Visi komentāri - Tipiskākās autovadītāju kļūdas pēc iekļūšanas avārijā: kā rīkoties pareizi

Tipiskākās autovadītāju kļūdas pēc iekļūšanas avārijā: kā rīkoties pareizi 2

 

Foto: Publicitātes foto

Balta | 27.aprīlis 2023 15:18

Ikviens autovadītājs, visticamāk, cer nekad nepiedzīvot ceļu satiksmes negadījumu, tomēr statistika uz Latvijas ceļiem ir skarba – gada pirmajos četros mēnešos reģistrēti jau 5510* negadījumi.

Lai arī, apgūstot autovadīšanas prasmes, katram topošajam autovadītājam jāiepazīstas ar Ceļu satiksmes noteikumos aprakstīto pareizo rīcību pēc iekļūšanas satiksmes negadījumā, zināšanas, kuras ikdienā nepielietojam, mēdz aizmirsties, bet piedzīvotais avārijas stress situāciju padara vēl satraucošāku. Apdrošināšanas sabiedrība BALTA (PZU grupa) un Valsts policija atgādina – cerot uz labāko, ir vērts tomēr paturēt atmiņā, kā pareizi rīkoties arī pēc ceļu satiksmes negadījuma.                                                                                                                           

Saukt vai nesaukt policiju?

Pirmais jautājums pēc iekļūšanas avārijā - saukt vai nesaukt Valsts policiju. Kā norāda Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs (LTAB), vairāk nekā piektā daļa nelielos ceļu satiksmes negadījumos iesaistīto autovadītāju izvēlas uz negadījuma vietu izsaukt Valsts policiju, nevis aizpildīt saskaņoto paziņojumu, tērējot policijas resursus un radot nevajadzīgus sastrēgumus. Tāpēc negadījumā iesaistītajiem autovadītājiem, izvērtējot negadījuma apstākļus un situācijas nopietnību, būtu atbildīgi jānolemj, vai, taupot gan savu, gan policijas darbinieku laiku, var tikt galā paša spēkiem un aizpildīt saskaņoto paziņojumu, kas ir plaši pieejams gan papīra formātā, piemēram, degvielas uzpildes stacijās un vairāku apdrošinātāju filiālēs, gan ērti aizpildāms arī mobilajā lietotnē, kuru var lejupielādēt https://www.ltab.lv/spapp/.

Saskaņoto paziņojumu bez policijas klātbūtnes var aizpildīt situācijās, kad:

·         negadījumā iesaistīti tikai divi transportlīdzekļi,

·         nav cietušas personas,

·         nav nodarīti bojājumi trešās personas mantai,

·         negadījumā iesaistītajiem transportlīdzekļiem nav radušies bojājumi, kuru dēļ tie nedrīkst vai nevar turpināt ceļu.

Savukārt obligāta policijas klātbūtne ir situācijās, ja noticis ceļu satiksmes negadījums, kurā ir

·         cietušas personas,

·         bojāta trešās personas manta,

·         iesaistīti vairāk nekā divi transportlīdzekļi,

·         kāds no negadījumā iesaistītajiem transportlīdzekļiem nevar turpināt ceļu.

Policiju jāizsauc, zvanot 110. Neziņošana policijai situācijās, kad tas ir tiešām nepieciešams, tiek uzskatīta par pārkāpumu un ir kļūda arī tad, ja, piemēram, vadītāja prombūtnes laikā automašīnai nozagta kāda detaļa vai arī transportlīdzeklis kā citādi sabojāts trešo personu prettiesiskas rīcības rezultātā. Lai arī KASKO noteikumi paredz būtiskus summu limitus, ko apdrošinātājs izmaksā arī bez gadījuma reģistrēšanas policijā, drošības pēc tomēr ieteicams par šiem gadījumiem ziņot.

Tipiska kļūda – atlīdzības pieteikšanas novilcināšana

“No rīta, sēžoties pie stūres, parasti neviens autovadītājs neiztēlojas, ka viņa maršruts varētu beigties ne tur, kur plānots, ar bukti sānos un gaidot policijas ierašanos. Tomēr negadījumi notiek, kopš vien pa ceļiem pārvietojas automašīnas, un tie turpinās notikt. Tāpēc ikvienam autovadītājam ir jāzina, kā šādās situācijās rīkoties,” saka BALTA Transporta produktu un risku parakstīšanas pārvaldes vadītājs Kristaps Liecinieks.

Viņš norāda, ka no apdrošinātāja viedokļa tipiskas kļūdas ir neziņošana policijai gadījumos, kad tas ir obligāti, un atlīdzības pieteikšanas novilcināšana. Apdrošinātājam atlīdzības pieteikums jāiesniedz, tiklīdz tas ir iespējams. Piesakot gadījumu, klientam ir jāzina pamata informācija: kad un kādos apstākļos negadījums ir noticis, kurš ir bijis vadītājs, vai negadījumā ir iesaistīti citi ceļu satiksmes dalībnieki, bojāta trešo personu manta, cietušas personas. Apdrošinātājs arī vēlēsies redzēt negadījuma vietas bildes vai video, ja tāda informācija ir pieejama – tas palīdz ātrāk saprast negadījuma apstākļus un skādes apmēru.

Un te vēl var ielikt mazu atgādinājumu par to, ka KASKO segs izmaksas arī tad, ja negadījumā vainīgs ir apdrošinātais šoferis.

BALTA un Valsts policija atgādina, kā rīkoties pēc ceļu satiksmes negadījuma.

-       Pirmais un galvenais uzdevums ir nodrošināt pārējo satiksmes dalībnieku drošību, brīdinot viņus par notikušo ar avārijas zīmes novietošanu pirms negadījuma vietas.

-       Ja ir cietušie – jāsniedz pirmā palīdzība.

-       Izvērtējot notikušā ceļu satiksmes negadījuma apstākļus, nepieciešamības gadījumā jāziņo policijai un glābšanas dienestiem. 

-       Tiktāl visu nosaka ceļu satiksmes noteikumi, bet tālāk visi lēmumi jāpieņem pašam vadītājam. Pirmkārt, kritiski jāizvērtē transportlīdzekļa spēja doties tālāk – vai apgaismojums darbojas, vai transportlīdzeklim eļļošanas un dzesēšanas sistēma ir kārtībā. Ja ārēji viss šķiet kārtībā, braucot īpašu uzmanību vajadzētu pievērst auto vadības panelim, sekojot, vai neparādīsies kādi brīdinājumi par nepareizu transportlīdzekļa darbību.

-       Ja nepieciešama auto evakuācija, jāmeklē palīdzība. Parasti pakalpojums “Palīdzība uz ceļa” ir ietverts apmaksātajos KASKO polises pakalpojumos.

-       Ja rodas šaubas par radušos situāciju, vēlams sazināties ar policiju un tālāk rīkoties pēc likumsargu norādēm.

-       Lielākoties klienti, kuru auto ir KASKO apdrošināšana, var saņemt konsultācijas, kā rīkoties attiecīgā situācijā, arī zvanot uz sava apdrošinātāja atlīdzību tālruni jebkurā diennakts laikā. Pieteikt atlīdzību mūsdienās var jebkurā klientam ērtā veidā – izmantojot WEB pieteikumu, mobilo lietotni, tālruni vai arī klātienē.

*Valsts policijas dati par laika periodu no 2023. gada 1. janvāra līdz 25. aprīlim.

 
Visi komentāri
 
Latvietis 27.aprīlis 2023 19:32
1 1 Atbildēt

Apdrisinātāj, sūdzi savu bēdu:

Gārāmejošais motociklists tā nopirdās, ka gan manam, gan kaimiņjankas drapakam sadegās pilns panelis ar lampiņām, nu tās check engine, check airbag, particulate filter u.c. Auto norakstāms. Ko darīt, kam tagad prasīt full compenseišel?

Policejs ar  jāsauc, jo mēs tak bijām trīs!

0pis 27.aprīlis 2023 20:48
1 1 Atbildēt

Ar beisbola vāli jāmēģina ietekmēt otru pusi lai panāktu sev vēlama scenārija piefiksēšanu saskaņotajā paziņojumā. Jāpalaiž Ome, lai skaļi bļaustās, traucē otrai pusei sakarīgi domāt un pa to laiku jāzīmē shēma, grūžot to parakstīt.

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

TIEŠRAIDE no "Latvijas Gada auto 2026" apbalvošanas ceremoniju šovakar 19.00 1

Šovakar, 18.decembrī, svinīgajā apbalvošanas ceremonijā kļūs zināms, kurš auto izcīnīs prestižo titulu "Latvijas Gada auto 2026", kā arī laureātus papildus nominācijās. Lasīt vairāk

 

Avārijā uz Rēzeknes šosejas gājusi bojā nepilngadīga jauniete 4

Trešdien avārijā uz Rēzeknes šosejas gājusi bojā nepilngadīga jauniete, aģentūru LETA informēja Valsts policijā. Lasīt vairāk

 

Pāris, kas nav pāris. Kas kopīgs Lynk & Co modeļiem 02 un 08? (+ VIDEO)

Šoreiz TV Autoziņās salīdzinām divus it kā nesalīdzināmus Lynk & Co modeļus - elektromobili 02 un lādējāmā hibrīda 08. 02 kļuva par pirmo Lynk elektromobili Eiropas tirgū, un tas simboliski sekoja hibrīdautomobilim 01. Lynk & Co 08 turpretim ir tehniski identisks Volvo XC40. Lasīt vairāk

 

Vai Cupra sportiskais gars joprojām ir dzīvs? Atbildi meklē Jānis Vanks (+ VIDEO) 1

Cupra zīmols savulaik bija SEAT automašīnu sporta divīzija. Kopš tas kļuvis neatkarīgs, nebūt ne visas Cupra automašīnas aprīkotas ar 300 zirgspēku motoriem, un ražošanas apjomi tikko pārsnieguši miljonu. Vai tikai Cupra nav pārāk iegājusi "meinstrīmā"? Lai to noskaidrotu, paņemsim jaunāko Formentor VZ ar nu jau 333 ZS, un noskaidrosim, vai Cupra joprojām ir ātri un vienlaikus droši? Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti