Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator

Pašbraucošās automašīnas – ardievas ceļazīmēm un luksoforiem? 22

 

Foto: Publicitātes attēls

21.jūlijs 2021 12:27

Ceļu satiksmes negadījumos pasaulē katru gadu mirst aptuveni 1,3 miljoni cilvēku , bet vēl 20 līdz 50 miljoni ir cietušie, kas nozīmē, ka drošība uz ceļa ir globāla līmeņa problēma.

Tehnoloģijas jau sper pirmos soļus ceļa drošības uzlabošanā, taču vēl tāls ceļš ejams, lai pēc iespējas mazāk iesaistītu cilvēkus auto vadīšanā, attīstot un izmantojot pašbraucošās automašīnas. Tās varētu izmainīt pilsētas un iedzīvotāju dzīvi uz labo pusi, taču rodas jautājums – vai un kad pašbraucošās automašīnas varētu kļūt par ikdienu un kā tas ietekmētu pilsētvidi?

Pašbraucošo automašīnu evolūcija

Jau uz ielām varam redzēt parādāmies dažādas elektroautomašīnas, un līdz ar tām praksē tiek pielietotas arvien vairāk jaunas tehnoloģijas, kas palīdz cilvēkiem pārvietoties drošāk un ekoloģiskāk. Pēc CSDD datiem Latvijā elektroautomašīnu skaits pēdējo 6 gadu laikā ir krietni pieaudzis – no 200 līdz aptuveni 1700 Latvijā reģistrētām automašīnām.[1] SAE (ASV autoinženieru biedrības) standartos visi transportlīdzekļi tiek iedalīti 6 braukšanas automatizācijas līmeņos, kur 0. līmenis norāda, ka automatizācijas nav, savukārt 5. līmenis – pilnīgu automatizāciju. “1. līmenis ir vienkāršas ierīces, kas palīdz cilvēkam laikā, kamēr viņš pārvietojas transportlīdzeklī, piemēram, ABS (riteņu pretbloķēšanas sistēma), lai efektīvāk nobremzētu. 5. līmenis ir pilnībā pašbraucoša automašīna, kad cilvēks būtībā var gulēt automašīnā un tā pilnībā droši, bez nekādas cilvēka iejaukšanās, spēj nogādāt personu no punkta A uz punktu B. Šobrīd pasaulē tās automašīnas, kas sevi pozicionē kā pašbraucošās automašīnas un ir komerciāli pieejamas jebkuram pilsonim, ir ap 3. līmeni,” norāda Elektronikas un datorzinātņu institūta vadošais pētnieks Kaspars Ozols, kas ikdienā nodarbojas ar tehnoloģiju izstrādi pašbraucošajām automašīnām. 3. līmeņa transportlīdzekļiem ir pieejamas dažādas funkcijas, kas atvieglo vadītāja dzīvi – saulainā dienā automašīna var noturēt sevi joslas ietvaros, ievērojot ātrumu un distanci, un nogādāt pasažieri līdz kādai vietai, taču K. Ozols skaidro, ka vadītāja sēdeklī joprojām ir vajadzīgs cilvēks, kurš ir gatavs pārņemt vadību, ja rodas bīstama situācija.

Pieprasījums pēc elektroautomašīnām pēdējo gadu laikā ir ļoti strauji audzis. Pasaulē atpazīstami auto ražotāji sadarbojas ar uzņēmumiem, kas nodarbojas tieši ar tehnoloģiju attīstīšanu pašbraucošajiem auto. Viens no pēdējā laika spilgtākajiem piemēriem ir ARCFOX Alpha-S HI, pirmais premium klases viedais elektroauto, kas radīts ar Huawei Inside – Huawei autonomās braukšanas sistēmu. Šis auto ir pirmais komerciālais autonomais transportlīdzeklis braukšanai pa pilsētas ceļiem un ir spējīgs veikt dažādus sarežģītus manevrus pilsētvidē patstāvīgi, taču vēl tiek iedalīts 3. automatizācijas līmenī, strauji tuvojoties 4. līmenim. “Pašbraucošo automašīnu tehnoloģijas ir viens no uzņēmuma galvenajiem attīstības virzieniem tuvākajos gados. Jau šogad vien Huawei plāno ieguldīt vairāk nekā miljardu ASV dolāru šo tehnoloģiju izpētē un attīstībā, radot aizvien jaunus risinājumus auto izveidei,” stāsta Inese Šuļžanoka, Huawei Technologies Latvia komunikācijas vadītāja. “Pašbraucošie auto nākotnē nesīs ne tikai ievērojamus uzlabojumus ceļu satiksmes drošībā, bet arī ļaus padarīt pārvietošanos draudzīgāku planētai. Litija jonu akumulatoru izmaksām aizvien krītoties, daudzi autonomie automobiļi būs elektriski, un līdz 2030. gadam degvielas patēriņš pasaulē var samazināties pat par 75 procentiem.”

Nākotnes pilsēta – bez ceļazīmēm un luksoforiem?

Ja raugāmies ļoti tālā nākotnē, kur pilsētvidē eksistētu tikai pašbraucošie auto, tad tādas lietas kā luksofori un zīmes nebūtu nepieciešamas. “Ja uz ceļiem būtu tikai pašbraucošie automobiļi, tad zīmes un luksofori var atrasties tikai mākonī, jo auto visa šī informācija ir pieejama digitālajā kartē un nevienā brīdī nav nepieciešama vizuāla informācija uz ceļa. Nenoliedzami, kritiski svarīga ir komunikācija gan starp automašīnām, gan starp digitālajām kartēm, gan – pārejas periodā – ar infrastruktūru,” skaidro Kaspars Ozols. Tātad, ja autonomā braukšana novestu pie tā, ka ceļazīmes un luksofori tiktu likvidēti, tad viena no pamatsastāvdaļām veiksmīgai, bezsadursmes pārvietošanai ir komunikācija. Šo komunikāciju var nodrošināt izmantojot V2X maršrutizatoru (Vehicle-to-Everything gateway), kas dod iespēju transportlīdzekļiem uz ceļa sazināties gan savā starpā, gan ar ceļa infrastruktūras iekārtām. Aleksandrs Ļevinskis, Elektronikas un datrozinātņu institūta pētnieks, gan skaidro, ka, kaut gan komunikācija ir viena no pamatsastāvdaļām, automašīnai ir jābūt saviem sensoriem, lai nodrošinātu drošību, jo var gadīties, ka šī komunikācija pazūd, un automašīnai būtu jāsaprot, kā rīkoties.

Autonomā braukšana un tās dažādu tehnoloģiju klāsts ļaus mums pilnībā pārdomāt, kā mēs kontrolējam satiksmes plūsmu, tomēr rodas arī papildu izaicinājumi, jo, kā Kaspars Ozols skaidro, vēl vismaz turpmākos 30 līdz 40 gadus uz ielām būs automašīnas, ko vadīs cilvēki. Tas nozīmē, ka šīm pašbraucošajām automašīnām tomēr ir jāiekļaujas un jāpielāgojas esošajai infrastruktūras sistēmai. Turklāt jāņem vērā arī šo automašīnu ražošanas izmaksas, kuras sadārdzina automašīnu tirgus cenu. “Lai automašīna spētu pastāvīgi braukt bez cilvēka iejaukšanās, tai visu laiku ir jāmonitorē apkārtējā vide, un šādi sensori šobrīd maksā dārgi. Ir ļoti daudz izaicinājumu ar laikapstākļiem, piemēram, kad dubļi trāpa kamerā. Ir daudz tādas nianses, kas jāņem vērā un kuru dēļ veidojas izaicinājumi, kas neļauj samazināt izmaksas tik zemu, lai cilvēki varētu atļauties pašbraucošās automašīnas,” stāsta K. Ozols. Kaut arī katram noteikti gribētos savā īpašumā automašīnu, kura pašam nav jāvada, pilnībā automatizētas mašīnas izmaksātu dārgi, un individuāli uzturēt tādu automobili noteikti nebūtu rentabli. Tāpēc Aleksandrs Ļevinskis min, ka visdrīzāk nākotnē mēs varam izskatīt iespēju, ka 5. līmeņa automatizētās mašīnas ikdienā kļūtu par servisu un nebūtu nepieciešams pašiem uzturēt šādu mašīnu. Šāda veida serviss nodrošinātu arī lielāku drošības sajūtu pilsētvidē, ko rosina arī Eiropas Zaļā kursa viens no mērķiem – paaugstināt visu veidu transportlīdzekļu drošību, un līdz 2050. gadam tuvināt ceļu satiksmes negadījumos bojāgājušo skaitu nullei.


[1]Par 2021. gada 2. ceturksnī reģistrētajiem elektrotransportlīdzekļiem (2021). CSDD. Pieejams: http://www.e-transports.org/index.php/statistika/33-elektro-transportlidzekli/312-par-2021-gada-2-ceturksni-registretajiem-elektrotransportlidzekliem

 
Visi komentāri
 
WALA 21.jūlijs 2021 14:01
6 1 Atbildēt

Cik ilgi "tehno guru" stums absolutu mulķību ???

1) kā jamie ir iedomajusies autonomas kastes spes sazinaties ar gajejiem kas piem. lien pāri nevietā.

2) ka ir iedomajusies bez celazimemem un luksaforiem organizet gajeju, skuteristi, velosipedistu utml. ceļu krustošanos ar tam autonomajam kastēm ???

3) kā ir iedomajušies garantēt drošus sakarus un paša sofya drošību autonomām kastēm vairaku paaudžu garumā ???

Un tie ir tikai pāris jautajumi kuri ir uzreiz uz mēles ...

gājējs 21.jūlijs 2021 18:11
0 1 Atbildēt

Vienkārši - 5G raidītājs man uz rokas vai telefonā dos signālu, auto to laicīgi "pamanīs", drošības pēc samazinās ātrumu un vietās, kas kartē būs apzīmētas kā pārejas, arī pilnībā apstāsies. Neērtība, ka gājējiem būtu jāskatās telefonā, lai zinātu kur nepazīstamā vietā ir ierīkota pāreja. Var jau arī atstāt pāreju marķējumu pirmajā laukā, vai nekrāsot jaunas (jaunas uzreiz telefona kartē).

WALA 21.jūlijs 2021 19:53
1 1 Atbildēt

Malacitis, un kā tavs 5G izdomas vai tu turpini iet pa ietvi taisni vai esi pagriezies lai spertos ārā uz ceļa ? Es šito gribetu uz tevis izmēģinat, tu brauc ar auto un es naska soli ar 5G uz ķepas eju ielas/cela virzienā ar bernu ratiem piejrautiem ar ķiegeļiem, un pie "elektroniskas gajeju pārejas palaižu ratus braukt pari ... kas neapstasiez - paši vainīgi !

hehe 21.jūlijs 2021 21:04
0 0 Atbildēt

Gan jau izdomās. Padomā, kas tā par iespēju - samazināt alumīnija patēriņu uz ceļa zīmēm par 80%, stabi, uzstādīšana....katram pampālim vajag savu zīmi ar 4 papildzīmēm...un vienalga sitās kā dulli traki

Ja uz ceļa nav ceļa zīmju, dinamiski var mainīt satiksmi, regulēt trafiku onlainā - varbūt tā arī ir slepenā garšviela raitas satiksmes organizēšanai.

Večiem kas apsedz zīmes ar mellajiem maisiem gan nāksies iet uz kursiem...

WALA 21.jūlijs 2021 22:20
1 0 Atbildēt

Nu es par to nesacerētos, celazīmes ir izcils bizness, un kaut ka jau jaregule satiksme visiem tiem, kurus nevada māksligais intelekts - lasīt "homo vulgaris" ar k2 tupeļmotoru, un nav un nebus visiem kaut kadi viedstrunti, tapat tie mēdz nosēsties utt Man pasam viedstrunti vispar riebjas, vecakajam nopirkam viedpulksteni, palieyoja, tagad stav atvilktnē, sieva apple viedštruntys ari lieto epizodiski, vairak kā statusa figņu, un retāk ka praktisku fiziskas slodzes indikatoru ...

Ta ka apšaubu ka kaut kas no šī visa ir pat puslidz reālistisks!

ak vai! 21.jūlijs 2021 22:58
0 0 Atbildēt

Uzreiz redzams, ka nesaproti drēbi Padomā pats - nevajadzēs uzstādīt zīmes, kas ir redzamas, aptaustāmas. Izstrādās elektronisko satiksmes regulēšanas un drošības sistēmu un es tev dodu piepi, ka uz to varēs pelnīt sazin cik reizes vairāk! Apkalpošana arī būs zelta bedre!

WALA 21.jūlijs 2021 23:06
0 0 Atbildēt

Nu par to ka kāds varetu mēģināt ta nopelnīt, es īsti nešaubos, taču veselauis saprats saka, ka nevar pārdot to kas nestrādā, nu tā ka principā nestrādā, un to varbūt var izdarīt tad ja visi cilveki kļūst absoluti stulbi. ;)

Pļurkt 21.jūlijs 2021 15:05
0 2 Atbildēt

Nē, nē, nē.... es no sava telefona jau atslēdzu iespēju veikt tam apdeitus bez manas ziņas!

Pagaidām programmatūra ir vieni vienīgi gļuki! Neviens nejēdz uztaisīt patiešām civilizētu strādājošu versiju, bet visādiem brīnumiem.

p.s. kompim ar Win10 arī!

mnde 21.jūlijs 2021 15:38
0 0 Atbildēt

Šādam auto vajag/nevajag OCTA? Kurš to pērk/nodrošina? Ražotājs, auto lietotājs, turētājs, pasažieris?

Vai visi auto būs īres pakalpojums?

Pļurkt 21.jūlijs 2021 17:16
0 1 Atbildēt

Nezinu kā citās valstīs, bet Latvānijā OCTA ir kārtīgs uzmetēju kantoris!!!!

2 dienas atpakaļ manam darbiniekam kruts džips ieteš pakļā, kad šis stāv un gaida kreiso pagriezienu uz TAM PAREDZĒTĀS ATSEVIŠĶĀS JOSLAS. Pilnībā sapi'[s piekabi, salauž piekabes āķi vāģim un bamperu (ģeometrija nav skarta). Par piekabi kura ir pirkta jauna un noripojusi TIKAI 12 mēneši, tās nodilumu (amortizāciju) novērtē kā 40%!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

700 Eur piekabe pa 12 mēnešiem nu jau apdirsinātājiem maksā 430 Eur!!!!!!!!!!!!!!!!!

++++++++++++

Nu tas ir pilnīgs PIZDEC!!!

Krutā dzipa vaina 100% pat pēc apdirsinātāju uzmetienu metodiskajiem norādījumiem!!!!!!!!!!

nu gan 21.jūlijs 2021 17:34
0 0 Atbildēt

ģeometrija nav skarta - ha hā, ģeo tur 99.5% ir aizgājusi.

tikai to neredz.

kad sāks labot auto, meistari saķers galvu un teiks - skrien meklē džipa vaģilu, vismaz gredzenus no pirkstiem norauj

Pļurkt 21.jūlijs 2021 18:02
0 1 Atbildēt

Tu tur biji klāt????????

Da vienkārši aizveries!

DaDaDa 21.jūlijs 2021 18:50
0 0 Atbildēt

Biji! Tur? Arī?!?

Pļurkt 22.jūlijs 2021 9:43
0 0 Atbildēt

Nu iedirs vēl kaut ko, jo citu tu tā pat nejēdz!

iedirs 22.jūlijs 2021 12:48
0 0 Atbildēt

Pļurkt!

Pļurkt!

Pļurkt 23.jūlijs 2021 10:00
0 0 Atbildēt

Pļurkt!

protams 21.jūlijs 2021 18:14
2 3 Atbildēt

Ka būtu labi iztikt bez mijards zīmēm un luksaforiem. Indijā tak avarē mazāk bez tik daudz zīmēm, kā pie mums. Tuvojoties krustojumam, visi zin ka jābūt ļoti uzmanīgam un jāskatās, ko dara citi. Pie mums brauc ar vēsiem purniem un apkārt neskatās. Atstāt labās rokas likumu, izņemot izbraucot uz svarīgāka ceļa. Pārējo nodot auto ziņā un būtu OK. Elektronika tiktu labāk par tupeņiem kas pie stūres masē gurķi.

Krotow 22.jūlijs 2021 10:13
0 0 Atbildēt

Jā, protams, palaid to autonomās braukšanas muļķi kādas Indijas pilsētas centrā. Un uzņem laiku līdz šis saskriesies ar kādu, kurš brien pāri ielai, neskatoties ne uz ko. Palasi, ko paši indieši par savu satiksmi raksta.

taaneko 23.jūlijs 2021 0:12
1 0 Atbildēt

Un tad autonomā auto sensori uz ceļa pamana kantainu priekšmetu. Ārprāts jāliek pa.mēmajiem, jo sadursme ar uz ielas guļošu ķiegeli šādā ātrumā ir fatāla. Pofig ka tāda bremzēšana var izraisīt ķēdes reakciju ar visu apkārt esošo transporta līdzekļu iesaisti. Bet varbūt tā ir tikai tukša kurpju kaste, kurai var pārbraukt pāri un pat nepamanīt.

Cik maksās aprīkot auto ar tilpuma, blīvuma sensoriem, spektrogrāfiem, kuri spēj atrast un saprast visu kas ir pietiekami liels lai būtu satiksmei un transportalīdzeklim bīstams vairāku desmitu metru attālumā? Nolūzis zars vai tukšs vēja nests rimi maisiņš,

Neviens nav nekad ievērojis kā uz sekundi sastingst dators vai mobilais telefons? Būs superīgi, kad jūsu sapņu auto, nestandarta situācijā aizdomāsies uz sekundi.

Un vēl- programmas raksta cilvēki un tas ietver sevī visādas vājības, ambīcijas un intelekta līmeņus. Un cik svērs tāda programma, kurā būs paredzētas pilnīgi visas iespējamās situācijas un scenārijus, tapēc jūs kuru vadītprasmes patreiz ir bērnudārznieka cienīgā līmenī, priecāsieties par tādiem autonomajiem braucamajiem, kur AI uzrādīs spējas, kas atbildīs trešklasniekam un būs daudz augstākas par jūsējām.

Bzh 23.jūlijs 2021 11:27
0 0 Atbildēt

Viens pamana, uzreiz visi uzzina 10km rādiusā un laicīgi bremzē Apmēram kā tagad waze par avārijām, radariem u.c. "šķēršļiem". Ar 5-6-21g tas nav nekas neiespējams.

Bet problēma būs ētiska rakstura jautājumos, kad nav iespējams izvairīties - kuru tas autonomais auto brauks nost - tanti vai onkuli...

WALA 23.jūlijs 2021 16:51
0 0 Atbildēt

Nu, nu paskataties ka vāciesiem Nirnburgringas apkartne iet kur lietavas ciematiem kas zemak par pasu slaveno trasi ir nodarijušas kapitalus postījumus, tur nav ne elektribas, ne sakary vēl šobrīd, un ir pamatīgs ģeneratoru vel daudzu butisku lietu iztrukums. Ja butu visiem pueejams tikai elektro transports - sūdi būtu eksponenciali lielaki ...

Pļurkt 23.jūlijs 2021 18:36
1 0 Atbildēt

Es esmu apbrīnojis vāciešu tupumu, ceļot ciematus gar upju un visādu strautu malām (kas tek praktiski pa ielu) - ielejās, bet visi pakalni ir tukši, izņemot pa kādai senai pilij vai tās paliekai. Tur takšu ir jābūt plūdiem!!! Līdz ar to nav ko gausties!!!

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Problēmas ar programmnodrošinājumu - Fiat Grande Panda aizkavēsies

Fiat pārceļ jaunā modeļa Grande Panda piegādes startu no 2025. gada sākuma uz nenoteiktu laiku. Lasīt vairāk

 

Lietuva: Sākotnējā informācija neliecina par ārēju faktoru ietekmi lidmašīnas avārijā Viļņā ( VIDEO) 16

Turpinās darbs aviokatastrofas vietā Viļņā, kur kādas mājas pagalmā šorīt nogāzās kravas lidmašīna un gāja bojā viens no pilotiem. Par avāriju izskan dažādas versijas – tiek pieļauta tehniska vai cilvēciska kļūme, taču netiek izslēgts arī terorakts. Lasīt vairāk

 

Bojāgājušo skaits uz Latvijas ceļiem – viens no augstākajiem Eiropā (+ VIDEO) 34

Latvijā šogad uz ceļiem gājuši bojā jau simt cilvēku. Pēc statistikas esam vieni no sliktākajiem Eiropā. Zaudējumi, kas satiksmes negadījumu dēļ aprēķināti tautsaimniecībai, pārsniedz 200 miljonus eiro gadā. Taču, neraugoties uz pētījumiem, kas pierāda, ka vidējā ātruma mazināšana uz ceļiem pasargā dzīvības, Saeimas deputāti oktobrī – un tas notika šogad jau otro reizi – noraidīja priekšlikumu par ātruma pārsniegšanu līdz 10 km/h paredzēt arī naudas sodu, ne tikai brīdinājumu. Lasīt vairāk

 

Mercedes paziņo par drastisku taupības plānu 18

Pēc ievērojama aprozījuma un ienākumu krituma Vācijas autobūves uzņēmums Mercedes-Benz paziņojis, ka nākamajos gados samazinās izmaksas par vairākiem miljardiem eiro. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti