Autovadītāj! Uzmanies, riteņbraucējs! 11

 

Foto: iAuto.lv

Juris Zvirbulis, autokluba LAMB prezidents | 12.marts 2015 16:30

Laikā, kad Rīgā un citās Latvijas pilsētās sākam piemirst, kā izskatās sniegs, kad laiks ir sauss, šad tad saulains, kad marta sākumā ir neierasti silts, autovadītāju optimisms par braukšanas apstākļiem aug ik dienu, pat neskatoties uz dažviet bēdīgo ceļu kvalitāti.

Pieaug arī bezrūpība, jo nav nepieciešams uzmanīties, kā uz slidena, apledojuša ceļa, tomēr kopā ar autovadītājiem ceļu satiksmē sāk piedalīties arvien vairāk riteņbraucēji, mopēdisti un motociklisti. Daudz kur Rīgā daļa brauktuves kā velo josla ir nodota riteņbraucējiem, laika apstākļi kļūst arvien pateicīgāki braukšanai uz diviem riteņiem, arvien biežāk izskan aicinājumi pārvietoties veselīgi un kāpt ārā no autiņiem, tas viss ik dienu palielina mazaizsargāto satiksmes dalībnieku apjomu, un arī pētījumi liecina, ka riteņbraucēju skaits pieaug ik gadu it īpaši Rīgā.

Autovadītājiem jābūt gataviem satiksmes dalībnieku strukturālajām izmaiņām pavasarī, jo statistika liecina, ka divas trešdaļas no satiksmes negadījumiem, kuros iesaistīti riteņbraucēji, notiek ritenim saduroties ar automašīnām un sabiedrisko transportu. Piemēram, ikdienā braucot pa kādu ielu, kuras malā ir velo josla, autovadītājs ziemā ir pieradis, ka josla tukša, un nekas nenotiek, ja tajā nedaudz iebrauc. Tomēr laiks mēdz skriet vēja spārniem, un risks, uzbraucot uz velo joslas, iekulties nepatikšanās un nodarīt traumu riteņbraucējam pieaug ik dienu. Turklāt jāņem vērā, ka visiem autovadītājam ir apliecība, kas praktiski apliecina, ka autovadītājs zina satiksmes noteikumus. Diemžēl ne visi riteņbraucēji zina šos noteikumus, tādēļ viņu rīcība uz ceļa var būt neadekvāta. Latvijas statistika ir satraucoša, jo starp ievainotajiem satiksmes dalībniekiem, visstraujāk par 16,2% ir audzis tieši riteņbraucēju skaits, bet kopā bojāgājušo riteņbraucēju, mopēdistu un motociklistu skaits ir audzis no divdesmit sešiem 2013. gadā līdz trīsdesmit diviem 2014. gadā. Eiropas pieredze liecina, ka palielinoties riteņbraucēju skaitam, palielinās arī negadījumos cietušo un pat bojāgājušo skaits viņu vidū.

Lai pavasaris atnestu tikai patīkamas un priecīgas vēstis un noskaņojumu, autovadītājiem lielāka uzmanība jāpievērš mazaizsargātajiem satiksmes dalībniekiem. Veicot labo pagriezienu pāri velo joslai, īpaši rūpīgi skatīsimies atpakaļskata spoguļos vai pat pametīsim skatu pār plecu. Velo josla ir paredzēta riteņbraucējiem, izvairīsimies, veicot kādu apbraukšanas manevru, tajā iebraukt. Tas ir pretrunā ar satiksmes noteikumiem un var autovadītājam izraisīt negaidītas problēmas, ja uz velojoslas notiek kāda sadursme. Tāpat izvairīsimies atstāt savu spēkratu uz velo joslas, jo riteņbraucējam tad ir jāizbrauc uz brauktuves, kur var notiks sadursme ar auto. Īpaši grūti to izpildīt ir komerctransporta vadītājiem, jo bieži nav kur auto novietot. Visur nav sakārtota infrastruktūra pie veikaliem, kafejnīcām un citiem objektiem, lai netraucēti varētu izkrautu preci, tomēr velo josla ir paredzēta riteņbraucējiem, nevis preču izkraušanai. Uzmanīgiem jābūt taksometru šoferiem, kuri bieži apstājas, paņem vai izlaiž pasažierus un uzsāk braukt. Durvju atvēršana, apstāšanās, uzbraucot uz velo joslas, braukšanas uzsākšana, nepaskatoties spoguļos, var izraisīt sadursmi, ja autovadītājs nav pietiekami uzmanīgs.

Tuvojoties siltajai sezonai, valsts institūcijām, pašvaldībām un sabiedriskajām organizācijām arvien skaļāk jārunā par visu satiksmes dalībnieku, viņu vidū arī mazaizsargāto satiksmes dalībnieku savstarpējām attiecībām un pieklājību uz ceļa. Tas jāveic ar dažādu satiksmes drošības projektu palīdzību, kā arī jāpilnveido ceļu infrastruktūra, lai nesakārtoti ceļi neprovocētu dažādu satiksmes dalībnieku domstarpības vai pat sadursmes. Starptautiskā automobiļu federācija (FIA) ir uzsākusi plašu satiksmes drošības projektu (Think bikes), kurā varētu piedalīties līdz pat 111 auto un moto klubi Eiropā, Vidējos austrumos un Āfrikā. Projektā iesaistīsies arī Latvijas Automoto biedrība. 

Autoklubam LAMB, kā sabiedriskai organizācijai, ir 20 gadu pieredze satiksmes drošības procesu analīzē. Dalība Starptautiskajā automobiļu federācijā (FIA), kurā ir miljoniem biedru 132 pasaules valstīs, sniedz zināšanas par satiksmes drošības aktualitātēm piecos kontinentos, tādejādi paverot iespēju salīdzinājumiem un labākās prakses meklējumiem Latvijas satiksmes drošībai.

 
Visi komentāri
 
LMT 12.marts 2015 17:28
2 10 Atbildēt

Ha, ha, ha, skaties 2x! Paklausaties labāk ko Veirona unkulis jums katru dienu grib ieborēt, palasiet noteikumus un domājiet ar galvu, tad šīs problēmas pašas no sevis pazudīs.

16.03. 12.marts 2015 17:53
1 1 Atbildēt

Lai uzmanās velop...rasts.

imzz 12.marts 2015 19:51
5 1 Atbildēt

Ja taisa velojoslas uz aktīvas satiksmes ielām, tad tajā hm.."gudrībā" jāiet līdz galam un katra krustošanās vieta jāapgādā ar luksoforiem, atsevišķi velobraucējiem , velojoslai, un autobraucējiem. Tā kā tas ir Skolas ielā. Ziniet, uzaicinājums "skatieties pār labo plecu pirms pagrieziena pāri velojoslai" ir nejēdzība. Kamēr lūrēsiet pār plecu, motora pārsega priekšā var parādīties gājējs - pašnāvnieks. Var jautāt krustojumi pēc katriem 50 vai 100 metriem un luksoforus ? Jā tieši tā. Rīga jau ir viena bagāta pilsēta, bez tam vienmēr var palielināt maksu par autostāvvietām. Ja nebūs luksofori , tad ātrums uz ielām, kur velojoslas, un uz to škērsojošajām, jāierobežo uz 15 km stundā - tas izslēgs smagas traumas.

Vernons 12.marts 2015 20:34
5 18 Atbildēt

Kad labā roka nezin ko kreisā dara! Rīgas satiksme un Rīgas satiksmes departaments vienas pašvaldības divas organizācijas. Viena salīmē autobusam labajā stūrī uzlīmes velosipēdistiem, "Pa labo pusi neapsteigt", bet otra izveido joslu, pa kuru velosipēdists to var darīt! CSN jāsāk rakstīt ar 119. punktu, kas regulē attiecības starp priekšā, aizmugurē un blakus esošiem! Tātad priekšā esošam ar savu rīcību ir jāgarantē drošiba, pirms manevra pa labi ir jāieņem labais malējais stāvoklis braukšānas virzienā, jāieslēdz savlaicīgs virziena rādītājs un pārliecinoties par drošību jāveic manevrs! Bet te "karātavas" izveidotas uz līdzenas vietas!

Pie pirmā nobrauktā velosipēdista iesēdināšu satiksmes organizātoru! Tas ir brīdinājums! Zviedrijā ir savādāk!

aansis 13.marts 2015 8:50
2 3 Atbildēt

Reizēm Vernons arī kaut ko prātīgu pasaka. Šīm velojoslām būtu jābūt organizētām tāpat, kā sabiedriskā transporta joslām - t.i. pirms krustojuma tiem auto, kas nogriežas, ir jāpārkārtojas uz šo joslu! Nav pieļaujams absurds, ka nogriešanās tiek veikta pāri joslai, pa kuru ir atļauts braukt taisni (ar pieļaujamu izņēmumu kreisajiem pagriezieniem pāri tramvaja sliedēm, īpaši atceroties, ka pa pat lielo tramvaju atsevišķi vadītāji šādā situācijā mēdz nepamanīt!)

ezis71 13.marts 2015 20:40
0 1 Atbildēt

Kopenhāgenā(Dānija)velo braucējiem ir savi luksafori un pa viņu joslām var braukt arī motorolleri.

nu tā... 13.marts 2015 8:38
4 1 Atbildēt

Jebkurā saskarsmes procesā ir divi, un paģērēt noteikumus un pienākumus ir mazāk kā korekti tikai no vienas puses. Ir jābūt abpusējai cieņai, bet jau virsrakstā parādās norādījumi tikai vienai pusei,līdz ar to norādot ka otra puse ir pārāka visos gadījumos. (diemžēl mūsu sabiedrībā ļoti ierasta lieta)

žanis 13.marts 2015 9:10
0 2 Atbildēt

a kāpēc automašīnu vadītājiem jābūt pareiziem, jāzin un jāievēro noteikumi utt. bet riteņbraucēji var darīt kā grib, un autobraucējiem vēl viņi jārespektē par to ?

rt 13.marts 2015 11:57
3 1 Atbildēt

Būtu jānosaka veloceliņu lietošanu par obligātu visiem velosipēdistiem vietās, kur tas ir blakus brauktuvei. Nesen sanāca vienu velosipēdistu diezgan brutāli pārmācīt. Kundziņš bija iedomājies braukt pa pirmās joslas pašu vidu Brīvības ielā Šmerļa rajonā virzienā ārā no Rīgas, kautgan blakus bija pilnīgi tukšs veloceliņš.

aansis 13.marts 2015 13:07
1 1 Atbildēt

Būtu jāizlasa CSN. Tas jau ir noteikts!

Vernons 14.marts 2015 16:24
2 0 Atbildēt

Aansis grib lai satiksmes dalībnieki izpilda neiespējamo misiju!

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Krievijas autotirgus “ķīnizācija”

Krievijas automobiļu tirgu pārņem Ķīnas autobūve, Krievijas ražotāji nespēj konkurēt ar lielā Austrumu kaimiņa piedāvājumu. Lasīt vairāk

 

TV AUTO ZIŅAS TESTĒ: Visu laiku labākais VW Passat? (+VIDEO) 13

Jaunais Volkswagen Passat bija un ir gada gaidītākais D segmenta modelis, kas turpmāk būs tikai universāļa izpildījumā. Pats galvenais, ka jaunais Passat būs ļoti “gardi” aprīkots un tas lieliski brauks. Lasīt vairāk

 

TV AUTO ZIŅAS TESTĒ: Izmēģinām jauno Toyota C-HR PHEV (+VIDEO) 1

Jaunais Toyota C-HR ir lielāks, greznāks un jaudīgāks par iepriekšējo, turklāt tagad tam ir arī lādējamā hibrīda versija. TV Autoziņām bija izdevība iepazīties ar šo C-HR modeli testa braucienos Francijā. Lasīt vairāk

 

Šis hibrīds nav tas hibrīds. Kā atšķiras elektrificētie auto? (+VIDEO) 2

Daudzzīmolu auto dīleris Autohalle tagad saucas Auto Bassadone. Šoreiz sadarbībā ar AB servisa tehnisko speciālistu Edgaru Lulli salīdzināsim trīs veidu pašuzlādes hibrīdus - Opel mikrohibrīdu, Alfa Romeo vieglo jeb mild hybrid kā arī pavisam īstu Hyundai pašuzlādes hibrīdu. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti