Nevērtējiet motoreļļu pēc tās izskata! 14

 

Foto: Publicitātes attēls

LEAD | 30.augusts 2022 14:22

Melna krāsa ne vienmēr liecina par netīrību, kristāldzidrs ne vienmēr nozīmē perfektu, "šķidrs" patiesībā var būt "biezs", bet "biezs" – "šķidrs" kā ūdens. Ir pēdējais laiks apstrīdēt un kliedēt stereotipus, kas joprojām pastāv dažu autovadītāju vidū un pat auto darbnīcās.

Piķa melns?

Daudzi dīzeļdzinēju automašīnu īpašnieki piedzīvo vilšanos, kad uz eļļas līmeņa mērstieņa pēkšņi ierauga citas krāsas motoreļļu. Automašīnās ar augsta spiediena dzinējiem dzintara krāsas motoreļļa ātri zaudē caurspīdīgumu un kļūst melna.

Bieži vien šāds efekts parādās jau uzreiz pēc eļļas nomaiņas, kas dažiem cilvēkiem liek domāt, vai automehāniķi visu ir izdarījuši pareizi, vai arī izmisīgi sāk pārlūkot interneta portālus, lai atrastu labākos skalošanas līdzekļus. Tomēr šajā gadījumā stresam nav pamata, jo šādas motoreļļas krāsas pārvērtības ir pat ļoti pozitīva zīme, kas liecina par kvēpu uzsūkšanos.

“TotalEnergies” veiktie pētījumi liecina, ka pēc šādām krāsu izmaiņām eļļa nezaudē savas labās īpašības, jo tās ir tehnoloģiski izstrādātas priekš darba šādos apstākļos. Šādas eļļas izskalo uzkrātos kvēpus, uzsūc sevī, kā rezultātā dzinējs ir aizsargāts pret nosēdumu uzkrāšanos un vienlaikus tiek nodrošināts nepārtraukts eļļošanas process. Kvēpu daļiņas nepārtraukti cirkulē eļļā, neradot nekādu kaitējumu. Būtiski, lai autovadītājs nomaina motoreļļu un filtru saskaņā ar ražotāja ieteikumiem par maiņas biežumu. Eļļu absorbcijas spējām ir zināma rezerve, bet nevajadzētu sasniegt kritisko robežu.

Tīrs kā stikls?

Automašīnu īpašnieki, kuru transportlīdzekļi ir aprīkoti ar LPG gāzes sistēmu, bieži ar lepnumu uzsver, ka viņu dzinēji ir ārkārtīgi tīri no iekšpuses, arī motoreļļa pēc izmantošanas krāsas ziņā īpaši neatšķiras no jaunās. Tomēr izrādās, ka šī pārliecība ir maldinoša. No vienas puses, tā ir taisnība – LPG gāzes sistēma veicina “tīru” degvielas sadegšanu, līdz ar to neradot lielu daudzumu piesārņojuma, kā rezultātā eļļa ilgstoši saglabājas tīra un tik ātri nemaina krāsu. No otras puses, ar neapbruņotu aci nav iespējams pamanīt, ka tomēr arī šajā sistēmā ir daudzi ķīmiskie piesārņojumi, kas negatīvi ietekmē motoreļļu un pasliktina tās eļļošanas īpašības. Pie tā ir vainīgs sērs, kas tiek piesārņots ar sašķidrināto naftas gāzi. Šāds sērs degšanas procesā izraisa skābas vides ķīmiskos savienojumus. Eļļa daļēji var šos savienojumus neitralizēt, tomēr automašīnu īpašniekiem ar LPG gāzes sistēmu ļoti stingri jāievēro eļļas nomaiņas termiņus vai pat jāsaīsina tos uz pusi.

“Biezs” vai “šķidrs”?

Joprojām vairāki autovadītāji un pat mehāniķi uzskata, ka eļļa, kas iepakojumā, atrodoties istabas temperatūrā, šķiet šķidra, ļoti slikti eļļos dzinēju, it īpaši, ja tam ir liels nobraukums. Tas ir muļķīgs aizspriedums, jo eļļošanas īpašības nosaka viskozitātes raksturlielumi, kas norādīti uz iepakojuma, saskaņā ar SAE standartiem, piemēram, SAE 0W-20, 5W-30, 10W-60. Nereti gadās, ka uz iepakojuma norādītā  “biezā” eļļa karstā dzinējā kļūst izteikti “šķidra” un otrādi – uz iepakojuma aprakstītā “šķidrā” eļļa, pēc uzsilšanas dzinējā var izrādīties “biezāka”. Tas izriet no eļļas viskozitātes indikatora, piemēram, 15W-40 eļļai, salīdzinot ar 0W-40 eļļu, istabas temperatūrā būs augstāka viskozitāte. Pie 1000°C temperatūras abām eļļām būs vienāda viskozitāte, tomēr augstākā temperatūrā, t.i., karstākās vietās dzinējā, 0W-40 eļļai būs augstāka viskozitāte nekā 15W-40 eļļai. Acīmredzot jēdzieni “biezs” un “šķidrs” nav jāuztver tik burtiski, jo šajā kategorijā vienīgais pareizais termins ir “viskozitāte”.

“Mūsdienu motoreļļas ir tik attīstītas, ka pircējam ir rūpīgi jāizlasa etiķetē norādītā informācija. Realitātē pat zināšanas tikai par motoreļļas viskozitāti vēl nav pietiekamas, jo nu jau viena veida eļļas klāsta robežās parādās dažādi varianti. Noteikti nevajadzētu paļauties arī uz eļļas izskatu, kamēr tā ir iepakojumā, jo īpaši tādēļ, ka mēs to parasti redzam istabas temperatūrā. Krāsa, caurspīdīgums un smarža istabas temperatūrā mums neko nestāsta par eļļošanas īpašībām ekspluatācijas laikā,” norāda “Total Polska” tehniskās nodaļas vadītājs A. Hušatinskis.

Realitātē meklēt eļļu ar augstāko iespējamo viskozitāti ir ļoti riskanti, jo dzinēja ražotāja standarti ir jāņem vērā kā prioritāte. Pārāk zema vai pārāk augsta viskozitāte atspoguļojas caur dzinēja darbības un pretestības izmaiņām. Rezultātā nepārdomāta eļļas maiņa var beigties ar pastiprinātu dzinēja skaļumu un samazinātu veiktspēju, toties sliktākajā gadījumā – ar zobsiksnas pārrāvumu.

 

 

 

 
Visi komentāri
 
es 30.augusts 2022 15:04
0 0 Atbildēt

Ja, mainot eļļu, vecā ir "tīra", tad ir jāsāk uztraukties!

Eksperc 30.augusts 2022 17:29
0 0 Atbildēt

Izskats ir maldinošs, es pasmaržoju un pat pagaršoju. Ja smaķelis kā friškām - eļļa ir savu nostrādājusi, jāmaina nost.

Slinkais 30.augusts 2022 20:06
0 0 Atbildēt

ļoti interesanti un dergradējoši. varbūt tomēr izvēlēsimies eļļu pēc konkrēta dzinēja specifikacijas, nevis pēc viskozitates, krāsas vai smaržas??

650 30.augusts 2022 21:47
1 0 Atbildēt

Jā.Ņemam pēc garšas.s.

-itin jo sevišķi, ja šobrīd visāds te tirgus notiek par pdf-a filtriem un ad-bļuju ampuputāciju.Jo (Valstī) vairāk Lohu, jo (frizieriem) lielākas iespējas.

Freijers 31.augusts 2022 7:52
0 0 Atbildēt

Raksts ne par ko...pats pērku maximā/depo atbilstošo viskozitāti (nevis kosmiskos VW kodus), cenšos mainīt ik pēc 7K km un viss bumbās.

es 31.augusts 2022 8:35
1 0 Atbildēt

Ieliet pie dīlera orģinālo ik pa 30 tkm ir lētāk un labāk.

Pļurkt 31.augusts 2022 13:07
0 0 Atbildēt

Dīleru muļķības un reklāmas par 30 štukām droši vari paturēt pie sevis!

Ja grib lai motors nokalpo ilgāk par 150 štukām km, tad maini ik pa 10 000 km vai 7 500 km (ja pamatā ir pilsēta)!

Tos 150 št km motors nokalpos arī pat ja vispār eļļu nemainīsi, bet tikai pieliesi klāt pēc specifikācijas, mainot tikai filtrus!!

es 31.augusts 2022 13:23
0 0 Atbildēt

Nedirs, ja nezini!

650 31.augusts 2022 15:47
0 0 Atbildēt

-jo vairāk zini, jo mazāk drirs

Pļurkt 31.augusts 2022 18:21
0 0 Atbildēt

Iebāz savā dirsā visus savu idiotiskos spriedelējumus!

es 31.augusts 2022 18:22
0 0 Atbildēt

Samaini pamperus un velc tālāk savu nožēlojamo vezumu...

Pļurkt 31.augusts 2022 19:12
0 0 Atbildēt

Iebāz savā dirsā visus savu idiotiskos spriedelējumus!

============

Lasīt iemācies dalbajob!

rt 31.augusts 2022 19:30
0 0 Atbildēt

Es vienam auto uz pārdošanu ielēju rapšu eļļu. Pircējs skatījās, smērēja pirkstos, teica, laba esot! Tā kā es ar vienu auto vairāk par gadu nebraucu, tad pilnīgi poh, ko tur liet. Esmu treknajos vedis auto no Vācijas ar tikko beigušos garantiju, kuriem nekad nav veiktas apkopes. Gaisa filtrs tik netīrs, ka deformējies uz iekšu. Vēl nedaudz un ierautu kolektorā.

JanJan 1.septembris 2022 9:21
0 0 Atbildēt

Kāpēc pircējam vispār vajadzētu skatīties kāda eļļa - ķipa vai laba, vai nē? Ja nu vienīgais pirms nedēļas nav čeks no officiālā dīlera par ikgadējo apkopi un eļļas maiņu - uzreiz pēc pirkuma uz servisu veikt pilnu apkopi, pieņemot, ka tā par 99% ir nepieciešama. Tā taču standarta prakse.

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Volkswagen ID.3 saņem vēl vienu uzlabojumu paketi 4

Elektriskais Volkswagen modernizāciju piedzīvoja jau pērn, taču ražotājs pie tā nav apstājies un atradis veidu, kā elektrisko hečbeku uzlabot arī šogad. Lasīt vairāk

 

TV AUTO ZIŅAS TESTĒ: Izmēģinām jauno Škoda Kodiaq (+VIDEO) 2

No šīgada Škoda jaunumiem mūsu tirgum svarīgākais ir jaunais Kodiaq. TV Autoziņas devās uz Spāniju, lai tuvāk iepazītos ar lielākā Škodas krosovera otro izlaidumu. Lasīt vairāk

 

Audi Q6L e-tron – Ķīnā ražots, Ķīnas tirgum (+ FOTO) 1

Pekinas autoizstādē Vācijas autobūves uzņēmums Audi nodemonstrējis Audi Q6L e-tron – globāļā tirgus modeļa Q6 e-tron pagarināto modifikāciju, kas paredzēta Ķīnas tirgum. Lasīt vairāk

 

Ko dara šī tehnika? (+ VIDEO) 8

Kravas auto ar piekabi kaut ko vienmērīgi izkaisa uz ceļa. Vai varētu būt, ka šādi ātrā un vienkāršā veidā tiek atjaunots ceļa segums? Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti