Valdība konceptuāli atbalsta apņemšanos īstenot ambiciozākus plānus "zaļās" enerģijas veicināšanai 11

 

Foto: Ilustratīvs attēls

Nozare.lv | 18.decembris 2018 15:52

Ministru kabinets otrdien konceptuāli atbalstīja Ekonomikas ministrijas (EM) izstrādāto nacionālo enerģētikas un klimata plāna projektu 2021.-2030.gadam, kas paredz, ka Latvijai līdz 2030.gadam būtu jānodrošina vismaz 45% atjaunojamo energoresursu (AER) īpatsvars valsts enerģijas galapatēriņā, iepriekš prognozēto 40% vietā.

Ministri konceptuāli atbalstīja plāna projektu, jo drīzumā tas jāiesniedz Eiropas Komisijā. Tomēr detalizētākas diskusijas par plānā ietvertajiem EM priekšlikumiem plānotas nākamgad.

Līdz šim Latvija bija apņēmusies 2030.gadā nodrošināt vismaz 40% AER īpatsvaru Latvijas enerģijas galapatēriņā, tomēr grozījumi Eiropas Savienības (ES) direktīvā šo mērķi maina, proti, Latvijas noteiktais AER mērķis nevar būt mazāks par 40%. Vienlaikus EM piebilda, ka visām ES dalībvalstīm savs ieguldījums AER veicināšanā būs jāpalielina.

Atbilstoši izstrādātajām attīstības prognozēm 2030.gadam patlaban īstenotajām politikām un pasākumiem Latvijas AER īpatsvars enerģijas galapatēriņā 2030.gadā būs apmēram 41,2%. Līdz ar to būs nepieciešams īstenot papildu pasākumus AER īpatsvara palielināšanai. Pēc prognozētā, nosakot AER mērķi virs 45%, būtisks AER īpatsvara palielinājums būs nepieciešams tieši elektroenerģijas sektorā.

Lai šo mērķi sasniegtu, EM iesaka veikt virkni pasākumu, piemēram, piemērot samazināto pievienotās vērtības nodokli (PVN) 12% apmērā mājsaimniecībām saules paneļu iegādei un uzstādīšanai, kā arī mājsaimniecībām sniegtajiem pakalpojumiem, kas saistīti ar saules tehnoloģiju piegādi un uzstādīšanu. Tāpat rosināts piemērot nekustamā īpašuma nodokļa (NĪN) samazinājumu un iedzīvotāju ienākuma nodokļa (IIN) kompensāciju, ja uzstādīti saules paneļi.

Tāpat rosināts rīkot ilgtermiņa nomas līgums uz konkursa pamata vēja parkiem ar kopējo jaudu līdz 500 megavatiem valsts mežos un tiem pieguļošajās teritorijās, atbalstīt vēja un saules enerģijas tehnoloģijas plašākai ieviešanai, kā arī veicināt zinātnieku un uzņēmēju sadarbību AER jomā.

EM rosina arī palielināt dabas resursu nodokli (DRN) visam fosilajam kurināmajam, atcelt DRN atbrīvojumu kūdrai, palielināt akcīzes nodokli fosilajam kurināmajam par 20%, par 50% samazināt NĪN visās pašvaldībās daudzdzīvokļu mājām, kurās ir veikti konkrēti energoefektivitātes uzlabošanas pasākumi.

Rosināts par 30% palielināt transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokli (TEN) lielu emisiju auto vai auto ar motora tilpumu, kā arī rosināts paredzēt pilnīgu nodokļu atbrīvojumu zemu izmešu segmenta auto. Rosināts arī par 20% palielināt akcīzes nodokli degvielai un ieviest ogļskābās gāzes nodokli.

Tajā pašā laikā Finanšu ministrija (FM) pauda iebildumus par EM piedāvājumu IIN atvieglojumu piemērošanā. "Katra jauna IIN atvieglojuma vai atbrīvojuma ieviešana ir jāvērtē kontekstā gan ar vispārējo IIN politiku, gan ar nodokļu sistēmu kopumā. Vēršam uzmanību arī uz to, ka IIN ieņēmumi ir būtisks pašvaldību ieņēmumu avots, kas nozīmē, ka jaunu IIN atvieglojumu ieviešana valstij būtu jākompensē," pauda FM.

Ministrija arī iebilst pret paustajiem priekšlikumiem attiecībā uz samazinātā PVN piemērošanu, jo to neparedz attiecīga ES direktīva.

Ekonomikas ministrs Arvils Ašeradens (V) skaidroja, ka šis plāns neparedz "jaunu obligātā iepirkuma komponenti" jeb pārlieku lielas subsīdijas "zaļajai" enerģijai. Pēc viņa teiktā, plāna ietvaros valsts atbalsta izmaksas pasākumiem plānots noteikt 0,3% no iekšzemes kopprodukta.

Aģentūra LETA jau vēstīja, ka šā gada sākumā Eiropas Komisijas (EK) priekšsēdētāja vietnieks Valdis Dombrovskis sacīja, ka klimata pārmaiņu ierobežošanas pasākumiem jāpiesaista vairāk privāto investīciju.

EK aplēsusi, lai sasniegtu ES 2030.gada mērķus, par kuriem tika panākta vienošanās Parīzē, tajā skaitā siltumnīcefekta gāzu emisijas samazinājumu par 40%, ir nepieciešami aptuveni 180 miljardu eiro papildu ieguldījumi. Pēc Dombrovska teiktā, piesaistot finanšu sektoru klimata pārmaiņu ierobežošanā, būtu iespējams sasniegt nospraustos mērķus.

 
Visi komentāri
 
jjjj 18.decembris 2018 16:14
5 3 Atbildēt

Ministru kabinets norāda "... atbalstīt vēja un saules enerģijas tehnoloģijas plašākai ieviešanai ....", bet tai pašā laikā ļaudis Dobeles un Tukuma rajonā vāc parakstus pret vēja ģenerātoru uzstādīšanu.

Kāda garantija, ja es uzstādīšu mājai saules baterejas, ka visa mana sādža neatnāks pie manis protestēt pret pret tām?

Kanibaals 18.decembris 2018 19:24
6 0 Atbildēt

Vēl tik jāizdomā ar ko kaitīgās saules baterijas. Ā zinu,zog saules gaismu kaimiņa mazdārziņam.

as 18.decembris 2018 17:05
4 2 Atbildēt

Par Tukumu piemērs labs! Ja kāds uzcels saules kolektoru vai sauls paneļu parku, lai ražoytu siltumu vai elektrību, būs klāt parakstu vācēji pret!

es tiešām gribētu, lai valsts caur latvenergo vai pa tiešo atbalsta manu projektu ar saules paneļiem uz mājas. Jo pagaidām neatmaksājas.

un elektro auto atbalstu drusku vairāk arī

msh 18.decembris 2018 17:42
4 0 Atbildēt

Un kādas izpriecas vēl tu gribēsi lai mēs tev atbalstām ar savu naudiņu?

Pļurkt 18.decembris 2018 17:50
2 0 Atbildēt

Regulāra jāšanās samazina elektroenerģijas patēriņu.

Es pieprasu lai valsts apmaksā man maukas!!

Pļurkt 18.decembris 2018 17:46
1 0 Atbildēt

Nu ko.... vajag OIK-2!

felix65 18.decembris 2018 18:45
2 0 Atbildēt

Mums regulāri tiek klārēts par tirgus ekonomiku, bet Tu nez kāda h...ja esi sev sagribējis protekcionismu. Tikai brīvais tirgus, vecīt, tikai brīvais tirgus. Gribi būt,,zaļš", maksā.

ledus9 19.decembris 2018 14:38
1 0 Atbildēt

Neuztraucies, pavisam noteikti mēs visi dabūsim valsts "atbalstu" paaugstināta transporta nodokļa, akcīzes nodokļa un jauna CO2 nodokļa veidā. Un PVN, IIN un NĪN nodokļus arī nesamazinās, FM jau teica, ka to nepieļaus, jo pretājā gadījumā Valsts un pašvaldību kantoros sēdošie, un tiem pietuvinātie nevarēs noraut podā tik, cik raduši. Šī "atbalsta" rezultātā Latvijā ļoti pieaaugs ražīgums, jo visiem taču ir skaidrs, ka vislielāko ražīguma pieaugumu rada naudas atņemšana privātajam sektoram un tās novirzīšana jaunu, labi atalgotu ierēdņu darba vietu radīšanai. Tā rezultātā Latvijā radītās preces un pakalpojumi kļūs vēl konkurentspējīgāki starptautiskajos tirgos un Latvija kļūs vēl pievilcīgāka vieta dzīvošanai, kā tagad. Vienīgā problēma - būs vēl grūtāk atkauties no visiem, kas grib dzīvot un investēt Latvijā.

anonimikis 18.decembris 2018 19:55
3 0 Atbildēt

Transporta nodokli vajag rēķināt kā Vācijā. Iekļaut dīzelim tur NOxu.

Dīzeļmiskastu paradīze 18.decembris 2018 20:35
1 0 Atbildēt

Neizskatās ka kaut kas tāds varētu īstenoties. Tiek darīts viss lai no aprites pilnībā izspiestu benzīnauto.

viencexperc 21.decembris 2018 20:54
12 1 Atbildēt

Sākumā jāuztaisa infrastruktūra, ceļi, jāiesēdina visi zagļi, korumpanti un bandīti, jāuzlabo medicīnas aprūpe, jānodrošina stipendijas izglītotiem un gudriem studentiem, un tikai tad var sākt domāt visādas muļķības.

Citādi tas viss izskatās tā, ka bezpajumtnieks atkritumu tvertnē meklē eko pārtiku.

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Uz Dienvidu gaisa pārvada jau vairākas nedēļas atjaunots 70 km/h, Rīgas-Jūrmalas šoseja vēl 90 km/h (+ VIDEO) 6

iAuto.lv ir neizpratnē par to, kādēļ labos laika apstākļos uz Rīgas-Jūrmalas šosejas maksimālais atļautais ātrums joprojām ir tikai 90 kilometri stundā. Lasīt vairāk

 

Elektrokabeļu zagļu dēļ traucēta vilcienu satiksme Vācijas rietumos 3

Elektrokabeļu zagļi aizvadītajā naktī paralizēja vilcienu satiksmi Vācijas rietumos. Lasīt vairāk

 

Palika 18 kilometri: 3 miljonus vērts Ferrari F40 piedzīvo avāriju Vācijā 11

Automašīna bija ceļā uz automobiļu izstāžu un pārdošanas kompleksu Motorworld Bublingenē, netālu no Štutgartes. Līdz mērķim bija atlikuši 18 kilometri. Lasīt vairāk

 

Kā izskatījās iepriekšējie visu paaudžu Dacia Duster... un tagad jaunais trešās paaudzes modelis (+ VIDEO) 1

iAuto.lv iepazīst jaunās paaudzes Dacia Duster, pie viena parādot visas Duster modeļu paaudzes evolūciju vairāk nekā desmit gadu garumā. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti