Degvielas taupīšana. I daļa 39

 
Atis Jansons, "Latvijas Avīze" | 6.septembris 2014 13:08

Taupīt ir nepieciešams, jo naudas nav tik daudz, cik gribētos. Taupīt ir patriotiski. Taupība liecina par augstu un tīru morāli. Tās ir sen zināmas patiesības, kuras tika pabīdītas malā treknās uzdzīves gados, bet nu – gribi vai negribi – nonākušas dzīvesveida plānošanas centrā.

Stilam ir nozīme

Uzskatot auto tehniskos parametrus par nemainīgiem (vai grūti izmaināmiem bez krietniem kapitāla ieguldījumiem), neko citu nevaram mainīt, kā savus braukšanas paradumus. Stilu, kā saka. Dažādi pētījumi apliecina, ka taupīga braukšanas tehnika un stratēģija var dot 10 un vairāk procentu degvielas ietaupījumu. Pat pieņemot, ka gada nobraukums ir tikai 25 tūkstoši km un vidējais patēriņš tikai 7 litri uz 100 km, desmit procenti būtu gluži nopietni 200 eiro.

Foto: Atis Jansons

Rekomendācijas stila jomā ir divējas. Vispirms par Eiropā izplatītāko un Latvijā ar „Statoil” un „DBS” kopīgiem spēkiem diezgan cītīgi skaidroto „eko stilu”.

 

Klusi un – lēni

Pārvietoties ar iespējami augstāko pārnesumu (atgādinu – par augstāko tiek saukts piektais, nevis pirmais)! Nepieļaut tahometra rādījumu lielāku par 2500 apgriezieniem benzīna un 2000 dīzeļa motoriem! Censties iztikt bez intensīvas bremzēšanas! Un tamlīdzīgi.

Ekonomiju tā, protams, var panākt. Taču šāda kustība daudziem (arī man) šķiet nogurdinoši vienmuļa. Tā neizbēgami būs lēna, pielāgota lēnākajiem plūsmas dalībniekiem, jo enerģisku, īsu (tātad drošu) apdzīšanas manevru „eko” stils nepieļauj. Šādi braucot tu būsi lēns arī kāpumā. Tu nekad neizmantosi vairāk kā trešdaļu no motora jaudas, par kuru esi maksājis auto pērkot. 2000 apgriezieni pat 200 zirgspēku motoram dod tikai 50 – 70 zirgus, kas pusotras tonnas smagam mūsdienu auto ir mazāka īpatnējā jauda nekā bija nu jau antīkiem „žiguļiem” un pat „zaporožeciem”...

Lemjiet paši. Man šī recepte nešķiet mūsdienīga.

Dedzini un ripo

Burn and glide. Pulse and glide. Pameklējiet ar šādiem atslēgas vārdiem internetā, un jūs atradīsiet cilvēku grupas, kuri eksperimentē ar citādu stilu. Viņi par efektīvāko atzīst īslaicīgu motora jaudas izmantošanu 80-90 procentu līmenī, kam seko ātri iegūtās kinētiskās enerģijas izmantošana, ripojot tukšgaitā. Tieši šādi ir sasniegti pasaules rekordi degvielas ekonomijā. Tiesa, tad auto bijuši speciāli sagatavoti, ripojot dzinēji izslēgti (nedariet to ikdienā – bīstami!). Lielāko efektu šī tehnika dod jaunajā hibridauto kategorijā. Taču – nelienot galējībās un necerot nobraukt 100 km ar diviem litriem – pulsācijas taktika gluži labi lietojama arī ikdienā. Ar dīzeļa Nissan X-trail, kuram normāls pilsētas patēriņš (tradicionāli aktīvā stilā) ir ap 10 litriem, šādi var nobraukt, patērējot gandrīz uz pusi mazāk. Dažu sekunžu garš enerģisks (4000 apgriezieni!) ieskrējiens dod iespēju tukšgaitā (neitrāls pārnesums) ripot desmitkārt ilgāku laiku, garāku ceļu. „Pulsāciju” iespējams savietot ar nepieciešamu apdzīšanu, apsteigšanu, izvēlēties tai piemērotas ceļa garenprofīla vietas. Forši. Nav garlaicīgi. Taču – lielāko un patiešām būtisku efektu šis stils dod vien tad, ja ātrākās brauciena vietas izlien gan no atļautajiem, gan plūsmas vispārpieņemtajiem ātrumiem. Un šāda rīcība tādēļ ir nelikumīga. Lojālos limitus ievērojot, ekonomija nebūs lielāka kā „ekostilā”.

Cieni fiziku

Secinājums – neviens no abiem aprakstītajiem stiliem nav nekāds brīnumlīdzeklis. Abi prasa krietnu apguves laiku. Abi mēdz traucēt apkārtējiem. Tādēļ degvielas ekonomijas pamatā tomēr paliek fizikas likumi un tehnika. Pilsētā, kur regulāri jāapstājas un jāstartē, taupīgāks (mūžīgi mūžos) būs vieglāks (mazāks) auto. Ātrākā (lielceļi) kustībā svara nozīme samazinās, priekšplānā nāk aerodinamika. Un tā ir labāka garākām, slaidākām formām. „Džipi” un busiņi te ir izšķērdētāji.

Vairāk degvielas, nekā iespējams ietaupīt ar visperfektāko stilu, apēd viena riepa, kuras spiedienu neesam pārbaudījuši jau gadu. Vai četri „baigi smuki” nevajadzīgi plati riteņi. Degvielu dedzina lieki 100 kg piknika inventāra, kurus svētdienas vakarā atstājat bagāžniekā un visu nedēļu pa pilsētu viziniet, vai izšķērdīgi lietots gaisa kondicionētājs.

Un, visbeidzot – vai tu brauc tikai tur un tad, kad noteikti jābrauc? Vai no ģimenes garāžas ik dienas neizripo divi auto, kaut pietiktu ar vienu? 

 
39 Lasīt visus komentārus → Populārākie komentāri
 
solaris 6.septembris 2014 22:54
17 4 Atbildēt

Labi, ka ir šādi raksti.

Par tematu runājot - visvairāk degvielu var ietaupīt, ja pēc iespējas vairāk staigā kājām. Var arī stundu iet kājām, galvu izvēdināt; nekāda vaina, tāpat to laiku nodirnētu internetā vai pie teļļuka.

ye 7.septembris 2014 18:43
12 9 Atbildēt

vnk no 2 atruma, liec 5 atruma un viss :D braucot uz 50 vai vairak man masinai ir 1300 apgriezieni

jaukais 8.septembris 2014 11:35
7 2 Atbildēt

paņem volvo dīzeliti ar D5 motorinu vai janaku un ripo pa štrāsi uz 100 km patēriņš 4 L un ja gribi iespiest g;ida jaudas ar pietiek

 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

"Zaļais" vēl negarantē, ka viss būs labi (+ VIDEO) 8

Video autors iebrauc krustojumā pie luksofora zaļā signāla un saduras ar Volvo, kura vadītājs aizšķērso ceļu, griežoties pa kreisi. Lasīt vairāk

 

Sestdien, 27.aprīlī, Rīgā ar motociklu parādi atklās motosezonu. 2

27.aprīlī pie t/c „Mols” Krasta iela 46. sākot no plkst. 10.00 pulcēsies ap Latvijas motobraucēji, lai kopīgi atklātu ikgadējo motosezonu. Pulcēšanās laiks no plkst. 10.00-12.59. Lasīt vairāk

 

Pa ceļam uz Marbelja 95 benzīns 1.799 un dīzelis 1.649 EUR. Paskaties iAuto iepriekšējo video no LV (+ VIDEO) 16

Attēlos un video var redzēt, kādas šobrīd ir degvielas cenas Spānijā, Latvijā un Lietuvā. Lasīt vairāk

 

X stundai nav gatavi: Aizsardzības industrijas pārstāvji pārmet valstij nepietiekamo finansējumu inovācijām un pasūtījumu trūkumu 3

Aizsardzības industrijas pārstāvji šodien Saeimas Inovācijas ekosistēmas attīstības apakškomisijas sēdē pauda kritisku nostāju par nepietiekamo valsts finansējumu jomas inovācijām, atbilstošu pasūtījumu trūkumu un birokrātiskiem novecojuša normatīvā regulējuma radītajiem šķēršļiem. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti