Kā droši braukt vasarā ar sportisku auto? 8

BMW | 12.jūnijs 2019 12:00

Vasarā braucam aktīvāk un bieži vien arī pārgalvīgāk, jo mums šķiet, ka nav nekādu šķēršļu siltā un saulainā laika izbaudīšanai.

Taču vadīšanas stils ir jāpielāgo konkrētajiem klimatiskajiem apstākļiem, arī tad, ja sēžam pie moderna sporta auto stūres, saka Drošas braukšanas skolas vadītājs Jānis Vanks.

Lai braucējiem praktiski ierādītu drošas braukšanas knifus, Vanks kopā ar atzītiem Latvijas autosportistiem Reini Nitišu, Ralfu Sirmaci, Konstantīnu Calko, u.c. piedalīsies “Inchcape Motors Latvia” rīkotajā 1. Baltijas mēroga pasākumā “M Town”, kas veltīta BMW M klases mašīnām. Pasākuma dalībnieki iegūs elpu aizraujošas emocijas iejūtoties autosportistu ādā BMW M2 un M5 mašīnās, kā arī izvizinoties ar labākajiem  autosportistiem.

“BMW M sērijas mašīnas ir populārākie “Premium” klases sporta auto Latvijā. Braucēji ir iecienījuši gan visu paaudžu BMW M3 un M5, gan arī jaunos M2, M4 un M6 modeļus. No 10.-14. jūnijam BMW klientiem un medijiem no Latvijas, Lietuvas un Igaunijas būs iespēja iepazīt M mašīnu spēku,” stāsta “Inchcape Motors Latvia” produktu speciālists Artūrs Virbulis.

Pirms tam Vanks un Eiropas rallijkrosa čempions Supercar klasē Reinis Nitišs atgādina vairākus drošas braukšanas knifus, kas uz ceļa ļaus justies komfortabli gan pašam braucējam, gan arī apkārtējiem.

Karstums nogurdina braucējus un ietekmē ceļu segumu

Jāatceras, ka karstā laikā braucēji uz ceļa biežāk pieņem neapdomīgus lēmumus, piemēram, veic nevajadzīgus apdzīšanas manevrus. Svelme nogurdina, tādēļ cilvēku reakcija un domāšana kopumā ir lēnāka, uzsver Vanks. Briti pat aprēķinājuši, ka gaisa temperatūras paaugstināšanās par 100C, ja tā pārsniedz 250C, var samazināt reakcijas laiku par teju 20% procentiem. 

Otrkārt, jāņem vērā, ka karstums ietekmē asfalta segumu – bitumens kļūst mīkstāks un saķere vairs nav tik laba kā pie mērenām temperatūrām. Savukārt, gaisa temperatūrai pārsniedzot 300C, uz sliktā stāvoklī esošiem ceļiem var veidoties slideni izsvīdumi.

Uz grants ceļiem – obligāti jāizvēlas atbilstošs ātrums un jāturas savā joslā 

Vienmēr ir jāizvēlas apstākļiem atbilstošs ātrums, pat tad, ja braucat ar jaudīgu, modernām tehnoloģijām aprīkotu auto. Piemēram, braucot pa granti, sausā vasaras dienā auto saķere uz ceļa būs vājāka nekā pārvietojoties pa asfaltētām šosejām. Savukārt spēcīgu lietusgāžu laikā grants pārvēršas par mālainu, slidenu masu, un tad auto būs vēl daudz grūtāk kontrolējams.

Sausā un karstā laikā ikviens braucējs uz grants ceļa saceļ lielus putekļus, un sliktā redzamība var traucēt gan pašam, gan arī pretim braucošajiem. Šī iemesla dēļ ir ļoti svarīgi turēties savā joslā pat tad, ja tukšais un viegli līkumainais lauku ceļš vilina iespiest “gāzi grīdā”, uzsver Nitišs. Strauji bremzējot, bremžu diski un bremžu uzlikas uzkarst un to nolietojums ir daudz ātrāks, tāpēc autosportists iesaka braukt vienmērīgā tempā. Būs mazāka iespēja rasties avārijai un mašīna tik daudz necietīs.  

Spēcīgu vai ilgstošu lietusgāžu laikā vislabāk braukt lēni un stabili

Šķiet pašsaprotami, ka lietus laikā ceļi kļūst slidenāki. Taču briesmas slēpjas arī lielās peļķēs un ar ūdeni pielijušās risēs uz izbrauktiem ceļiem. Strauji iebraucot lielā peļķē, auto var ātri kļūt nekontrolējams, turklāt t.s. “ūdens šoku” var piedzīvot arī motors, ja tajā iekļūst ūdens. Tādēļ ātrums ir jāsamazina tiktāl, lai var mierīgi izbraukt cauri bīstamajam posmam, bet stūre jācenšas turēt iespējami stabilāk.

“Braucot pa peļķēm klātu ceļu svarīgākais ir izvairīties no akvaplanēšanas, jo tad auto kļūst nekontrolējams un tas rada lielus riskus,” uzsver Vanks. 

Otrkārt, strauja un bezrūpīga braukšana var būt bīstama apkārtējiem, jo lielas šļakatas var noklāt līdzās vai pretī braucošo mašīnu priekšējos stiklus, uz mirkli padarot to vadītājus “aklus”. Šo īpaši der atcerēties, ja lietus laikā ir jāpārvietojas pa ceļu ar iebrauktām risēm. Ūdens tajās ir netīrs, ja tas nokļūst uz auto stikliem, tad šoferis neredz neko un var rasties avārijas situācija.

“Drošas braukšanas skolas” vadītājs iesaka iespēju robežās izvairīties no braukšanas tieši pa risēm un par netīrā ūdens radīto “aklumu” atcerēties brīdī, ja uz pielijuša ceļa rodas ideja apdzīt kravas auto. Noteikti būs kāds mirklis, kad redzēt nevarēs neko.

Karstā un saulainā laikā mašīnas salonā nedrīkst atstāt pilnīgi neko

Loģiski, ka aizslēgtā mašīnā karstā, saulainā laikā nedrīkst atstāt ne bērnus, ne dzīvniekus. Tieši tāpat salonā nedrīkst atstāt pilnas pudeles, jo kādā brīdī saules stari var iegriezties tā, ka pudele pārvēršas par lēcu un izdedzina sēdeklī caurumu. Ja mašīnu novietojat stāvvietā uz ilgāku laiku, tad vēlams pameklēt kādu ēnaināku vietu, lai auto mazāk uzkarst.  

Riepām jābūt pilnīgā kārtībā

Par nobrauktām vasaras riepām karstajā laikā sliktākas var būt tikai nobrauktas ziemas riepas, saka Vanks. Viņš uzsver, ka no drošības viedokļa ir pilnīgi nepiedodami vasarā braukt ar sezonai neatbilstošām riepām. Tās ir piemērotas pilnīgi citiem meteoroloģiskajiem apstākļiem, tādēļ karstā laikā var radīt nepatīkamas situācijas. Lietus laikā nobrauktas riepas sliktāk izkliedē ūdeni un pagarina bremzēšanas ceļu.

“Vasarā cilvēki mēdz uzlikt lielākas riepas ar lielākiem diskiem. Izbraucot ārpus pilsētas, kur no kravas mašīnām ir izveidojušās rises,  mašīna var sākt “peldēt” jebkurā brīdi, arī sausos laikapstākļos, tādēļ, jābūt īpaši uzmanīgiem uz ceļa,” stāsta Nitišs. 

Mierīgi jāsadzīvo ar ļoti dažādiem satiksmes dalībniekiem

Vasarā cilvēki pārvietojas ļoti dažādos veidos: ar velosipēdiem, skūteriem, parastiem un elektroskrejriteņiem. Autobraucējam ir jāspēj pilsētas ielās ar tiem visiem sadzīvot. Tieši tāpat kā uz šosejām ar t.s. “vasaras braucējiem”, kuri pie stūres visbiežāk apsēžas tikai tādēļ, lai aizvestu ko svarīgu uz vasarnīcu. Šo šoferu braukšanas iemaņas nav tik pārliecinošas kā cilvēkiem, kas ar auto pārvietojas katru dienu.

 
Visi komentāri
 
Walacc 12.jūnijs 2019 15:09
1 0 Atbildēt

iesaku pārbaudīt rakstīto100C - droši ir 10°C bet nu izskatas diezgan kriminali. Otra lieta - musdienas auto ir klimatkontrole, man tur kur esu sobrid ara ir starp 32 un 39 atkariba no pilsetas, ber salona no 19 lidz 23.

Walacc 12.jūnijs 2019 15:13
0 0 Atbildēt

par grants ceļiem vajadzētu jau godīgi pateikt, ka neviena no mūsdienu auto iwrastajām riepām principā nav domāta t.s. zemes ceļiem. M+S un Mud terrain ir daudz maz ok, bet nu gaidīt ka var nēsāties virs 100 km/h ar tā kā prasa zināmas iemaņas.

650 12.jūnijs 2019 15:44
1 0 Atbildēt

Ar ziemenēm vasarā pašlaik grēko daudzi- pavērojiet pat "jaunus" auto,īpaši visādus suv- un cross- veidīgos.

Jāatzīmē īpatnība, ka arī karstumā ar pa grunti ar vairumu ziemasriepu turēsies labāk, nekā ar vasaras.Jautājums tikai, cik ir protektora atlikums un kāds ir tā raksts.

Izvērtējot braukšanu pa asfaltu, noteikti būtu jāņem vērā pats to esošo ziemasriepu modelis.Viens ir, ja lameļoti ļumīga augstprofila švammes ziemene,bet pavisam cits, ja normāla centrāleiropas tipa cietā sastāva rudensriepa ar V vai pat W ātrumindeksu.

Ir būtiska atšķirība uzvedībā uz vasaras asfalta starp relatīvi tievu/ļumīgu augstprofila un plata izmēra zemprofila ziemeni.Tas, ka ar maziem izņēmumiem jebkura rudensriepa karstumā dilst, tas ir fakts.Arī tas, ka ziemas vai pusziemas protektors nav domāts dziļa ūdens šķaidīšanai pie vasaras ātrumiem.

Vienalga tas "galvenais" bīstamības moments ir nevis lidošana pa peļķēm (to vismaz redz un vairums piesargājas), bet gan bremzēšanas ceļa garums un pat daudzmaz labu ziemeņu iespējamie uzvedības brīnumi uz vienkārši mitra vasaras asfalta.

Ļoti laicīgs ir tas Atgādinājums par to tupo braukšanu pa pielijušām risēm un blakusbraucēja loga aizliešanu.Jebkurā šaubīgas apsteigšanas gadījumā ir prātā jāpiefiksē ceļa konfigurācija kādu gabalu uz priekšu- lai pārliecinoši pārvarētu tās dažas iespējamās sekundes ar nulles redzamību.Traki ir, ja vienlaikus to redzamību pazaudē vairāki "apsteidzēji" un kāds no tiem tajā stresa stāvoklī nospiež bremzi..

Kur mums "gaidāmi" Brīnumi- tas ir uz Jūr-šosejas tagadējā remonta laikā.Jo- Rīgas virziena bijušās 3 joslas no šodienas ir pārveidotas par abvirzienu šauru-4-joslu brauktuvi.Paši ziniet, kāds tur bija Rīgas virziena pirmo 2 joslu "stāvoklis".Tur jau šodien gaišā dienas laikā absolūtas 100% orientācijas apstākļos kustības ātrums ir Zem atļautā 70.Jo cilvēki mums nav pieraduši ieturēt šauru joslu- un kas vēl sekos, kad tur nāks ģīmī pretējā plūsma un/vai uzlīs lietus.

Ceļa remontniekiem gan par šo pārmest neceļas roka (atšķirībā no pagājušnedēļas gausās "iesildīšanās")- jo ir kā var, un uzteicami ir fakts, ka tur šonakt pat divos naktī tiešām norisinājās "darbi".

anonimikis 12.jūnijs 2019 16:18
1 0 Atbildēt

"Savukārt, gaisa temperatūrai pārsniedzot 300C, uz sliktā stāvoklī esošiem ceļiem var veidoties slideni izsvīdumi."

Gaisa temperatūrai pārsniedzot tos 300C būs pisec un izsvīdumi interesēs vismazāk.

viencexperc 13.jūnijs 2019 2:46
5 2 Atbildēt

Jā. Pie 320 grādiem kūst Kadmijs, pie 217 - Selēns, pie 327 - svins, 232 - alva.

Pie 300 vajadzētu braukt uzmanīgi, jo lodētie vadi varētu atvienoties.

un spriežot pēc šīs tabulas, arī automašīnas plastmasas detaļas nedaudz ciestu:

viencexperc 13.jūnijs 2019 2:21
4 3 Atbildēt

Kāds sakars sportiskām mašīnām ar BMW? Nesaprotu.

Sportiskas mašīnas ir mersedesi, ferari, honda, ford, subaru, ševrolet, toyota... uttt, gandrīz visas, izņemot BMW.

Par renault ir daudz sportiskāki.

Nu jā, - tūringā BMW cīnās kopā ar Lada par 6,vietu kopvērtējumā. Formulā Drift lietuvietis - Aurimas Bakčis nomainīja savu BMW pret Nissan, un tagad cīnās par titulu ( 2,vieta kopvērtējumā). Bet iepriekš, ar BMW kūlās kaut kur pa vidu. Augstākais sasniegums bija iekļūšana top 10.niekā 2013.gadā.

s 13.jūnijs 2019 23:17
3 0 Atbildēt

Nabadziņš ierunājās...

Renis, fords, honda, cevrolets, toyota, subaru praktiski vispār netirgo neko tādu, kas būtu vismaz kaut ciks pienemams ikdienas auto, fords savai slimībai ST pat motora bloku nav spējīgs normālu uzkonstruēt, tā lai tas nesāktu dedzināt antifrīzu, nemaz nerunājot par to nožēlojamo salonu un visu pārējo. Honda vispār kaut kāds kropls auto. Subaru, tas pats kas fordā, viss šķībs utt., par reni nemaz nerunājot. A pag honda taču uzstādija rekordu ar zāles plāvēju, nuja tādi lohi, kā Tu jau arī vadās pēc autosporta un tml. reklāmām.

Bet nu ko Tur daudz, tāpat visi zin ka Tev bail no ātruma un no auto saistītām lietām Tu neko nesajēdz. Labi, ka vel ar saviem pudeles brāliem pa kartupelu lauku ar saviem voyādžeriem pabraukājiet...

Yukki 13.jūnijs 2019 10:37
2 0 Atbildēt

O, man jau šķita, ka MTown būs kārtējais dīvainais mārketingologu izlolotais pasākums, kur tiek izlikta milzīga nauda, saaicināta kaudze VIPun un mediju, bet info uz āru nenonāk. Prieks, ka iAuto ir pirmais medijs, šķiet, pašreiz vienīgais, kas šo pasākumu atspoguļo.

Domāju, ka katrs, kas brauc ar BMW un vēl tūkstošiem to, kuri lej žulti internātā, gribētu būt un kārtīgoi izbraukt ar BMW M šajā pasākumā!

Tavs komentārs
 
 
Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Mercedes atklāj pieteikšanos CLA Shooting Brake iegādei

Vācijas autobūves kompānija Mercedes-Benz atklājusi pieteikšanos kompaktā universāla CLA Shooting Brake iegādei, piegādes dīleru centriem solot uzsākt septembrī. Lasīt vairāk

 

Gelandewagen 40 gadi - Mercedes izgatavo G-klases apvidus auto īpašo versiju (+ FOTO) 1

Mercedes-Benz laidis izgatavojis G-klases apvidus auto īpašo versiju Stronger Than Time, kas veltīta Gelandewagen 40 gadu un modeļa G 55 AMG 20 gadu jubilejai. Lasīt vairāk

 

Mūžībā devusies Latvijas autosporta leģenda Ivars Caune (+ VIDEO) 6

Sešdesmit gadu vecumā mūžībā devies 13-kārtējais rallija čempions, trīskārtējais PSRS čempions autorallijā, daudzu autosportistu elks, treneris un sporta meistars Ivars Caune. iAuto.lv izsaka līdzjūtību Ivara Caunes piederīgajiem un visiem autosporta cienītājiem. Lasīt vairāk

 

Aizvadīts Latvijas rallijkrosa čempionāta 2.posms Salas novada Biržos (+ FOTO)

15.jūnijā aizvadīts Rallijkrosa čempionāta 2.posms Salas novada Biržos, autotrasē “Baroni”. Sacensības “Baronos” šogad pulcēja lielu skaitu sportistu un atbalstītāju, garantējot īpašu autosporta piepildītu sestdienu. Sešās sacensību Super 1600, LADA RX, Touring 2000, OPEN RX, BMW 3000 un mini bagiju klasēs startēja 50 braucēji. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti