Viedpilsētas statuss Rīgai – prioritātes un iespējas 12

 

Foto: Publicitātes attēls

Huawei | 7.maijs 2021 8:45

Tiek prognozēts, ka 2050. gadā jau 68% pasaules populācijas dzīvos tieši pilsētās. Taču mainās arī pašas pilsētas – tehnoloģijas ieņem aizvien nozīmīgāku lomu pilsētu attīstībā, arvien vairāk tuvojoties viedpilsētu statusam.

Cik Rīga ir gatava kļūt par nākotnes viedpilsētu? Mūsu eksperti atzīst – pat ļoti gatava, taču prioritāti ir jāsakārto transporta sistēma un mājokļu pieejamības jautājums, lai nodrošinātu visu, kas nepieciešams mūsdienu pilsētniekiem.

Kas ir viedpilsēta? Kā norāda Viedās pilsētas klastera vadītājs Krišjānis Kalnciems: “Starptautiskas, vienotas definīcijas šim jēdzienam nav, bet, pēc manām domām, viena no labākajām definīcijām ir Vīnes ekspertiem. Viņi definē – vieda pilsēta ir apdzīvojama pilsēta (smart city is a livable city), tāda, kurā ir ērti, savstarpēji savienojami pārvietošanās veidi – gan tramvaji un metro, gan velosipēdi un skūteri ir vienlīdz ērti izmantojami –, sakārtota un pieejama dzīvojamā vide un atbilstoši izmantotas tehnoloģiju iespējas, nodrošinot cilvēku labsajūtu un dzīves ērtumu.” Savienojamība ir atslēgvārds, ko viedpilsētu kontekstā izmanto arī tehnoloģiju eksperti. “Mūsuprāt, pilsētai jāstrādā līdzīgi kā cilvēka nervu sistēmai – tai jābūt mainīgai, pielāgoties spējīgai un jānodrošina ikvienam pilsētas iedzīvotājam un uzņēmumam digitālu un ērtu dzīvi ik dienas,” dalās Huawei vadītājs Baltijas valstīs Rikijs Čens.

Rīgas pirmie speramie soļi viedpilsētas virzienā

Pilsēta par viedu nevar kļūt vienā dienā – lai sasniegtu šādu mērķi, jāveic apjomīgs darbs gan informācijas un komunikāciju tehnoloģiju (IKT) attīstībā, gan pilsētvides sakārtošanā. “Rīgā prioritārais darbs jāveic pie infrastruktūras sakārtošanas. Šeit ir iespēja pārvietoties, piemēram, ar elektriskajiem skūteriem vai velosipēdiem, taču tas nav ļoti vienkārši un ērti, jo infrastruktūra tam nav gatava. Pilsētā ir arī salīdzinoši labs internets, ko varētu izmantot sabiedriskā transporta sistēmas uzlabošanai, taču, lai to darītu, vispirms jāspēj nodrošināt regulāru kursēšanas grafiku. Varam mācīties no Vīnes – viņiem šis jautājums ir sakārtots tā, ka ir iespēja bez aizķeršanās, ērti un ātri nokļūt galamērķī, mainot transporta veidus un maršrutus,” infrastruktūras nozīmi viedpilsētās uzsver Krišjānis Kalnciems.

“Vienlaikus jādomā arī par tādām nozīmīgām lietām kā drošība un industriju digitalizācija, kas iet roku rokā ar viedpilsētu attīstību,” papildina Rikijs Čens. “Viedā pilsētā uzņēmējiem jāprot izmantot tehnoloģiju sniegtās iespējas, lai optimizētu savu darbību, automatizētu ražošanu un izmantotu plaši pieejamos datus savā labā. Savukārt par drošību jādomā divos līmeņos – gan par fizisko drošību, uzraugot kārtību pilsētā, gan par datiem un informāciju. Datu drošība viedpilsētu kontekstā ir viens no sarežģītākajiem jautājumiem, kas jārisina līdz ar IKT attīstību. Piemēram, vienota novērošanas sistēma pilsētā tiek uzsvērta kā liela priekšrocība, ko spēs nodrošināt 5G tīkla ātrā datu pārraide, taču kopā ar tās ieviešanu jāraugās arī uz personas datu drošības jautājumiem. Ir jāveido tāda sistēma, kurā iegūtie dati tiek izmantoti lietderīgi un sniedz pienesumu viedpilsētas savienojamībai un cilvēku dzīves kvalitātes uzlabošanai.” Lai rezultātā izveidotu tādu viedpilsētu, kas tiešām pilda tai paredzētās funkcijas – nodrošina labākos apstākļus cilvēkiem un optimālāko izaugsmes vidi uzņēmējiem – pilsētām jāstrādā pie infrastruktūras un programmatūras risinājumu veidošanas vienlaikus, tādējādi radot tiešām savienotu un efektīvu nākotnes vidi.

Kad Rīga kļūs par viedpilsētu?

Līdzās senajam jautājumam “Vai Rīga jau gatava?” aizvien biežāk tiek spriests arī par to, kad Rīga varētu kļūt par viedpilsētu. Viedās pilsētas klastera vadītājs gan uzsver, ka pilsētai vispirms ir jānodefinē nozīmīgākie mērķi, kas nodrošinās iedzīvotāju ērtības un palielinās pilsētas konkurētspēju. “Prioritāri mums, protams, būtu jāsakārto jau minētā transporta sistēma un arī mājokļu pieejamība, lai ilgtermiņā spētu konkurēt ar tādām viedpilsētām kā Kopenhāgena un Helsinki. Tas viss gan ir atkarīgs arī no pieejamajām investīcijām. Tomēr ir arī lietas, ko iespējams darīt ar ierobežotām izmaksām, piemēram, veicināt satiksmes plūsmas regulēšanu Rīgā, padarot pieejamākas pārvietošanās iespējas, kas nav privātais transports, piemēram, automašīnu un skūteru dalīšanās. Arī velo infrastruktūras izbūve ir virziens, kurā varam skatīties, jo tas neprasa tik lielas investīcijas kā auto infrastruktūras izbūve,” potenciālos Rīgas attīstības virzienus iezīmē Krišjānis Kalnciems, uzsverot, ka tieši šīs pamatlietas ir prioritāte, lai Rīga virzītos uz viedpilsētas statusu.

Viedpilsētu izveide visā pasaulē tiek realizēta ciešā sadarbībā ar tehnoloģiju uzņēmumiem. “Mūsu mērķis ir radīt tādus risinājumus un tehnoloģijas, kas ļauj ikvienai pilsētai Eiropā attīstīties un kļūt viedākai. Piemēram, sadarbojoties ar Vācijas pilsētas Dīsburgas vadību, mēs strādājam pie tā, lai šī aktīvā uzņēmējdarbības un eksporta pilsēta pilnībā izmantotu tehnoloģiju iespējas un kļūtu savienojama un vieda. Tajā attīstām gan elektronisko pārvaldības sistēmu, gan veidojam visas pilsētas centrālo sistēmu, ko darbinās 5G tīkls. Dīsburga ir tikai viens no piemēriem Eiropā, kur pilsēta, skaidri izvirzot mērķus un atrodot īsto sadarbības partneri, strauji virzās uz pilnvērtīgas viedpilsētas statusu,” stāsta Rikijs Čens.

 
Visi komentāri
 
viedpilsēta 7.maijs 2021 10:36
3 7 Atbildēt

Salieciet kameras un radarus uz ielām un krustojumos, lai ātruma kontrole notiktu nepārtraukti, nevis kampaņu veidā, un fonā tiktu sūtīti rēķini uz transportlīdzekļu īpašnieku bankām sodu nomaksai.

Tagad pavasarī daudz idiotu uz ielām, kas pamanās spiest alukā 100+ pilsētas ielās, loģiski nestājoties pie nākamās gājēju pārejas. Būs gandrīz vai tādiem jāizritina priekšā dzelkšņu lenta. Kamēr izkļūs no auto, manis jau nebūs tuvumā. Tautas tiesai smaga roka.

WALA 7.maijs 2021 11:07
6 2 Atbildēt

Galvenais jautājums - kam tā viedpilsēta vajadzīga? Kas pārāk maz iztērētas naudiņas visādos nekam nederīgos e-risinājumos ???

Vienīgais no kā būtu kaut kāda jēga - luksaforu viedā sistēma, viss pārējais ir "bleķis" ... taču tāpat "pēc jaunākās modes" visu Rīgu pārtaisīs par "cilvēkam draudzīgu", kas nozīmē tikai ka no viedās sistēmas jēgas nav, jo gājēji jau tagad peras kur un kā ienāk prātā pāri ielām, nez vai sistēmas viedums, ko mainīs šajā attieksmē pret CSN/CSL.

aizmirsi? 7.maijs 2021 16:35
3 1 Atbildēt

Ka gājējs ir prioritāte pilsētā? Tā kā gājēju pilsētā ir vairāk par autobraucējiem - nu, loģiski, ka gājējiem ir jābūt labākiem apstākļiem.

WALA 9.maijs 2021 23:50
1 0 Atbildēt

Tad kuram ir prieksroka uz brauktuves, gājejam vai velosipēdistam, jo stulbi izpildas ka vieni tā otri, un Rīgā var pat aizligt jebkada veida transportu, tacu sabiedriskais paliks, un ifiotu kas per pāri ielai kur pagadas klūs tikai vairāk ...un līķi ilgi nebus jāgaida ...

Es pat teiktu gājeju aidzināšanai būtu bijis veselīgi likt pilsētā 90, pārīti ātri sabrauktu, un pārēji sapraatu ka CSN/CSL nav "anekdošu krājums".

Krotow 7.maijs 2021 14:13
1 1 Atbildēt

Ko dos internets un 12345678gāgā ja luksofori saregulēti garām, apvedceļu praktiski nav un gājējiem ar velo jāmīcās pa vienu un to pašu trotuāru.

mīcis 7.maijs 2021 16:37
6 2 Atbildēt

Velobraucējiem NAV jāmīcās pa ietvēm, sāksim ar to. Ar velo ir jābrauc pa brauktuvi - saskaņā ar CSN un veselo saprātu. Pa ietvi ir jāiet gājējiem un izņēmuma kārtā ar velo jābrauc maziem bērniem.

Baikers 7.maijs 2021 19:07
7 1 Atbildēt

Taisnība, turklāt kādēļ velobraucēji neizmanto aizsargķiveres, vestes un apgaismojumu? Nu vismaz lielākā daļa neizmanto?

Kad šo lietu vienreiz sakārtos?

Vernons 7.maijs 2021 19:46
4 1 Atbildēt

Lēnām Nāves sods to sakārto.

Bonkers 7.maijs 2021 23:13
4 0 Atbildēt

Ķiveres ir viņu pašu darīšana, bet gaismām jābūt un redzamība jānodrošina. Teiksim, man pie pakaļas ka kāds uz moča brauc džinsos - pieaudzis cilvēks pats atbild par savu ķermeni. Par savu.

imzz 9.maijs 2021 14:51
0 0 Atbildēt

Piemēram, vienota novērošanas sistēma pilsētā tiek uzsvērta kā liela priekšrocība, ko spēs nodrošināt 5G tīkla ātrā datu pārraide, -- tagad skaidrs, kāpēc īsti vajag 5G, "lielā brāļa" videokameru tīklam.

mjā 9.maijs 2021 16:11
0 0 Atbildēt

Un par ko īsti ir kreņķis? Pilsēta ir liela, cilvēku tajā ir daudz, mazliet par daudz. Un no tā blīvuma daudziem sāk šaut laukā drošinātājus, tie kļūst bīstami apkārtējiem. Nu, sāks atklāt huligānismu un noziegumus, kas agrāk paslīdēja zem radara. Zeņķis aizddzina miskasti, to atrod. Alkāns sasit pudeli uz ceļa - arī atrod, liek satīrīt un izgulēties. Nesagriezīsi riepas. Tā ir problēma? Ak jā, nu kāds redzēs ka bāz roku bez brunča savai studentei. Nu jā. Ar taksi brauciet uz konspiratīvo dzīvokli, atsevišķi. Un ejiet iekšā ar zeķi uz galvas. Bet sieva saodīs šā vai tā. Tu esi brīdināts.

Staķīši 7.jūlijs 2021 14:09
0 0 Atbildēt

Mums vajag jaunus viedos "staķīšu", ko saurbt doma laukuma bruģī! Tad Rīga būs vieda!

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Vācijas autotirgus 1.ceturksnī – pieprasījums pēc e-auto auto nokrities, pēc hibrīdiem – audzis

KBA (federālās motorizēto transportlīdzekļu aģentūras) apkopotie dati liecina, ka arī trīs mēnešu griezumā pieprasījuma kritums pēc elektroautomobiļiem ir gana iespaidīgs. Lasīt vairāk

 

Valsts policija pastiprināti kontrolēs atļautā braukšanas ātruma ievērošanu (+ VIDEO) 3

No 15. līdz 21. aprīlim Eiropas Savienības dalībvalstīs organizē Eiropas ceļu policijas tīkla ROADPOL akciju "Atļautā braukšanas ātruma kontroles nedēļa". Akcijā piedalās arī Latvija, un Valsts policija 19. aprīlī organizē 24 stundu ātruma kontroles maratonu, kura laikā pastiprināti uzrauga atļautā braukšanas ātruma ievērošanu. Lasīt vairāk

 

Porsche pirms termiņa izbeidz 718 modeļa pārdošanu Eiropā 12

Par iemeslu modeļa izņemšanai no konfiguratora kļuva neatbilstība Eiropas kiberdrošības likumam. Lasīt vairāk

 

Vācijas autotirgus martā: elektriskie ar gandrīz 29% kritumu 17

Eiropas lielākajā jauno automobiļu tirgū 2024. gada marts izrādījies ne tas veiksmīgākais, sāpīgāko kritumu piedzīvojot pilnībā elektrisko auto segmentam. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti