Ziemas riepu izvēle neaprobežojas vien ar to vien, ka konstatējam jau zināmo kalniņa un sniegpārsliņas simbolu marķējumu uz riepas. Nozares eksperts Gundars Liekne skaidro, kā izvēlēties sev viss atbilstošākās riepas un kā tās kopt, lai garantētu drošību un komfortu pie stūres pat visstindzinošākajās ziemas dienās.
Eiropas vai Skandināvijas tipa riepas? Izvēlies gudri
Izvēloties riepas ir vērts ņemt vērā - pa kādiem ceļiem nāksies braukt ziemas apstākļos. Autobraucējiem jāatceras – pastāv dažādi ziemas riepu veidi. "Eiropas tipa ziemas riepas ir ar cietāku gumijas sastāvu, tās ir vairāk piemērotas pilsētas braucieniem un šosejām. Savukārt, Skandināvijas tipa riepas ir mīkstākas, tās būs ideāli piemērotas arī netīrītiem ceļiem un ziemīgākiem apstākļiem," skaidro G. Liekne, Inter Cars Latvija vieglo riepu pārdošanas vadītājs. Viņš atgādina, ka izvēloties nepareizās riepas, pastāv risks, ka uz slidena vai netīrīta ceļa auto zaudēs saķeri, tāpēc drošai braukšanai katram šoferim jāizvērtē savas vajadzības.
Eksperts skaidro, ka ar radžu riepām ir atļauts braukt no 1. oktobra līdz 1. maijam. Ja agri braukt agri no rītiem vai vēlu vakaros, kad ir liela iespēja sastapties ar tā saukto "melno ledu", tad vērts aizdomāties par radžu riepu iegādi: “Radžu riepas vairāk paredzētas ledus apstākļiem un skarbai ziemai.”
Riepu nodiluma pārbaude – vienkāršs solis drošībai
Vecās riepas no iepriekšējās ziemas ir vērts pārbaudīt pirms montāžas. "Ja riepas ir tuvu nodiluma indikatoram vai zem tā, to veiktspēja ziemas apstākļos vairs nebūs pietiekama," uzsver eksperts. Lai gan minimālais dziļums ir 4 mm, nozares eksperti tomēr iesaka ziemas riepas ar protektora dziļumu zem 5 mm vairs neizmantot smagos ziemas apstākļos, jo tas tieši ietekmē saķeri un vadāmību uz sniega un ledus.
Elektroauto savas riepas!
Elektroauto īpašniekiem, izvēloties ziemas riepas, būtu jāizvēlas tie riepu modeļi, kuri ir speciāli ražoti priekš elektroauto, vai arī jāpievērš uzmanību slodzes indeksam lai tas būtu augstāks, jo elektroauto ir smagāks un griezes moments, jeb slodze uz riepu paātrinoties arī ir lielāka. Piemērām ja nepieciešamajā izmērā ir 91 un 94 slodzes indeks izvēlamies augstāko.
Riepu uzglabāšana: vai tavi “ziemas draugi” tiek pareizi uzglabāti?
Pareiza riepu uzglabāšana būtiski paildzina to kalpošanas laiku un drošību. G. Liekne iesaka: "Riepas jāuzglabā sausās, slēgtās telpās, prom no tiešiem saules stariem un lielas mitruma ietekmes." Nepareizi glabātas riepas var deformēties, kas negatīvi ietekmē braukšanu, tāpēc svarīgi starpsezonā tās parotēt, lai novērstu karkasa iespiedumus.
Troksnis salonā: kā riepu izvēle to ietekmē?
Kaut arī riepu skaļums nav galvenais kritērijs ziemas riepu izvēlē, tas ietekmē braukšanas komfortu, it īpaši garu pārbraucienu gadījumā. Mīkstākas riepas ir klusākas, bet radžu riepas – skaļākas. “Ja vēlies minimālu troksni salonā, ir iespējams arī izvēlēties riepas ar ražotāja iestrādātu skaņu slāpējošu materiālu. Tas absorbē riepu radīto troksni, nodrošinot būtiski klusāku braukšanu,” skaidro eksperts.
Spiediena loma un temperatūras svārstības
Ziemā svarīgi sekot riepu spiedienam, kas mainās temperatūras izmaiņu ietekmē. “Temperatūras maiņa ietekmē spiedienu riepās. Piemēram, uzstādot riepas servisā, kad ārā ir jau, piemēram zem nulles, izbraucot no iekštelpām uz ielu varam drīz konstatēt, ka spiediens riepās ir mazinājies,” norāda eksperts. Viņš atgādina, ka spiediens katrai automašīnai ir savs un ražotāja noteiktais spiediens parasti atrodam uz uzlīmes vadītāja durvju ailē vai uz degvielas tvertnes vāciņa – šo spiedienu vēlams regulāri pārbaudīt, piemēram, benzīna uzpildes stacijās, un pielāgot, it īpaši pie gaisa temperatūras izmaim.
Drošība pirmajā vietā: kad mainīt riepas?
Ziemas riepas jāuzstāda savlaicīgi, jo vasaras riepu veiktspēja būtiski krītas, kad temperatūra ir zem +7°C. "Kad sākas saltie rīti ar aptuveni +4...+5°C, pilnīgi droši jau var pāriet uz ziemas riepām," iesaka eksperts. Drošībai vienmēr ir jābūt primāri – ziemas riepas nodrošina optimālu saķeri un palīdz izvairīties no nelaimes uz ceļa.
Vēlamies atgādināt, ka saskaņā ar CSDD prasībām ziemas un vissezonas riepas ar M+S apzīmējumu un "kalniņa un sniegpārsliņas simbolu" ir obligātas no 1. decembra līdz pat 1. martam. Šajā periodā riepu protektora dziļums arī nedrīkst nedrīkst būt mazāks par 4mm. Šīs ziemas sezonas jaunums ir "kalniņa un sniegpārsliņas simbols", šis apzīmējums tiek likts uz riepām kuras ir izturējušas pārbaudes un atbilst braukšanai reālos ziemas apstākļos.
Tiešām LABU vasaras riepu veiktspēja nekrītas ne pie kādiem te +7 , tie ir meli, no konteksta izrauta demagoģija. Kura prasītu kādu kā minimums smalkāku papildskaidrojumu.Ja beznosaukuma draņķu vietā lietot jebkura (zināma, ne "vienasdienas" ražotāja) kādus pāris/trīs "augstākos" vasaras riepu modeļus, šī te izkladzinātā +7 problēma reāli nepastāv!
Lai pieņemtu to apgrūtinošo lēmumu mainīt agrāk vai vēlāk,katram būtu visupirms objektīvi jānovērtē savu ESOŠO vasaras riepu nodiluma pakāpe un to modelis.Vasaras riepas būtu vislabāk pirkt/mainīt jaunas tieši septembrī.Jo ar tām parasti mēdzam braukt pa tiem pirmajiem iespējamajiem rudens meesliem! Kā arī, jāņem vērā plānoto ziemas riepu veids un modelis!
Tu nevari "ieteikt" nedz pie +12 grādiem uzmainīt tagad tūliņ radžotas riepas, ne arī īsti "atļaut" turpināt vēl mēnesi braukt pa rudens slapjumu ar "atļautajiem" 1,5mm.Jo PLATĀKA riepa, jo kritiskāk ir jāizvērtē tās nodilums!!!