Sals tuvojas – atgādinājums autovadītājiem laicīgi aprīkot auto ar ziemas riepām! 6

 

Foto: Publicitātes attēls

Balta | 5.novembris 2021 11:59

Jau pavisam drīz termometra stabiņš Latvijā noslīdēs zem nulles. Apdrošināšanas sabiedrības BALTA (PZU grupa) dati liecina, ka, iestājoties mainīgiem laikapstākļiem un uzsniegot pirmajam sniegam, pēdējos gados vairākas reizes fiksētas situācijas, kad ceļu satiksmes negadījumu skaits dienas laikā divkāršojas.

Apdrošinātājs atgādina – no 1. decembra līdz 1. martam visiem auto Latvijā jābūt aprīkotiem ar ziemas riepām. Taču neseno gadu pieredze rāda, ka viena pēkšņi ziemīga diena, negaidīts sniegs un slidenas brauktuves Latvijas autovadītājiem kopumā var izmaksāt pusmiljonu eiro, tāpēc ieteicams ziemas riepas savam auto uzlikt jau novembrī.

Latvijā jau vairākus gadus ir spēkā norma, kas nosaka kārtību par ziemas sezonai atbilstošu riepu lietošanu. Šī norma ir ietverta ceļu satiksmes noteikumos, un datumi, kuros ziemas riepu lietošana ir obligāta, nav mainījušies kopš šīs normas ieviešanas – t. i., ziemas riepas ir obligātas no 1. decembra līdz 1. martam.

“Latvija nebūt nav unikāla, un lielākajā daļā Eiropas valstu ir noteikta obligāta ziemas riepu lietošana. Lieki piebilst, ka šīs valstis atrodas Eiropas centrālajā daļā un ziemeļos, kur ziemas periodā pēkšņa snigšana vai slideni ceļi nav nekāds retums. Atšķiras vienīgi datumi, kuros ziemas riepu lietošana ir obligāta: tie svārstās no 1. novembra līdz 1. decembrim rudenī un no 1. marta līdz 31. martam pavasarī. Taču joprojām netrūkst autovadītāju, kuriem ziema nāk kā liels “pārsteigums”, sagādājot ne mazums galvassāpju tikai tāpēc, ka vasaras riepu nomaiņa uz ziemas riepām atlikta uz pēdējo brīdi,” skaidro Kristaps Liecinieks, BALTA Transporta produktu un riska parakstīšanas pārvaldes vadītājs.

Latvijas Vides, ģeoloģijas un meteoroloģijas centra novērojumi liecina, ka temperatūra, kas rada ledus veidošanos, novembrī nav retums. Novembra otrajā pusē pēdējo četru gadu laikā katru gadu ir bijušas dienas, kad gaisa temperatūra ir zemāka par nulli*, kas nozīmē arī paaugstinātas bīstamības braukšanas apstākļus.

BALTA eksperts norāda – uzsniegot pirmajam sniegam, pēdējos gados vairākas reizes fiksētas situācija, kad ceļu satiksmes negadījumu skaits divkāršojas. Tā noticis pērn 23. novembrī, kad uzsnidzis pirmais sniegs, un neaizmirstams bijis arī 2018. gada 27. novembris, kas Latvijas autobraucējiem sagādāja pamatīgu “pārsteigumu” – visā Latvijā sniga, un braukšanas apstākļi pēkšņi pasliktinājās. BALTA statistika rāda, ka šajā datumā notika 1,4 reizes vairāk negadījumu nekā vidēji citā laikā, un laika apstākļu maiņa Latvijas autobraucējiem kopumā radīja neplānotus zaudējumus vismaz 500 000 eiro apmērā.

“Protams, apdrošināšana vismaz daļēji pasargā autovadītāju no finansiāliem zaudējumiem, taču vēl lielāka nozīme ir prevencijai. Nav jau tā, ka ziema mūs pārsteigtu kā liels brīnums, katru gadu tā atkal atnāk, tikai cilvēkiem pašiem nav vēlmes mācīties no savām kļūdām. Savukārt raugoties KASKO atlīdzību pieteikumu statistikā, būtu pat vērtīgi likumdošanas normu pārskatīt un noteikt obligātu ziemas riepu lietošanu jau no 15. novembra,” iesaka Kristaps Liecinieks.

BALTA eksperts arī atgādina – novilcinot vasaras riepu nomaiņu uz ziemas riepām, var nākties stāvēt garās rindās kopā ar citiem autovadītājiem, kuri šo darbiņu atlikuši uz pēdējo brīdi. Tāpēc mājsēdes laikā, kad ir vairāk brīva laika un mazāk aktivitāšu, kuras apmeklēt ar auto, ir īstais brīdis riepu maiņai. Turklāt jāņem vērā, ka savas korekcijas Latvijas iedzīvotāju plānos ievieš arī Covid-19, un autovadītājs, kurš atlicis riepu maiņu uz pēdējo brīdi, var nonākt situācijā, kurā obligātais 1. decembris jau klāt, bet meistars slimo.

Lai ziemas riepas godam pildītu savu uzdevumu, BALTA atgādina:

- saskaņā ar Latvijas ceļu satiksmes noteikumiem pieļaujamais minimālais ziemas riepu protektora dziļums ir 4 milimetri;

- pat ja riepas nodilums vēl nav sasniedzis pieļaujamo maksimumu, ilgāk par 5 gadiem ar vienu ziemas riepu komplektu braukt nevajadzētu, jo gumija ar laiku sacietē un zaudē daļu ražotāja paredzēto saķeres spēju ar ceļa virsmu;

- uz katras riepas ārējās malas kvadrātiņā vai aplītī ir atzīmēti četri cipari, kas apzīmē riepas ražošanas laiku. Pirmie divi ir nedēļas, otrie divi – gada atšifrējums. Īpaši svarīgi šo atzīmi aplūkot, iegādājoties lietotas ziemas riepas.

* Rīgas novērojumu stacija Teikas rajonā.

 
Visi komentāri
 
anonimikis 5.novembris 2021 12:36
1 1 Atbildēt

Riepas ar radzēm arī vajadzēja atļaut no 1.decembra līdz 1.martam. Tā jau mums ceļu kvalitāte nav tā labākā un tad vēl šie skrāpētāji piepalīdz to bojāšanā.

Jā! 5.novembris 2021 13:06
2 1 Atbildēt

Tagad jau populāri braukt ar Mīksts+Silts riepām.

650 5.novembris 2021 13:27
4 2 Atbildēt

Ā, šogad norma pamīkstinājusies, "nevajadzētu" braukt ilgāk/par.Jā. Žēl, ka nav norādīts "ko darīt", ja nu kādam gadās "ilgāk".Kur to likt, piem, ja tas ir normāla ražotāja produkts un atlikumā tam atlikuši kādi 6.5mm.

KO ar to vajadzētu (JūsuPrāt) darīt.Varbūt tur kādas papildu atsauces- kā glabāt, kā uzturēt, vai (varbūt) labāk būt par DabasDraugu un katru otro gadu pirkt krautā ķīniešu suudus.Varbūt vispār (labāk) būt par Lohu.Jā.

ezis71 6.novembris 2021 19:11
1 0 Atbildēt

"Sals tuvojas",briesmu stāsts,bikses piedirstas.

GK1968 7.novembris 2021 13:40
0 0 Atbildēt

Ilgāk par 5 gadiem vispār ar jauno auto braukt nevajadzētu!

Pļurkt 7.novembris 2021 18:57
1 0 Atbildēt

Protams.... un vismaz Vācijas minimālās algas vajadzētu maksāt, pie reizes kaut vai Vācijas cenas VISĀM precēm!

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Vācijas autotirgus martā: elektriskie ar gandrīz 29% kritumu 6

Eiropas lielākajā jauno automobiļu tirgū 2024. gada marts izrādījies ne tas veiksmīgākais, sāpīgāko kritumu piedzīvojot pilnībā elektrisko auto segmentam. Lasīt vairāk

 

Īlons Masks veic optimizāciju: "Tesla" plāno likvidēt vairāk nekā 10% darbavietu 1

ASV elektromobiļu ražošanas uzņēmums "Tesla Motors" pasaulē plāno likvidēt vairāk nekā 10% darbavietu, pirmdien ziņoja interneta vietne "Electrek", kas publiskojusi kompānijas vadītāja Īlona Maska e-pasta vēstuli. Lasīt vairāk

 

Geely Panda tagad stilīgajā Go Kart Edition versijā 5

Ķīnas autobūves koncerns Geely nodemonstrējis elektriskā Panda Mini EV Go Kart Edition versiju, uzsverot, ka šāds modelis paredzēts gados jaunākiem pircējiem. Lasīt vairāk

 

Ford parādījis perfektāko hot hatch zīmola vēsturē (+ FOTO) 8

Ražotājs uzskata, ka jaunākais Focus ST Edition ir noslīpēts līdz pilnībai. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti