Vai motoreļļa ir piemērota pārnesumkārbas eļļošanai un otrādāk? 14

 

Foto: Publicitātes attēls

LEAD | 28.septembris 2022 15:21

Viena no svarīgākajām smērvielu funkcijām ir berzes samazināšana, kas rodas, piemēram, dzinējā vai pārnesumkārbā. Šo funkciju nodrošināšanai tiek izmantotas specializētas dzinēju un transmisijas eļļas, kas savā būtībā var šķist līdzīgas vai pat identiskas, taču tā nemaz nav.

Ikvienai motoreļļai ir noteiktas funkcijas un to galvenais uzdevums ir nodrošināt pareizu dzinēja kustīgo daļu eļļošanu, izveidojot izturīgu eļļas kārtu, kas aizsargā konkrētās detaļas.  Tomēr pastāv arī citi svarīgi eļļas uzdevumi, piemēram:

·         siltuma izkliedēšana – atdzesējot karstus elementus (virzuļa gredzens – 250° C, virzuļa lejasdaļa – 200° C, dzinēja apvalki līdz 130° C), kā arī nodrošinot siltuma izkliedi uz eļļas kartera, kas palīdz uzturēt pareizo dzinēja temperatūru;

·         aizsardzība pret koroziju – ar nepieciešamajām piedevām, kas palielina eļļas sārmainību, ir iespējams novērst vai vismaz mazināt korozijas rašanos;

·         degkameras atbilstošas darbības nodrošināšana – dzinējs tiek veidots tā, lai tikai pēc atbilstošas viskozitātes eļļas ievadīšanas starp gredzeniem un cilindra čaulu dzinējs sasniegtu atbilstošo kompresijas spiedienu;

·         dzinēja tīrīšana – augstas kvalitātes bāzes eļļa novērš zemas un augstas temperatūras piemaisījumu radītos nosēdumus, izšķīdinot tos un liekot nogulsnēties eļļas virspusē, līdz tā tiek nomainīta.

Izvēloties eļļu pārnesumkārbai, nosacījumi būs tādi paši kā izvēloties motoreļļu – eļļai jāatbilst noteiktiem kvalitātes un viskozitātes standartiem, ko ir norādījis transportlīdzekļa ražotājs. Tomēr jāatceras, ka katra konkrētā eļļa darbojas pilnīgi atšķirīgā vidē, un, lai gan to galvenais uzdevums un funkcijas sakrīt, tas nemaina faktu, ka katra pievienotā piedeva rada īpašas atšķirības katrā no eļļas tipiem. Motoreļļas nesatur berzes piedevu, kas atbild par sinhronizatoru darbību transmisijā, kas, savukārt, ietekmē ātrumkārbas kustības kvalitāti. Turklāt tām ir mazāks EP (extreme pressure) daudzums. Rezultātā dažādu nepieciešamo piedevu trūkums var izraisīt kārbas nodilumu vai ķeršanos (atkarībā no tās slodzes), kas pierāda to, ka motoreļļas nav piemērotas izmantošanai pārnesumkārbā.

“Nedrīkst aizmirst arī par pārnesumkārbas smērvielām, to piemērotību konkrētajai darbības veikšanai un būtisko atšķirību starp motoreļļu. Arī transmisijas eļļu nedrīkst izmantot dzinēja eļļošanai, galvenokārt tādēļ, ka tai trūkst sārmaino eļļas piedevu, lai neitralizētu skābos sadegšanas produktus, piemēram, kvēpu daudzumu. Turklāt EP piedevas – sērs, fosfors – sabojā vai aizsprosto katalizatoru un DPF jeb kvēpa filtru, kas samazina toksiskās emisijas no dīzeļdegvielas izplūdes gāzēm,” norāda Andžejs Hušatinskis (Andrzej Husiatyński), “Total Polska” tehniskās nodaļas vadītājs.

Svarīgs aspekts, ko daudzi autovadītāji dažkārt neapzinās, ir arī eļļas viskozitāte un darba temperatūras diapazons, kas dzinējam un pārnesumkārbai krasi atšķiras. Motoreļļa darbojas daudz plašākā temperatūras diapazonā, taču kārbas eļļas  – “labvēlīgākā” temperatūras vidē, kas nav par augstu un nav arī par zemu.

"Ap virzuļa gredzeniem motoreļļa sasniedz līdz pat 250 grādus, kas to pakļauj oksidācijas riskam. Savukārt pārnesumkārbas darba temperatūra svārstās izteikti zemākā temperatūrā, reti vien sasniedzot 100 grādus, kas eļļai ļauj darboties tikai berzes procesā. Tomēr jāvērš uzmanība, ka kārbā esošajai eļļai jābūt ļoti kvalitatīvai un izturīgai pret salu, un jādarbojas efektīvi sākot jau ar uzsilšanas brīdi. Jāizprot arī tas, ka pārnesumkārbās eļļa nonāk tiešā saskarsmē ar detaļu berzi un tai ir nemitīgs uzdevums tās noturēt labā darba stāvoklī, kas prasa izmantot specializētas viskozitātes indeksu paaugstinošas piedevas,” atgādina Andžejs Hušatinskis.

 

 
Visi komentāri
 
saf 28.septembris 2022 19:09
3 1 Atbildēt

Nu labs raksts ar negaidītu secinajumu, vajadzetu vel tādus kā "vai tosols piemērots dzinēja eļļošanai", "vai bremžu šķidrums piemerots ātrumkārbas eļļosanai", un tml....

Kāds takā mēģina kombinēt šitās eļļas?

650 28.septembris 2022 23:44
0 1 Atbildēt

Nu pag,nu kā ta nē, gan jau šis ToTālais Menedžeris to savu lietu pārzin.Ja reiz viņš te uzrunā Lohus, nu tātad tie sastāda būtisku daļu no viņa pārstāvētās šķidrummarkas cienītājiem.

Kas tur slikts, ņemam kādu pus kannu 0w30, drusciņ pielejam 75w90, pa virsu 0,5l (Zaļā)tosolfrīza un (lai drošspaliek) vēl kādu pus/burciņ DOT5.Tas nedeg ne pie -40, ne (arī)pie +400.Galvenaiss, lai ir m+s klasse un/vai svaigs, piem dot 2230 - šīgada 30 nedēļā ražots.Jā.

Slinkais 28.septembris 2022 19:17
3 1 Atbildēt

ir lērums auto kuriem rokas kārbas specenē ir parasta motoreļļa. teju vai visi močiem ir viens apjoms dzinējam un kārbai. vienīgi autors neko par to nezin

msh 28.septembris 2022 20:50
1 0 Atbildēt

Lērums nebūs, uz pirkstiem saskaitāmi modeļi senākā pagātnē, nesenākais no kuriem būs vecais minis un tam radniecīgais Austin Metro. Un šīs variants ir aizgājis jo nebija adekvāts - zobratiem vajag savādāku eļļu nekā virzuļiem un šālēm.

Slinkais 28.septembris 2022 21:36
0 0 Atbildēt

Vojageram ap 2000 gadu, un vēl čupiņai citu graustu, kurus tagad atcerēties nav vēlmes

Jo 29.septembris 2022 1:22
0 0 Atbildēt

Vai tik ne Honda Civic ~90. gadu specenē nenāca motoreļas parametri arī kārbai, pamatojoties uz degvielas ekonomiju, nevis max nobraukumu.

Esmu dzirdējis, ka golf4 manuālā kārbā neder nekas cits kā 75w, kur nu vēl motoreļļa 5w-40. Ar it kā daudz universālāko 75w-90 ziemā neslēdzas normāli 1.,2. robs...

darklight 29.septembris 2022 10:47
0 0 Atbildēt

MK2 Leon sešiniecei, tātad visdrīzāk arī MK5 Golfam pēc specenes nāk 75W80. Tur vēl kaut kādas pielaides bija uz vienu un otru pusi. Vai tiešām raksta autors domā, ka kāds tur gribētu 5W30 liet iekšā?

JD 29.septembris 2022 16:59
0 0 Atbildēt

dārza traktoram AK pat iesaka liet 5w50

insekc 30.septembris 2022 16:35
1 0 Atbildēt

Jā, tā visprecīzāk atbilst tam, ko ražotājs lej kārbās un par dārgu naudu tirgo kā OEM.

msh 2.oktobris 2022 3:03
0 0 Atbildēt

Par mk4 golfu muļķības - dodu 95% varbūtību ka tajā kārbā paredzēts liet 75w90 GL-4 sintētiku. Ja ziemā sūdīgi slēdzas, visdrīzāk esi iepisis kapeiku uz eļļu - es ar 10 gadus vecāku kārbu ar manis piesaukto eļļu priekšā neredzu iemeslu par ko tādu sūdzēties.

vietējais 28.septembris 2022 20:11
1 5 Atbildēt

Manuālajām kārbām pārsvarā ir lifetime eļļa. Bet liet auto var jebkādu eļļu. Man reiz nebija pie rokas eļļa pieliešanai motoram, pielēju cepamo eļļu. Nekas nenotika. Ja motors ir galīgi sadilis, tad Suprotec tikai var glābt, ja negrib ķirurģiju.

Rexx 30.septembris 2022 7:25
0 0 Atbildēt

Mehāniskajaip ārnesumkārbai vislabākā eļļa ir tāda, kādu paredzējis tās ražotājs. Jā, tā var būt gan motoreļļa, gan transmisijas eļļa, gan "automātam" paredzētā(ATF).

Freijers 30.septembris 2022 8:33
0 0 Atbildēt

Sāksim ar to, ka galvenais, lai tā eļļa tajā kārbā vispār iekšā ir ! Nez cik daudzi to pārbauda vecām mizām. Nav arī dzirdēts, ka kāds tām mizām diži ko maina, reizēm par tomātiem pat, par kādiem tur manuāļiem vispār nerunājot.

Pats reiz mainīju audi 80 kārbā eļļu, tam modelim to diezgan primitīvi un bez jebkādām špricēm, pācēlājiem, domkratiem, utt. varēja arī izdarīt...

insekc 30.septembris 2022 16:33
0 0 Atbildēt

Vienkātši jālasa aparāta manuālis - RTFM!

Tavs komentārs
 
 
Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Cik tuvu elektrifikācijas vilnis ir kravas auto biznesam ? (+VIDEO) 1

Vai zinājāt, ka patlaban lielākais pilnībā elektriskais Scania kravas auto sastāvs, kas jau strādā raktuvēs Norvēģijā, sver 64 tonnas? To un daudz ko citu īstos ziemas apstākļos varējām izmēģināt Scania Winter pasākumā Norvēģijas ziemeļos Trisilā. Lasīt vairāk

 

Pētījums: 2022.gadā ES elektroenerģijas ražošana no vēja un saules apsteidza gāzi 1

Eiropas Savienības (ES) dalībvalstis 2022.gadā pirmo reizi saražoja vairāk elektroenerģijas no vēja un saules, nekā no dabasgāzes, secinājusi domnīca "Ember". Lasīt vairāk

 

Volkswagen Golf turpinās dzīvot arī elektriskajā laikmetā 2

Volkswagen vadība apstiprinājusi, ka koncerna leģenda, kompaktās klases modelis Golf, turpinās dzīvot arī elektriskajā laikmetā, pārejot uz savu devīto paaudzi. Lasīt vairāk

 

Baltijā restartējas atbalsts elektromobiļiem: kādi ir subsīdiju modeļi? 7

Lai samazinātu autotransporta CO2 izmešus un paātrinātu autoparka atjaunināšanu, Baltijas valstīs aktivizētas atbalsta programmas elektroauto pircējiem. Ko no tām var iegūt privātpersonas un ko uzņēmumi? Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti