Populārākais mīts par eļļas maiņu - maiņa jāveic ik pēc 10 tūkst. kilometriem
Motoreļļa un tās maiņa skar ikvienu auto īpašnieku, un nereti šī ir tā lieta, kur autovadītāji nemeklē autoservisa atbalstu, bet veic eļļas maiņu paši, turklāt daudziem eļļas maiņa kļūst aktuālāka, tuvojoties rudens un ziemas sezonai. Taču šo produktu apvij daudz un dažādi mīti, kas iesakņojušies gadu gaitā – Inter Cars Latvija produktu vadības speciālists Jānis Rumka apkopojis piecus izplatītākos mītus.
Eļļa ir jāmaina ik pēc 10 000 km
“Daudzus gadus zelta standarts bija nomainīt motoreļļu ik pēc 10 tūkst. kilometriem, taču nu jau kādu laiku situācija ir mainījusies,” stāsta J. Rumka. “Piemēram, ar sintētisko eļļu jūs varat nobraukt daudz vairāk. Pakāpeniski automašīnu ražotāji ir pagarinājuši eļļas maiņas intervālus līdz 15 000 kilometriem, pēc tam līdz 20 000 un tagad pat līdz 30 000 kilometriem,” stāsta Inter Cars Latvija pārstāvis.
Viņš piebilst – “būtiski, ka šie standarti ir testēti braukšanai pa tā dēvēto ‘’autobāni”, kur motora darbība nepārtrauktā režīmā ir vienmērīga”, tādēļ, piemēram, Latvijas apstākļos tiek ieteikts veikt eļļas maiņu ik pēc 8 000 – 15 000 km atkarībā no braukšanas režīma. “Ikdienā stāvot daudz sastrēgumos, es ieteiktu mainīt eļļu pēc 8 000 -10 000 km, un šosejas režīmā līdz – 15 000 km, bet motoreļļas maiņu vajadzētu veikt vismaz reizi gadā,” piebilst J. Rumka.
Marķējumu neizpratne - ko nozīmē burts W
Nereti autovadītāju sarunās tiek minēts burts W marķējumam 5W-40 , taču īsti izpratnes, ko tas nozīmē – nav, tādēļ J. Rumka vieš skaidrību. “W apzīmē “Ziemu” (Winter). Motoreļļas viskozitāte ir atkarīga no temperatūras izmaiņām. Viena viskozitātes pakāpe attiecas tikai uz eļļas plūstamību, kad tā ir uzsildīta, bet kā ir tad, ja jums ir jāiedarbina automašīna aukstā ziemas rītā? Tad svarīga ir daudzpakāpju klasifikācija. Eļļa plūdīs lēnāk nekā tad, kad ir uzsildīta. Tāpēc šī viskozitātes pakāpe arī ir svarīga. Skaitlis pirms "W" norāda uz viskozitāti motora iedarbināšanas brīdī, bet skaitlis pēc "W" norāda uz viskozitāti motora darbības laikā, sasniedzot maksimālo darbošanās temperatūru,” stāsta Inter Cars Latvija pārstāvis.
Mīts par eļļas krāsu – vai tumša eļļa ir netīra un steidzami jāmaina?
Arī šo apgalvojumu eksperts izceļ kā vienu no izplatītākajiem mītiem. “Gluži pretēji! Deterģenta eļļa izkliedē sīkas daļiņas, kas var izraisīt dzinēja nosēdumus, šī eļļa notur nosēdumus suspensijā. Tādā veidā daļiņas nevar uzkrāties, tāpēc eļļa izskatās tumšāka,” skaidro J. Rumka.
Viņš piebilst, ka eļļa ir ierobežota attiecībā uz to, cik daudz šo daļiņu suspensijā tā var saturēt. “Galu galā tā ir jāmaina, kad tā kļūst piesātināta. Mainiet eļļu, kā norādīts jūsu automašīnas ražotāja ieteikumos, jo tās krāsa uz mērstieņa nekādā gadījumā nav pareizais rādītājs eļļas maiņas intervālam,” iesaka Inter Cars Latvija produktu vadības speciālists.
Vai motoreļļas nosēdumi uzlabo motora veiktspēju?
Šis nav mīts, bet patiesība. “Eļļas nosēdumi piešķir smērvielai tās tīrīšanas īpašības, kas palīdz saglabāt motoru tīru no nosēdumiem. Tās arī satur rūsas aizkavētājus, kas novērš koroziju, un satur nosēdumus, lai aizsargātu metāliskās virsmas. Turklāt tās uzlabo motoreļļas viskozitātes indeksu, kas norāda uz temperatūru diapazonu, kurā eļļa plūst pareizi caur motoru. Izmantojot pareizo motoreļļu jūsu transportlīdzeklim, ne tikai uzlabosies tā veiktspēja, bet arī novērsīs nepieciešamību veikt motora skalošanu,” skaidro J. Rumka.
Sintētiskā eļļa paredzēta vecākām automašīnām
Par šo apgalvojumu eksperts saka – tas ir vienlaikus gan mīts, gan patiesība. Proti. “25 gadus vecu un vecāku automašīnu dzinēju blīvēm, iespējams, nebūs pietiekami noturīgas sintētisko smērvielu nosēdumu mazgāšanas īpašības, un tas var izraisīt eļļas noplūdes. Šiem gados vecajiem transportlīdzekļiem ieteicams ievērot norādījumus un ieteikumus, kas atrodami automašīnas rokasgrāmatā. Vecākām automašīnām izmantojamās motoreļļas ir uz minerālas vai pus-sintētiskās bāzes ar nosēdumiem, kas ir pielāgotas, lai atbilstoši aizsargātu šos dzinējus,” skaidro J. Rumka.
Viņš piebilst, ka daudzas sintētiskās eļļas satur esterus, kas ir organiski savienojumi sajaukti ar spirtiem. “Šī konkrētā kombinācija arī var būt agresīva pret vecāko dzinēja blīvēm, kas var izraisīt blīvējumu nolietošanos un var izraisīt eļļas noplūdi,” viņš piebilst, vēlreiz akcentējot, ka vislabāk ir skatīt norādījumus par eļļas lietošanu, kas paredzēti tieši konkrētajam transportlīdzeklim.
'Pakāpeniski automašīnu ražotāji ir pagarinājuši eļļas maiņas intervālus...'
AUTORAŽOTĀJI! NEVIS auto servisi! Sen jau skaidrs ka tas viss ir lai pēc iespējās ātrak izdilst un noklapē tas motors un cilveki lūkotos pēc jauna, nevis dzīvotu uz to pašu veco.
Tapēc arī dīleris pie jaunas auto iegādes piedavā šos abnormālos 30 un pat 35tūkstošu intervālus, ka 'garantijas ietvarā' bezmakas tev nomainīs to eļļu, aizbildinoties, ka eļļa esot 'ūber super next gen longlife' 😂
Un ta galā tieši tāpēc automobīļi vairs uz ceļiem neturas 20+ gadus bet gan 10 un principā ir metami... (JA ARĪ MUSDIENU VĀCU MARKAS)
Jaunam auto realitatē vispār pirmā elļas ar filtriem(motorā un kārbā) maiņa vajadzētu būt jau pēc 3-5 tūkstošiem, jo tomēr viss vēl piedilst un gribi vai nē, veidojas metāla nosēdumi un tas ir normāli....
Bet te stāsta tik gāzē, brauc un nedomā! 😂 Jo pēc 5 gadi varēs atkal pirkt no mums to jaunāko modeli!
Drīz gan jau vispār stāstīs nez kādus ''zaļos'' pekstiņus un ka pie normalas ekspluatācijas, vispār motora eļļu nevajadzēs mainīt, jo to vnk nomarķēs, ka 'lifelong'
(gluži kā pirms ~15 gadi ar kārbas eļļām, tās autoražotāji efektīgi noreklamēja, kā mūžīgās, tīri lai kārbas spragtu ātrāk un joprojām ir cilvēki kas domā, ka kārbas eļļu nav jāmaina, pat ja autiņam ir 180..250 vai 300tūkstoši noskrējiens. = Priekškam? Tā tak esot 'mūžīgā!') 😂
Realitātē, pie mums pārsvarā mašīnas 20+ un desmitgadīgās neviens ārā nemet. Problēma nav eļļa, bet ka vairums ražotāji piedāvā lētos mazmotorus, kuriem ierobežots resurss. Ir daudz jauno dzinēji ,kas spējīgi vairāk ,kā pusmiljonu noripināt
Drīzak lielako daļu vainas es gribetu novelt uz īpasnieku. Cilveks ir slinks maita.... Priekškam viņam jaunā autiņā pa savu naudu mainīt eļļu pēc 10-15tūkstošiem, ja 'bez maksas' viņam nomainīs uz 20 vai 30 tūkstošiem... ;)
Esmu daudz sastapies ar mazmotoru litražām (1.3, 1.5, 1.6) gan bendž gan dīzelis, ja motoram ir sekots līdz pamata apkopēs un eļļa mainīta tad nav iemeslu kapēc tas nevarētu nobraukt 300..400tūkstošus. Un ļoti daudz 15+ g.v. eksemplāri arī turpina braukt....
Protams ja īpasnieks brauc ar to melno ūdeni jeb 'longlife' eļļu kopš auto dzimšanas, tad nav jabrīnas, ka auto pat 150/200tūkstošus ir grūti sasniegt jo motoram ir āmen... Bet ražotājs rausta plecus smīņājot, jo redz garantija ir līdz 100tūkstošiem.
Neesi spējīgs izlasīt visu ko te stāsta? Izlasīji ko tikai ražotājs iesaka.
Te iesaka: Latvijas apstākļos tiek ieteikts veikt eļļas maiņu ik pēc 8 000!!!!
Ir versija ka pēc 200-250 motorstundām, atkarībā no slodzes.
15000/70(vidējais ātrums ja pārsvarā ir arpus pilsētas)=215 motorstundas.
Arī tipa longlife iekšā diviem gadiem/30k, bet mainu ik gadu, nobraukums ap 12-15k gadā. Dīlers arī klusi atzīst ka tas ir labāk motoram ja taisies ar auto braukt pāri pa 5 gadi.
Pilnīgi piekrītu. Eļļa jāmaina ņemot vērā motorstundas. Jā, tieši tāpat, kā taktoriem. 215 stundas absolūts max.
Protams, ka auto servisi ir ieinteresēti kāst no klienta naudu par eļļas maiņu jo biežāk jo labāk. Īpaši visādi pelēkie ūķi, kuri ar to atrabotkas eļļu vēl ziemā apsilda savu angāru un pabaro savus meistarus un klientus ar smago metālu kokteili no dūmiem.
Sastrēgumu Latvijā praktiski vispār nav, tik cik mazliet Rīgas centrā, kur lielākā daļa brauc ar start-stop vai hibrīdiem. Tur sastrēgumā eļļa nenolietojas. Pāķi ar saviem vecajiem hlamiem pa centru braukāt atļauties nevar. Tā kā faktiski 15k ir Latvijas apstākļiem pilnīgi atbilstošs maiņas intervāls.
Un kas tu būtu? Misters Visums? 🤣 Izskatās, kā tavs intelekts ir lētākā aliņa līmenī.
Ja uz auto servisu ved lai nomainītu eļļu, tad varbūt tev automobīlis ir lieka prece?
Varbūt parasto spuldzi lai nomainītu un pieliet citus nepieciešamos šidrumus arī nepieciešams servisa pieraksts? 😅
Pie mājas tieši vakar savam rumakam nomainīju eļļu, 40min darbs no kuriem 20min attaisīju kapotu un tikmēr padzēru kafiju lai pietiekami atdziest eļļa jo tikko biju atbraucis no darba....
Nu daži auto ir tādi ka to lampiņu maiņu labāk būtu tā auto konstruktoram uzticēt. No personīgās pieredzes Renault Megane II.
Tieši tā, pat dažādi dīleri saka kā reizi 30tūkstošos var mierīgi mainīt. Pieredze no 2 vienādiem Nissan, ar līdzīgiem nobraukumiem, tikai ar dažādiem saimniekiem. Viens mainīja kā dīleris teica 30k km, un pēc CSDD datiem ar katru gadu izmeši palielinājās, bet otrs pirmo pie 5k un pārējās pie 10k km, un izmeši īpaši nemainījās, tā ir viena no lietām kas lika aizdomāties, protams ka tas kurš reizi 10k mainīja arī pats mainīja, ar 30k atstarpi pie dīlera kamēr garantija, bet otrs tik pie dīlera. Nezinu vai 50eur uz materiāliem nomaiņai ir tik lieli izdevumi lai taupītu, pie dīlera protams summas savādākas, un neizdevīgas.
Tās garās apkopes ir vajadzīgas citam mērķim. Arī mūsdienu auto iet tos pašus 500k, mainījusies attieksme, jaudas un ātrumi.
Iedot prātīgam cilvēkam mūsdienu auto un nobrauks tik cik vajag.
Visi, kas fano par vecajiem laikiem, ieskaties vēsturē, 1.0 vai 1.2, 1.4, 1.5 motora tilpums ir bijis visos laikos. Kāds veiksmīgāks, kāds ne tik veiksmīgs.