Augstākajā Bonus-malus klasē – vairāk nekā 23000 auto īpašnieku 18

 
7.oktobris 2008 23:25

Saskaņā ar Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (LTAB) datiem pēc Bonus-malus riska klašu pārskatīšanas šī gada 15. septembrī bonus jeb pazemināta riska klasēs atrodas 77,4% transportlīdzekļu un to īpašnieku, malus jeb paaugstināta riska klasēs - 3,5% transportlīdzekļu un to īpašnieku, bet sākumklasē jeb 6.riska klasē - 19,1% transportlīdzekļu un to īpašnieku.

Šogad pirmo reizi sasniegta augstākā iespējamā Bonus-malus sistēmas 17. riska klase, kuru ieguvuši 3,5% jeb vairāk nekā 23 tūkst. transportlīdzekļu un to īpašnieki.

Visvairāk ceļu satiksmes negadījumi izraisīti ar tiem transportlīdzekļiem, kas jau atrodas zemākajās sistēmas klasēs. Savukārt augstāko bonus klašu īpašnieki procentuāli gada laikā izraisa ievērojami mazāk negadījumus.

Visvairāk sūdzību saņemtas no transportlīdzekļu īpašniekiem malus klasēs

Juris Stengrevics, LTAB valdes priekšsēdētājs: "Jāmin, ka visvairāk iebildumus pret sistēmu saņemam tieši no malus klases transportlīdzekļu īpašniekiem, kuriem par OCTA ir jāmaksā trīs četras reizes vairāk nekā tiem īpašniekiem, kuru transportlīdzeklis atrodas augstākajās sistēmas klasēs. Mūsuprāt, Bonus – malus risku izvērtēšanas sistēma sevi jau attaisnojusi, jo likusi transportlīdzekļu īpašniekiem atbildīgāk izturēties pret pārgalvīgu braukšanu un to, kam uzticēt savu auto."

Rotācijas rezultātā par vienu augstāku klasi ir nokļuvuši 485,5 (70%) tūkstoši transportlīdzekļu un to īpašnieki. Savukārt izraisīto ceļu satiksmes negadījumu dēļ klases samazinājušās 33,7 tūkst. (5%) transportlīdzekļiem un to īpašniekiem. Par vienu negadījumu klase samazinās par 30%, par diviem par 50%, par trīs negadījumiem par 80%, savukārt par vairāk nekā trim ceļu satiksmes negadījumiem transportlīdzekļa īpašnieks automātiski nokļūst zemākajā Bonus – malus klasē, par kuru apdrošinātājs var piemērot vislielāko piemaksu OCTA polises cenai. Analizējot statistiku pēc klašu pārskatīšanas, var secināt, ka tie auto īpašnieki, kas nonākuši augstākajās Bonus – malus klasēs, arī uz ceļa izraisa mazāk negadījumus. Savukārt jo zemāka klase, jo procentuāli lielāks ir to izraisīto negadījumu īpatsvars arī nākamajos gados.
   

Bonus – malus disciplinē transportlīdzekļu īpašniekus

Svarīgi ir ņemt vērā, ka par negadījumu, ko ar īpašnieka auto izraisījis kāds radinieks, draugs vai paziņa, kam auto uzticēts, tas atsauksies uz juridiskā īpašnieka braukšanas vēsturi.

J.Stengrevics: „Daudzi īpašnieki maldīgi uzskata – ja ar manu auto negadījumu izraisījis kāds cits, tas manu Bonus-malus klasi neietekmēs. Tomēr tā nav. Bonus – malus klase samazinās, ja pats īpašnieks nav bijis pie stūres un arī tad, ja otrai automašīnai nodarīti arī nelieli zaudējumi.”

Ļoti svarīgi, pārdodot savu auto, nokārtot visus juridiskos dokumentus un transportlīdzekli ne vien pārdot, bet arī pārtraukt apdrošināšanas polises darbību un pārreģistrēt auto uz jaunā īpašnieka vārda.

Par Bonus – malus

Bonus – malus klašu sistēma kalpo apdrošinātājiem kā viens no riska izvērtēšanas instrumentiem OCTA polises cenas noteikšanai, paralēli disciplinējot auto īpašniekus.

Bonus – malus (atlaide - piemaksa) klase tiek rēķināta attiecībā uz pāri: transportlīdzeklis un tā īpašnieks. Sistēma sastāv no 17 riska klasēm – 7.-17.klasē esošajiem var tikt piemērots prēmijas samazinājums (bonus), 1.-5. – apdrošināšanas prēmijas piemaksa (malus), 6.klase ir sākumklase, kurā automātiski nokļūst auto īpašnieki, kas pirmo reizi noformē OCTA polisi noteiktam pārim, kā arī tie, kam iepriekšējā bonus klase ir tikusi samazināta līdz 6. klasei par vienu vai vairākiem ceļu satiksmes negadījumiem.

Sistēmas darbība ir centralizēta, kas nozīmē, ka transportlīdzekļu īpašniekiem tiks piemērotas vienādi augstas vai zemas Bonus – malus riska klases neatkarīgi no tā, kurā apdrošināšanas sabiedrībā tiks slēgts OCTA apdrošināšanas līgums. Atšķirsies tikai konkrētās sabiedrības piedāvātā polises cena, kā arī papildus piešķirtās atlaides, jo, lai arī Bonus – malus klase ir nozīmīgs OCTA polises cenu ietekmējošs faktors, tomēr ne vienīgais.
Par katru izraisīto ceļu satiksmes negadījumu, kurā konkrēta īpašnieka transportlīdzeklis atzīts par zaudējumus nodarījušo, transportlīdzekļa īpašnieks zaudē līdz šim ieņemto klasi. Klases tiek pārskatītas vienu reizi gadā – septembrī. Lai iekļūtu nākamajā klasē, transportlīdzeklim ir jābūt apdrošinātam vismaz 275 dienas gadā.

Ikviens transportlīdzekļa īpašnieks savu Bonus – malus riska klasi var uzzināt LTAB mājas lapā www.ltab.lv, sadaļā Bonus – malus, ievadot savu personas kodu un sev piederošā transportlīdzekļa reģistrācijas numuru, vai arī vēršoties savā apdrošināšanas sabiedrībā.
 
Visi komentāri
 
262340. viesis 8.oktobris 2008 8:34
0 0 Atbildēt

Labdien!

Vai A. God. J.Stengrevics man nevarētu lūdzu izskaidrot, kāpēc man vēljoprojām ir 6 B/M klase, ja es braucu ar auto no 1999. gada - neesmu izraisijis nevienu avāriju, tikai kā normāls cilvēks mainu mašīnas. Vai arī man vajadzēja vēl joprojām braukt ar Opel Kadett 1983g (mans pirmais auto).

262344. viesis 8.oktobris 2008 9:04
0 0 Atbildēt

LV bonus malus tiek piešķirts automašīnai, tam nav nekāda sakara ar auto vadītāju.

262345. viesis 8.oktobris 2008 9:07
0 0 Atbildēt

to 262340. viesis 08.10.2008 08:34

nu tev no katra auto vajadzēja pārnest bm klasi uz nākošo to var izdarīt tikai 1 reizi gadā, tobiš ja maini pepelecus biežāk tad neko :D

262346. viesis 8.oktobris 2008 9:43
0 0 Atbildēt

Interesanti ko var "pārnest" tie kuriem auto ir reģistrēts uz firmu?

262347. viesis 8.oktobris 2008 9:58
0 0 Atbildēt

Mjā... Izrādās ka man arī ir malus klase :(. Salīdzināju OCTA cenas www.iizi.lv nākamajam gadam. Būs jāmaksā par 150 LVL vairāk.:(

262349. viesis 8.oktobris 2008 10:10
0 0 Atbildēt

bet man jau 16. klasē :)

262350. viesis 8.oktobris 2008 10:22
0 0 Atbildēt

262340. viesis , tevi ir vienkaarshi apchakareejushi un punkts.Arii man pirmajiem triis autinjiem tabulaa staav smuki seshinieki, un tikai naakoshiem diviem ir piemeerotas bm klases paaugstinaashanas. Lieki piebilst, ka arii man nekaadu negadiijumu sho gadu laikaa nav bijis, taatad arii buutu jaabuut tai 17 klasei, bet ir tikai 13. Droshi, ka arii buutu veel liidz shim taa sestaa klase, ja peerkot ceturto autosu un droshinot saaku intereseeties par taam klaseem un taa kaza fiksam uzreekjinaaja astoto klasi. Ja pats neintereseesies, nekas nebuus, un domaaju tev ir visas tiesiibas aiziet uz apdirsinaashanas kantori un sacelt tur jandaalinju. Ja protams, tieshaam nav bijushi nekaadi suudi :).

262353. viesis 8.oktobris 2008 10:37
0 0 Atbildēt

Logiski, ka sistema sevi attaisno no apdroshinataju viedoklja... Kaut vai jau tas, ka pie pirmas avarijas klases kritiens ir vistraujaakais salidzinot ar otru utt avarijaam gada laikaa. Normali butu, ja kristu straujaak pie otraas un talakam avarijaam isaa laikaa... Bet nu vairums jau iekuljas avarijaas reti, lidz ar ko apdroshinaataajiem, logiski, ir izdeviigi tieshi par vienu avariju nomest bonusu maximaali...

262357. viesis 8.oktobris 2008 11:05
0 0 Atbildēt

To: 262353

Informēju, ka par vienu avāriju gada laikā BM klasi samazina par 30%, par 2 -50%, par 3 - 80%, vairāk - uzreiz nonāksi 1.klasē. Līdz ar to tas ko Jūs minējāt, ka šādi būtu normāli arī ir praksē.

262361. viesis 8.oktobris 2008 11:29
0 0 Atbildēt

262357. viesi, re kur komentars no ta pasha raksta delfos:

"

jurchiks, 2008-10-08 10:44:03

Sveiki,

Gribēju padalīties pieredzē...

Man liekas, ka tā bonus-malus sistēma ir domāta, kā likumīga cenu saskaņosānas sistēma aprošināšans sabiedrībām.

Man bija šogad viens negadījums, kur cik pēc tam uzzināju otrai personai biju nodarījis zaudējumus 300 LVL Apmērā. Manus zadūdējumus sedza Kasko.

Viss būtu it kā normāli, zināju ka būs vairāk tagad par octu jāmaksā, tādēļ biju rēķinājies ar kādiem 200lvl, jo pagājušo gad samaksāju 112 lvl. Taču kā izrādījās cenas bija vēl "labākas" - visas apdrošināšanas man prasīja 600lvl, bet tā , kurā man jau bija pagājušogadu, maksāja 300Lvl, tieši tik cik viņi bija samaksājuši otram cilvēkam. Reāli, lai man nebūtu izvēles iespēju, un lai segtu viņiem radušos zaudējumus.

Un reāli neviens negribēja paskaidrot kādēļ tā, un neviena institūcija nepieņēma arī manu sūdzību. Kā var būt 600 Lvl apdrošināšana par vienu mazu avāriju????

"

Ta kaa nebus taisniiba, cieniitais.

262362. viesis 8.oktobris 2008 11:31
0 0 Atbildēt

cik reizes esmu manījis auto, tik reizes man atkla parmeta uz 6.klasi...un attiecāsparenes ja esošas..tip aizbiltinoties ar visādām tur atrunām utt...es jau 7 (!) gadus braucu bez neviens CSN, un vēl jorpjmā 6. sistyēma strādā uz papīra..tas tiesa

262363. viesis 8.oktobris 2008 14:14
0 0 Atbildēt

Es atkal skatos, ka man bija viens CSN šogad (saskaņotais), augustā, bet skatos, ka no 6 klases pacēluši uz 7 :)

Lai gan priecāties tāpat nav ko, jo polises cena uz gadu tāpat ir palielinājusies par 15%, pat ņemot vērā 10% atlaidi, ko sniedz pasūtot to caur internetu.

262366. viesis 8.oktobris 2008 16:02
0 0 Atbildēt

To: 262363.

Vari nepriecāties, jo no 7. klases nonāksi 5. uzreiz pēc tam, kad sabiedrība, kas veiks izmaksu cietušajam pieņems attiecīgu lēmumu, tā, ka uz nākošās polises iegādi vari krāt naudu.

Un pārējiem komentētājiem informēju, ka klases var pārnest arī ne tikai uz papīra, bet arī dzīvē, kaut vai 10 reizes gadā uz savu jauno auto, tikai nevajag piemirst pirms pārnešanas izbeigt spēkā esošus vecos līgumus.

262367. viesis 8.oktobris 2008 16:04
0 0 Atbildēt

Vieniigais ko es nesaprotu kapeec par to ja nav iespeejams noteikt vainiigo CSNg izraisiishanaa klases pazeminaajumu piemeero abiem :p

262373. viesis 8.oktobris 2008 18:45
0 0 Atbildēt

piekrītu 262367. viesis

arī man virsū ar sānu uztesa autobuss. Šoferis savu vainu atzina līdz brīdim kamēr atbrauca policija.

Tālāk jau pēc viņa un manām liecībām vainīgo nevarēja noteikt.

rezultātā es no OCTA dabūju 112LVL bet autobuss 64LVL.

Tagad man OCTA par 150-250LVL dārgāka (atkarībā no apdrisinataja).

KĀPĒC???

262380. viesis 9.oktobris 2008 0:01
0 0 Atbildēt

Vispār jau būtu godīgi pie abpusējas vainas kompensēt katram pusi no tāmes un noņemt katram pa vienam punktam.

262403. viesis 9.oktobris 2008 18:13
0 0 Atbildēt

Katru gadu mainu auto un visu laiku 6 klase, tiešām vajag ar vienu šrotu visu dzīvi braukt..

262421. viesis 9.oktobris 2008 23:56
0 0 Atbildēt

262373. viesis

Cirvis. Ja vienreiz uzbrauci virsū, tad pastāv iespēja, ka nākošo reizi cietīs kāds Maybach.

262366. viesis

Nekā nebija, gandrīz veselu gadu, līdz 15. septembrim var dzīvoties ar 7 klasi un tad septembrī nopirkt uz gadu polisi, tā, ka sanāk, ka tas gandrīz divus gadus neietekmē situāciju, nevis no tā brīža, kad sabiedrība izmaksās.

262363. viesis

CSN = ceļu satiksmes noteikumi

CSNg = ceļu satiksmes negadījums

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Palika 18 kilometri: 3 miljonus vērts Ferrari F40 piedzīvo avāriju Vācijā 7

Automašīna bija ceļā uz automobiļu izstāžu un pārdošanas kompleksu Motorworld Bublingenē, netālu no Štutgartes. Līdz mērķim bija atlikuši 18 kilometri. Lasīt vairāk

 

Kurš izraisīja bīstamu situāciju? (+ VIDEO) 34

Abu vadītāju domas par to, kurš izraisīja bīstamu situāciju, dalās. Lasīt vairāk

 

Arī kā sedans - Volkswagen Passat Ķīnai 7

Jaunākais Volkswagen Passat Eiropā ir pieejams tikai universāla modifikācijā, taču Ķīnā to var nopirkt ar sedana virsbūvi. Lasīt vairāk

 

ADAC: Ķīnas autobūve ir nopietni konkurenti 8

Vācijas automobiļu kluba ADAC eksperti nonākuši pie secinājuma, ka Ķīnas autobūves produkcija pēdējos gados ir stingri pielikusi un min Eiropas ražotājiem uz papēžiem. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti