20. un 21. septembrī Lietuvā, Panevežā tika aizvadītas “Enefit” 24 stundu auto sacīkstes elektriskajiem automobiļiem. Tajās piedalījās arī Latvijas auto žurnālistu komanda.
Elektrisko auto sacensības autosportā ir parādījušās salīdzinoši nesen, līdz ar šīs tehnoloģijas popularitātes pieaugumu. Taču taisnības labad jāsaka, ka pirmais auto, kas pārsniedza 100 km/h ātrumu bija tieši elektriskais auto tālajā 1898. gadā. Šobrīd populārākās elektrisko spēkratu sacensības ir Formula E, Menas Salas TT Zero moto sacensības, Pasaules rallijkrosa čempionāts. Arī tādās kalnā braukšanas sacensībās kā Paikspīka, starp ātrākajiem allaž būs kāds elektriskais auto. Savukārt zināmākās 24 stundu izturības sacensības ir Lemānas sacīkstes, taču šāds izturības sacīkšu formāts ir adaptēts daudzviet pasaulē un arīdzan virtuālā autosporta vidē.
Šaura trase un kritiski nodilušas riepas
Panevežā komandu galvenais uzdevums bija 24 stundu laikā nobraukt pēc iespējas vairāk apļus. Atšķirībā no iepriekš minētajām elites autosporta sacensībām, amatieru sacīkstēs auto vidējais ātrums nedrīkst pārsniegt 50 km/h. Tāpēc sacensību trase bija izveidota pirms pāris gadiem rekonstruētajā Panevežas autodromā, kas ikdienā tiek izmantots kā braukšanas mācību poligons. Te izveidots pat mākslīgs kalns, lai trenētos uzsākt braukt stāvā slīpumā, kā arī braukt lejupejošā reljefā. Arī tas bija iekļauts trases konfigurācijā.
Varbūt pirmajā brīdī šķiet, ka 50 km/h vidējais ātrums štrunts vien ir un kas tad šādā tempā vispār var būt aizraujošs. Tomēr trase veidota ļoti šaura un ar sarežģītiem līkumiem, līdz ar to atslābt pie stūres nevarēja ne mirkli. Negaidīta slodze arī tehnikai - raupjais asfalts un strauja braukšana līkumos nemaz nesaudzēja riepas. Vairākas komandas mainīja vietām riteņus, dažām līdzi rezerves riepu komplekts. Arī mums noslogotākā riepa bija padilusi, bet ne kritiski.
Ņemot vērā trases šaurību, vienīgās apdzīšanas iespējas ir starta finiša taisnē, kurai paralēli atvēlēta vēl viena brauktuve - tajā drīkstēja iebraukt tikai apdzenot. Kā arī t.s. džokeris, kas ļāva 'nogriezt' braukšanu kalnā, tā ietaupot 20-30 sekundes. To varēja izmantot 24 reizes visā sacīkšu laikā.
11 komandas un 3 uzlādes stacijas
Lai gan organizatori pieļāva 15 komandu dalību, šogad sacensībām bija pieteikušās 11 komandas. Rezultāti tika vērtēti gan kopējā ieskaitē, gan atsevišķās klasēs - tās tika noteiktas, ņemot vērā automobiļa tehniskos rādītājus. Šogad pirmo reizi tika izveidota speciāla klase - “Renault Media”, kurā savstarpēji sacentās auto žurnālistu komandas no Baltijas valstīm - arī mēs no Latvijas. Renault visām trim komandām nodrošināja identiskus Renault Scenic E-Tech Electric auto ar 87 kWh bateriju un 218 Zs jaudu. Idejiski, konkurētspējīgs modelis, taču pieredzes trūkuma dēļ tā iespējas pilnvērtīgi nespējām izmantot. Bet par to drusciņ vēlāk.
Šīs sacensības bija sarežģītas ar to, ka uzvarai nepieciešams atrast pareizo kombināciju starp vairākiem elementiem. Jā, ir ļoti svarīgi, lai pilots spētu uzstādīt ātrāko apļa laiku, tajā pašā laikā saglabājot saprātīgu enerģijas patēriņu. Taču tikpat svarīga ir pareizas stratēģijas izvēle un iespēja vajadzīgajā brīdī tikt pie uzlādes stacijas. Pitstopus enerģijas krājumu papildināšanai nevarēja veikt, kad iegribas. Katra komanda bija piesaistīta vienai uzlādes stacijai un tā bija jādala vēl ar 3 citām komandām. Turklāt uzlādes jauda bija ierobežota līdz 47 kW (realitātē 44-45 kW) un viena uzlādes sesija nedrīkstēja pārsniegt 25 minūtes.
Par to, kura komanda kurā brīdī izmantos uzlādes staciju, bija jāizrunā ar konkurentiem, kuri arī piesaistīti mūsu uzlādes stacijai. Sākotnēji vienojāmies, ka visi rezervē laiku tikai vienai nākamajai uzlādes reizei. Kādu laiku šis princips darbojās un tika ievērots, taču sacensību karstumā komandas arvien biežāk vienā reizē sāka rezervēt vairākus laika logus uzlāžu veikšanai, tādējādi ierobežojot citām komandām iespēju veikt uzlādi. Pēc vairāku komandu protestiem un demokrātiskas balsošanas tika izveidots laika grafiks, kad kura komanda dosies lādēties. Sākumā tas ietekmēja mūsu stratēģiju, taču ļāva atgūt augstāku baterijas līmeni.
Uzvara kvalifikācijā nenozīmē uzvaru sacīkstē
Sākums Latvijas komandai daudzsološs - uzvara kvalifikācijā. Kvalifikācijā pilotam ar aizsietām acīm bija jāizbrauc labirints, kamēr komandas biedrs stāstīja, kur braukt. Šajās sacīkstēs pirmā starta pozīcija nozīmē nelielu handikapu un iespēju brīvāk turēt savu tempu, taču tā neizšķir sacīksti. Mūsu sākotnējie aprēķini liecināja, ka ar labāku apļa laiku, bet biežākām uzlādēm sacīkšu beigās iespējams sakrāt vairāk apļus, nekā braucot stipri lēnāk. Teorija viens, bet prakse jau kas cits. Pirmajā sacīkšu daļā tiešām esam starp ātrākajiem un arī apļu skaita ziņā par pāris apļiem priekšā, taču enerģijas patēriņš ir pārāk liels un pirmā uzlāde jāveic ātrāk nekā plānots. Līdz ar to arī baterijas rezervi esam patukšojuši vairāk nekā nepieciešams, tāpēc arī uzlādes jāveic biežāk. Bija brīdis, kad lādēties braucām ar baterijas līmeni zem 30%, bet 25 minūšu lādēšanas sesiju noslēdzām zem 50%. Rezultātu tabula nav iepriecinoša - esam pirmspēdējie. Aiz mums krietni atpaliek “Elinta Motors” komanda ar pārbūvēto Subaru BRZ, kam ar savu 50 kWh bateriju jābrauc lādēties vēl biežāk.
Nākamais sacīkšu etaps pagāja patēriņa testēšanai attiecībā pret apļa laiku un stratēģijas pielāgošana. Sapratām, ka jāpabrauc prātīgāk un jāatgūst baterijas līmenis, lai pēc uzlādes sasniegtu tuvu 80%. Tādējādi sacīkšu pēdējās 4-5 stundās varētu iztikt bez papildus uzlādēm. Vienas uzlādes laikā var nobraukt 12-14 apļus. Plāns strādāja, sākām atgūt baterijas līmeni. Naktī arī kopējais sacīkšu temps nokrita, bet apļu skaita ziņā gan vēl nesākām ķert konkurentus.
Pārsteigums mums bija Lietuvas auto žurnālistu komanda, kas ar identisku auto uzstādīja ātrus apļa laikus. Likās, ka tāpēc viņu baterijai jābūt sausākai par mums. Taču nē - pēc uzlādes lietuviešiem baterija visu laiku ir 70-80% robežās. Viņi brauc efektīvi un iekrājuši par aptuveni 40 apļiem vairāk nekā mēs. Pret rītu arī mēs bijām atraduši labu ritmu, uzlabojuši apļa laiku un krietni samazinājuši enerģijas patēriņu. Tas deva rezultātu un iekrāto apļu starpība sāka dilt - ķeram rokās pārējos. Optimistiskākajā scenārijā varam finišēt sestie.
Baltijas derbijs
Cīņu par pirmajām vietām jau pusē sacīkstes iezīmēja šo sacensību veterāni “Nanosun by Tarzanija Racing” komanda ar VW ID.3, “Deals on Wheels” ar Tesla Model 3 un “Porsche Lietuva” komanda ar Porsche Taycan. Ilgu laiku sacensību līderi bija arī Lietuvas auto žurnālistu komanda un sacensību noslēgumā palika ceturtie.
Pēc mūsu kļūdas sacensību sākumā galvgali vairs nenoķersim, bet varam cīnīties par augstāku vietu savā klasē - respektīvi, jānoķer igauņu komanda. Lietuvieši gan nesasniedzami. Sākotnējais deficīts bija apmēram 20 apļi, bet mūsu pieaugošā tempa un igauņu komandas kļūdu dēļ tas sāk strauji sarukt. Igauņiem neplānota apstāšanās, jo dalībniecei pie stūres palika slikta dūša, arīdzan par noteikumu pārkāpumiem viņiem 10 minūšu sods.
15 minūtes ar nulle procentiem
Pēdējo uzlādi pabeidzām īsi pirms desmitiem, ar domu, ka vienu īsāku uzlādi varbūt vēl vajadzēs. Taču brauciena gaitā nolēmām braukt līdz finišam jeb atlikušās piecas stundas. Uz šādu lēmumu mūs galvenokārt pamudināja tas, ka spējām uzlabot savu enerģijas patēriņu un igauņu komandas baterijas atlikuma rādītājs, kas ir krietni zemāks par mūsējo. Līdz ar to, gaidījām, ka viņiem viena uzlāde vēl būs nepieciešama. Taču igauņi nolēma bateriju izspiest pavisam sausu. Palielinot apļa laiku viņiem izdevās finišēt.
Arī mūsu mērķis ir menedžēt enerģijas patēriņu, taču tajā pašā laikā arī atgūt pozīcijas. Mums arī joprojām atlikuši 19 džokeri, kurus varam izmantot, lai saīsinātu apli vai iegūtu pozīciju trasē. Pēdējā stundā līdz igauņu auto žurnālistu komandai un “Enefit” 1. komandai 5 apļu starpība. Baterijas atlikums ļauj palielināt tempu un censties finišēt 2 pozīcijas augstāk. Likās cerīgi, tomēr arī kopējais sacīkšu temps pieauga.
Saspringta sacensību galotne arī galvgalī, kur “Nanosan by Tarzanija Racing” komandai no rokām izslīdēja uzvara, jo baterija iztērēta līdz minimumam. Pēdējos apļos VW ID.3 brauca ļoti lēni, aiz sevis sakrājot pamatīgu rindu ar auto un bloķējot iespējas citiem (arī mums) sakrāt pēdējos pāris apļus. Situāciju izmantoja sacensību uzvarētāji “Deals on Wheels” komanda ar Tesla Model 3, kas izmantoja atlikušos 2 džokerus, iegūstot pirmo pozīciju.
Arī mēs sacensību pēdējās 15 minūtes aizvadījām ar 0% baterijas atlikuma rādītāju mērinstrumentu panelī. Idejiski šāds baterijas līmenis ļauj nobraukt vēl 20 kilometrus, bet sacīkšu režīmā tas var pienākt jebkurā brīdī. Finišu sasniedzām, diemžēl līdz igauņiem 2 apļu deficīts. Pieredze rūgta, bet aizraujoša. Daudz informācijas un iespaidi, lai pēc gada sasniegtu labāku rezultātu.
Kopvērtējuma Top4
- “Deals on Wheels” - Tesla Model 3: 583 apļi
- “Nanosun by Tarzanija Racing” - Volkswagen ID.3: 583 apļi
- “Porsche Lietuva” - Porsche Taycan: 579 apļi
- “Lietuva Auto Media” - Renault Secenic E-Tech Electric: 572 apļi
Baltijas auto žurnālistu Top3
- “Lietuva Auto Media”: 572 apļi
- “AutoGeenius TEAM” (Igaunija): 539 apļi
- “Latvijas auto žurnālistu komanda”: 537 apļi
Kas šis par sviestu? Nesaprotu poedalīšanās jēgu