Latvijā katrs desmitais veic sarunas pa telefonu braucot 12

 

Foto: Publicitātes attēls

IF | 2.jūlijs 2020 14:47

70 procenti Latvijas iedzīvotāju brauciena laikā izmanto mobilo tālruni. Teju puse jeb 48 procenti izmanto savu viedtālruni navigācijai, 35 procenti veic zvanus un sarunājas, izmantojot austiņas, un 14 procenti klausās iecienītu mūziku. Taču vairāk nekā desmitā daļa atzīst, ka veic sarunas pa telefonu, neizmantojot brīvroku sistēmu, kamēr 9 procenti sērfo internetā un raksta īsziņas.

If Apdrošināšana veica pētījumu Baltijas valstīs par mobilā telefona lietošanu pie automašīnas stūres. Pētījumā noskaidrots, ka no Baltijas valstīm visaktīvāk mobilo telefonu braukšanas laikā izmanto latvieši (70 procenti), pēc tam seko igauņi (68 procenti), bet lietuvieši (65 procenti).

Visvairāk sarunas pa telefonu, neizmantojot brīvroku sistēmu, veic igauņi (13 procenti), tad latvieši (12 procenti), bet retāk – lietuvieši (10 procenti). Baltijas kaimiņvalstu iedzīvotāji braukšanas laikā lieto internetu vai apmainās ar rakstiskām ziņām: 10 procentu lietuvieši atzinuši tā darām, 9 procenti – latviešu, 8 procenti – igauņu.

Mūsdienu problēma

Kā stāsta If Apdrošināšanas Atlīdzību nodaļas vadītāja Latvijā Līga Bērziņa, lai arī Ceļu satiksmes noteikumos teikts, ka braukšanas laikā nav atļauts veikt paralēlas ar braukšanu nesaistītas darbības, mobilā telefona lietošana automašīnās mūsdienās ir kļuvusi par lielu problēmu. Pētījuma rezultāti atklāj, ka sabiedrība tam vēl nepievērš pietiekamu uzmanību.

“Tehnoloģiju attīstība ir novedusi pie tā, ka mūsu ikdiena ir tik ļoti cieši saistīta ar viedtālruņiem, ka mēs vairs nevaram no tiem izvairīties, pat pārvietojoties ar automašīnu. Pat braucot vien dažas sekundes un pāris metrus, bieži vien fokuss joprojām ir uz tālruni un autovadītāji var nepamanīt, kas notiek uz ceļa. Diemžēl, bet dažreiz šie daži mirkļi var pārvērsties par nepatīkamām sekām, iespējams pat uz visu mūžu,” saka L.Bērziņa.

Visās trīs valstīs aptaujātie vīrieši sacīja, ka automašīnās tālruņus izmantojuši daudz biežāk nekā sievietes. Latvijā braukšanas laikā mobilo telefonu izmantojuši 78 procenti vīriešu un 61 procents sieviešu. Savukārt Lietuvā 73 procenti vīriešu atzina, ka izmantojuši tālruni braukšanas laikā un 57 procenti sievietes, Igaunijā šī attiecība ir 73 procenti un 63 procenti.

“Analizējot bīstamo braukšanas paradumu statistiku, var izdarīt secinājumu, ka sievietes ir divtik priekšzīmīgākas: Latvijā 9 procenti sieviešu un 15 procenti vīriešu atzina, ka zvana pa telefonu, neizmantojot brīvroku sistēmu. Līdzīga attiecība ir arī Igaunijā: 8 procenti sieviešu un 17 procentu, bet Lietuvā – 7 procentu sieviešu un 13 procentu vīriešu. Statistika nav labvēlīga vīriešiem, apskatot arī ziņu rakstīšanas un interneta lietošanas paradumus,” saka L.Bērziņa. 

Visās valstīs tālruni automašīnā biežāk izmantoja respondenti ar lielākiem ienākumiem un jaunāki vai pusmūža respondenti.

Gados jaunāki autovadītāji visvairāk lieto mobilo telefonu

Latvijā respondenti vecumā no 18 līdz 24 gadiem un no 35 līdz 44 gadiem visaktīvāk izmanto mobilo tālruņu sniegtās iespējas. If pārstāve atzīmē, ka tieši vecums vislabāk atspoguļo dažādu paaudžu paradumus.

“No visām vecuma grupām 35 līdz 44 gadus veci Latvijas autovadītāji visvairāk sērfo internetā un raksta īsziņas pie stūres (17 procenti), tikmēr vecuma grupā 45 līdz 54 gadi vien 4 procenti atzina šo netikumu. Kamēr autovadītāji vecuma grupā no 18 līdz 24 gadiem visretāk veic tālruņa zvanus bez brīvroku sistēmas (5 procenti), tikmēr vecuma grupā 35 līdz 44 gadi to dara divreiz biežāk (16 procenti),” stāsta L.Bērziņa.

“Salīdzinot ar Latvijas rezultātiem, Lietuvas jaunieši vecuma grupā no 18 līdz 24 gadiem neraugās tik atbildīgi – 24 procenti atzina, ka mobilo telefonu izmanto īsziņu rakstīšanai un sērfošanai internetā, vadot automašīnu. Pēc tam seko Igaunija, kur visvairāk atzina to darām vecuma grupā 25 līdz 34 gadi (16 procenti),” norāda L.Bērziņa.

Rezultāti liecina, ka respondenti vecumā no 55 līdz 65 gadiem mobilo tālruni transportlīdzeklī izmanto visretāk, tāpat arī mazpilsētās tas tiek izmantots daudz retāk nekā Pierīgā un Rīgā.

Pētījumu If Apdrošināšana veica sadarbībā ar pētījumu kompāniju “Inspired UM”, tajā piedalījās 1000 respondentu.

 

 
Visi komentāri
 
WALA 2.jūlijs 2020 15:35
1 1 Atbildēt

Ņemot vērā to cik ļoti nevēlamies vadīt auto, un visu gribam likt uz autonomiem braucamajiem, ir pilnīgi loģiski ka tiek apgūtas jaunas "laika nosišanas" tehnoloģijas brauciena laikā...

P.S. sarkasms ja nu nesapratāt !

Mikelis 2.jūlijs 2020 15:55
2 0 Atbildēt

Tikai 10%? Nav jābūt speciālistam, lai ievērotu, ka daudz vairāk. Kur palikuši 360 grāfu kameru busi? Cik sodi izrakstīti?

viencexperc 2.jūlijs 2020 16:06
2 2 Atbildēt

es arī. Nevaru atradināties. Katru reizi slēgt vai turēt ieslēgtu zilo zobu, un lai viss salons dzird, ko runāju, vai katru reizi vienā ausī bāzt austiņu, slēgt. Zvana jau arī ne katras desmit minūtes. Ērtāk un ātrāk izmantot telefonu.

Bet saprotu, kāpēc šis likums pieņemts. Jo tik daudz nabagu brauc ar komunistiskiem sūdiem, un viņiem jau pati auto vadīšana ir pārbaudījums, bet ja vēl vienā rokā turēt telefonu, tad kurš raustīs arhaistisko kloķīti?

Pļurkt 2.jūlijs 2020 21:17
0 0 Atbildēt

Kur problēma??? Vai nu vēlāk atzvani, vai apstājies un pļerksti!!

Siera salātiņš 3.jūlijs 2020 10:56
0 1 Atbildēt

Tikai siera salātiņi stājas malā lai pļurkstētu! Īsti vīri no sarunas nebaidās, jo kāda starpība, vai tu pa telefonu runā, vai ar pasažieriem mašīnā?

Kanibaals 3.jūlijs 2020 19:48
0 0 Atbildēt

Starpība ir liela, blakussēdētājs seko līdzi satiksmei un zin kad paklusēt. Otrs moments ka telefonsakaros netiek pārraidīts viss balss spektrs, bet tikai daļa un līdz ar to prasa papildus koncentrēšanos, lai saklausītu runu.

California 3.jūlijs 2020 10:55
1 0 Atbildēt

Štatos vairāk spiež uz to, ka nedrīkst braucot rakstīt sms, whatsapp un čatot, nevis runāt.

Es jau 20 gadus pie stūres runāju pa telefonu un man tas nekad nav traucējis, tāpēc savu ieradumu netaisos mainīt. Telefona bakstīšanu braukšanas laikā gan neatbalstu!

650 2.jūlijs 2020 18:40
0 0 Atbildēt

Sērfošana internetā brauciena laikā ir (apzināti izveikta) Kaitniecība.Tāpat, kā visāda komunicēšana izklaides nolūkā.Lielākie bakstītāji parasti brauc vienatnē, nez vai tur būs iemesls uzturēt kādu konfidencalitāti.

Pļurkt 2.jūlijs 2020 21:16
1 0 Atbildēt

Runāšana pa telefonu brauciena laikā ir krutuma izrādīšana apkārtējiem un nekas vairāk!

Visvairāk man patika ka telefonu REGULĀRI silda pie auss pat tad kad iekš nopirktā auto ir uzstādīta hend frī sistēma TIEŠI ŠIM telefona modelim!!!!!

-------------

A ja nopietnāk, tad kur problēma????

Cik ir auto?? Cik liels ir sods?? Slinkums izķert un tā pacelt to mūžīgi iztukšoto budžetu!! Jebšu NEDRĪKST, jo priekšniecība un "maizes" devēji arī regulāri ļerkst pa debiļņikiem??

CSDD 3.jūlijs 2020 11:02
0 1 Atbildēt

Runāšanai nav ne vainas, uzmanību novērš tieši bakstīšana. Tā kā nav iespējams izķert tos kas baksta, nevis runā, tad noteikumi aizliedz lietot telefonu brauciena laikā vispār, ja nav brīvroku sistēma.

Juridiski gan ir aizliegts lietot tālruni, bet visi jaunie viedtālruņi skaitās datori, nevis tālruņi! Tā kā Ceļu satiksmes likumā ir paredzēts aizliegums lietot podziņtelefonus, nevis planšetes!

Tesla 3.jūlijs 2020 11:03
0 0 Atbildēt

Tieši tā, visas teslas ir braucošas planšetes! Pat beņķu apsilde jābaksta caur planšeti! Ja var bakstīt planšeti, kur problēma bakstīt viedtālruni!

Kanibaals 3.jūlijs 2020 19:52
0 0 Atbildēt

Tālruņi nav vis datori, tiem piemēro PVN. Un nelasi vecu likuma redakciju.

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Uz Dienvidu gaisa pārvada jau vairākas nedēļas atjaunots 70 km/h, Rīgas-Jūrmalas šoseja vēl 90 km/h (+ VIDEO) 6

iAuto.lv ir neizpratnē par to, kādēļ labos laika apstākļos uz Rīgas-Jūrmalas šosejas maksimālais atļautais ātrums joprojām ir tikai 90 kilometri stundā. Lasīt vairāk

 

Elektrokabeļu zagļu dēļ traucēta vilcienu satiksme Vācijas rietumos 3

Elektrokabeļu zagļi aizvadītajā naktī paralizēja vilcienu satiksmi Vācijas rietumos. Lasīt vairāk

 

Palika 18 kilometri: 3 miljonus vērts Ferrari F40 piedzīvo avāriju Vācijā 11

Automašīna bija ceļā uz automobiļu izstāžu un pārdošanas kompleksu Motorworld Bublingenē, netālu no Štutgartes. Līdz mērķim bija atlikuši 18 kilometri. Lasīt vairāk

 

Kā izskatījās iepriekšējie visu paaudžu Dacia Duster... un tagad jaunais trešās paaudzes modelis (+ VIDEO) 1

iAuto.lv iepazīst jaunās paaudzes Dacia Duster, pie viena parādot visas Duster modeļu paaudzes evolūciju vairāk nekā desmit gadu garumā. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti