Droša, ērta un lēta braukšana: kāpēc autovadītājiem tik svarīgi domāt par ātrumu? 10

 

Foto: Publicitātes attēls

Velocita | 20.aprīlis 2021 12:50

Drošība un komforts ir ļoti svarīgi gan garākos braucienos, gan ikdienas gaitās pilsētas ielās, tādēļ automašīnu ražotāji nodrošina, ka jaunie modeļi ir aprīkoti ne vien ar pašām jaunākajām drošības sistēmām, bet arī modernām komforta tehnoloģijām.

Vienlaikus drošas braukšanas eksperti uzsver – vissvarīgākie aizvien ir un paliek autovadītāja lēmumi, un jo īpaši tas attiecas uz droša ātruma izvēli.

Ņemot vērā to nozīmi, kruīza kontrole aizvien biežāk ir standarta aprīkojums un sistēmas modernākās versijas parādās arī dažādos kompaktajos un mazajos modeļos, piemēram, Citroën C3 un Volkswagen Golf.

Mazāk haosa – mazāk briesmu

Drošas braukšanas skolas (DBS) vadītājs Jānis Vanks ir novērojis, ka braukšanas ātrumu starpības dēļ braucieni diezgan bieži nav vienkārši, no vadītājiem prasot daudz uzmanības un papildu manevrus. Tā kā daļa mašīnu brauc lēnāk, citas ātrāk, nākas mainīt joslas, bremzēt, paātrināties un veikt apdzīšanu. Satiksmes drošības eksperts norāda, ka šīs darbības uz ceļiem veido satiksmes haosu, un tas nenāk par labu ne individuālajai, ne kopējai drošībai.

“Kad braukšanas ātrumi atšķiras, autovadītājiem ir jāizvērtē daudzi mainīgie, tādēļ dažās situācijās neizdodas pilnībā izvairīties no kļūdām. Ja pilnīgi visi brauktu ar vienu ātrumu, teiksim, ar to, ko atļauj ierobežojuma zīmes, tam būtu ievērojams pozitīvs iespaids uz satiksmes drošību, un tas palīdzētu mazināt arī sastrēgumu problēmu. Haosu uz ceļa rada nemitīga joslu mainīšana un vēlme braukt ātrāk, bet, braucot ar vienādu vai ļoti līdzīgu ātrumu, vajadzība mainīt joslas izzūd un satiksmes plūsma kļūst daudz plūdenāka, un harmoniskāka,” uzskata J. Vanks.

Drošas braukšanas eksperts uzsver, ka pastāvīga ātruma izvēlei ir nozīme ne tikai pilsētas ielās, bet arī uz šosejas. Viņš norāda, ka biežs avāriju iemels ir izbraukšana pretējā joslā, veicot apdzīšanu. Saskaņā ar viņa teikto, šie smagie negadījumi notiek tādēļ, ka, braucot steigā, autovadītāji nenovērtē ceļa un satiksmes apstākļus.

“Pirms apdzīšanas manevra jāņem vērā daudzi faktori, tāpēc vadītājs izjūt paaugstinātu stresu. Braukšana ar vienu nemainīgu ātrumu novērš nepieciešamību apdzīt, un tas nozīmē, ka samazinās arī negadījumu risks. Te ir ļoti svarīgi ņemt vērā, ka pie vienmērīga un saprātīga ātruma, brauciena ilgums nekļūst lielāks, bet pats autovadītājs vienkārši jūtas gan drošāk, gan komfortablāk,” saka DBS direktors.

Vairāk komforta un mazāk izmaksu

J. Vanks norāda, ka konstants ātrums iespaido ne tikai drošību un komfortu, bet arī degvielas patēriņu. Ekonomiskās braukšanas speciālists un instruktors uzsver - lai samazinātu degvielas patēriņu, ir jāseko trim noteikumiem, un vienmērīgs braukšanas ātrums ir viens no tiem.

“Degvielas patēriņu ietekmē gan motora darba tilpums, gan braukšanas stils. Pamatojoties uz ekonomiskas braukšanas principiem, autovadītājiem pēc iespējas vairāk vajadzētu ripināt, izmantojot automobiļa inerci, agrāk ieslēgt augstāku pārnesumu pie apmēram 2000 apgriezieniem, kā arī saglabāt nemainīgu ātrumu. Ja normālas satiksmes apstākļos tiek uzturēta vienāda motora slodze, degvielas patēriņš ir mazāks,” stāsta J. Vanks.

Šiem aspektiem arvien lielāku uzmanību pievērš arī automašīnu ražotāji, kuri jaunos modeļus aprīko ne tikai ar parasto, bet arī adaptīvo kruīza kontroli. Drošas braukšanas eksperts atzīmē, ka šīs sistēmas var palīdzēt normalizēt situāciju uz ceļiem un mudināt pārvietoties vienmērīgāk, taču brīdina, ka, lietojot jebkuru sistēmu, nevajadzētu aizmirst par autovadītāja galveno uzdevumu.

“Kruīza kontroles sistēmas, it īpaši dodoties garākos ceļojumos, var sniegt lielāku komfortu un samazināt nogurumu, taču ir svarīgi, lai autovadītāji, kuri tās lieto, nezaudētu modrību. Satiksmes apstākļi, ātruma ierobežojumi un citi faktori pastāvīgi mainās, tāpēc ir no svara atcerēties, ka šīs sistēmas ir paredzētas, lai palīdzētu autovadītājiem, nevis pārņemtu viņu darbu,” uzsver DBS vadītājs.

Palīdz braukt ekonomiskāk un drošāk

Tikmēr ražotāji nodrošina, lai kruīza kontrole tomēr palīdzētu saglabāt modrību, ne tikai  informējot par izmaiņām atļautajā braukšanas ātrumā, bet dodot iespēju izmainīt ātrumu, vienkārši nospiežot pogu. Piemēram, franču autoražotājs Citroën ar ceļa zīmju atpazīšanu un ātruma ieteikuma sistēmu ir aprīkojis pat savas modeļu saimes mazāko pārstāvi C3.

Mainoties atļautajam ātrumam, sistēma automātiski iesaka vadītājam mainīt arī kruīza kontroles iestatījumus atbilstoši tobrīd noteiktajam limitam. Turklāt, lai papildus vairotu braucēju drošību, ražotājs piedāvā arī ātruma ierobežošanas sistēmu, kas nodrošinās, ka vadītājs nepārsniedz maksimāli atļauto ātrumu, piemēram, 90 km/h.

Šādas sistēmas piedāvā gan luksus klases automašīnu ražotāji, piemēram, Porsche un BMW, gan vidējas klases modeļi (Volkswagen vai jau pieminētais Citroën). Turklāt, drošības latiņu ceļot vēl augstāk, ražotāji kruīza kontroli papildina ar adaptīvo attāluma ieturēšanas sistēmu. Piemēram, C5 Aircross vadītāji var ieslēgt kruīza kontroli un to iestatīt, lai  automašīna pārvietotos ar tādu pašu ātrumu kā priekšā braucošais.

Tas var šķist pārsteidzoši, bet adaptīvā kruīza kontrole var arī palīdzēt uzturēt vienmērīgu satiksmes kustību arī pilsētā. Gan jau pieminētais C5 Aircross, gan jaunais Golf ir aprīkoti ar apstāšanās funkciju, kas strādā kopā ar kruīza kontroli: tas ļauj automašīnai samazināt ātrumu līdz nullei un atkal uzsākt kustību atbilstoši priekšā braucošajam transportlīdzeklim.

Turklāt, izmantojot sensorus, kas uzstādīti priekšējā stikla augšdaļā, vadītāji var iestatīt vēlamo drošo attālumu no priekšā braucošā. Tā kā sistēmas uztur nemainīgu ātrumu un attālumu, vadītājs var labāk novērtēt satiksmes situāciju un savlaicīgi reaģēt uz ārkārtas situācijām.

 
10 Lasīt visus komentārus → Populārākie komentāri
 
WALA 20.aprīlis 2021 13:59
15 0 Atbildēt

Un kad speciālisti iemācīsies vienu lietu - lēnāk nav drošāk !

kamēr vadītājs ir nepieredzējis, tikmēr tas viņam palīdz, bet tikko kā autobraukšana ir kļuvusi par rutīnu, tā jebkuri braukšanas atvieglojumi nozīmēs to ka vadītājs vairs auto tikai stūrēs, bet centīsie daŗit miljoniem citu lietu, runāt pa tālruni, bakstīt planšeti, aplūkot brunču īsumu, šķēlumu dziļumu, bārdas/ūsu garumu, muskuļu lielumu utml. ar auto vadīšanu nesaistītas lietas ...

Ir jādara viss tas lai vadītājam fiziski nebūtu iepsējas darīt ko papildus, tad arī domās par to ko un kā dara uz ceļa ...

Tesla 20.aprīlis 2021 15:40
5 4 Atbildēt

Es jau tā braucu lēti. Un jaudas man pietiek, lai izkostu Ferrari un Lambo. Tad kāpēc man būtu jābrauc lēni? Un man ir visādi gadžeti, kas paši nobremzēs, ja nu es aizmigšu pie stūres. Nu kur vēl drošāk?

Vernons 20.aprīlis 2021 14:33
4 1 Atbildēt

Vanks neko nav dzirdējis par virzienrādītājiem, izteiksmīgu braukšanu joslā, par skatu spogulī un kā jāsamazina ātrums!

 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Unikālais 48 cilindru motocikls pārdots par 107 000 eiro

Noslēgusies Bonhams izsole, kurā tika pārdots pasaulē vienīgais 48 cilindru motocikls. Lasīt vairāk

 

Kā izskatījās iepriekšējie visu paaudžu Dacia Duster... un tagad jaunais trešās paaudzes modelis (+ VIDEO)

iAuto.lv iepazīst jaunās paaudzes Dacia Duster, pie viena parādot visas Duster modeļu paaudzes evolūciju vairāk nekā desmit gadu garumā. Lasīt vairāk

 

Līdz 1400 eiro - deputāti spriedīs par sodu pastiprināšanu ceļu satiksmē 21

Saeimas Juridiskajā komisijā šodien plānots spriest par sodu pastiprināšanu par pārkāpumiem ceļu satiksmes jomā. Lasīt vairāk

 

Japāņu Bavārija. Pirmais ieskats Mazda CX-80 salonā (+VIDEO)

Vai atminaties, kad pēdējo reizi sastapāties ar pa īstam lielu Mazda markas automašīnu? Līdz šim lielākais japāņu ražotāja modelis Eiropā saucas CX-80, un TV Autoziņām radās unikāla iespēja iepazīties ar septiņvietīgo krosoveru Mazda R&D centrā Vācijā. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti