Motoreļļas kvalitāte un maiņas biežums samazinātiem dzinējiem 22

 

Foto: Publicitātes attēls

Total | 26.novembris 2021 15:46

Dzinēju samazināšana ir tendence, ko transportlīdzekļu ražotāji plaši īsteno jau daudzus gadus. Tas ir saistīts ar degvielas patēriņu un vietas optimizāciju zem pārsega, tāpat arī ar nepieciešamību ievērot arvien stingrākus izplūdes gāzu tīrības standartus.

Tomēr šīs parādības definīcija nav vienota. Tāpat ir vērts padomāt, vai samazināta izmēra dzinējiem ir nepieciešami atšķirīgi noteikumi attiecībā uz motoreļļas kvalitāti un nomaiņas biežumu.

Pretēji šķietamajam – samazināšanas definīcija nenozīmē uzstādīt “mazus dzinējus lielās automašīnās”. Samazināšana ir lielāka dzinēja aizstāšana ar mazāku, tādējādi efektīvāku dzinēju, kam ir līdzīgi vai labāki jaudas un griezes momenta parametri. Šāds dzinējs vienlaikus sasniedz labākus rezultātus degvielas patēriņa un izplūdes gāzu tīrības testos. Taču tas automātiski nenozīmē, ka tas būs mazs dzinējs, proti, tas nebūs 1.6 vai 1.8 litru dzinējs, kas pēc lieluma samazināšanas iegūst jaudu, ko iepriekš attīstīja dzinēji ar trīs litru vai lielāku tilpumu. Mūsdienās mērķis ir nodrošināt, lai dzinēji pie zemas slodzes būtu pēc iespējas ekonomiski un tie patērētu maz degvielas pie vidējas slodzes. Protams, samazināšana zināmā mērā ir saistīta arī ar dzinēja fizisko izmēru samazināšanu – vairākas lietas vienkārši tiek “saspiestas” mazākā vietā, kas ir redzams arī pārnesumu izvietojumā. Tas ļauj samazināt dzinēja svaru, kas netieši nozīmē mazāku degvielas patēriņu.

“Priekšaizdedze pie zemiem dzinēja apgriezieniem var notikt zema darba tilpuma dzinējos, kas aprīkoti ar turbokompresoriem un tiešo iesmidzināšanu (GTDi). Tas ir ļoti bīstami, jo var tikt bojāti gredzeni un virzuļi. Plaši pētījumi daudzos autobūves uzņēmumu pētniecības centros sadarbībā ar eļļu ražotājiem ir pierādījuši, ka atbilstošas kvalitātes, bāzes sastāva un piedevu eļļas izmantošana var samazināt vai pat novērst šo parādību. Pareiza eļļas izmantošana ir kļuvusi par galveno faktoru šāda veida dzinēju kalpošanas laikā. Jaunajiem dzinējiem ir “stingrāka” piegulšana un tie ir vairāk termiski noslogoti. Tāpēc ir nepieciešams izmantot zemas viskozitātes eļļu, piemēram, 0W-30, 0W-20 vai pat 0W-16,” skaidro Andžejs Hušatinskis (Andrzej Husiatyński), “Total Polska” tehniskās nodaļas vadītājs.

Runājot par papildus aprīkojumu, turbokompresors ir plaši izmantota komponente samazinātiem dzinējiem. Darbināts ar izplūdes gāzēm, tas palielina gaisa daudzumu, kas tiek piegādāts atsevišķi cilindriem. Pirms tam saspiestais gaiss tiek papildus atdzesēts ar starpdzesētāju. Pateicoties turbokompresoram, ir iespējams palielināt dzinēja jaudu ar mazāku darba tilpumu. Tās izmantošanas netiešā ietekme ir piedziņas īpašību izmaiņas, taču rezultātā rodas zemākas izplūdes gāzu emisijas. Turbokompresors tiek ieeļļots ar motoreļļu. Eļļā rotējošā turbīnas rata (rotora) apgriezieni sasniedz pat 200 000 apgriezienus minūtē. Šī iemesla dēļ turbokompresors ir pakļauts sliktai eļļas kvalitātei, piesārņojumam un pārkaršanai, kas parasti ir eļļas trūkuma (piemēram, eļļas noplūdes) rezultāts.

Ļoti svarīgi, lai šie dzinēji tiktu regulāri apkopti. Parasti to kalpošanas laiks tiek lēsts līdz 200–300 tūkstošu kilometru nobraukumam, kam papildus vajadzētu veikt regulāru apkopi, tostarp motora stāvokļa pārbaudi un eļļas maiņu. Tāpat ir jāievēro ražotāja norādījumi, ņemot vērā apstākļus, kādos tiek darbināts dzinējs.

“Mūsdienu eļļa ļauj nobraukt vairāk kilometru to nemainot, kas ir saistīts gan ar ekonomiju, gan arī ar ekoloģiju. Taču katrs ražotājs transportlīdzekļa rokasgrāmatā norāda, ka tas attiecas uz normāliem ekspluatācijas apstākļiem, piemēram, tā ir vienmērīga braukšana pa šoseju, bez pārmērīgas slodzes. Šādos apstākļos ir nemainīgs spiediens un nemainīga temperatūra. Savukārt smagos darba apstākļos šis nobraukuma intervāls līdz eļļas maiņai ir jāsaīsina. Tāpat  svarīgs ir dzinēja iedarbināšanas reižu skaits. Gadījumos, kad, piemēram, picu piegādātājam vai kurjeram nākas iedarbināt dzinēju 30–40 reizes dienā, eļļa ir vairāk noslogota. Tāpat ir nelabvēlīgi braukt nelielus attālumus vai stāvēt sastrēgumos, kas neļauj eļļai pareizi uzsilt, tādējādi aktivizējot piedevas un iztvaikojot degvielu,” skaidro Adams Klimeks (Adam Klimek), “TotalEnergies” eksperts.

 
Visi komentāri
 
Onsis 26.novembris 2021 16:42
4 4 Atbildēt

Tas ir tā, ka mašīna ar 3,0 litrīgo pie 100km/h motora apgriezieni ir 1200, bet 1,5 turbo tie ir 3000 rpm.

tātad motors izbeidzas 2x ātrāk.

:-) 26.novembris 2021 16:49
5 2 Atbildēt

Nu ne gluži 3000 rpm, bet 2000 rpm. 1.0 turbo būss 2500 rpm. Tik tiešām, mazie dzinēji, jeb līdz galam uzpumpētie, beidzas dauadz, daudz ātrāk.

Pļurkt 26.novembris 2021 16:52
2 0 Atbildēt

Tas 3 litri noripos vismaz 1/2 miljona km (dažs labs pat vairāk kā ļimaku), bet 1,5 turbo labi ja 250 t km!! Kaut gan pamatā sanāks 150 t km!!!

Krotow 26.novembris 2021 18:39
0 0 Atbildēt

No tiem auto vairums brauc 10 km dienā. No mājām strādājot, vēl mazāk. Bundža ātrāk sarūsēs kā 150K nobraukums iestāsies.

Pļurkt 27.novembris 2021 8:48
0 0 Atbildēt

Man bijušais klasesbiedrs ik gadu nobrauc 120 - 150 t km!!!

27.novembris 2021 9:19
0 0 Atbildēt

No sēdēšanas auto pakaļa plakana un mugura čupā

Pļurkt 28.novembris 2021 15:38
0 0 Atbildēt

Tev tas dirsu plēš??

Pļurkt 29.novembris 2021 19:29
0 0 Atbildēt

Dirsu tas plēš klasesbiedram

Laaciz 29.novembris 2021 16:14
0 0 Atbildēt

Kur var šitādas pasakas stāstīt? Man ar 1.0 pie 100 km/h zem 2k RPM.

jonj 26.novembris 2021 17:45
1 0 Atbildēt

Man rekords bez eļļas maiņas nobraucu 40000km(servisa atslēga iedegās) un bremžu klučus aizmugurei nomainīju pie 80000km. 90% braucieni pa šoseju.

viencexperc 26.novembris 2021 18:35
5 0 Atbildēt

vari vispār eļļu nemainīt. Uzliksi vēl lielāku rekordu.

progress 26.novembris 2021 18:38
0 1 Atbildēt

Jo shkjidraaka ellja, jo biezjaak jaamaina! Jaunajiem nemotoru auto to rekomendee ik pa 5000 km.

Skats no malas 29.novembris 2021 13:22
0 0 Atbildēt

Biezak jamaina saki? Logiski seconot jusu piedavajums liet mineralo ?

anoagask 26.novembris 2021 23:28
0 0 Atbildēt

"Tāpat svarīgs ir dzinēja iedarbināšanas reižu skaits. Gadījumos, kad, piemēram, picu piegādātājam vai kurjeram nākas iedarbināt dzinēju 30–40 reizes dienā, eļļa ir vairāk noslogota. "

pag, tiešām jāslēdz ārā start-stop??? kurš to būtu domājis

Pļurkt 27.novembris 2021 8:51
0 0 Atbildēt

Es esmu ievērojis, ka kurjerdienestu šoferi neslēdz ārā dzinēju, kamēr ienes preci ražotnē kur es strādāju!

Laikam tad degvielas pārtēriņš ir mazākais ļaunums!!

GTD2 27.novembris 2021 14:28
1 1 Atbildēt

neslēdz ārā nevis lai taupītu uz eļļas maiņu tas viņiem po, neslēdz jo tā ērtāk nevis startēt, tie ir pārsvarā dīzeļi kam tukšgaitā patēriņš stipri minimāls, un tāpat vēl atrod ko noliet no bākas un uzsist gaisā

650 27.novembris 2021 1:25
1 0 Atbildēt

Nenē, neslēdz ārā.Jā.Gan jau šodienas missisionāri pamatos jebkuru idiotismu.Šaubu nav, ka "tīrāka" vide rodas no tā, ka miljons motoros eļļa tiktu mainīta ik pa 5kkm, kādreiz poppulāro 30kkm vietā.

Uz katriem 30kkm (normāls gada nobraukums) pēc iepriekšējās šnites katrs miljons šo hlamu patērēja 5milj litru eļļas.Bet pie 5kkm intervāla tie patērēs jau 6x vairāk, tātad veselus 30milj litru, tas ir 30 000 tonnu.

Viens viduvējs vilciena sasstāvs (50 vagoni pa 60t) velk 3000 tonnu atrabotkas. Tātad gadā būs radušies veseli apaļi 10 vilciena sastāvi, iepriekšējo suuda 1,666 vietā...

Nekaunība,ekaononomija, ekakokoloģija unt demagoperdeoloģika sit augstu vilni, te vēl ir uz ko tiekties.Lohu (un Zinātnieku) skaits aug neapturamā ģeotermiski ģeometriskā progressijā.Jā.

progress 27.novembris 2021 8:41
0 0 Atbildēt

Pareekjini, kas Tev izdeviigaak, mainiit ellju ik pa 5 t km, vai motoru, ik pa 100 t km.! Katrs dara, kaa vinjam eertaak.

650 28.novembris 2021 13:48
1 0 Atbildēt

"Man" visizdevīgāk ir mainīt "kompromisa" kilometrāžā- ne pa 100, ne pa 5 un ne gluži arī pa 30.Vislabāk ir, kad pats lietotājs vispār saprot, ko viņš dara.Bet tas vairs nav izdevīgi nevienam- tāpēc ir visiem spēkiem no visām pusēm viņam jājauc galvu un pēc iespējas jāpavairo Lohu skaitu.

Lubrikants 27.novembris 2021 19:15
0 0 Atbildēt

Kā smērēs, tā ies!

Ivars. 29.novembris 2021 9:01
0 0 Atbildēt

W211 E200 2009 gads.

Eļļa Xado 504/507 229.51MB spec.

Uz tāfeles 600 000tk ātri būs...

Maiņa ik pēc 10 000 tk...automātiski mainu visus filtrus...gaisa, salona, eļļas (loģiski), degvielas....

Jā, sanāk cipariņš uz eļļu vien....bet nu

Pļurkt 29.novembris 2021 17:53
0 0 Atbildēt

Vai Tev (modernā) dzinēja (no kura ir izspiestas visas sulas jau pie 150 tkm) nomaina ik pēc 150 tkm būtu lētāka??

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Citi raksti
 

Izceltie raksti

Porsche pastāsta par jauno Macan

Vācijas sportisko luksusa automobiļu ražotājs atklājis informāciju par jauno Macan, kas tagad būs pieejams kā pilnībā elektrisks transportlīdzeklis, divās divmotoru pilnpiedziņas versijās. Lasīt vairāk

 

Arī pārāk lēna braukšana var radīt avārijas situācijas (+ VIDEO) 11

Satiksmes drošību veido daudz un dažādi aspekti. Viens no tādiem ir – cik droši vadām savu transportlīdzekli un cik labi iekļaujamies satiksmes plūsmā. Nereti no autovadītājiem dzirdamas sūdzības par citu satiksmes dalībnieku pārgalvīgu braukšanas stilu. Tomēr ir arī tādi, kas kopējā satiksmes plūsmā neiekļaujas, jo dažādu iemeslu dēļ brauc pārāk lēni. Arī šāds braukšanas stils var radīt neprognozējamas situācijas uz ceļa. Lasīt vairāk

 

Putas vai rezerves ritenis ? TV Autoziņu eksperiments (+VIDEO) 13

Modernajās vieglajās automašīnas vietas rezerves ritenim itin bieži nemaz nav, jo rats aizņem vietu un ir smags. Tomēr melnajā stundā tas noderētu. Tā uzskata arī Autoriepu Nama direktors Oskars Krampāns, kurš izrāda Autoziņām dažādus rezerves riteņu veidus. Populārākais ir pagaidu jeb mazais rezerves ritenis, tautā saukts par "desu" vai "tableti". Pagaidu rezerves ritenis ir kompromiss starp pilnvērtīgu riepu un vispār neko. Ar tādu drīkst braukt ne tālāk par 80 km un ne ātrāk kā 80 km/h. Pagaidu riepa ir ne vien mazāka, bet arī plānāka. Lasīt vairāk

 

Laika kapsula: sportiskais 1992.gada Volkswagen Polo Coupe GT ar tikai 716 km nobraukumu (+ FOTO) 6

Nīderlandē piedāvā lieliski saglabātu „laika kapsulu” – 1992.gada Volkswagen Polo Coupe GT, kas savā 32 gadus garajā mūžā nav nobraucis pat 1000 kilometrus. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti