Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator

Veiktie pētījumi dos iespēju īstenot efektīvus pasākumus ceļu satiksmes drošības uzlabošanai 23

 

Foto: iAuto.lv

Nozare.lv | 30.aprīlis 2024 12:03

Aprīļa beigās Satiksmes ministrijas (SM) rīkotajā Ceļu satiksmes drošības padomes domnīcā prezentēti četri pētījumi, kas veikti, lai analizētu situāciju, tostarp statistikas datus, un sniegtos priekšlikumus turpmāk izmantotu satiksmes drošības uzlabošanai.

Ceļu satiksmes drošības padome saskaņā ar Ceļu satiksmes drošības plānu 2021.-2027. gadam ir lēmusi par finansējuma piešķiršanu ne tikai dažādu ar ceļu satiksmes drošību saistītu informatīvu kampaņu un projektu īstenošanai, bet arī vairāku pētījumu veikšanai.

“Šādiem pētījumiem ir nozīmīga pievienotā vērtība, jo tie dod iespēju pieņemt datos balstītus lēmumus, gan izstrādājot normatīvo regulējumu, gan rīkojot pasākumus ceļu satiksmes drošības uzlabošanai. Pētījumu veikšanā iesaistīti jomas eksperti, ar satiksmi saistītas nevalstiskās organizācijas, kā arī izmantoti iestāžu statistiskie dati, tādējādi nodrošinot visaptverošu satiksmes jomā pārstāvēto pušu līdzdalību drošības veicināšanā un satiksmes negadījumu mazināšanā,” uzsver SM Sabiedriskā transporta pakalpojumu departamenta direktore Annija Novikova.

Pētījumu “Par drošas distances ievērošanu un apdzīšanas manevriem automobiļu plūsmā ārpus apdzīvotām vietām” izstrādāja, lai samazinātu ceļu satiksmes negadījumos bojāgājušo un smagi ievainoto skaitu. Lai to sasniegtu, ir ievērojami jāsamazina riskantu manevru skaits uz Latvijas autoceļiem. Atbilstoši Iekšlietu ministrijas (IeM) ceļu satiksmes negadījumu datubāzei laika periodā no 2017. līdz 2022. gadam uz Latvijas autoceļiem notikuši ap 8000 negadījumi ar vairāk nekā 19 000 personu iesaisti, kur kā galvenais iemesls minēts drošas distances neievērošana. Ievainoti 17 010 satiksmes dalībnieki, no tiem 34 ar smagiem ievainojumiem un viens bojāgājušais. Savukārt 832 sadursmēs ar pretī braucošu transportlīdzekli reģistrēti 45 bojāgājušie, 133 smagi ievainotie un 415 ievainotie. Pēc ekspertu vērtējuma nepareizas apdzīšanas manevri rada būtisku risku palielinājumu ceļu satiksmē. Pētījumu veica Rīgas Tehniskā universitāte (RTU), pamatojoties uz VAS “Ceļu satiksmes drošības direkcija” (CSDD), VSIA “Latvijas Valsts ceļi” (LVC) un Valsts policijas (VP) datiem.

Lai analizētu sakarības starp braukšanas ātrumu un ceļu satiksmes negadījumos bojāgājušo skaitu, tika veikts pētījumu “Par automobiļu plūsmas braukšanas ātruma ārpus apdzīvotām vietām izmaiņu saistību ar ceļu satiksmes drošību raksturojošiem elementiem”. To izstrādāja RTU kopā ar Transporta un sakaru institūtu (TSI), pamatojoties uz LVC datiem un IeM Informācijas centra apkopoto statistiku. Apmēram 30% ceļu satiksmes negadījumu cēlonis, kuros gājuši bojā satiksmes dalībnieki, ir bijis pārmērīgs vai neatbilstošs braukšanas ātrums. Statistiski noteikts, ka, samazinot vidējo ātrumu uz visiem Eiropas Savienības ceļiem par 1 km/h, gada laikā varētu izglābt vairāk nekā 2000 dzīvību.

Ar mērķi noskaidrot, kādi faktori visbiežāk ir izraisījuši vai ietekmējuši ceļu satiksmes negadījumus, kuros ir iesaistīti motociklisti, Latvijas Motokluba asociācija veica pētījumu “Ceļu satiksmes negadījumu, kuros ir iesaistīti motocikli, detalizēta izpēte”. Statistikas apkopošanai tika izmantoti IeM un CSDD dati, kā arī apdrošināšanas sabiedrību sniegtā informācija no biedrības “Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs” (LTAB) datubāzēm. Pētījums ir veikts galvenokārt balstoties uz respondentu – motociklistu vadītāju – aptaujas pamata, kas sniedz plašu priekšstatu par satiksmes drošības jautājumiem, kas skar motociklu vadītājus. Tajā ir identificētas arī braukšanas prasmes, kas vēl būtu jāapgūst motociklistiem, lai paaugstinātu savu drošību satiksmē. Tāpat pētījumā ir priekšlikumi kopējai satiksmes drošības uzlabošanai.

Savukārt pētījumu “Ainavas loma satiksmes drošībā un tās uzlabošanā” sadarbībā ar LVC veica Latvijas Biozinātņu un tehnoloģiju universitāte, lai izvērtētu ceļa ainavu tā saucamos “melnajos punktos” un sniegtu ieteikumus drošības uzlabošanai, izmantojot ainavas plānošanu.  

Finansējums pētījumiem piešķirts no apdrošināšanas līdzekļiem, ko apdrošinātāji ceļu satiksmes negadījumu novēršanas pasākumu veikšanai ieskaita LTAB kontā saskaņā ar Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas likumu. Pētījumi pieejami SM tīmekļvietnē.

 
Visi komentāri
 
Vernons 30.aprīlis 2024 12:28
2 8 Atbildēt

"Distances" vietā sen eksistē Strauja bremzēšana bez vajadzības! CSL 51. pants!

Brīdinājuma signāli un to lietošana? Klusums! STOP signāls vēl joprojām nav Brīdinājuma signāls!

Kā jāsamazina Ātrums? Par to nediskutē! 

Ar "Distanci" atceļ CSN būtību un policija to atbalsta un kultivē! Kur palika Likuma "Par policiju" 4. pants?  To sauc par noziedzīgu politiku ceļu satiksmē!

Sergejs 30.aprīlis 2024 13:02
6 5 Atbildēt

Un kā ir jāsamazina ātrums kad pretīm tavā joslā kāds izlec vai teiksim koks uz ceļa gāžās? 

 Un vai ierakstītā vēstule ar brīdinājumu aizmugurē esošam bampera ostītājam arī jāaizsūta pirms sākt bremzēt tādos gadijumos?

 3 auto 50-60 metros (pēc 100m stabiņiem spriežot) uz šosejas pie ~90km/h tas ir OK un priekšā esošās fūres pienākums ir visu garantēt diviem dundukiem kas tai uz bampera karājās?

Vernons 30.aprīlis 2024 13:20
2 6 Atbildēt

Tu kādreiz CSN pārlasi! Ir vēl arī CSN 106. punkts! Tu neesi pats ātrākais!

A 30.aprīlis 2024 13:21
4 1 Atbildēt

CSL 19.pants

Lai izpildītu 3 apakšpunktu, jāievēro distance.

Vernons 30.aprīlis 2024 13:25
1 7 Atbildēt

"Distance" neatceļ CSN! 3. punktā rakstīts "Tā", bet CSN nespēj pateikt visām situācijām "KĀ"!

Sāc ar CSN 57. punktu! Tur viss ir pateikts!

Sergejs 30.aprīlis 2024 13:53
5 1 Atbildēt

Toties pietiekama distance dod iespēju ar varbūtību 100-80% izvairīties no nepatikšanām.

 Un gribētos atbildes pēc būtības uz uzdotiem jautājumiem, nevis veco labo plati ar iecienītiem punktiem. It īpaši un trešo jautājumu, formātā "jā"vai "nē" būtu vēlams.

 Un jā, CSN nedod 100% rīcības plānu jebkurā situācijā, bet tomēr ir balstīti uz rūgtu pieredzi un veselo saprātu, uz ko arī būtu sava uzvedība uz ceļa jābalsta

Vernons 30.aprīlis 2024 14:32
1 7 Atbildēt

Distance ir vajadzīga, lai Tu to ceļu pietiekamā attālumā redzētu! Bet pie sadursmes vainīga Tava pakaļā un Tu! CSL 51. pants!!!

A 30.aprīlis 2024 14:06
5 0 Atbildēt

CSN 57. punkts neatceļ CSN 105. punktu. Ja masveidā neievēro CSN 105. punktu pat pēc tam, kad savlaicīgi ieslēgts virzienrādītājs, tad 57. nav iespējams izpildīt.

Vernons 30.aprīlis 2024 13:25
1 6 Atbildēt

Tas par CSL 3. Punktu!

:-) 29.maijs 2024 10:30
0 0 Atbildēt
ZZZZ 30.aprīlis 2024 12:49
5 0 Atbildēt

Re Vernon iespēja, būtu jāievieto a/m vēl viens pulkstenis, kas rādītu paātrinājumu/inerci bremzējot🙈 Kas ir strauja bremzēšana vieglajamP/kravas/motociklam rādītājs, kā viņu ievērot/nepārsniegt!

Vernons 30.aprīlis 2024 13:19
1 9 Atbildēt

Kad jāieslēdz virzienrādītajs?

Kas pirmais? Virziens vai STOP signāls?

Kāds stāvoklis joslā atbilst manevram?

Spogulī jākontrolē situācija!

Strauji bremzēt aizliegts!

Kad pēdējo reizi, Tev, nogāzās koks priekšā?

uupis 30.aprīlis 2024 13:48
5 2 Atbildēt

Izlasi 19. pantu - tur tev viss rakstīts!

Sergejs 30.aprīlis 2024 13:56
4 2 Atbildēt

Pārlasi noteikumus, it īpaši teikumu ar vārdu salikumu "strauji bremzēt". Tur, cik atceros, arī vārdu salikums "bez vajadzības" figurē.

Vernons 30.aprīlis 2024 14:28
2 8 Atbildēt

Galvenais nosacījums, lai Tu, es, un katrs no mums spētu to vajadzību dzīvē nodemonstrēt uz ceļa!

Sergejs 30.aprīlis 2024 13:59
4 2 Atbildēt

Par koku. 9vai da jebko citu kas pēkšņi un nekontrolēti uzrodas uz ceļa, tas pats stāvdrāzīsts no krūmiem).

 Dzīvoju un pārvietojos ārpus Rīgas, tā kā tieši braucot gāžās priekšā bija pasen, bet nogāztus pāri ceļam redzu ik pēc katras stipri vējainas dienas, citreiz apzāģētus, bet citreiz ar auto apcirstām galotnēm.

uupis 30.aprīlis 2024 13:50
8 2 Atbildēt

Dēļ tādiem vernoniem arī samazina braukšanas ātrumu visur!

Dēļ vernoniem, kuri nemāk braukt, jau tagad centrā ir mietiņi un 30 km/h!

A 30.aprīlis 2024 14:02
4 0 Atbildēt

CSN 57. punkts neatceļ CSN 105. punktu. Ja masveidā neievēro CSN 105. punktu pat pēc tam, kad savlaicīgi ieslēgts virzienrādītājs, tad 57. nav iespējams izpildīt.

Vernons 30.aprīlis 2024 14:26
2 10 Atbildēt

Masveidā neievēro 57., 70., 64., 104.4. punktu prasības! Par horizontālo apzīmējumu nerunājot!

Nu un kurš pateiks, kāpēc STOP signāls nav Brīdinājuma signāls? 35+ gadus!!!

uupis 30.aprīlis 2024 14:55
7 1 Atbildēt

Lasi 19. pantu! Tur ir irakstīts kāpēc STOP signāls nav Brīdinājuma signāls!

A 30.aprīlis 2024 16:18
5 0 Atbildēt

Vācijā par distances neievērošanu var uz 3 mēnešiem bez tiesībām palikt.

650 1.maijs 2024 14:11
2 0 Atbildēt

Kur diez no interneta nozuda pirms gadiem 7ņiem publicētais (tolaik publiski pieejamais,šeit vairākkārt pieminētais,tiešām dziļi apjomīgais un visnotaļ ticamais) Valsts Kontroles "pētījums" par "ilggadēji stratēģiskā satiksmes drošības uzlabošanas plāna" totālo ne-izpildi (izgāšanos) ? Kāds var to sameklēt? Kurš diez beigu beigās atbildēja/Par!??

Vai gadījumā (vispābā..) visi šie te skaļie saukļi, sensaciOnālie pētījumi un visvisādas eksotiskas ākcijas nebūtu kādu "atbildīgo" personu vai dienestu IKDIENAS pienākums? Kur vispār ir pa šo laiku veiktā (patiesā) uzskaite par csn cēloņiem?

ak 28.maijs 2024 7:56
3 0 Atbildēt

Biedējoši ir šie mistiskie satiksmes drošības pētījumi, kur, kā no raksta var noprast, ir tikai viens eksperts- sab transa pakalpojumu amatpersona (kādas vispār šai ir sakars ar satiksmes drošību kopumā). Un mūžīgās manipulācijas ar fizikas likumiem un matu skaldīšanas ap 0,5 km/st, neņemot vērā braukšanas prasmes kā tādas vispār. Biedējošais ir tas, ka liekas, ka aizliegs apdzīšanu kā manevru vispār, jeb pārkvalificēs par agresīvu braukšanu jebkuru apdzīšanu, kas, pie šāda samērā liela, nesaprotama lēnu braucēju daudzuma, braukšanu padarīs nebaudāmu tiem, kas grib un māk.

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Policija "ķer uz ātrumu", Waze brīdina (+ FOTO) 10

Šodien, 4.decembrī,13.00 pārvietojamā ātruma kontroles ierīce bija novietota netālu no Ziepniekkalna ielas un Ceraukstes ielas krustojuma, par ko čakli ziņoja arī Waze. Lasīt vairāk

 

Nepilni 37 000 eiro – Ford laiž klajā elektrisko Puma (+ FOTO) 5

Ford papildina Puma modeļu saimi ar pilnībā elektrisko Gen-E. Lasīt vairāk

 

TV AUTO ZIŅAS TESTĒ: Ko un par cik piedāvā jaunais Peugeot 5008? (+ VIDEO) 4

Jaunais Peugeot 5008 ir liels krosovers ar septiņām sēdvietām. Tā elektriskā versija e5008 sniedz iespēju 3+ ģimenēm saņemt pat 9000 eiro atbalstu automašīnas iegādei. Lasīt vairāk

 

Mierinājuma kvants. Autosportists izmēģina rāmāko sedanu tirgū(+ VIDEO) 2

Devītās paaudzes Toyota Camry iznāca 2023. gadā. Eiropu sedana modelis sasniedza tikai šī gada vasarā, un tiek tirgots tikai Baltijas valstīs, Čehijā, Slovākijā, Polijā un Ungārijā. Tātad vāciešiem, beļģiem un ziemeļvalstu pircējiem iespēja tikt pie jaunākā japāņu hibrīdsedana nespīd. Vai tādu automašīnu vajag mums, vaicājām DBS autoskolas direktoram, autosportistam un Latvijas Gada auto konkursa žūrijas biedram Jānim Vankam. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti