«Patiesība» par rotācijas apļiem 41

9.septembris 2010 0:00

Latvijā uz ceļiem un ielām arvien biežāk notiek rotācijas apļu izbūve gan pārbūvējot bīstamos krustojumus, gan pie ielu tīkla pārbūves un attīstības.

Tajā pašā laikā, ceļojot pa attīstītajām valstīm ar augstu satiksmes drošības līmeni, varam novērot, ka rotācijas apļu šajās zemēs ir daudz, daudz vairāk, tie ir teju uz katra „stūra”. Lai Norvēģijas Transporta ekonomikas institūta („toi”) pētījums liecina, ka četrzaru krustojuma aizstāšana ar rotācijas apli atmaksājas 2,5 reizes.

Pie ieguvumu un izdevumu analīzes tiek ievērtēti tādi faktori kā: laika patēriņš izbraucot satiksmes mezglu, piemēram, vienlīmeņa krustojumos ar lielām intensitātē, laiks, ko nākas pavadīt gaidot uzbraukšanas iespēju no pakārtota ceļa uz galveno ceļu, var būt ilgstošs; transportlīdzekļa ekspluatācijas izdevumu, zaudējumi, kuri saistīti ar ceļu satiksmes negadījumiem, gaisa piesārņojums u.c..

Apļi ir atzīti par vislabāko ātruma kontroles veidu krustojumiem ar augstu pieejošo satiksmes ātrumu. Visbiežāk ceļu satiksmes negadījumi pilsētās notiek tieši krustojumos, un jo lielāks ir bijis auto braukšanas ātrums krustojuma pieejās, jo smagākas ir negadījuma sekas. Satiksmes drošība uzlabojas ne tikai tādēļ, ka apļos samazinās ātrums, bet arī tādēļ, ka būtiski samazinās konfliktējošo braukšanas manevru skaits, nav STOP zīmes, vai luksofora objekts.

Krustojuma pārbūve par rotācijas apli ļauj paaugstināt satiksmes drošību un uzlabot satiksmes vidi:
• konfliktpunktu skaits starp dažādām transportlīdzekļu plūsmu trajektorijām samazinās no 32 uz 20 četrzaru krustojumos, no 9 uz 8 trīszaru krustojumos;
• pastiprinās autovadītāju uzmanība krustojuma izbraukšanai (galvenais ceļš tiem, kas atrodas aplī);
• satiksme notiek vienā virzienā (tiem, kas iebrauc rotācijas aplī, nav jāizvērtē satiksmes situācija no vairākiem virzieniem);
• izslēdz frontālās sadursmes (tiem, kas iebrauc rotācijas aplī, nav nepieciešamības veikt kreiso pagriezienu šķērsojot pretējā braukšanas virziena plūsmas);
• ātruma samazināšana krustojumā (autovadītājiem liegts taisnā virziena krustojuma pārbraukšanas manevrs, jo centrālā drošības saliņa ir jāapbrauc ar ievērojami samazinātu ātrumu).

Satiksmes organizācija pa rotācijas apli samazina ceļu satiksmes negadījumus ar ievainotajiem par 25 – 35 %. Tas attiecās kā uz krustojumiem, kuros iepriekš satiksme tika organizēta ar dodiet ceļu zīmēm, tā arī uz krustojumiem, kuros iepriekš satiksme tika regulēta ar luksofora objektiem.

Neskatoties uz to, ka ātrums krustojumā tiek samazināts, krustojuma izbraukšanas laiks rotācijas aplī ir mazāks salīdzinot ar citu veidu vienlīmeņa krustojumiem. Satiksmes pētījumi par apļiem liecina, ka arī kopējais gaidīšanas laiks dienas garumā apļos ir mazāks nekā regulējamos krustojumos. Principiāls piemērs ir brīžos, kad autovadītājam jāapstājas pie luksofora sarkanās gaismas signāla, bet no šķērsojamās ielas reti izbrauc kāda automašīna vai rīta agrajās vai vakara vēlajās stundās nebrauc neviens. Nav automašīnas priekšā no Jums, nav automašīnas aiz no Jums, kā arī nav automašīnas uz šķērsojamā ceļa. Jūs sēdiet, izniekojot savu laiku un gaidot, kad luksoforā iedegsies zaļās gaismas signāls.

Lai arī līdz šim Latvijā izbūvēto rotācijas apļu skaitliskais daudzums nav uzskatāms par lielu, ceļu satiksmes drošības pētījumi no dažādām valstīm (Zviedrija, Holande, Vācija, ASV u.c.) ir pierādījuši, ka rotācijas apļa satiksmes organizācijas veids ir pārāks par STOP ceļa zīmes vai luksofora objekta kontroli krustojumos. Līdz ar to atliek vēlēties, lai apļveida krustojumi pārvar finanšu un citus ierobežojumus, pamazām un pārliecinoši gūstot atbalstu mūsu valstī.

Dipl. – M. Sc. Ing
Ziedonis Lazda
VAS „Ceļu satiksmes drošības direkcija”
Ceļu drošības audita daļas priekšnieks

 

 
Visi komentāri
 
278642. viesis 9.septembris 2010 7:28
0 0 Atbildēt

mnu varēja ja pielabot to tekstu pēc translate.google.lv tulkojuma savādāk izskatās pēc pirmklasnieka rakstītā

278643. viesis 9.septembris 2010 7:56
0 0 Atbildēt

Pa apli braucošiem ir galvenais ceļš - kas par muļķībām, tā ir tikai tad,ja ir uzstādītas atbilstošas ceļazīmes.

278644. viesis 9.septembris 2010 8:24
0 0 Atbildēt

Apļi ir laba lieta, BET problēma ir tur, ka šie apļi tiek greizi uzprojektēti.

Vai nu ļoti šauri, ka smagie knapi var uzgriezties vai ar asām uzbrauktuvēm utt. Vaig normāli uzprojektēt, tad arī nebūs problēmu.

278645. viesis 9.septembris 2010 8:31
0 0 Atbildēt

Vajag mācēt braukt, nekas nebūs par mazu. Ja ir 2 kreisās rokas, nekas nebūs labi.

278646. viesis 9.septembris 2010 8:56
0 0 Atbildēt

278644. viesis pirms 28 minūtēm

Apļi ir laba lieta, BET problēma ir tur, ka šie apļi tiek greizi uzprojektēti.

Vai nu ļoti šauri, ka smagie knapi var uzgriezties vai ar asām uzbrauktuvēm utt. Vaig normāli uzprojektēt, tad arī nebūs problēmu.

278645. viesis pirms 21 minūtes

Vajag mācēt braukt, nekas nebūs par mazu. Ja ir 2 kreisās rokas, nekas nebūs labi.

====================

Tieshi taa! kaut gan Rietumeiropaa , iipashi Benelux'aa un Francijaa

ir sastapti taadi aplji, ko "gabariitaa" fiziski nevar veikt pat ar lielo

autobusu :-) Ir gaazts ar kreisajiem ratiem 'paari klumbaam" :-)

Pie mums (kaa visur) shkjeerslis plashu, eertu aplju izbuuvei ir zeme, pareizaak sakot, taas cena :-( Neir vairs padomjlaiki ...

278649. viesis 9.septembris 2010 9:26
0 0 Atbildēt

Pie mums ir tā - jo plašāks aplis un ar vairāk joslām, jo lielāki korķi.

278650. viesis 9.septembris 2010 9:35
0 0 Atbildēt

3 koslu apliis ar 5,5 pienākošām ielām no kurām 3 ir ar iintensīvu satiksmi pēc noklusējuma ir murgs. Tā veita jābū daudzlīmeņu krustam. Bet 3-4 ne pārak noslogotu ielu krustā aplis iir lelisks riisiinājums...

278651. viesis 9.septembris 2010 9:49
0 0 Atbildēt

Kāpēc tad murgs ir 3 joslu aplis ar 5 pienākošām ielām ??

Normāls pasākums, viss notiek raiti.

Protams,izlietnē čurātājiem nekas nav labi.

DEX

278655. viesis 9.septembris 2010 10:11
0 0 Atbildēt

Vispirms iesaku tādu kā Bauskas apli mazliet panalizēt no šāda aspekta - cik daudz ir vadītāju kas veic pusi apļa, kas mazāk un cik ir toa kas veic 3/4 no apļa un vairāk. Neesmu inženieris, bet manuprāt apļa jēga zūd tajā brīdī kad lielākā daļa autovadītāju ir "spiesti" veikt vairāk par 1/2 no apļa, un arī tad ja vairāk ka puse no vadītājiem mēģina izbraukt pa vienu un to pašu izbrauktuvi !!! Iespējams ka Bauskas apli vēl var viltīgi uzlabot, bet varbūt ka jēdzīgāk tomēr ir uztaisīt ka uz Bauskas virzienu ir atsevišķa nobrauktuve 3 līmenī !!

278658. viesis 9.septembris 2010 10:57
0 0 Atbildēt

Deksi - salīdzini Stahančika apli pirms, pašlaik un kad beidzot to nodos eksluatācijā.

Mūkusalas aplis ar nav nekāda pērle...

Te jāpiekrī Wala - ja aplī vienas lielas plūsmas nobrauktuves ir tālāks pagrieziens nekā nopietnas plūsmaz izbrauktuve uz apļa ir sūdi.

Par drošas un ātras satiksmes paraugu to grūti nosaukt.

Toties Buļļu un Dirciema aplis - lieliski pilda funkcijas.

278659. viesis 9.septembris 2010 11:00
0 0 Atbildēt

tā kā rakstā ir pieminēta Norvēģija, atļaušos arī es "iesmirdēt par tēmu". Latvijas un Norvēģijas satiksmei ir būtiskas atšķirības, kas neļauj šo apļu praksi "pa tiešo" pārnest pie mums.

1) autobraucēju kultūra - vismaz .NO apļos daudz kas notiek uz savstarpējās laipnības principa. Latvijā vienkārši visi kačā pravas un ņem uz masu.

2) .NO apļos zināmos nosacījumos ir atļauts atstāt apli no otrās joslas - ja visiem viss ir skaidrs, tas paātrina apļu izbraukšanu

3) savādāk projektēti apļi - iebraukšana aplī ir daudz slaidāka. Ja ir jābrauc taisni (un ir tukšas ielas/aplis), bieži vien apļa izbraukšana ir iespējama ar minimālu loku, praktiski nesamazinot ātrumu (50km/h) - pateicoties mazajam centram un platajai iebraukšanai.

4) atsevišķās vietās (pārsvarā apļos šosejām un pilsētu apvadceļiem) ir izveidoti arī jau pieminētie "šortkati" - pirmās izejas sasniegšanai nav nepieciešams iebraukt aplī.

278660. viesis 9.septembris 2010 11:19
0 0 Atbildēt

Tikai visur citur apļos strādā labās rokas princips un tiem, kuri iebrauc aplī ir priekšroka, savukārt mums pirms apļa ir zīme "dodiet ceļu". Ja aplī iebraucošajiem būtu priekšroka, tad visi pa apļiem pēc iespējas brauktu pa kreiso pusi nevis pa labo, jo tur neviens nebūtu jālaiž.

278661. viesis 9.septembris 2010 11:44
0 0 Atbildēt

zampa,

Un kā tad pēc tam tikt ārā no apļa tam trešās jolas braucējam, ja pirmajās divās apļa joslās autopilotā visi mauks iekšā?

278663. viesis 9.septembris 2010 11:48
0 0 Atbildēt

Kā raiti izbraukt Lubānas apli rītos no Ulbrokas puses?

Braukt no Ulbrokas pa ceļa nomali vai pretējo nedrīkst...

:D

278664. viesis 9.septembris 2010 12:06
0 0 Atbildēt

a bet bildē ir valmiera

278670. viesis 9.septembris 2010 14:09
0 0 Atbildēt

Par NO ir cita saape, tur nez kaapeec principaa neviens neraada pagriezienus :( tajos apljos. Ej nu mini, vai vinjsh grieziis nost vai laidiis taalaak pa apli.

278671. viesis 9.septembris 2010 14:13
0 0 Atbildēt

Nekāds jau "superīgais" krustojuma risinājums tas aplis nav. Īpaši jau nav piemērots vietās, kur pastāvīgi noslogota un intensīva satiksme - kā visi esam jau pārliecinājušies par "salinieka" apli. Toties labs un ērts pie ne pārāk intensīvas satiksmes - kā piem. Valmierā, Tukumā, Cēsīs u.c.

Cik ievēroju, Ēgiptē un Tunisijā teju 99% krustojumu un lielajiem autoceļiem ir apļveida - bez viaduktiem un luksoforiem. Un nav ne vainas .

278672. viesis 9.septembris 2010 14:43
0 0 Atbildēt

robchix, par pagriezienu nerādīšanu NO piekrītu. bet tamdēļ jau saku, ka braucēju kultūra daudz nospēlē - troļļi smaidīgi saskatās, un viss atrisinās. Izskatās, ka viņi nav dresēti rādīt signālus, arī uz apdzīšanu un pārkārtošanos īpaši neiespringst ar pavarotu rādīšanu.

278673. viesis 9.septembris 2010 14:50
0 0 Atbildēt

apļos samazinās ātrums

---

Tas bilde redzamas Valmieras aplis jau nu 100% ir vieta kur ātrums tiek samazināts...

278675. viesis 9.septembris 2010 16:18
0 0 Atbildēt

Dazhs laikam uz citas planetas dzivo “Daudzlimenja krustojumi” Latvijaa nav gaidami tuvakajos gadsimtos. Naudinjas tam nav un nebus. Tapec taisniba autoram –aplji ir nakotne. Lai gan izbraukshana var but stresaina un priesh Latvijas idinjiem gruuta, aplji noteikti samazina avariju bistamibu.

278677. viesis 9.septembris 2010 17:20
0 0 Atbildēt

Daudzlīmeņu krusti visur jau ar nav vajadzīgi. Tikai dažās intensīvākajās vietās... Mazākos krustos ar apļiem var tik mierīgi galā

278679. viesis 9.septembris 2010 18:27
0 0 Atbildēt

Mūkusalas apli par paraugu var nepiesaukt,tas ir padlaiku izgudrojums.

Ķekavas aplis ir krietni uzlabojis satiksmes drošību tajā mezglā.

Pie hesa jaunais aplis ir mazs, nevienai fūrei nav problēmu tur izbraukt.

Pamainiet rokas,kuri nespēj ;) Viss pašu ziņā, būsim arvien solīdāki viens pret otru uz ceļa,situācija apļos uzlabosies.

278680. viesis 9.septembris 2010 18:30
0 0 Atbildēt

79. viesis DEX

278681. viesis 9.septembris 2010 19:27
0 0 Atbildēt

Latvijas aplu projektetaaji suukaa!!!

Lai aizbrauc vismaz uz Portugaali praksee!

Apli ir jaamaak ar pareiziem lenkiem uztaisiit!

278682. viesis 9.septembris 2010 20:25
0 0 Atbildēt

Hmm redz ja kāds Ulmaņgatvē un abpus salu tiltam būtu uzbūvējis sakarīgus daudzlīmeņu krustojumus - Dienvidu tilts nafig nebūtu vajadzīgs !!! OK, varbūt Bauskas apli var arī "viltīgi" uzlabot, bet nu caurmērā uzskatu ka zelta tilts sevi neattaisno, izņemo ja tāļākejošs plāns ir aizklapēt salinieku uz kaut kādu remontu !!!

278683. viesis 9.septembris 2010 20:48
0 0 Atbildēt

Dexi, Stahančika aplis gan bija šedevrs un pareizākais risinājums mūsdienu satiksmes intensitātei un atbilstošs galvenajiem maršrutiem cauri aplim...

278685. viesis 10.septembris 2010 8:27
0 0 Atbildēt

Vienīgais normālais pēdējo laiku aplis ir pie Rīgas HES. Visi jaunie Deglava ielas galā ir ar pilnīgi nepareiziem uzbraukšanas un nobraukšanas rādiusiem dēļ kā satiksme tiek pārāk sabremzēta.

278689. viesis 10.septembris 2010 9:10
0 0 Atbildēt

Viņš noteica tāpat kā deksters kravas svaru - uz aci. Laikam abiem vienāda (ne)izglītība....

278691. viesis 10.septembris 2010 11:06
0 0 Atbildēt

278679. viesi - ja to apli vari nosaukt par mazu, tad acīmredzot neesi redzējis, kāds izskatās MAZS. Mazākais, ko es esmu redzējis - ar baltu krāsu krustojuma vidū uzkrāsots ~1m diametrā un saliktas zīmes par kustību pa apli...

278696. viesis 10.septembris 2010 13:05
0 0 Atbildēt

IkdienasViesis 184 [?] pirms 23 stundām

Nekāds jau "superīgais" krustojuma risinājums tas aplis nav. Īpaši jau nav piemērots vietās, kur pastāvīgi noslogota un intensīva satiksme - kā visi esam jau pārliecinājušies par "salinieka" apli.

=====================

Buusi Pariizee, pakaveejies maximumstundaa pie aplja, kursh ir apkaart

Triumfa arkai, "Jelisejeva lauku" galaa :-) Vot i redzeesi, kaa 4 rindas

gaazh iekshaa aplii , kuraa arii kaadas 4 rindas virpuljo jautraa dejaa :-)

(Jeļisejeva lauki - viena krievvalodiigaa patriotiski - gjeograafiskais

shedevrs :-))

278708. viesis 11.septembris 2010 17:46
0 0 Atbildēt

Es tikko sapratu, ka autoskolā man vipār nav stāstīts kā izbraukt daudzjoslu apli. Es to saprotu tā, ka jāturas arējajā joslā, jo izgriezties laukā no iekšējās tāpat nedrīkst. Tad kāda jēga no iekšējās/iekšējajām joslām? Izņēmums varētu būt sastrēgums uz vienu no izbrauktuvēm, bet arī tad kāds apstāsies iekšējajā joslā, lai tiktu uz ārējo.

278711. viesis 12.septembris 2010 23:14
0 0 Atbildēt

Nav jābrauc tālas zemes lūkoties. Pietiek, ja aizbrauc līdz kaimiņzemei Lietuvai. Paceļoju šovasar un priecājos par satiksmes organizāciju. Kas attiecas uz apļiem, tad:

1. Izbraukt no apļa var gan no 1. gan 2. joslas.

2. Pirmā josla nav paredzēta braukšanai pkārt, bet gan tikai nobraukšanai no apļa.

278715. viesis 13.septembris 2010 12:33
0 0 Atbildēt

278708. viesi - īsumā - iebraucot aplī, izvērtē, cik tālu brauksi, un pēc vajadzības ieņem joslu tuvāk centram - uz malējo labo pārkārtojies tikai aiz iepriekšējās nobrauktuves. Ja visi šo ievērotu, būtu daudz vienkāršāk visiem, bet varbūt mazliet lēnāk tādiem, kā man, kas apļus faktiski brauc tikai pa kreiso joslu, kura parasti ir brīva :)

278719. viesis 13.septembris 2010 13:18
0 0 Atbildēt

Tieši tā, ja vairums jēgtu pareizi braukt, aplī, tad viss būtu kārtībā.

278721. viesis 13.septembris 2010 13:31
0 0 Atbildēt

Es gan nevienam netraucējot, lēnām pa pirmo. Nu nepatīk man sevi apgrūtināt ar lieku darbu, nepatīk.

278723. viesis 13.septembris 2010 14:20
0 0 Atbildēt

Ko vispār CSN saka par joslu maiņu krustojumā?

278724. viesis 13.septembris 2010 14:33
0 0 Atbildēt

Rotācijas aplis nav krustojums.

278726. viesis 13.septembris 2010 15:00
0 0 Atbildēt

Iebrauktuve/izbrauktuve no rotācijas apļa arī nav krustojums?

278728. viesis 13.septembris 2010 15:12
0 0 Atbildēt

Nu, re, arī latvieši ievērojuši, ka Norvēģijā "nemēdz" pagriezienus rādīt. Bet žēl.

Autobiedrība, autožurnāli, satiksmes drošības zinātāji (Norvēģijā) - visi vaid, ka jārāda būtu gan. Braukšanas instruktori arī (dabūju pārlikt tiesības uz norvēģu 2001. gadā).

Pats es labo pagriezienu izbraucot rādu vienmēr, mazos apļos bieži arī kreiso, kad jābrauc pa kreisi. Ja cits šoferis arī to dara, tas ļoti palīdz (neielekt viņam priekšā, lai gan viņam trajektorija tāda, ka liekas, ka varētu arī izbraukt ārā). Bet daudzi vienkārši liek mīksto, jo lūk slēdzi grūti aizsniegt.

278729. viesis 13.septembris 2010 15:15
0 0 Atbildēt

ar smēķi vienā un mobilo otrā nav viegli rādīt pagriezienus

278763. viesis 14.septembris 2010 13:14
0 0 Atbildēt

1.24. krustojums — vieta, kur krustojas, piekļaujas vai atzarojas ceļi vienā līmenī. Krustojums ir norobežots ar iedomātām līnijām, kas savieno brauktuves pretējo malu noapaļojuma sākumu. Šis termins neattiecas uz vietu, kur uz brauktuves izbrauc no blakusteritorijas (pagalma, stāvvietas, degvielas uzpildes stacijas, uzņēmuma u.tml.);

273.2. 102.zīme "Krustojums, kur brauc pa loku";

293.9. 409.zīme "Braukt pa loku";

No šā gan izriet, ka krustojums ar lokveida kustību vienalga ir krustojums!

Un ko diez nozīmē rotācijas aplis? Tāda termina CSN ne ceļu likuma atrast neizdevās...

Tavs komentārs
 
 
Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Gandrīz 90 000 eiro – Vācijas stiprāko dīzeļdzinēju jau var pasūtīt (+ FOTO) 1

Pasūtīšanai kļuvis pieejams Volkswagen Touareg V8 TDI - krosovera versija, kas aprīkota 421 Zs astoņcilindru motoru – jaudīgāko dīzeļdzinēju kāds pieejams vācu ražotājiem. Lasīt vairāk

 

Dažādas "Harley Davidson" motociklu degvielas tvertnes (+ FOTO)

Par Harley Davidson degvielas tvertnēm var runāt un rakstīt daudz. Te viens fakts. Lasīt vairāk

 

Pēc degvielas pēdējā mirklī (+ VIDEO) 12

Video autors atzīst, ka vajadzējis bremzēt uzreiz un strauji nevis mēģināt apbraukt - viņš vienkārši neesot gaidījis šādu manevru no Kia vadītāja. Lasīt vairāk

 

Horch atgriezīsies? - Audi apstiprina īpaši grezno A8 modeli 3

Vācu kompānija Audi apstiprinājusi, ka 2021.gadā ieviesīs piedāvājumā īpaši greznu sedana A8 modeli, kas konkurēs ar Mercedes-Maybach un tirgū nonāks ar savulaik izmantoto nosaukumu Horch. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti