Automobiļa lietošanas ērtums: intuitīvas tehnoloģijas atvieglo dzīvi 7

 

Foto: Publicitātes attēls

Velocita | 4.augusts 2020 13:02

Daudziem autoražotājiem spēkrata lietošanas ērtums iet roku rokā ar ergonomisku, viegli saprotamu interjera dizainu un intuitīvi lietojamām tehnoloģijām.

Automobiļu nozarē modernās tehnoloģijas tiek izmantotas arvien vairāk, dažreiz pat upurējot lietotāja komfortu. Tomēr jaunās tehnoloģijas ir jāintegrē tā, lai automobili lietot būtu tieši vieglāk un ērtāk.

Inovatīvi stūresrati

Autovadītāja stresa līmeņa un noguruma mazināšana vienmēr ir bijis viens no Citroën galvenajiem mērķiem. Autoražotājs uzskata, ka patiess komforts ir autobraukšanas radītās garīgās slodzes atvieglināšana. Jau gadu desmitiem kompānija praktisko komfortu ir izvirzījusi kā vienu no galvenajiem automobiļa dizainā, īpašu uzmanību veltot diviem būtiskiem funkcionālajiem elementiem – stūresratam un salona priekšējam panelim.

Franču autoražotājs būtībā no jauna izgudroja stūresratu 21. gadsimta sākumā, ieviešot fiksētu stūresrata rumbu C4 modelī, bet pēc tam arī C4 Picasso un C5. Laika gaitā autobūvē ienākot arvien vairāk tehnoloģijām, salona priekšējie paneļi tika burtiski nosēti ar dažādām pogām un slēdžiem, tādēļ daudzi autoražotāji sāka pogas pārvietot uz stūresrata. Tieši tādēļ Citroën radīja atjautīgo dizainu – stūresrata centrālā daļa ar tajā iekļautajām pogām paliek statiska, padarot tās visu laiku viegli saskatāmas un ērti nospiežamas. Turklāt šī inovācija atbilda visām drošības prasībām gaisa spilvena nostrādāšanas gadījumā.

Rūpīgi pārdomātā stūres sistēma pavēra ceļu vēl vienai inovācijai – nu jau leģendārie grozāmie priekšējie lukturi sērijveida autobūvē debitēja 1967. gadā Citroën DS modelī, kas ļāva, braucot tumsā, lukturus pagriezt tajā virzienā, kurā autovadītājs griež stūri, izgaismojot ceļa līkumu. Vēlāk SM modelī divi no sešiem hidrauliski līmeņotajiem lukturiem darīja to pašu. Mūsdienu automobiļos tos dēvē par “inteliģentajiem lukturiem”, kaut gan patiesībā šādu funkcionalitāti Citroën savos greznākajos modeļos ieviesa jau pirms vairākām desmitgadēm, uzlabojot komfortu un atvieglojot autovadīšanu.

Vadības slēdži un inovācijas

Inovatīvs salona priekšējā paneļa dizains un ergonomiski slēdži ir papildu pierādījums apņēmībai nodrošināt ērtu funkcionalitāti, papildinot to ar tehnoloģijām, kas vairo braukšanas komfortu.

GS, GSA, CX un BX modeļos īpaši rūpīgi bija pārdomāts vadības slēdžu dizains un ergonomika – būtiskāko funkciju tastatūras stila slēdži, kas autovadītājam bija ērti aizsniedzami. Vēlāk GSA modelis un Citroën Visa ieviesa unikālu “satelīta” tipa grozāmo vadības slēdžu paneli – to autovadītājam regulēt bija iespējams, pat nenoņemot roku no stūresrata.

CX modelis bija pionieris veidņu plastmasas pielietojumā, kas ļāva panākt daudz augstāku dizaina integrāciju starp priekšējo paneli, centrālo konsoli un durvju dekoratīvo apdari. Viens no zīmīgākajiem elementiem šī automobiļa interjerā bija lidojošā šķīvīša formas mērinstrumentu panelis – saukts par “Lunule” jeb pusmēnesi –, kurā indikatori bija izvietoti pusloka formā.

Lunule bija patiesi inovatīvs dizains, ko radīja skulptors, dizainers un mākslinieks Mišels Harmands, kurš Citroën dizainu veidoja no 60. līdz 80. gadiem. Tolaik šāds dizains reprezentēja jaunas virsotnes funkcionālajā komfortā. Kad Lunule piedzīvoja savu evolūciju arī citos šīs markas modeļos, šo mērinstrumentu paneļa konceptu adaptēja arī citi autoražotāji, kad jaunā plastmasas veidņu tehnoloģija aktīvi tika pielietota 80. un 90. gados.

CX modelī bija arī unikāls “rotējošais cilindrs” – izgaismots spidometrs samērā palielā lodziņā, kurā ar skaitļiem tika rādīts automobiļa braukšanas ātrums. Šāds risinājums ļauj autovadītājam daudz ātrāk spidometrā nolasīt tā brīža braukšanas ātrumu salīdzinājumā ar tradicionālo adatu ciparnīcā.

1982. gadā debitējušais BX bija jauns stūrakmens eksterjera un interjera dizainā. Gandrīz 20 procenti no BX virsbūves bija plastmasas, savukārt interjerā tika izmantota veidņu plastmasas arhitektūra ar slēdžiem ap mērinstrumentu paneli. 1985. gadā BX Digit modelī Citroën pirmo reizi ieviesa digitālo mērinstrumentu paneli un informatīvo ekrānu. DX Digit pirmais pasaulē nodrošināja digitālus signālu indikatorus gan mērinstrumentu panelī, gan centrālajā konsolē, kā arī informatīvu “TV ekrānu”. Jau tolaik, rūpējoties par autovadītāja ērtībām, BX Digit ieviesa patiesu priekšgājēju mūsdienās plaši pielietotajam viscaur digitālajam mērinstrumentu panelim.

Jaunāko tehnoloģiju integrācija

Funkcionālā dizaina inovācijas ietver arī oriģinālus risinājumus jaunāko tehnoloģiju neuzkrītošai integrācijai, kas palīdz autovadītājam, kā arī uzlabo komfortu un drošības sajūtu. Vairāku desmitgažu laikā gūtā pieredze noder mūsdienu Citroën automobiļu salona izstrādē un jaunāko tehnoloģiju ieviešanā.

Pēc agrīnajiem Lunule modeļiem C6 ieviesa Citroën pirmo projekcijas ekrānu (HUD), kas autovadītājam svarīgāko informāciju parāda uz priekšējā vējstikla, neliekot acu skatienu novērst no ceļa. HUD tehnoloģija kopš tā laika izmantota vairākos modeļos, ieskaitot SpaceTourer un jaunāko C3 Aircross. Pirmo viscaur digitālo mērinstrumentu paneli Citroën ieviesa Xsara Picasso modelī, pilnveidojot jau agrākajos modeļos izmantoto konceptu. Šodien C4 SpaceTourer ir 12 collu (30 cm) diagonāles ekrāns mērinstrumentiem, kas autovadītājam un pasažieriem attēlo informāciju viegli pārskatāmā veidā.

Viss ģeniālais ir vienkāršs – tieši šī atziņa ir franču ražotāja mūsdienu automobiļu mērinstrumentu paneļu pamatā. Skārienjutīgais ekrāns dublē viedtālruņa funkcionalitāti, savienojot autovadītāju un pasažierus ar ārpasauli. Automobiļos viedtālruņu integrāciju nodrošina MirrorLink, Apple CarPlay un Android Auto saskarne.

No agrīnajiem grozāmajiem lukturiem un Lunule mērinstrumentu paneļiem līdz mūsdienu viscaur digitālajiem ekrāniem moderno tehnoloģiju integrācija jaunos Citroën modeļos vienmēr ir bijusi ar domu par praktiskumu un funkcionalitāti.

 
Visi komentāri
 
audi 4.augusts 2020 14:20
1 0 Atbildēt

īpašnieki grauž nagus un štuko komentārus par Ingolštates inovācijām...piem. lai taupītu vietu, sastūma riņķus vienu virsū otram)

fdqasfd 4.augusts 2020 14:21
6 1 Atbildēt

Konkrēti man ir attēlā redzamais auto (bilde ir no Citroen C4 salona) jau vairāk kā 10 gadi, pirku vēl savulaik VEHO. Viedoklis ir šāds:

- elektriskā apsilde sēdekļos beidz strādāt aptuveni 1 līdz 2 gadu laikā pēc iegādes. Pie VEHO remontēja par garantiju un rēķins tikai par atzveltnes remontu bija ap 900-1000 EUR, savulaik vēl Latu izteiksmē. Līdzko garantija beidzās, sēdekļu apsilde arī beidza strādāt.

- uz stūres esošajām pogrām krāsa lobās nost

- logu atvēršanas pogas visas paliek lipīgas un netīras. Nomazgāt to nevar. Ja nu vienīgi ar acetonu vai kādu šķidinātāju. Neesmu mēģinājis un nevēlos sabojāt

- spogulītim saules sargos ir tikai viens režīms, apgaismes lampiņa nav

- salona apgaismojums citroen automašīnās ir ļoti slikts. It sevišķi pie mūsu garajām ziemām tas ir kaitinoši tumšajā laikā

- cimdu nodalījumā apgaismījuma spuldzīte nedeg. Vaina slēdzī. Starp citu ziņkāres vadīts esmu skatījies arī pašus dārgākos modeļus C6 un tur ir tāda pati slikta situācija. Apgaismes spuldzītes ir par maz.

- vēl salonā kaitina, ka viss ļurkājas: ātrumpārslēdzējs ļurīgs, aizdedzes atslēga ļurīga. Starp citu aizdedzes atslēgas korpuss dažu gadu laikā saplīst. Jauns plastmasas korpus pie dīlera maksā dārgi (kādi 50-100eur). Pirku e-bay pa dažiem eiro. Pēc pielāgošanas strādā jau daudzus gadus labāk nekā īstais.

- VĒL ĻOTI BĪSTAMA LIETA ir jumta statne. Kura pagriezienos uz kreiso pusi pie lēniem ātrumiem aizsedz skatu un tā var nobraukt kādu gājēju. Ar citiem auto tādas problēmas neesmu ievērojis.

- daudzi gadu laikā bijušas daudz nejēdzīgi remonti. Neieteiktu. Piemēram, plastmasas dzinēja termostata korpus, kur laika gaitā plastmasas salūzt. Vēl elektrības vadi arī lūzt kopā (bagāžniekam)

- vēl runājot par salonu ir kaitinoši, ka ziemā kājas salst, galvai karsti. Vasarā savukārt ir tā, ka jumts saulē uzkarts un dēļ sliktas izolācijas kondicionieris nespēj atdzesēt. Vasarā braucot galva vārās/cepjas.

Citroen tas ir auto "dļa ļubiķeļa" kā saka. Neiesaku

fdqasfd 4.augusts 2020 14:25
1 0 Atbildēt

Vēl atcerējos tādu lietu, ka citroen logu apsilde nav pietiekama. Slotiņas mēdz apsalt ar ledus kārtu. Savukārt logu slotiņas turās uz tāda kā āķīša. Sieva tīrīja logu, ņēma rokā logu slotiņu un viņa izrāvās no stiprinājuma. Sadauzīja prikšējo stiklu. Esmu pētījis, ka citiem auto loga slotiņa pati no sevis fiziski nespēj atvienoties (mehānisms pavisam cits).

fdqasfd 4.augusts 2020 15:48
2 0 Atbildēt

Paturpinot par digitālajā tehnoiloģijām - citroen tur visa elektronika ir savienota savā starpā. Kā jau pienākas tam m%%lam saplīsa ABS bloks. Kurš starp citu ir bosch un jauns maksā 1/3 vai 1/2 auto vērtības. Līdzko viens kompis iziet no ierindas viss auto neiet. Man panelī visas lampas dega:

- kruīzss nestrādā

- ABS nestrādā

- ātrumkārba nestrādā un nesaprot kāds ir pārvietošanās ātrums

- spidometrs nestrādā

īsi sakot tas auto vairs nav lietojams līdzko viena komponente saplīst. Citiem auto tā nav, var turpināt pārvietoties.

x 4.augusts 2020 16:05
4 0 Atbildēt

Ā citi auto tomēr plīst? Man šoks, te pāris mudaki saka, ka plīstot tikai vācu auto...

eidis 4.augusts 2020 23:09
1 2 Atbildēt

acīmredzot neesi saskāries ar MB. Tur šī konstrukcija ļoti izteikti kretinē

GK1968 6.augusts 2020 5:17
1 0 Atbildēt

VW Golf4 2000. Līdzīgi lobās krāsa no pogām un gumija no rokturiem. Arī beņķu apsilde pasen jau beigusies. Dzinēja termostata korpuss arī. Pakaļējā tilta sija nopuva. Bagāžnieka un arī dalona apgaismojums tad nav, te ir. Klusinātāja savienojums 2x mainīts. ABS bloks nefunkcionē. Kondic. radiators un sausin.un kompresors mainīts. Toties brauc vienmēr un pat TA pa nullēm vēl.

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Uz Dienvidu gaisa pārvada jau vairākas nedēļas atjaunots 70 km/h, Rīgas-Jūrmalas šoseja vēl 90 km/h (+ VIDEO) 5

iAuto.lv ir neizpratnē par to, kādēļ labos laika apstākļos uz Rīgas-Jūrmalas šosejas maksimālais atļautais ātrums joprojām ir tikai 90 kilometri stundā. Lasīt vairāk

 

Elektrokabeļu zagļu dēļ traucēta vilcienu satiksme Vācijas rietumos 3

Elektrokabeļu zagļi aizvadītajā naktī paralizēja vilcienu satiksmi Vācijas rietumos. Lasīt vairāk

 

Palika 18 kilometri: 3 miljonus vērts Ferrari F40 piedzīvo avāriju Vācijā 11

Automašīna bija ceļā uz automobiļu izstāžu un pārdošanas kompleksu Motorworld Bublingenē, netālu no Štutgartes. Līdz mērķim bija atlikuši 18 kilometri. Lasīt vairāk

 

Kā izskatījās iepriekšējie visu paaudžu Dacia Duster... un tagad jaunais trešās paaudzes modelis (+ VIDEO) 1

iAuto.lv iepazīst jaunās paaudzes Dacia Duster, pie viena parādot visas Duster modeļu paaudzes evolūciju vairāk nekā desmit gadu garumā. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti