Jā vai nē? - turpinās diskusijas par stingrākiem sodiem ceļu satiksmē 20

 

Foto: iAuto.lv

Nozare.lv | 14.decembris 2023 16:41

Grozījumiem pastiprināt atbildību par pārkāpumiem ceļu satiksmē ir jābūt pamatotiem ar faktiem un datiem nevis saukļiem, akcentē Saeimas Juridiskās komisijas priekšsēdētājs Andrejs Judins (JV).

Politiķa ieraksts "facebook.com" publicēts pēc satiksmes ministra Kaspara Briškena (P) izteikumiem pēc Juridiskās komisijas lēmuma neatbalstīt Satiksmes ministrijas (SM) priekšlikumu.

"Juridiskā komisija atbalsta pasākumus Ceļu satiksmes drošības veicināšanai un ceļu satiksmes negadījumu skaita samazināšanai, tomēr uzskata, ka ierosinājumiem grozīt atsevišķus likuma pantus un pastiprināt atbildību par pārkāpumiem ir jābūt pamatotiem ar faktiem un datiem, nevis vispārīgu rakstura informāciju un saukļiem, kuriem nav tiešas saiknes ar iesniegtajiem priekšlikumiem," akcentē Judins.

Komisijas vadītājs skaidro, ka Juridiskā komisija, izskatot priekšlikumus grozījumiem Ceļu satiksmes likumā (CSL), neatbalstīja satiksmes ministra ierosinājumu par atļautā braukšanas ātruma pārsniegšanu no 6 līdz 10 km/h paredzēt naudas sodu.

Šo priekšlikumu SM pārstāvji pamatoja ar lielo bojāgājušo skaitu uz ceļiem, 18 valstīs veikto pētījumu, kurā tika konstatēts, ka vairāki transportlīdzekļa vadītāji pārkāpj ātruma ierobežojumus. Tāpat SM pārstāvji savā skaidrojumā esot pieminējuši pat Zolitūdes traģēdijā bojāgājušos, atzīmē "Jaunās vienotības" politiķis.

Judins norāda, ka komisijas sēdē priekšlikuma iesniedzēji tika aicināti sniegt informāciju par to, kā ātruma pārsniegšana 6-10 km/h robežās ietekmē ceļu satiksmes drošību, cik bieži šādi pārkāpumi kļūst par iemesliem ceļusatiksmes negadījumiem, tajā skaitā, tādiem, kuros iet bojā vai ir ievainoti cilvēki.

"Priekšlikuma iesniedzēji šādu informāciju nesniedza," atzīmēja Judins.

SM pārstāvji atkārtoti norādījuši, ka Latvijā ir liels bojā gājušo skaits ceļu satiksmes negadījumos un ka liels ātrums rada lielu risku. Juridiskā komisija deputāti to neapšauba, tomēr uzskatīja, ka šī informācija nesatur faktus, kas apstiprinātu nepieciešamību veikt ministrijas piedāvātos grozījumus.

Judins norāda, ka, nesaņemot informāciju no SM pārstāvjiem, kas attiecās uz iesniegto priekšlikumu, Juridiskā komisija lūdza Valsts policiju (VP) sniegt statistikas datus par ceļu satiksmes negadījumos bojā gājušo skaitu un to korelāciju ar ātruma pārsniegšanu. Atbilstoši VP datiem, ātruma pārsniegšana 2023.gadā ir konstatēta 10% gadījumos, 2022.gadā - 8%.

"Turpinot diskusiju, aicinājām SM apkopot un analizēt pieejamo informāciju (tiesas spriedumi, prokuroru priekšraksti par sodu, Sodu reģistra datus) par citu ceļu satiksmes negadījumu saikni ar ātruma pārsniegšanu," mudina Juridiskās komisijas vadītājs.

Kā ziņots, satiksmes ministrs Briškens kritizējis Juridiskās komisijas lēmumu pagaidām neatbalstīt SM priekšlikumu piemērot naudas sodu līdz desmit eiro par atļautā ātruma pārkāpšanu no 6-10 km/h.

Briškens ierakstā tviterī norādījis, ka SM priekšlikums bija piemērot brīdinājumu par atļautā ātruma pārkāpšanu līdz pieciem km/h, savukārt no sešiem līdz desmit km/h pārsniegšanu - sodu līdz desmit eiro.

"Es saprotu, ka neviena tehnoloģija nespēj perfekti izmērīt ātrumu un ka vienmēr būs robežgadījumi, kur kādu nepamatoti soda par desmit eiro. Bet šis ir kārtējais gadījums, kur valsts iestrēgst bezdarbībā, jo par svarīgāku uzskata perfektu, nevis vismaz strādājošu un reālu risinājumu," papildina Briškens.

Viņš norāda, ka nevis obligāti soda lielums, bet gan biežums izmaina vadītāju uzvedību uz ceļa, papildinot, ka bieži un mazi sodi ir kaitinoši, un tāpēc tie arī strādā.

"Mēs izglābtu 20 dzīvības gadā, ja vidējais ātrums uz ceļiem samazinātos par tikai diviem km/h. Politiķiem jāspēj pieņemt arī nepopulāri lēmumi, un patiesība ir šāda - ātruma pārsniegšana nogalina. Biežāki un bargāki sodi izglābj dzīvības," uzsver Briškens, paužot nožēlu, ka Juridiskā komisija tam neesot priekritusi.

Vienlaikus viņš atzīmē, ka pat desmit kilometru stundā starpība varot būt dzīvības un nāves jautājums, piebilstot, ka jau pašlaik ir paredzēti līdzekļi, lai līdz 2025.gadam trīskāršotu vidējā ātruma radaru skaitu, kā arī to klātbūtne samazina ceļu satiksmes negadījumos cietušo skaitu par veseliem 64%, un plašāka sodu piemērošana tikai uzlabotu šo statistiku.

"Aicinu komisiju atvērt septītās klases fizikas mācību grāmatu un novērtēt, cik ļoti divtonnīga ķermeņa kinētisko enerģiju ietekmē ātruma atšķirība," uzsver Briškens. Vienlaikus viņš atzīmē, ka situācija gadiem ilgi nav uzlabojusies, papildinot, ka nav laika juridiskam perfekcionismam.
 

 
Visi komentāri
 
Freijers 14.decembris 2023 16:58
14 0 Atbildēt

Zirgam skaidrs, ka tie 10 eiro ir domāti kasei, jo lai gan sods mazs, bet to skaits, paredzami liels = pildās kase. un aboslūti skaidrs, ka ar šo tēmē vidējās zonas ietvaros, lai drusku noslauktu tos kas nevelkās (pēc laika vēl 80 km/h sagribēs...). Un nevajag aizmirst, ka brīdinājums līdz 10 km/h bija sava veida kompromiss radaru ieviešanai civilizētā veidā pēc vitronika ieviestā reketa ar pārnēsajamām kastēm...

uupis 15.decembris 2023 10:21
1 2 Atbildēt

A tu nepārkāp!

Un neopularizē nihilismu - pārkāpt nav normāli! Ievēro ātrumu un nebūs jāmaksā!

Original Nja 15.decembris 2023 11:09
0 0 Atbildēt

Tas nav izdevīgi - soda naudu plāns tiek iekļauts budžetā, ja visi pārstās pārkāpt ātrumu valsts bankrotēs

asd 15.decembris 2023 12:03
1 0 Atbildēt

Un tu, varētu bik aizvērties un iet konkrēti ieskrieties ar savu ātruma propogandu. Tu jau te sāc kā SM un CSDD lohi, kas neko citu vairs nezin. Zb jau. 

Te, tev, vairs nav sūda padumjie laiki, kur auto un riepas bija miskastes. Mūsdienās, normāli braucot, (uz atsevišķiem ceļiem, atbilstoši laikapstākļiem), var droši braukt gan +10, gan +20, bet šos mazos, kuri citiem īsti netraucē, grib čakarēt.

uupis 15.decembris 2023 12:30
1 1 Atbildēt

Pārsniegt ātrumu AIZLIEGTS! Zagt AIZLIEGTS!

Tu tak neiesi uz policiju sūdzēties ja es tev kādus simts eur nozagšu - nu sīkums taču, bet tu dēļ kaut kādiem 100 eur čakarēsi policiju un mani? Tu stulbs esi? Bez 100 eur mierīgi var dzīvot! Nu un ka AIZLIEGTS! Bišķiņ jau var no tevis nozagt! Nepatīk?

asd 15.decembris 2023 12:49
1 1 Atbildēt

Nesalīdzini nesalīdzināmo. Zagt nozīmē atņemt citam ar varu/viltu, bet braukt samērīgi ātrāk, ar mūsdienu iespējām, būtu tikai normāli (ārpus apdzīvotām vietām). Tikai kādi te visā vaino ātruma pārsniegšanu par veseliem 10 km/h.

Pasaki atklāti - tu arī domā, ka visa tā vislielākā problēma ir ātrumā +10? Avārijas arī izraisa, lielākoties, tikai ātrums? Vai arī tomēr ir citas, daudz lielākas problēmas? Varbūt tev vienkārši gribas padirsties, jo likums IR likums, pat ja šajā gadījumā, tas ko te gribēja ieviest, ir tāds bišķi pastulbs?

uupis 15.decembris 2023 16:07
0 0 Atbildēt

Aizliegts braukt reibumā?

Nospļauties - nu tad šķiries no auto!

www.tvnet.lv/7918886/noska...uzrada-pretejo

es 15.decembris 2023 13:55
0 0 Atbildēt

Ko ātrāk? Ja autobāņa zonā (110-120) brauks ar nesodītiem +30, tas jau ir vairāk kā 2x ātrāk par pensionāra vai pavecāka smagā 70. Un tā ir nāvējoša ātrumu starpība.

uupis 15.decembris 2023 13:20
0 0 Atbildēt

Tev tika izskaidrota tavā interpretācijā vārdiņa AIZLIEGTS nozīme! Ja nepieleca tad iztulkošu! Vārdam AIZLIEGTS ir tikai viena nozīme un tā nav staipāma ka tāvs gunāriņš!

Ja tev ir pretenzijas pret kautkādu aizlieguma zīmi, tad tev ir visas tiesības vērsties pie ceļu uzturētāja ar argumentiem kāpēc 30 vietā pie skolām ir jāliek 70!

asd 15.decembris 2023 18:26
0 0 Atbildēt

Nu, tu arī salīdzināji dzērājus pie stūres un +10. Bišķi tā kā "ku kū"... Tev ir arī normāli piemēri?

Tev uzdeva jautājumu vai arī tu uzskati, ka mazie +10 ir pie visa vainīgi? Atbilde tā arī nesekoja, jo tā neatbilst tavas galvas saturam.

Šobrīd, ir tikai viena retorika uz ko cenšas iziet - ātrums. Un ir loģiski, ka cilvēkiem tas sāk kaitināt, jo ir skaidri redzams, ka mēģina lāpīties ar idiotiskiem risinājumiem, nevis risināt problēmas saknē.

Visas citas problēmas, kas ir sāpīgākas - ignorējam, jo tās taču ir grūti atrisināt. Problēma ir infrastruktūrā? Viss taču ir labi - uzliksim 70 zīmi. Problēma ir alkānos pie barankas - uzliksim papildus radariņu, uj, kā uzlabosim drošību. Netīrīti ceļi un smagie/autobusi pa grāvjiem - pagaidīsim pavasari.

Turklāt, es un daudzi citi runājam par ārpus apdzīvotām vietām, nevis skolām, dzīvojamajām zonām un vispār apdzīvotām vietām. Tur nav ko skriet, piekrītu.

Bet tev tas kaut kā nepielec.

Atbildot par bāņa zonu - ja kāds pa bāņa zonu velkas ar 70, tad tādu tā kā būtu jāaptur un jānoskaidro, kas vainas.

Es neesmu pret sodiem (un policijas klātbūtni), tieši pretēji, bet tiem ir jābūt samērīgiem, nevis tā, ka es, 1x, droši apdzīšu 2 fūrijas un viss - ej kājām.

Stulbākais ir tas, ka problēmas netiek risinātas saknē, bet kārtējo reizi, uz lohu parasto rēķina, savukārt, ziņās var regulāri izlasīt, cik labi ar to sokas. Un tad, pēc laika atkal ir raksts par ātrumu. No visiem citiem prasa, bet paši, lietas labā, neko nedara. Nu, skaisti.

650 14.decembris 2023 17:15
7 0 Atbildēt

Komissija un Polimilicija drošvien vēlējās īpaši passveicīnāt purnābraucējus,zemzīmes apdzinējus,liniju pārkāpējus,tumsāgaismu neieslēdzējus,šosejsauļu zīmētājus/assfaltķēzītājus,pārgājēju nepalaidējus, piesrakanāsgaismas braucošos,mobilo ierīču MASSVEIDA lietotājus,pagriezien nerādītājus, (ceļu un/vai dzimumu) satiksmes kavētājus, M'+s klasses suudabraucējus,briežu galvādrātētos pikaPistus un/vai visus iespējamos visu rangu "pārējo" Noteikumu ievērotājus.

Īpāššš sveiciens visiem pirdervolvo Vienluktura pilotiem, kuru lohnumur zīme beidzās ar skaitli 63. Pirms tumsā rīkot skriešanās sacīkstes uz jū-malas šossejas,aizbrauc labāk pie lohelektriķa.Vai vismaz pie protektorologa.Lai viņš tev d/sā kādu lampiņu iebāž ;p

es 14.decembris 2023 17:46
18 2 Atbildēt

Sodiem būt!

ZZZZ 15.decembris 2023 8:14
3 0 Atbildēt

Jā, vakar vakarā braucot un šo te kreiso bezlukturu kakciju vērojot, radās doma kādu auto marku šie lohi visvairāk pārstāv?

BMW 15.decembris 2023 8:21
4 0 Atbildēt

Visi tik diskute par sodu apmēru, bet neviens nediskutē par soda neizbēgamību! Sods var būt arī mazs, bet ja šoferis zina, ka tas ir neizbēgams,tad ir pavisam cita attieksme. Ja šoferis CP ekipāžu redz 1x 3gados, tad tas veicina visatļautību uz ceļa!

sabcat 15.decembris 2023 10:17
4 0 Atbildēt

"Ceļu satiksme" nav tikai autovadītāju pārkāpumi. Tas ir ceļu stāvoklis, satiksmes organizācija, infrastruktūra... Par tiem pārkāpumiem vajadzētu celt sodus, bet nav jau ko celt - par bedrainiem un netīrītiem ceļiem sods nav paredzēts. "Mēs izglābtu 20 dzīvības gadā, ja vidējais ātrums uz ceļiem samazinātos par tikai diviem km/h." Mēs izglābtu daudz vairāk dzīvību, ja ceļu stāvoklis būtu atbilstošs.

uupis 15.decembris 2023 10:35
0 2 Atbildēt

Vārdiņam AIZLIEGTS ir tikai viena nozīme

tezaurs.lv/aizliegt:1

CSDD 15.decembris 2023 21:49
1 0 Atbildēt

Tad tu esi tas lasara, kurs 90km/h zonaa velkas uz 70??

Ātrums nevienu nenogalina, to dara cilvēki, kas nemāk izvēlēties situācijas, kad var un nevar ātri braukt (tie, kas apdzen līkumos un kalniņos, apdzen tad, kad kāds pretī brauc, neietur distanci, lido apdzīvotās vietās utt)

+10 - +20km/h uz taisnas šosejas normālos laikapstākļos ir pavisam normāli.

Krotow 15.decembris 2023 11:22
2 0 Atbildēt

Un kuru lai soda par atbilstošas konstrukcijas ceļu un apkārtējās infrastruktūras neesamību un par bedrainiem ceļiem?

es 15.decembris 2023 13:56
0 1 Atbildēt

Nav sliktu ceļu, ir nepiemēroti auto...

650 15.decembris 2023 17:58
0 0 Atbildēt

Pats PTimrots cīņai ar kkādiem tur lohiem savulaik ieteica izmantot skaņas signālierīci.Appīmpināt,tāteikt. Bet Ko daram ar vienluktura braucējiem? Tas šobrīd ir īpaši aktuāli, nu teju kā "nekad agrāk"..

Kā šis ir- pretim brauc divi auto, bet pirmajam deg viens lukturis.Vai kur nu vēl, ja kāda tāda garāka rinda,kurā kādam nedeg kreizais lukturis..Kā (pēc/kā) "mēs" tagad orientējamies?

Vai kāds ir redzējis, ka kāds vienluktura braucējs tumsā izjūt kādu tā dēvēto "vainAss apziņu" (lieto kādu tādu ārkārtas signalizāciju), jebšu brauc zemāk/par zāli un/vai klusāk par Vēju? Varbūt ka kādureiz (1reiz,citureiz..) tā dēvētā LielāCeļa Polimilicija ir kādu šhitentādu Bandītu "aizturējusi"?

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Kāpēc ir tik svarīgi noteikt atbilstošu ātrumu satiksmes organizēšanai? Ceļa zīmes 110 km/h piemērs (+ VIDEO) 6

iAutolv skaidro, kādēļ arī tik nelielā satiksmes nogrieznī kāds ir Rīgas-Jūrmalas šosejas posms, nepieciešams savlaicīgi mainīt noteikto maksimālo ātrumu un kādēļ dažkārt lielāks ātrums nozīmē mazāku agresiju uz ceļa. Lasīt vairāk

 

6 Ginesa rekordi: Kārlis Bardelis ar laivu un velo apbraucis apkārt pasaulei (+ VIDEO) 3

Kad viņš sāka savu braucienu apkārt pasaulei, viņam bija 31 gads. To beidzot – 39. Kārlis Bardelis airu laivā un ar velosipēdu apceļojis zemeslodi un nu atgriezies Latvijā. Ceļojuma laikā sasniegti seši Ginesa rekordi un vākti līdzekļi labdarībai. Lasīt vairāk

 

No 1. maija atsevišķos valsts ceļu posmos palielinās maksimālo atļauto ātrumu 10

No 1. maija atsevišķos valsts galveno autoceļu posmos tiks ieviests palielināts atļautais braukšanas ātrums. Lasīt vairāk

 

Kas ir Cupra Tavascan ? (+VIDEO) 6

Izstādē Auto 2024 notika elektromobiļa Cupra Tavascan Baltijas pirmizrāde. Kā TV Autoziņām uzsvēra K-Auto Seat un Cupra tirdzniecības vadītājs Juha Patama, tā ir pilnībā elektriska SUV kupeja, SUV spēcīgā rakstura un kupejas elegances kombinācija. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti