trūkumus, piemēram, lai izkliedētu kvēpus un samazinātu piesārņojumu, nepieciešams palielināt motoreļļas darba kapacitāti. Šādiem gadījumiem būs piemērotas jaunākās sērijas motoreļļas, piemēram, QUARTZ 9000 FUTURE FGC 5W-30, QUARTZ INEO EcoB 5W-20, QUARTZ INEO Xtra EC6 0W-20 un citas.

“Daudzi autovadītāji uzskata, ka motoreļļas tirdzniecība ir tikai mārketings. Vēl jo vairāk, ir gadījumi, kad pircējs nepievērš īpašu uzmanību specifikācijām un izvēlas tādu eļļu, kas ir pēc iespējas lētāka. Diemžēl šāda rīcība ir viena no kļūdām, kas krasi saīsina dzinēja kalpošanas laiku. Lai automašīnas dzinēja mūžs būtu pēc iespējas garāks, ir jāievēro automašīnas ražotāju norādījumi,” atgādina Andžejs Hušatinskis.

Kvēpu izkliede

Līdz šim dzirksteļaizdedzes dzinēju cieto daļiņu emisija nav bijusi vides problēma, kā tā ir kompresijas aizdedzes dzinējos. Benzīnam ir mazāka kvēpu veidošanās tendence nekā dīzelim, taču dzinēju izmēra samazināšanas process ir novedis pie tā, ka benzīna dzinējos, pie lielas slodzes, sadegšanas kamerā rodas vietas, kur sakrājas liekā degviela. Pie augstas temperatūras tā izraisa daļiņu sadalīšanos un veido kvēpus. Šī iemesla dēļ jaunākie benzīna dzinēji ir aprīkoti ar benzīna daļiņu filtru (GPF).

Jaunas sistēmas un tehnikas attīstība ir radījusi jaunu izaicinājumu motoreļļu izstrādātājiem, kuru uzdevums ir radīt eļļas ar lielu kvēpu izkliedes īpašību. Kvēpi no sadegšanas kameras nonāk arī motoreļļā, un tai ir jātiek galā ar šo daļiņu izfiltrēšanu, transportējot tās uz filtru un samazinot piesārņojuma koncentrāciju eļļas kanālos un dzinēja ķēdē (attiecas uz dzinējiem ar ķēdi). Kvēpi iedarbojas abrazīvi uz ķēdes tapām, izraisot ķēdes pagarināšanos, kas rezultējas tās ātrākā nolietojumā.

Low Speed Pre-Ignition parādības samazināšana

Low Speed Pre-Ignition (LSPI) jeb parādība, kas rodas zemu apgriezienu diapazonā, kad dzinējs ir ļoti noslogots un piepildīts ar gaisu, radot degvielas un gaisa maisījuma aizdegšanos kompresijas laikā pirms faktiskās aizdedzes. Priekšlaicīgu aizdedzi izraisa nesadegušas, kvēlojošas eļļas daļiņas vai joprojām degoša liekā degviela, kas atrodas sadegšanas kamerā. Šī ir lielākā benzīna dzinēju priekšlaicīgas nolietošanās problēma un var rezultēties nopietnos dzinēja bojājumos. Jaunākās “Quartz” klāsta eļļas ar savu īpaši izstrādāto sastāvu samazina kvēlojošo eļļas daļiņu daudzumu un rūpējas par sadegšanas kameras tīrību, kā arī šī procesa rezultātā samazina tieksmi uz LSPI parādību.

LSPI parādības rašanās lielā mērā ir atkarīga arī no dzinēja apgriezieniem. Tiem palielinoties, palielinās gaisa un degvielas maisījuma turbulence, kas veicina degšanas ātruma palielināšanos. Šis process rada mazāku tieksmi uz LSPI parādību, jo degšanas kamerā atlikušie piemaisījumi ātrāk sadeg, tāpēc, ikdienā lietojot automašīnu ar jaunajiem, samazinātajiem dzinējiem ir jāpievērš īpaša uzmanība apgriezieniem un braukšanas ātrumam. Labāk braukt ar zemāku pārnesumu lielākā ātrumā, nekā ar augstāku pārnesumu zemākā ātrumā.

Dzinēja efektivitātes uzlabošana

Berze starp kustīgajām dzinēja daļām ir atkarīga no eļļas plēves. Jo mazāka berze, jo augstāka efektivitāte un mazāks degvielas patēriņš. Jaunākajām “Quartz” sērijas motoreļļām piemīt zema viskozitāte (0W-20 un 0W-16) un pretnodiluma piedevas, lai aizsargātu noslogotākās dzinēja daļas. Viens no eļļas kvalitātes rādītājiem ir Eiropas ACEA standarts, un “Quartz” klāsta eļļas atbilst ACEA C5 un C6 standartiem, kas nozīmē, ka šīs motoreļļas ir daudz efektīvākas iekšējās pretestības samazināšanā. Ikvienam automašīnas īpašniekam ir svarīgi atcerēties, ka vienmēr ir jāvadās ne tikai pēc eļļas viskozitātes koeficienta, bet arī pēc standarta, kas norādīts konkrētās automašīnas rokasgrāmatā.

Pelnu satura ierobežošana

Jaunākajiem iekšdedzes dzinējiem jāatbilst izplūdes gāzu emisiju samazināšanas standartiem. Šī iemesla dēļ motoreļļas ir īpaši jāpielāgo dzinējiem ar izplūdes gāzu pēcapstrādes sistēmām, neatkarīgi no tā, vai automašīna ir gadu vai 10 gadus veca. Ir jāatceras, ka, ja automašīna ir aprīkota ar daļiņu filtru, tai jādarbojas ar LowSAPS jeb eļļu ar zemu pelnu daudzumu. Citas, lētākas eļļas izmantošana noved pie filtra sabojāšanas, neatgriezeniski aizsērējot tā poraino struktūru.

 
14 Lasīt visus komentārus → Populārākie komentāri
 
srt 1.decembris 2022 8:08
4 1 Atbildēt

Eļļas krāsa liecina tikai par to, ka auto dzinējā ir bijusi pareizā eļļa, tāteikt, eļļa strādā. Ja, mainot eļļu, vecā ir "gandrīz kā jauna", tad ir sūdi!

Vēl vairāk, ja veic tā saucamo daļējo eļļas maiņu (eļļu atsūc nevis nolej), tad jaunajai, tīrajai, krāsa ļoti ātri mainās, it īpaši dīzelim.

JO, eļļas uzdevums ir ne tikai eļļot, bet arī "nomazgāt" degšanas sausos atlikumus. Ja eļļa ir tīra, tad nekas netiek mazgāts un visi sūdi tā arī paliek dzinējā.

ZZZZ 30.novembris 2022 11:03
4 3 Atbildēt

Man patīk noskatīties uz tiem, kas mīl tuvu pie aizmugures tusēties satrēgumā kā tie izplūdes gāžu mutuļi tiek iesūkti pa taisno caur krāsniņas ventilātoru, viņu auto salonā Braucat droši ieturot mazu distanci tas eļļainais pretapledošanas sālsšķīdums jūsu logūdeni regulāri patukšos DUSā jūs jau gaida..,

srt 30.novembris 2022 16:15
4 6 Atbildēt

Muļķības, 30 tkm ir pilnīgi veselīgs maiņas intervāls mūsdienu auto un eļļām. Ja tu ar to auto netaisies braukt vairāk kā 200 - 300 tkm, tad nav ko tur iespringt.

 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Volkswagen ID.3 saņem vēl vienu uzlabojumu paketi 8

Elektriskais Volkswagen modernizāciju piedzīvoja jau pērn, taču ražotājs pie tā nav apstājies un atradis veidu, kā elektrisko hečbeku uzlabot arī šogad. Lasīt vairāk

 

Jaunais CUPRA Leon - vēl viens trumpis spāņu ražotāja piedāvājumā (+ FOTO)

29. aprīlī Madridē notika jaunā CUPRA Leon pasaules pirmizrāde, iezīmējot nozīmīgu pagrieziena punktu zīmola attīstībā. Iespaidīgajā pasākumā tika prezentēts gan CUPRA Leon piecdurvju hečbeks, gan Sportstourer. Lasīt vairāk

 

Ar tehniskajiem līdzekļiem konstatētas braukšanas bez OCTA gadījumā sodīs ne biežāk kā reizi diennaktī 13

Saeima šodien galīgajā lasījumā pieņēma grozījumus Ceļu satiksmes likumā nosakot, ka par ar tehniskajām ierīcēm konstatētu braukšanu bez apdrošināšanas vai valsts tehniskās apskates sodu piemēros ne biežāk kā reizi 24 stundu laikā. Lasīt vairāk

 

Volkswagen ID. Code – vācu markas dizaina nākotne (+ FOTO) 6

Pekinas autoizstādē Volkswagen izlicis apskatei konceptu ID. Code, kas liek noprast kādā virzienā stūrē vācu autobūves uzņēmuma dizaina komanda. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti