Siltumnīcefekta gāzu emisijas samazināšanas mērķu sasniegšanai 2030.gadā Latvijā būtu jābūt 18 000 elektroauto 76

Ilustratīvs attēls Foto: iAuto.lv

Nozare.lv | 19.februāris 2020 15:38

Viens no plānotajiem siltumnīcefekta gāzu (SEG) emisijas samazināšanas pasākumiem transporta nozarē ir videi draudzīga transporta izmantošanas veicināšana un šī pasākuma mērķis tiks sasniegts, ja 2030.gadā Latvijā būs 18 000 elektroauto, trešdien Saeimas Ilgtspējīgas attīstības komisijas sēdē sacīja Satiksmes ministrijas (SM) parlamentārais sekretārs un Saeimas deputāts Jānis Butāns (JKP).

Vienlaikus viņš atzīmēja, ka patlaban Latvijā reģistrēts ir nedaudz mazāk kā 1000 elektroautomašīnu.

Sēdē vairākus deputātus interesēja, kādā veidā SM iecerējusi panākt šādu elektroautomašīnu skaita pieaugumu, tostarp, vai plānoti kādi valsts atbalsta instrumenti, vai arī to plānots veicināt ar nodokļu politiku. Savukārt deputātu Jāni Dombravu (VL-TB/LNNK) uztrauca tas, vai ne pārāk turīgajiem Latvijas iedzīvotājiem ar šādiem plāniem netiks apgrūtināta pārvietošanās ar iekšdedzes autotransportu.

Butāns uzsvēra, ka SM neplāno prasīt akcīzes nodokļa palielināšanu fosilajai degvielai, kā arī nav nepieciešami valsts atbalsta pasākumi, jo elektroautomašīnu pārdošanas kāpumu veicināšot to cenas pakāpeniska izlīdzināšanās ar iekšdedzes dzinēju automašīnām.

"Elektromobilitātes attīstība valstī tiek veicināta ar bonusiem elektrisko automašīnu lietotājiem, kam nav jāmaksā transportlīdzekļu ekspluatācijas nodoklis, reģistrācija un speciālas nozīmes numura zīme ir bez maksas, var braukt pa sabiedriskā transporta joslām, vairākās stāvvietās Rīgas un Liepājas centrā var novietot bez maksas un tiek subsidēts tarifs nacionālajā uzlādes tīklā," skaidroja Butāns.

Viņš piebilda, ka patlaban valsts jau ir gandrīz izveidojusi elektroautomašīnu uzlādes staciju tīkla "mugurkaulu", bet valsts investīcijas šī uzlādes tīkla paplašināšanā nav plānotas - turpmāk tīklam jāaug, balstoties uz privāto iniciatīvu.

Ekonomikas ministrijas Ilgtspējīgas enerģētikas politikas departamenta vecākais eksperts Einārs Cilinskis norādīja, ka valsts atbalsta programmām būtu jābūt vērstām uz uzņēmumu autoparku un taksometru nomaiņu ar elektrotransportu. "Gadījumā, ja nespēsim sasniegt mērķi attiecībā uz elektrotransportu, būs vairāk jāsiltina mājas, bet tas jau prasīs pavisam citu investīciju apmēru," viņš teica.

Tajā pašā laikā Butāns norādīja, ka valsts atbalsts taksometru pārejai uz elektrotransportu nav plānots, bet, piemēram, Rīgā ar normatīviem varētu uzlikt par pienākumu taksometru pārvadājumos izmantot tikai videi draudzīgu transportu - ar saspiesto dabasgāzi vai elektromobiļus.

Lai klimatneitrālas ekonomikas veicināšana transporta sektorā notiktu iedzīvotājiem iespējami draudzīgā veidā, SM SEG emisiju samazināšanu transporta sektorā iecerējusi balstīt uz sabiedriskā transporta tīklu, kā arī mikromobilitātes un videi draudzīgāka autoparka attīstību.

Butāns skaidroja, ka sabiedriskā transporta tīkla attīstība balstīsies uz dzelzceļu kā tā mugurkaulu. SEG emisiju samazināšanas pasākumos ietverta gan dzelzceļa elektrifikācija, gan jaunu vilcienu iegāde, tostarp arī dīzeļvilcienu nomaiņa pret modernākiem, piemēram, bateriju vilcieniem. Tāpat paredzētas tādas aktivitātes kā augsto peronu izbūve, stāvparku izveide, autobusu maršrutu piesaiste dzelzceļa stacijām un citi pasākumi.

"Dzelzceļš pamazām kļūst arvien konkurētspējīgāks ar privāto autotransportu, piemēram, pēc ekspresvilciena ieviešanas maršrutā Valmiera-Rīga pasažieru skaits tajā ir audzis aptuveni par 30%," stāstīja Butāns.

Viņš arī minēja, ka, pārejot uz videi draudzīgāku autotransportu būtu nepieciešams samazināt akcīzes nodokli dabasgāzei par 50%, tādējādi satiksmē, tostarp īpaši autobusu satiksmē un komerctransporta pārvadājumos, stimulējot izmantot transportlīdzekļus ar saspiesto dabasgāzi (CNG).

"Lai gan dabasgāze jeb tā sauktā autogāze nav klimatneitrāla degviela, tā tomēr izdala par 25% mazāk oglekļa dioksīda nekā dīzeļdegviela," skaidroja Butāns.

Viņš norādīja, ka transporta sektors ir viens no galvenajiem SEG emisiju avotiem, veidojot 28,5% no kopējā apmēr. Virs transporta ir tikai enerģētika - ar 35,4% SEG emisijām. Būtisks apmērs SEG emisiju ir arī lauksaimniecībā - 24,6%. Vienlaikus rūpnieciskie procesi un produktu izmantošana dod 6,5%, bet atkritumu apsaimniekošana - 5%.

Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas valsts sekretāra vietniece Alda Ozola deputātiem atgādināja, ka Nacionālais enerģētikas un klimata plāns 2021.-2030.gadam paredz samazināt SEG emisijas par 6% salīdzinājumā ar 2005.gadu. Lai to panāktu, katru gadu oglekļa dioksīda emisijas ir jāsamazina nedaudz vairāk par 100 tonnām.

Uz komisijas vadītāja Vjačeslava Dombrovska (S) jautājumu, kuri, viņasprāt, ir riskantākie pasākumi, par kuriem ir vismazākā pārliecība par īstenošanu, Ozola minēja bažas par atjaunojamo energoresursu īpatsvara palielināšanu, kā arī bažas par pietiekama daudzdzīvokļu namu siltināšanas apjoma sasniegšanu.

Attiecībā uz elektroautomašīnu skaita palielināšanu Ozola informēja, ka patlaban ministru līmenī notiek sarunas par iespēju izstrādāt labvēlīgākus līzinga noteikumus elektroautomašīnu iegādei.

Ozola norādīja, ka SEG emisiju samazinošajos pasākumos lielākā ietekme paredzēta elektrotransporta skaita palielināšanai - 24%, moderno biodegvielu ar biogāzes izmantošanai - 15,9%, kā arī dzelzceļa elektrifikācijai - 8,4%.

 
76 Lasīt visus komentārus → Populārākie komentāri
 
anoagask 19.februāris 2020 20:59
11 1 Atbildēt

Ja elektroauto iegūs popularitāti, elektrībai uzliks akcīzi vai elektroauto nodokli

msh 20.februāris 2020 12:44
10 3 Atbildēt

Kāpēc man, nabagam, ir jāapmaksā tava, turīga cilvēka, dārgā mašīnīte? Vai nepietiek jau ar to ka esmu piemetis tavam siltumsūknim? Pseidoekoloģijas tofikā jau bija piemērs iz ASV; statistika, kas parāda ka šāda veida lohotrona ieguvēji ASV pamatā ir turīgie cilvēki ar lieliem ienākumiem - bet jāmaksā, protams, visiem. Pēdējais teikums vispār cinisma kalngals; galā bija jāpieliek zvaigznīte un apakšā maziem burtiņiem "ja tev ķešā ir tik un tik tūkstoši".

WALA 20.februāris 2020 14:02
8 1 Atbildēt

Kas tev Latvijā gaisam par vainu ? Esmu izjutis cuk labi Rīga ogļu putekļi vazājas, tad kad vēl dzīvoju Rīgā, bet transporta lielāka raditā problema bija troksnis, ne vairak ne mazāk, un fakts ka pec ziemas pa gaisu iet smiltis biezā slānī.

Es jau saprotu ka jo tīrāks gaiss, jo "smalkāki paliek kungi" un nejaušu "purkškī" telpā uzskatīs par ekoloģisku katastrofu, bet nu varbut kaut kā saņemsimies un neparspīlēsim. EV nerisina ekoloģijas problēmu, vismaz ne tagad un tepat. TEC neviens ārpus Rīgas lielā attālumā nav aizstiepis, putekļu raditāji ar nekur tālu prom nav aizgajusi ....

 
Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

TV AUTO ZIŅAS TESTĒ: Mercedes-Benz GLB ar septiņām sēdvietām (+VIDEO)

Ja jau Mercedes-Benz tik ļoti bija nepieciešams vēl viens mazs krosovers, kāpēc gan nepaņemt visiem jau zināmo GLA un vienkārši nepastiept to garāku? Lasīt vairāk

 

Latvijas lietotu auto tirgus piedzīvo strauju augšupeju 1

Analizējot lietotu auto tirgus datus par šā gada septiņiem mēnešiem var secināt, ka 2020. gads ieies vēsturē ne tikai ar strauju kritumu, bet arī ātru atlabšanu. Jūlija mēnesī automašīnu reģistrācija ir atgriezusies pērnā gada līmenī. Lasīt vairāk

 

Hyundai laiž klajā sportisko Elantra (+ FOTO) 2

Dienvidkorejas autoražotājs Hyundai iepazīstinājis ar jaunās paaudzes Elantra sedana sportisko versiju N-Line. Automašīna, kas konkurēs ar Volkswagen Jetta GLI un Honda Civic SI, pārdošanā nonāks 2020.gada nogalē. Lasīt vairāk

 

Intervija ar Mārtiņu Lazdovski par Ķekavas apvedceļa būvniecību pēc PPP principa (+ VIDEO)

Latvijas Valsts Ceļi valdes loceklis Mārtiņš Lazdovskis pastāsta par ieceri Ķekavas apvedceļa būvniecību realizēt pēc privātās partnerības principa. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti