Motoreļļu izaicinājumi: modernie mazā tilpuma motori pieprasa arvien sarežģītākas motoreļļas 14

 

Foto: Publicitātes attēls

Totalenergies | 30.novembris 2022 10:36

Daudzi jau būs dzirdējuši, ka Eiropas Parlaments un Eiropas Savienības dalībvalstis vienojušās, ka no 2035. gada vairs netiks pārdoti jauni automobiļi ar iekšdedzes dzinējiem.

Atteikšanās no iekšdedzes dzinējiem ir viens no pasākumiem, lai samazinātu tā dēvēto siltumnīcefekta gāzu izmešu daudzumu, bet līdz 2050. gadam sasniegtu pilnīgu “klimata neitralitāti”. Šādi lēmumi rada vairākus jautājumus, tajā skaitā par motoreļļu nepieciešamību pēc iekšdedzes dzinēju ēras beigām. Tomēr “TotalEnergies” tehniskās nodaļas vadītājs Andžejs Hušatinskis (Andrzej Husiatyński) norāda, ka motoreļļas nekur nepazudīs, jo mūsdienu “zaļie” dzinēji ir daudz komplicētāki un pieprasa arvien sarežģītākas motereļļas.

Ir pienācis iekšdedzes dzinēju “samazināšanas” laikmets, kad automašīnās tiek izmantoti piedziņas bloki ar arvien mazāku darba tilpumu, panākot ievērojami augstāku griezes momentu un lielāku jaudu. Neskatoties uz izcilo veiktspēju, ko spēj sniegt šādi dzinēja izmēri, tiem piemīt arī vairāki mīnusi, kas var būtiski ietekmēt dzinēja kalpošanas laiku. Lai novērstu šos trūkumus, piemēram, lai izkliedētu kvēpus un samazinātu piesārņojumu, nepieciešams palielināt motoreļļas darba kapacitāti. Šādiem gadījumiem būs piemērotas jaunākās sērijas motoreļļas, piemēram, QUARTZ 9000 FUTURE FGC 5W-30, QUARTZ INEO EcoB 5W-20, QUARTZ INEO Xtra EC6 0W-20 un citas.

“Daudzi autovadītāji uzskata, ka motoreļļas tirdzniecība ir tikai mārketings. Vēl jo vairāk, ir gadījumi, kad pircējs nepievērš īpašu uzmanību specifikācijām un izvēlas tādu eļļu, kas ir pēc iespējas lētāka. Diemžēl šāda rīcība ir viena no kļūdām, kas krasi saīsina dzinēja kalpošanas laiku. Lai automašīnas dzinēja mūžs būtu pēc iespējas garāks, ir jāievēro automašīnas ražotāju norādījumi,” atgādina Andžejs Hušatinskis.

Kvēpu izkliede

Līdz šim dzirksteļaizdedzes dzinēju cieto daļiņu emisija nav bijusi vides problēma, kā tā ir kompresijas aizdedzes dzinējos. Benzīnam ir mazāka kvēpu veidošanās tendence nekā dīzelim, taču dzinēju izmēra samazināšanas process ir novedis pie tā, ka benzīna dzinējos, pie lielas slodzes, sadegšanas kamerā rodas vietas, kur sakrājas liekā degviela. Pie augstas temperatūras tā izraisa daļiņu sadalīšanos un veido kvēpus. Šī iemesla dēļ jaunākie benzīna dzinēji ir aprīkoti ar benzīna daļiņu filtru (GPF).

Jaunas sistēmas un tehnikas attīstība ir radījusi jaunu izaicinājumu motoreļļu izstrādātājiem, kuru uzdevums ir radīt eļļas ar lielu kvēpu izkliedes īpašību. Kvēpi no sadegšanas kameras nonāk arī motoreļļā, un tai ir jātiek galā ar šo daļiņu izfiltrēšanu, transportējot tās uz filtru un samazinot piesārņojuma koncentrāciju eļļas kanālos un dzinēja ķēdē (attiecas uz dzinējiem ar ķēdi). Kvēpi iedarbojas abrazīvi uz ķēdes tapām, izraisot ķēdes pagarināšanos, kas rezultējas tās ātrākā nolietojumā.

Low Speed Pre-Ignition parādības samazināšana

Low Speed Pre-Ignition (LSPI) jeb parādība, kas rodas zemu apgriezienu diapazonā, kad dzinējs ir ļoti noslogots un piepildīts ar gaisu, radot degvielas un gaisa maisījuma aizdegšanos kompresijas laikā pirms faktiskās aizdedzes. Priekšlaicīgu aizdedzi izraisa nesadegušas, kvēlojošas eļļas daļiņas vai joprojām degoša liekā degviela, kas atrodas sadegšanas kamerā. Šī ir lielākā benzīna dzinēju priekšlaicīgas nolietošanās problēma un var rezultēties nopietnos dzinēja bojājumos. Jaunākās “Quartz” klāsta eļļas ar savu īpaši izstrādāto sastāvu samazina kvēlojošo eļļas daļiņu daudzumu un rūpējas par sadegšanas kameras tīrību, kā arī šī procesa rezultātā samazina tieksmi uz LSPI parādību.

LSPI parādības rašanās lielā mērā ir atkarīga arī no dzinēja apgriezieniem. Tiem palielinoties, palielinās gaisa un degvielas maisījuma turbulence, kas veicina degšanas ātruma palielināšanos. Šis process rada mazāku tieksmi uz LSPI parādību, jo degšanas kamerā atlikušie piemaisījumi ātrāk sadeg, tāpēc, ikdienā lietojot automašīnu ar jaunajiem, samazinātajiem dzinējiem ir jāpievērš īpaša uzmanība apgriezieniem un braukšanas ātrumam. Labāk braukt ar zemāku pārnesumu lielākā ātrumā, nekā ar augstāku pārnesumu zemākā ātrumā.

Dzinēja efektivitātes uzlabošana

Berze starp kustīgajām dzinēja daļām ir atkarīga no eļļas plēves. Jo mazāka berze, jo augstāka efektivitāte un mazāks degvielas patēriņš. Jaunākajām “Quartz” sērijas motoreļļām piemīt zema viskozitāte (0W-20 un 0W-16) un pretnodiluma piedevas, lai aizsargātu noslogotākās dzinēja daļas. Viens no eļļas kvalitātes rādītājiem ir Eiropas ACEA standarts, un “Quartz” klāsta eļļas atbilst ACEA C5 un C6 standartiem, kas nozīmē, ka šīs motoreļļas ir daudz efektīvākas iekšējās pretestības samazināšanā. Ikvienam automašīnas īpašniekam ir svarīgi atcerēties, ka vienmēr ir jāvadās ne tikai pēc eļļas viskozitātes koeficienta, bet arī pēc standarta, kas norādīts konkrētās automašīnas rokasgrāmatā.

Pelnu satura ierobežošana

Jaunākajiem iekšdedzes dzinējiem jāatbilst izplūdes gāzu emisiju samazināšanas standartiem. Šī iemesla dēļ motoreļļas ir īpaši jāpielāgo dzinējiem ar izplūdes gāzu pēcapstrādes sistēmām, neatkarīgi no tā, vai automašīna ir gadu vai 10 gadus veca. Ir jāatceras, ka, ja automašīna ir aprīkota ar daļiņu filtru, tai jādarbojas ar LowSAPS jeb eļļu ar zemu pelnu daudzumu. Citas, lētākas eļļas izmantošana noved pie filtra sabojāšanas, neatgriezeniski aizsērējot tā poraino struktūru.

 
Visi komentāri
 
ZZZZ 30.novembris 2022 11:03
4 3 Atbildēt

Man patīk noskatīties uz tiem, kas mīl tuvu pie aizmugures tusēties satrēgumā kā tie izplūdes gāžu mutuļi tiek iesūkti pa taisno caur krāsniņas ventilātoru, viņu auto salonā Braucat droši ieturot mazu distanci tas eļļainais pretapledošanas sālsšķīdums jūsu logūdeni regulāri patukšos DUSā jūs jau gaida..,

progress 30.novembris 2022 11:16
2 0 Atbildēt

3-cilindru mazmotoriem elju rekomendee mainiit ik peec 5K km. Bet kursh reaali to dara? Grozi kaa gribi, motora resurss ir buutiski ierobezjots!

Jumu 30.novembris 2022 15:08
1 1 Atbildēt

Jebkurā gadījumā motoreļļa ir jāmaina: bendziniekam ne vēlāk kā pēc 10 tūkstošiem, dīzelim - 7 tūkstoši. Ja auto ir vecāks, tad to jādara vēl biežāk un jāiemācas to darīt pašam. Atstrādāto eļļu var atdot jebkurā tuvākajā autoservisā, pieņem par brīvu un ar lielāko prieku. Dzirdēju, ka atstrādāto motoreļu pēc filfrēšanas un atstāvēšanās vasarā piejauc vecā tipa traktoru dīzeļdegvielai.

srt 30.novembris 2022 16:15
4 6 Atbildēt

Muļķības, 30 tkm ir pilnīgi veselīgs maiņas intervāls mūsdienu auto un eļļām. Ja tu ar to auto netaisies braukt vairāk kā 200 - 300 tkm, tad nav ko tur iespringt.

Damn 1.decembris 2022 17:54
0 0 Atbildēt

Eļļu vislābāk ir mainīt pēc katra brauciena.

130 Zs 30.novembris 2022 11:32
0 0 Atbildēt

15K km.

Mehs 30.novembris 2022 13:07
0 0 Atbildēt

90jos bija laba eļļa Brolio, klientiem mainot eļļu 1 litru dārgās auto eļļas aizstāju ar to, karterī viss sajaucās un neviens nekad nebrauca sūdzēties.

srt 30.novembris 2022 13:38
1 2 Atbildēt

Tagad var lietot pirmā spieduma rapšu eļļu.

priecājies ka dzīvs 30.novembris 2022 13:39
0 0 Atbildēt

kad tik drusku pazagt-Latvijas serviss.

Ar 30.novembris 2022 17:10
1 1 Atbildēt

korejiešu 1.6 (bez turbo gan) kia nobraukts 240t km, eļļa mainīta ik pēc 30t km un ne vainas. Ķēde oriģinālā. Ja mainītu eļļu ik pa 15t km, domāju mierīgi varētu nobraukt kādus 400 tkm

Jumu 30.novembris 2022 20:40
0 0 Atbildēt

Kad tu pēc 30 tūkxtošiem to eļļu maini pievērs uzmanību kāda tā izskatās. Zini darva, ko lieto asfalta izgatavošanai ir gaišāka.

Piekrītu 30.novembris 2022 22:00
0 0 Atbildēt

protams labāk ir mainīt ik pēc 10-25tkm, bet nav arī tā kā parastam dzinējam mainot ik pēc 30t km būs beigas jau pie 150t km nobraukuma.

srt 1.decembris 2022 8:08
4 1 Atbildēt

Eļļas krāsa liecina tikai par to, ka auto dzinējā ir bijusi pareizā eļļa, tāteikt, eļļa strādā. Ja, mainot eļļu, vecā ir "gandrīz kā jauna", tad ir sūdi!

Vēl vairāk, ja veic tā saucamo daļējo eļļas maiņu (eļļu atsūc nevis nolej), tad jaunajai, tīrajai, krāsa ļoti ātri mainās, it īpaši dīzelim.

JO, eļļas uzdevums ir ne tikai eļļot, bet arī "nomazgāt" degšanas sausos atlikumus. Ja eļļa ir tīra, tad nekas netiek mazgāts un visi sūdi tā arī paliek dzinējā.

Vārds 2.decembris 2022 11:31
0 0 Atbildēt

Kādreiz 1.5L mazdas dzinējā varēja gāzt iekšā lētāko eļļu un viss bija ok. Mūsdienās tos dzinējus taisa tādus mēslus, ka labāk atrast labi saglabājušos vecu auto, protams ar gadiem plastmasa degradējas un var gadīties, ja salonā visādas plaisas plastmasas detaļās uzradušās.

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

 

Latvija/Lietuva 20.04.2024 - vai mūsējiem izdosies konkurēt ar šādām degvielas cenām? (+ FOTO) 49

Autovadītājs piefiksējis degvielas cenas vienā un tajā pašā dienā Latvijā un Lietuvā. Cenu starpība 23 un 24 centu apmērā par dīzeļdegvielu un benzīnu liek apšaubīt mūsu konkurētspēju un lozungus par atpalicības samazināšanu no kaimiņiem. Lasīt vairāk

 

Bricis: Bīstamība uz ceļiem saglabāsies līdz otrdienas rītam (+ VIDEO) 3

Bīstamība saglabājas ne tikai šodien, bet vēl līdz rītdienas rītam. Rīt pēcpusdienā temperatūra visā Latvijā pakāpsies virs nulles, ilgstošie nokrišņi beigsies, intervijā “Rīta Panorāmā” sacīja LTV laika ziņu redaktors Toms Bricis. Lasīt vairāk

 

Uzvaras visur, kur iespējams - Verstapens dominē Ķīnas Gran Prix

"Red Bull" pilots Makss Verstapens svētdien izcīnīja uzvaru Pirmās formulas (F-1) pasaules čempionāta sezonas piektā posma - Ķīnas "Grand Prix" - pamatsacensībās. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti