Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator

Izskatās, ka šobrīd gaismas dekoru un reklāmas ekrānu spilgtumu neviens neregulē, atbildes no "Latvijas standarts un Latvijas Valsts ceļi" (+ VIDEO) 13

 
iAuto | 14.janvāris 2020 15:59

Jautājumi bija par Jūrmalas Ziemassvētku dekoriem Strēlnieku prospektā (skatīt video), kuri mūsu skatījumā ir pārāk spilgti un apdraud satiksmes drošību.

iAuto redakcija saņēma sekojošas atbildes (14.01.2020) no "Latvijas standarts" un "VAS Latvijas Valsts ceļi" pārstāvjiem.

Latvijas standarts pārstāvja atbilde

SIA “Latvijas standarts” (turmāk LVS) ir Latvijas nacionālā standartizācijas institūcija, kuras galvenās funkcijas saskaņā ar Standartizācijas likumu  ir:

  • organizēt Latvijas nacionālo standartu izstrādāšanu;
  • reģistrēt Eiropas standartizācijas organizācijās publicētos standartus;
  • nodrošināt standartu krājumu veidošanu un  standartizācijas informācijas, t.sk., standartu izplatīšanu;
  • piedalīties starptautisko un Eiropas standartizācijas organizāciju darbā.

Standarti ir uz konsensa pamata ieinteresēto pušu izstrādāti un atzītas standartizācijas organizācijas apstiprināti dokumenti. Standartu lietošana ir brīvprātīga, izņemot gadījumus, kad standartu obligāta piemērošana ir noteikta  Latvijas Republikas normatīvajos aktos.

LVS krājumā ir virkne standartu attiecībā uz  apgaismošanu (lvs.lv sadaļa 93.080.40 Ielu apgaismojums), kurus ieinteresētās puses var piemērot, veicot ielu un ceļu apgaismojuma projektēšanu vai izbūvi.

LVS funkcijās neietilpst veikt atbilstības novērtēšanu vai tirgus uzraudzību.

SIA "Latvijas standarts", Kr.Valdemāra iela 157, Rīga, LV-1013, Tālr.: +371 20006833, E-pasts: lvs@lvs.lv

Latvijas Valsts ceļi pārstāvja atbilde

Ceļu apgaismojuma pamatprincipus, to skaitā gaismas spilgtumu autoceļu un ielu apgaismojumam nosaka VAS Latvijas Valsts ceļi(LVC) sagatavotie Ieteikumi ceļu projektēšanai. Ceļu apgaismojums. Tie publicēti LVC mājas lapā adresē https://lvceli.lv/sadarbibas-partneriem/#ieteikumi-celu-projektesanai.

Prasības citiem gaismas objektiem iepriekš minētajos ieteikumos nav noteiktas. Konkrētajā gadījumā šis nav ielu apgaismojums, bet gan dekorācijas. Taču saistībā ar autovadītāju sūdzībām par reklāmas un citu dekoratīvu objektu apgaismojumu 2019. gada 19. decembrī Satiksmes ministrijā tika sarīkota Ceļu satiksmes drošības padomes domnīca, kurā tika diskutēts par digitālo reklāmas objektu ietekmi uz transporta līdzekļu vadītājiem. Domnīcā vienojās, ka valstī ir nepieciešams sagatavot vadlīnijas un precīzu regulējumu, kas noteiktu raksturlielumus reklāmas video stendiem un citiem gaismas objektiem, tai skaitā gaismas dekorācijām gar ielām un autoceļiem, kas būtu jāievēro tos uzstādot. Tie būtu grozījumi Ministru kabineta noteikumos Nr. 402 Par reklāmas objektu vai informācijas objektu izvietošanu gar ceļiem, kā arī kārtību, kādā saskaņojama reklāmas objektu vai informācijas objektu izvietošana. Lai arī spēkā esošajos noteikumos atrunāts, ka reklāmas objekti un informācijas objekti nedrīkst apžilbināt transportlīdzekļu vadītājus, tajos nav precīzi definēts, kas ir apžilbis transportlīdzekļa vadītājs. Tāpat nav izstrādāta metodika spilgtuma noteikšanai reklāmas objektiem gar ceļiem.

Ko šādos gadījumos vajadzētu darīt autovadītājiem?

- Jārīkojas atbilstoši ceļu satiksmes noteikumiem: jānovērtē situācija uz ceļa un jābrauc ar atbilstošu drošu ātrumu. Līdzīgas situācijas ir arī tad, ja vadītājs tiek apžilbināts ar pretī braucoša auto starmešiem vai zemu spīdošu sauli.  

Dekoratīvajam ielu apgaismojumam Jūrmalā nav izmantota Latvijas Valsts ceļu ceļu infrastruktūra, tas neatrodas uz LVC pārvaldībā esoša ceļa un pašvaldība ar LVC to nav skaņojusi. Taču Jūrmalas dome par šo situāciju un sūdzību tiks informēta. Arī autovadītāji par savu diskomforta sajūtu var informēt Jūrmalas domi.

VAS Latvijas Valsts ceļi Komunikācijas daļa, lvceli@lvceli.lv

Citi raksti par šo tēmu:

 
Visi komentāri
 
Janka 14.janvāris 2020 16:34
1 1 Atbildēt

vispār pēdējā video nofilmētais reklāmas stends ir Rīgā nevis Jūrmalā.

iAuto 14.janvāris 2020 16:44
0 0 Atbildēt

Tas ir otrs video, ņemot vērā, ka atbildēs ir minētas arī vides reklāmas.

uupis 14.janvāris 2020 16:54
3 0 Atbildēt

Savulaik es iesmēju par Rīga Plaza plakātu, kuru izkāra pāri 3 auto joslām un uz banera bija QR kods!

Uz jautājumu – kurš šoferis tagad 2. vai 3. joslā stāsies, vērs vaļā QR skaneri un bildēs tavu QR kodu, Rīga Plaza atbldēja – nav svarīgi, galvenais ka ir QR kods… Bingo…

anonimikis 14.janvāris 2020 17:46
8 0 Atbildēt

ārpus pilsētām ir pizdjuki, kas savu māju pagalmu apgaismošanai lieto zvērīgus prožektorus un tie noregulēti tā, ka spīd acīs pa ceļu garām braucošiem

reku 14.janvāris 2020 23:10
2 0 Atbildēt

Bērnībā visi normāli džeki ir turējuši rokās rogatku jeb kaķeni un māk ar to rīkoties.

iAuto 15.janvāris 2020 15:27
0 0 Atbildēt

Kur tad tādi ir?

msh 14.janvāris 2020 23:54
3 0 Atbildēt

Tikai atšķirībā no tiem ekrāniem, tie zvērīgie prožektori ir mazi un to izstarotās gaismas krāsa un spilgtums nemainās, kā arī nepiesaista uzmanību...

aldis 16.janvāris 2020 7:18
0 0 Atbildēt

mainās!!! ta arī piesiet īsti neko nevar-kaķene (ragatka) ar avio gumiju......izklaide laba!!! bet pārforsēt nevajag!to redzēju!

650 15.janvāris 2020 3:37
3 1 Atbildēt

Viss kārtībā,lai tik sprauž.Uzrīkosim pa pāris semināriem gadā,izdalīsim līdzekļus jautājuma izpētei,iecelsim Digitālo Valdi un Vizualizēšanas Prezidiju uttt.Lai veci čomi satiekas, papļāpā, un taa..Pie viena varbūt kādu pieredzes delegāciju kkur uz kādu Gondurasu vai Ņūzēlandi utt.

www.sciencedirect.com/science/artic...65856418310632

...(c)...Ceļa reklāmas zīmju ietekme uz autovadītāju izturēšanos un to ietekme uz ceļu drošību: kritisks sistemātisks pārskats---->

Autovadītāju neuzmanība un uzmanības novēršana tiek atzīti par diviem viskritiskākajiem faktoriem ceļu satiksmes drošībai visā pasaulē...

Kopumā tika identificēti un pārskatīti 90 unikāli dokumenti, izmantojot uzdevumu-iespēju saskarnes (TCI) modeli, lai izskaidrotu ceļa reklāmas potenciālo ietekmi uz drošību.

Raugoties no šī viedokļa, ceļa reklāmas zīmes var uzskatīt par vides jucekli, kas braukšanas uzdevumam rada papildu prasības. Ceļa reklāmas zīmes jo īpaši pasliktina autovadītāju acu kustības modeļus.

Neskatoties uz to, ka vairums pētījumu joprojām nav pārliecinoši, literatūrā parādās jauna tendence, kas liek domāt, ka reklāma uz ceļa var palielināt avāriju risku, īpaši tām zīmēm, kuras bieži mainās (bieži dēvē par digitālajiem stendiem).

Pastāvīgs secinājums literatūrā ir tāds, ka ceļa reklāmas klātbūtne, šķiet, ir saistīta ar ceļu satiksmes negadījumiem ( Sisiopiku et al., 2015 , Wallace, 2003 ). Autori, piemēram, Molino et al. (2009) iesaka krustojumos (vai tuvumā) pilnībā izvairīties no komerciālām zīmēm.

Neatkarīgi no pašreizējās literatūras ierobežojumiem, ceļa malas reklāmas zīmju sniegtās informācijas mainīguma pakāpei ir pastāvīga negatīva ietekme uz autovadītāja rīcību.

Salīdzinot dažādu ceļa malu reklāmas zīmju ietekmi uz autovadītāja uzdevumiem, tika pierādīts, ka maināmās (ti, digitālās ar vairākām reklāmas zīmēm) ceļa malās izvietotās reklāmas zīmes autovadītājiem novērš vairāk uzmanības nekā statiskās (ti, vienas reklāmas zīmes) ceļa malās.

Aplūkotajā literatūrā ir apstiprināts secinājums, ka ceļa malā esošās reklāmas spilgtumam un apgaismojumam ir liela ietekme uz autovadītāju izturēšanos.

Lai samazinātu vadītāju risku, ir ieviesti vairāki ieteikumi un noteikumi. Pašlaik Austrālija regulē apgaismojuma izmaiņas digitālajām ceļa zīmju reklāmas zīmēm, un Kvīnslendas un Jaunās Dienvidvelsas štatos kustīgi attēli nav atļauti ( OMA, 2013 ). Roberts, 2013 , Roberts et al., 2013 apgalvo, ka digitālo ceļa zīmju apgaismojuma līmenim jābūt vienādam ar statisko zīmju spilgtumu tajā pašā apkārtējā apgaismojumā.

Tika konstatēts, ka ceļa zīmju saturā ir pazīmes, kas ietekmē autovadītāju izturēšanos.Pētījumi ir parādījuši samazinātu joslu noturēšanu un ilgāku skatiena ilgumu, kad dalībniekiem tiek uzrādītas ceļa zīmes, kurām ir lielāks lasāmo vārdu skaits ( Schieber et al., 2014 ). Schieber et al. (2014) ierosināja, ka pārslodzes apstrāde radās, kad dalībniekiem digitālā ceļa malā tika parādīti astoņi vai vairāk vārdi.

Autovadītāju reakciju ietekmē arī ceļmalas reklāmas zīmju emocionālais vai satrauktais saturs. Tika konstatēts, ka autovadītāja jutība pret seksualizētiem vai pievilcīgiem statiskiem attēliem palielina viņu uzmanības novēršanas līmeni ( Targosiński, 2017 ). Turklāt negatīva emocionāla satura klātbūtne uz ceļa izvietotajām reklāmas zīmēm ir saistīta ar autovadītāju reakcijas laika palielināšanos un stūrēšanas variācijām ( Rodd, 2017 ).

Avāriju datu analīze ir ierosinājusi saikni starp ceļa malās izvietotajām ceļa zīmēm un drošību ( Cairney and Gunatillake, 2000 , Sisiopiku et al., 2015 ). Pētījumi liecina, ka, salīdzinot ar kontroles zonām, uz ceļa izvietotu digitālo ceļazīmju gadījumā avāriju risks palielinās par aptuveni 25–29%...

Balstoties uz pašreizējiem pierādījumiem, tika noteikti šādi ieteikumi par atrašanās vietu:

Reklāma uz ceļa nebūtu jāatrodas sarežģītās braukšanas vietās, kur satiksmes apstākļi, iespējams, strauji mainās, vai vadītāju redzes lauka centrā;

Ceļa reklāmas apgaismojums ir svarīgs jautājums, kas jāregulē. Ceļu reklāmām nevajadzētu būt pārāk spilgtām, un digitālo zīmju spilgtums nedrīkst pārsniegt statisko zīmju spilgtumu.....

Dina 15.janvāris 2020 14:43
0 0 Atbildēt

Par šito 'kendējos jau pagājušgad, braucot ārā no Rīgas uz Vidzemes šoseju. Katrs saslēdz kādus sū un reklāmas grib un apdraud satiksmes drošību. visvieglāk ir braukt tumsā pa tumšu šoseju. Vēl viena būtiska lieta ir ka jaunajiem parketa džipiem un dažām citām markām ir HULIGANISKI spilgtas gaismas. Tādiem jāslēdz pretī tālie.

Kā jau parasti 16.janvāris 2020 8:48
1 0 Atbildēt

Kaut ko lietas labā sāks darīt un kaut ko regulēt ar miljons komisijām tikai tad, kad būs letāla avārija, kuru notikusi, jo kāds ir ticis apžilbināts un ir varējis to pierādīt. Tāpat kā ar zīmēm, joslām un visu pārējo infrastruktūru - kaut kas mainās tikai pēc smagiem negadījumiem, diemžēl.

Igijs 16.janvāris 2020 13:24
0 0 Atbildēt

Ir jaunas tehnoloģijas (un arī esošās ļauj to nomērīt) izgudrotas, kas pavērs iespējas to noteikt, kā arī pasaules lielākajā izstādē par apgaismojumu arī par šo apvaicāšos vadošajiem iekārtu ražotājiem, ko var piedāvāt un vai ir kādi standarti, kas ļauj to noteikt un izmērīt. Pašam ir pieredze darbā ar apgaismojuma un spilgtuma mērījumiem.

Visu cieņu "650" par dikti padziļināto pētījumu, paņēmu savās grāmatzīmes ielikto saiti, lai pavērtētu no sava profesionālā viedokļa.

Bizness nereti pasteidzas pirms drošības noteikumiem...

EZ 26.janvāris 2020 17:01
0 0 Atbildēt

kādas AliExpress lielveikalā bija, tādas arī nopirka dumā Dome

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Tesla slikti, Honda – labi: vācu TÜV atklāj, kas ir labākais 8

Ja jūs esat Honda Jazz īpašnieks, tad varat priecāties – jūsu auto nelūzīs un kalpos uzticami vismaz pirmos 2-3 gadus. Lasīt vairāk

 

TV AUTO ZIŅAS TESTĒ: Izmēģinām budžeta elektroauto Citroen e-C3 (+ VIDEO) 4

Citroen e-C3 ir pirmais Eiropā radītais un ražotais budžeta elektromobilis, kura cena, ieskaitot valsts un tirgotāja atbalstu, ir zemāka par 19 000 eiro. Lasīt vairāk

 

DS Automobiles gatavo elektrisku kupeju ar 750 km sniedzamību 2

Franču premium zīmols DS Automobiles, kas ietilpst Stellantis grupā, gada beigās prezentēs jaunu pilnībā elektrisku SUV kupeju, kuras darbības rādiuss WLTP ciklā būs līdz 750 kilometriem. Lasīt vairāk

 

Šorīt Kurzemē, Vidzemē un valsts centrālā daļā sniegs un apledojums apgrūtina braukšanu , strādā 62 ziemas tehnikas vienības 10

Šorīt uz plkst. 6.30 Kurzemē, Vidzemē un valsts centrālā daļā sniegs un apledojums apgrūtina braukšanu pa valsts galvenajiem un reģionālajiem autoceļiem. Slidenos ceļa posmus kaisa ar pretslīdes materiāliem. Lai uzlabotu braukšanas apstākļus, ceļu uzturēšanas darbos iesaistīta 62 ziemas dienesta tehnikas vienības. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti