Elektroauto elektrības cenu pieauguma ēnā: vai tiešām dārgāk? 31

 

Foto: Publicitātes attēls

30.novembris 2022 11:38

Pieaugot energoresursu cenām, gluži saprotamas ir bažas, ka krietni palielināsies arī elektroauto uzturēšana. Vai tā tiešām ir?

Jebkurš ziņu virsraksts saistībā ar energoresursu cenu pieaugumu šobrīd izraisa īstu ažiotāžu. Ja virsraksts skaļi vēstī, ka elektrības cena pilsētas uzlādes punktos augs no 15 līdz 52 centiem, vairums lasītāju neiedziļinās, ka tas, iespējams, ir attiecināms uz noteikta uzņēmuma infrastruktūru vai ir spēkā uz noteiktu periodu, un, krītoties elektrības biržas cenai, samazināsies arī auto uzlādes izmaksas.

Ziņas virsraksts vēstī tikai to, ka braukt ar elektroauto būs trīsreiz dārgāk, tāpēc cilvēku bažas ir saprotamas, taču tās nav viennozīmīgi pamatotas.

Pirmkārt, vairāk nekā 90% elektroauto īpašnieku, kuri dzīvo privātmājās, savu auto uzlādē mājās. Skaidrs, ka ir neietekmējami apstākļi – ja kāps elektrības cenas, palielināsies arī elektroauto uzlādes izmaksas. Šobrīd ieguvēji ir tie, kas jau pirms kāda laika ir noslēguši līgumu par elektrības pieslēgumu ar izdevīgu fiksētu tarifu. Tomēr arī elektroauto īpašnieki, kuriem nav iespējas uzlādēt savu auto mājās vai kuru izvēlētais tarifa plāns ir piesaistīts biržas cenām, var ietekmēt savus ikmēneša izdevumus par auto uzlādi  –  uzlāde nakts stundās, priekšroka lētākajam piedāvājumam pilsētas uzlādes punktos, tarifa plāna maiņa mājās, saules paneļi, kas ļauj padarīt mājsaimniecību energoefektīvāku un pašiem ģenerēt savu elektrību, mājsaimniecības kopējā elektroenerģijas patēriņa samazināšana. Sabiedrības rīcībā ir dažādi veidi, kā ietekmēt rēķinu par elektrību un attiecīgi – kā ietekmēt automašīnas uzlādes izdevumus. Šī ir viena no būtiskākajām atšķirībām starp elektroauto un  iekšdedzes dzinēja auto, jo degvielas cenas mēs nekādā veidā ietekmēt nevaram.

Jāteic, ka joprojām, neraugoties uz elektrības cenu kāpumu, elektroauto izmaksas uz 100 nobraukuma kilometriem ir zemākas nekā iekšdedzes dzinēja auto. Kā zināt, cik apēd jūsu elektroauto? Pieņemsim, ka ikmēneša rēķins par elektrību ir 50 eiro. Izdalot šo summu ar patērēto kilovatstundu skaitu, iegūsiet cenu par vienu kilovatstundu. Savukārt elektroauto borta dators rāda kilovatstundu patēriņu uz 100 kilometriem. Pieņemot, ka varat uzlādēt elektroauto mājās, kur ir fiksēts tarifs – piemēram, 23 centi par kilovatstundu – un auto ziemā patērē 20 kilovatstundu uz 100 kilometriem (vasarā patēriņš būs mazāks), sareizinot 20 kilovatstundas ar 23 centiem, iegūsiet 4,60 eiro uz 100 kilometriem.

Šobrīd tirgū ir pieejami dažādi elektroauto. Pastāv tieša korelācija starp auto iegādes cenu un akumulatora ietilpību – jo dārgāks auto, jo lielāku attālumu ar to ir iespējams  veikt pēc vienas uzlādes. Jārēķinās, ka vēsākos laikpstākļos elektrības patēriņš ir lielāks nekā ražotāja deklarētais, tomēr šobrīd ar vienu uzlādi vidēji var veikt ap 300 kilometriem. Zinot, cik lielas distances ar savu auto veicat ikdienā, varat viegli aprēķināt, cik uzlādes mēnesī jums būs nepieciešamas, un iegūsiet arī kopējo ikmēneša elektrības patēriņu elektroauto uzturēšanai.

Jāpatur prātā, ka šie ir tikai tie ieguvumi, kas uzreiz pārvēršami naudas izteiksmē. Elektroauto īpašniekiem ir iespēja gūt arī ievērojamu ietaupījumu ilgtermiņā. Piemēram, mazāki nodokļi gan privātpersonām, gan uzņēmumiem. Privātpersonas, kas ir elektroauto īpašnieki, ir atbrīvoti no transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa jeb tā sauktā ceļa nodokļa nomaksas. Savukārt, ja automašīna ir reģistrēta kā uzņēmuma īpašums, vieglo transportlīdzekļu nodokļa likme ir fiksēta un nav atkarīga automašīnas motora tilpuma. “SKANDI MOTORS” pieredzē ir bijuši klienti, kuriem, iegādājoties elektroauto, nodoklis samazinājies teju septiņas reizes. Turklāt tiem elektroauto īpašniekiem, kuriem diendienā jāuzturas Rīgas centrā, būtisks atvieglojums ir iespēja novietot automašīnu pašvaldības apkalpotajās stāvvietās bez maksas – pat Vecrīgā. Iespēja bez maksas izmantot autostāvvietas elektroauto īpašniekiem ir nodrošinātas arī Liepājas pašvaldības maksas stāvvietās. Pieņemot, ka cilvēks strādā Vecrīgā un iegādājas pilnu stāvvietas abonementu, jārēķinās ar 250 eiro lieliem izdevumiem katru mēnesi. Piemājas stāvvietā šī summa ir mazāka, taču gada griezumā jebkurā gadījumā tā ir pietiekami liela, lai elektroauto īpašnieks bezmaksas autostāvvietu izjustu kā būtisku atvieglojumu ģimenes budžetā.

Ja runājam par pieprasījumu pēc elektroauto, tas joprojām saglabājas liels – arī pieaugošo energoresursu cenu apstākļos. Pateicoties valsts atbalsta programmai elektroauto iegādei un Eiropas Savienības uzņemtajam zaļajam kursam, kas paredz, ka no 2035. gada Eiropas jauno auto tirgū iekšdedzes dzinēji vairs nebūs atļauti, tas ir tikai laika jautājums, kad visi pārsēdīsimies elektroauto. Tomēr īpaši uzņēmumu kontekstā būtu jādomā par atbalsta instrumentiem, kas neierobežo uzņēmumu vēlmi iegādāties elektroauto. Piemēram, šobrīd valsts atbalstu elektroauto iegādei var saņemt tikai apstrādes rūpniecības uzņēmumi, kuru eksporta apjoms sasniedz vienu miljonu eiro vai kuri eksportē vismaz 50% savas produkcijas. Kāpēc uz šādu atbalstu nevarētu pretendēt arī IT vai jebkuras citas nozares uzņēmumi? Noteikti būtu nepieciešams valstiskā līmenī domāt  par to, kā motivēt uzņēmējus veidot savus elektroauto parkus. Sevišķi svarīgi tas būtu uzņēmumiem, kuriem ir būtiski īstenot striktas klimatneitralitātes programmas, jo to pieprasa ārvalstu, īpaši Skandināvijas valstu, sadarbības partneri.

Kopumā varam secināt, ka energoresursu cenas aug un tas, protams, palielina arī elektroauto uzlādes izmaksas, taču elektroauto joprojām ir ekonomiski izdevīgāks risinājums nekā auto ar iekšdedzes dzinēju.

 

 

 

 
Visi komentāri
 
R(8) 30.novembris 2022 11:57
7 0 Atbildēt

Tie 23 santimi Kwh ir ja tu savu e-auto uzlade privatmaja , bet tie , kas dzivo daudzstavenes , nekas cits ka neatliek vilkt kabeli ara pa 9 stavu un uzladet to e-auto , vai ari maksat tos 0,60 santimos ko prasa uzlades punktos , tad pateiziniet 20 x 0,60 = 12 euro uz 100km , diezko izdevigu tur neredzu , un ja vel tas cenas kaps pa 15 lidz 52 santimiem , tas respektivi labakaja varjanta bus 15 euro , bet launakaja 22,4 euro pa 100km , tur ir jabut idiotam , lai iegadatos to e-auto

Opis 30.novembris 2022 16:20
5 1 Atbildēt

Jāpielike pie tiem 23 centiem arī plānotais sadales tīkla tarifs 18 centi uz katru pārvadīto kWh.

Un vēl jāpieliek klāt valsts neieņemtie ienākumi no degvielas akcīzes nodokļa, jo pastāv nodokļu nezūdamības likums, agri vai vēlu akcīzes daļa būs elektrības cenā.

R(8) 30.novembris 2022 17:00
5 0 Atbildēt

Tiesi ta , jebkurai valsti degvielas akcize dod lielus ienakumus valsts kase un es nedomaju , ka dada vaksts no siem ienakumiem veletos ateikties , tiko kada valsti e-auto sasniegs 30/40% no kopeja autoparka , ta tulit tas valsts valdiba apstiprinas jaunus elektribas akcizes nodoklus , lai kompensetu zaudejumus uz degvielas rekina , tas ir tapat , ka eiropa cinas pret smekesanu un alkoholu , bet tai pasa bridi lielakie sporta un izklaides pasakumi tiek sponsoreti ar alkohola un cigaresu reklamam , vienkarsi naudu vajag visiem

Asaris 1.decembris 2022 11:01
0 1 Atbildēt

Nu tu daunis esi? Kapēc pensionārei Viļānos skatoties televizoru ir jāmaksā akcīzes nodoklis?

Tur noteikti būs citas metodes kā iekasēt no eauto.

R(8) 1.decembris 2022 11:51
3 0 Atbildēt

Zabaks esi tu pats , tas ir loti vienkarsi izdarams , nodalis sadzives elektroenergiju no auto uzlades un tie e-auto uzlades punkti , kas atrodas pa visu Latviju , ja valsts veletos jau sobrid varetu uzlikt specialu akcizes nodokli un iekaset kadus 50 santimus no 1Kwh , un tie , kas uzladetu savu e-auto privatmaja , viniem piespiedis ievilkt atsevisku liniju ar savu skaititaju un maksasi to akcizes nodokli vienalga , jo neviena valsts nevelesies palaist garam entos miljonus

Nodoklis 1.decembris 2022 15:02
3 0 Atbildēt

Ja pensionāram ir televizors, viņš ir pārāk bagāts! Bagātajiem ir jāmaksā nodokļi!

Krotow 2.decembris 2022 11:14
0 0 Atbildēt

Ja pensionārs skatās TV datorā, ko tad?

Nodoklis 2.decembris 2022 13:26
1 0 Atbildēt

Ja pensionāram vēl ir dators, tad tā jau ir VID nolaidība!

msh 3.decembris 2022 12:55
1 0 Atbildēt

Nekur jau nav teikts ka to akcīzi iekasēs pēc skaitītāja kas atrodas mājās - drīzāk pēc skaitītāja kas atrodas mašīnā

Slinkais 30.novembris 2022 12:08
5 0 Atbildēt

es nepazīstu nevienu elektrokastes lietotāju, kurš to ir nopircis ar domu ietaupīt)))

msh 3.decembris 2022 12:56
0 0 Atbildēt

Dīvaini. Ko tad viņi ar tām kastēm dara? Es kaut kā internetos lasu tikai komentārus par ekonomiju - gan mūsējos, gan amerikāņus.

Cilvēks ar 30.novembris 2022 12:24
2 0 Atbildēt

Esmu Cilvēks ar, kā saka, īpašām vajadzībām, tas ir pārvietojos ratiņkrēslā. Uz jaunajiem laikiem skatos ar šausmām, jo personīgi man, tie neko labu nesola. Ja par mobilitāti, tad auto man ir ļoti svarīgs un tā kā dzīvoju laukos, praktiski neaizstājams. Pērkot mašīnu, speciāli izvēlējos dīzeli, jo tas var aizbraukt tālāk, tas ir, palūdzu kādu, kas uzpilda degvielu un zinu, ka varēšu braukt 1000 km. Jūtu, ka ar elektrību būs d - pirmkārt, tādu mašīnu nekad nevarēšu atļauties, otrkārt, kas tos vadus staipīs?

P.S. tādu cilvēku, kā es, ar līdzīgiem, kā saka, izaicinājumiem, LV nav mazums

ZZZZ 30.novembris 2022 12:42
1 0 Atbildēt

Jautā savam deputātam, par kuru Tu balsoji

Slinkais 30.novembris 2022 16:25
1 0 Atbildēt

teslai ir nopērkams paklājiņš, kurs liekams uz grīdas. ar teslu jāuzbrauc virsū. tad to ērmu var uzlādēt bez vadiem

ZZZZ 30.novembris 2022 12:29
0 0 Atbildēt

Es tiešām nesaprotu nē nu saprotu bizīts kādam/iem Viss jau ir izdomāts vecajā eiropā. Tak lai aizbrauc tie speciālisti un paskatās kā tas notiek Tak sēdēs atkal un ilgi spriedīs algas saņems...

Noteikt cenu vienādu, kas grib var arī dot lētāk Lādētājus visās malās un arī DUS, citādi kā pa tumsu jameklē uzlāde. Bet smejas par lietotāju. Vajadzētu smieties par Latvenergo

ZZZZ 30.novembris 2022 12:38
0 0 Atbildēt

Kā jābūt būtu skatamies no 14min.

1. uz lādētāja redzama informācija

2. ierobežots laiks

3. sods par neatļautu vietas aizņemšanu.

PTB 30.novembris 2022 13:54
0 0 Atbildēt

Rakstā nav ņemts vērā, ka saules paneļu īpašniekiem biržas tarifs ir ļoti neizdevīgs. Šobrīd fiksētie tarifi ir no 30-55centiem. Ar tarifu par 1kwh 50+ centi elektroauto izdevīgums izgaist kā nebijis, arī pie 30+ centiem čakarēšanās par pāris eur uz 100km neatmaksājas.

Stāvvietu skaitīt kā bonusu ir forši, taču tas ir īslaicīgi un negarantēti. Es ar visu atbalstu nevaru atļauties par 50k+ pirkt elektro auto. Ekselis saka, ka maksāšu vairāk. Salda cena par elektroauto ir, ja elektrība maksā 10 centi par 1kwh un degvielas cenas saglabājas virs 1.8Eur litrā.

R(8) 30.novembris 2022 14:54
2 0 Atbildēt

Kadus 5 gadus atpakal es par to jokojos ka vienu bridi 1l degvielas un 1Kwh bus vienadi vai praktiski vienadi , nu sim bridim mes tuvojamies lielam solim un ja si prognore piepildas , ka uzlades punktos cena var celties no 15 lidz 52 santimu apmera , ka es jau teicu , ja pie esosajiem 0,60 pieskaitam tos 52 , tas mums dod 1,12 euro par Kwh , jeb 22,40 euro uz 100km , tas stavvietas neko ipasi nedod , vinu skaits ir ierobezots un speciali apzimetas vietas , bet lielpilsetu pazemes stavlaukumos ir jamaksa ka visiem , auto apdrosinasana ir dargaka , ja ir kada kibele ne visi sertifivetie autoservisi tev ar sniegt palidzibu un maksat 50tk par braucamo , kur maksimali idealos apstaklos ir spejigs nobraukt 400km un pectam ir jasez 5 stundas kautkada burgeri , lai tas atkal spetu uzladeties , es tur neko izdevigu neredzu

8 (R) 30.novembris 2022 15:13
2 1 Atbildēt

Vācieši par šo runā jau kādu brīdi, tur arī elektrības cena apdraud zaļo politiku, taču eksperti mierina, ka tādā gadījumā cels uz augšu degvielas cenas.

R(8) 30.novembris 2022 16:12
1 0 Atbildēt

Problema ir tada , ka ari Vacija tas uznemtais Zalais kurs nerule , problemas ir liepilsetas , kuru infrastruktura siem zalajiem e-auto nav paredzeta un celot degvielas cenas tas neko neatrisinas , ja celsies naftas produktu cena , tai pasa bridi celas elektribas cenas , vienkarsi lielpilsetu iedzivotajiem nav kur spraust to e-auto , bet pasreizeja pilsetu elektroapgades sistema nav pat paredzeta 10% e-auto noslogam

Opis 30.novembris 2022 16:24
2 0 Atbildēt

Elekterību par 4 eur/kWh esmu redzējis, bet dārgākais degvielas litrs DUS ko esmu LV redzējis ir 2,30 eur, ja neskaita NESTES MY.

Tā kā katrā jokā ir sava daļa patiesības!

ZZZZ 30.novembris 2022 14:08
0 1 Atbildēt

PTB vai neliekas dīvaini, ka degvielai cenas krītas bet el enerģijai paaugstinās???

Un ir jauni el auto kas maksā padsmit tūkstoši eur...

Patisons 30.novembris 2022 15:15
2 1 Atbildēt

Cenu regulācijai būtu jānotiek tirgus apstākļos. Jauni par padsmit , Dacia Spring kur max ātrums ir ap 80 un bīstami apdzīt. Nepieciešams golf universal lieluma auto, lai nedēļas nogalē 4 personas ar visām mantām bez stresa var nobraukt 120-200km vienā virzienā. Nekādi neredzu variantus par padsmit tūkstošiem.

ZZZZ 30.novembris 2022 15:38
2 3 Atbildēt

Kā dziesmā dzied lēnāk brauksi tālāk tiksi un tas nobraukums ir katra paša problēmas. Tehnoloģijas nestāv uz vietas Priekš darbs-veikalings-māja ir ok. Reāli esi ar to daci braucis?

Opis 30.novembris 2022 16:26
3 2 Atbildēt

A tu ar zirga pajūgu esi braucis?

Jūrmalnieks 30.novembris 2022 16:38
3 1 Atbildēt

Pie Latvijas vidējā auto parka vecuma ~20 gadi ir skaidrs, ka Latvietis vidējais elektro auto nopirkt nevar, jo viņa dzīvoklis uz 30gadiem kredītā maksā uz pusi mazāk par jaunu EV.

650 30.novembris 2022 22:37
2 0 Atbildēt

Kas ir šis k-dziņš/attēlā? Ko tā sejassizteiksme tik nekaunīga?Vai viņam mēs maksājam/par?

Pļurkt 2.decembris 2022 11:45
0 0 Atbildēt

Nesaprotu kāda velna pēc ir jāapspriež šitādas muļķības!!

Auto nesastāv no degvielas patēriņa un degvielas cenas!!!

Saliekiet kopā auto iegādes izmaksas uz 100 km (pa visu tā auto iespējamo ekspluatācijas laiku līdz pārkausēšanai naglās).

Tad arī te spriediet!!

Pagaidām elektriķa plika iegāde ir tik pat liela summa kā analoģiskas klases benzīennieka iegāde komplektā ar benzīnu praktiski visam tā ekspluatācijas laikam!!!

====

Visa elektrība elektriķim jau ir pie kājas cik maksā, jo pat uzlāde pilnīgi par velti neatsit iegādes brīdi ieguldīto naudu.

ZZZZ 2.decembris 2022 12:53
0 0 Atbildēt

Kādam tas el auto ir izdevīgs

www.autodna.lv/blog/elektroa...bmw-i3-stures/

msh 3.decembris 2022 13:06
0 0 Atbildēt

2 gadus vecs raksts.

Bagātnieks 2.decembris 2022 13:35
0 0 Atbildēt

Par laba premium klases ICE džipa cenu sanāk viduvējs EV ar pet pudeļu salonu! Vienīgais ar ko man var ietirgot EV ir paātrinājums un tehnoloģijas! Ja es varu to auto nopirkt, es varu to uzturēt, pieliet, vai salādēt! Man pietrūkst komforta un šika tajos jaunajos EV.

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

 

Latvija/Lietuva 20.04.2024 - vai mūsējiem izdosies konkurēt ar šādām degvielas cenām? (+ FOTO) 49

Autovadītājs piefiksējis degvielas cenas vienā un tajā pašā dienā Latvijā un Lietuvā. Cenu starpība 23 un 24 centu apmērā par dīzeļdegvielu un benzīnu liek apšaubīt mūsu konkurētspēju un lozungus par atpalicības samazināšanu no kaimiņiem. Lasīt vairāk

 

Bricis: Bīstamība uz ceļiem saglabāsies līdz otrdienas rītam (+ VIDEO) 3

Bīstamība saglabājas ne tikai šodien, bet vēl līdz rītdienas rītam. Rīt pēcpusdienā temperatūra visā Latvijā pakāpsies virs nulles, ilgstošie nokrišņi beigsies, intervijā “Rīta Panorāmā” sacīja LTV laika ziņu redaktors Toms Bricis. Lasīt vairāk

 

Uzvaras visur, kur iespējams - Verstapens dominē Ķīnas Gran Prix

"Red Bull" pilots Makss Verstapens svētdien izcīnīja uzvaru Pirmās formulas (F-1) pasaules čempionāta sezonas piektā posma - Ķīnas "Grand Prix" - pamatsacensībās. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti