Būtiski pilnveidos OCTA Bonus-malus sistēmu 17

 
3.augusts 2009 10:56

Jau no šī gada 15.septembra transportlīdzekļu īpašnieku ērtībām OCTA apdrošināšanas risku izvērtēšanas sistēmu Bonus – malus nolemts būtiski pilnveidot. Izmaiņu rezultātā transportlīdzekļu īpašniekiem vairs nevajadzēs rakstīt iesniegumu apdrošinātājiem par riska klašu apvienošanu vai pārcelšanu – tas notiks automātiski -, turklāt viena īpašnieka vairākiem vienas kategorijas transportlīdzekļiem būs viena un tā pati riska klase.

Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs (LTAB) nolēma uzlabot Bonus – malus sistēmas administrēšanu, ņemot vērā autovadītāju ierosinājumus un nepieciešamību vienkāršot transportlīdzekļu klašu apvienošanu un pārcelšanu. Turpmāk Bonus – malus sistēma pilnībā darbosies automātiski.

Transportlīdzekļa un tā īpašnieka apdrošināšanas risku izvērtēšanas sistēma Bonus – malus darbojas jau vairāk kā trīs gadus un ir viens no kritērijiem, pēc kura apdrošinātājs vadās piemērojot konkrētajam transportlīdzeklim atlaides vai piemaksas OCTA polisei. Šajā sistēmā galvenie kritēriji, pēc kuriem tiek piemērota riska klase, ir transportlīdzekļa un tā īpašnieka apdrošināšanas vēsture – apdrošināšanas ilgums un regularitāte, kā arī izraisītie negadījumi.
 
Jaunā kārtība stāsies spēkā šī gada 15.septembrī. Jāņem vērā, ka transportlīdzekļa īpašnieka apdrošināšanas vēsture visiem viņam piederošajiem transportlīdzekļiem tiek vērtēta par pēdējiem vienpadsmit gadiem. Tas ļaus tiem transportlīdzekļu īpašniekiem, kas, savulaik nomainot transportlīdzekli, nebija veikuši riska klašu pārnešanu (līdz ar to iekļuvuši zemākā nekā pienācās riska klasē), pēc šī gada 15.septembra iekļūt augstākā Bonus – malus klasē, atgūstot savulaik uz jauno transportlīdzekli nepārnestās klases.

Viena riska klase viena īpašnieka visām automašīnām

Juris Stengrevics, LTAB valdes priekšsēdētājs: „Galvenais autoīpašnieku ieguvums no izmaiņām būs procedūras vienkāršošana: viena īpašnieka vienas kategorijas transportlīdzekļi iekļūs vienā riska klasē, pārdodot un nopērkot jaunu transportlīdzekli riska klases pārcelsies automātiski, iegādājoties jaunu transportlīdzekli papildus esošajam, tas iekļūs nevis sākumklasē, bet gan jau esošā transportlīdzekļa riska klasē.”

Līdz šim transportlīdzekļiem automātiski pārcēlās malus jeb paaugstināta (no 1.-5.) riska klases. No š.g. 15.septembra šādā automātiskā veidā no viena transportlīdzekļa uz nākamo pārcelsies arī bonus jeb pazemināta riska (no 6. – 17.)  klases.

Jaunā apdrošināšanas riska klases aprēķināšanas kārtība ļaus transportlīdzekļa īpašniekiem, vienlaikus iegādājoties vēl kādu transportlīdzekli, nezaudēt savu jau esošo Bonus – malus klasi. Ja līdz šim tas regulāri apdrošinājies, nav izraisījis ilgstošā laika posmā negadījumus, un sasniedzis, piemēram, augstāko iespējamo „17.” Bonus – malus riska klasi, tad arī jauniegādātais transportlīdzeklis iekļūs 17.klasē. Pēc līdzšinējā aprēķināšanas algoritma – otrai automašīnai būtu tikai 6.riska klase jeb sākumklase.

Sistēma vēl vairāk disciplinēs autovadītājus neizraisīt ceļu satiksmes negadījumus

Tai pat laikā, ja transportlīdzekļa īpašniekam pieder vairāki transportlīdzekļi, bet ar kādu no tiem tiks izraisīts negadījums, tad tas var ietekmēt visu piederošo transportlīdzekļu klasi, kas pazemināsies nevis vienam transportlīdzeklim, bet gan automātiski visiem vienādi.

Jaunā aprēķināšanas kārtība ietekmēs arī tos īpašniekus, ar kuru transportlīdzekli ir izraisīti ceļu satiksmes negadījumi un šī iemesla dēļ tie nokļuvuši paaugstināta riska klasēs –malus klasēs. Šajā gadījumā, ja pieder viens transportlīdzeklis ar malus klasi, iegādājoties vēl vienu tādas pašas kategorijas transportlīdzekli, abi transportlīdzekļi nokļūs vienādā malus klasē, kas nozīmē būtisku OCTA polises sadārdzinājumu.

J.Stengrevics: „Arī turpmāk svarīgi būt uzmanīgam un neizraisīt ceļu satiksmes negadījumus. Jo vairāk negadījumu izraisīti, jo lielāks risks iekļūt malus klasēs, kas nozīmēs daudz dārgāku OCTA prēmiju. Svarīgi izvērtēt, kam ļaujat vadīt savu  transportlīdzekli, jo jūsu apdrošināšanas vēsturē skaitās visi negadījumi, kas izraisīti ar jums piederošu transportlīdzekli, pat ja vadītājs bijusi cita persona.”

Par Bonus – malus

Saskaņā ar izmaiņām Bonus – malus (atlaide - piemaksa) klase tiks rēķināta attiecībā uz īpašnieku un tam piederošo transportlīdzekļu kategorijām. Sistēma sastāv no 17 riska klasēm – 7.-17.klasē esošajiem var tikt piemērots prēmijas samazinājums (bonus), 1.-5. – apdrošināšanas prēmijas piemaksa (malus), 6.klase ir sākumklase, kurā automātiski nokļūst auto īpašnieki, kas pirmo reizi noformē OCTA polisi sev piederošam transportlīdzeklim noteiktā kategorijā, kā arī tie, kam iepriekšējā bonus klase ir tikusi samazināta par vienu vai vairākiem ceļu satiksmes negadījumiem.

Sistēmas darbība ir centralizēta un pilnībā automātiska, kas nozīmē, ka transportlīdzekļu īpašniekiem tiks piemērotas vienādi augstas vai zemas Bonus – malus riska klases neatkarīgi no tā, kurā apdrošināšanas sabiedrībā tiks slēgts OCTA apdrošināšanas līgums. Atšķirsies tikai konkrētās sabiedrības piedāvātā polises cena, kā arī papildus piešķirtās atlaides, jo, lai arī Bonus – malus klase ir nozīmīgs OCTA polises cenu ietekmējošs faktors, tomēr ne vienīgais.

Par katru izraisīto ceļu satiksmes negadījumu, kurā konkrēta īpašnieka transportlīdzeklis atzīts par zaudējumus nodarījušo, transportlīdzekļa īpašnieks zaudē līdz šim ieņemto klasi attiecīgai transportlīdzekļu kategorijai. Klases tiek pārskatītas vienu reizi gadā – septembrī. Lai iekļūtu nākamajā klasē, attiecīgās kategorijas transportlīdzekļiem, kopš iepriekšējās klases paaugstināšanas vai iekļūšanas sākuma klasē, ir jābūt apdrošinātiem vismaz 275 dienas.

 
Visi komentāri
 
270133. viesis 3.augusts 2009 11:12
0 0 Atbildēt

Urā! Beidzot kaut kas saprātīgs. Un līdzjūtība tiem, kam "sliktā" klase ir piesieta kādam sētmalē pamestam žigulītim :)

270135. viesis 3.augusts 2009 11:35
0 0 Atbildēt

Gan jau kāds zemūdens akmenis ir paslēpts.

270138. viesis 3.augusts 2009 12:21
0 0 Atbildēt

Akmens ir tur, ka saskrapee kadam buferi ar savu auto un tagad arii tavam mocim klase lejaa vai otraadi. Un tas nozimee, cieniitais Stengrevica kungs, ka nevis brauks uzmaniigak, bet veel vairaak sarunaas uz vietas par siikam avarijaam... Jau tagad sanaak, ka visvairak punktus nonem par pirmo avariju, lai gan tas ir netaisnigi un degradee visu sistemas jeegu... Vajadzetu buut otraadi.. Ak jaa, aizmirsu uzrakstiit, sho sistemu tak apdroshinaataji sev taisa... :D

270139. viesis 3.augusts 2009 12:44
0 0 Atbildēt

"Tai pat laikā, ja transportlīdzekļa īpašniekam pieder vairāki transportlīdzekļi, bet ar kādu no tiem tiks izraisīts negadījums, tad tas var ietekmēt visu piederošo transportlīdzekļu klasi, kas pazemināsies nevis vienam transportlīdzeklim, bet gan automātiski visiem vienādi." - akmens ir šis. varu iedomāties, cik autonomas priecīgas par šo.

270141. viesis 3.augusts 2009 13:01
0 0 Atbildēt

Nez kā ar močiem?

270142. viesis 3.augusts 2009 13:49
0 0 Atbildēt

Viens no lielajiem akmeņiem palicis nemainīgs, jo ir ļoti izdevīgs apdirsinātājiem, ja ar 17 klasi saskrāpēsi kādam principialistam farkopu, tiksi pie 12 klases (-1/3), bet ja ar 6 klasi ielidosi stāvlaukumā un sasitīsi 10 autiņus, tiksi pie 4 klases (-1/3). Citiem vārdiem, jo ilgāk brauc bez negadījumiem, jo vairāk tev tiks atņemts, neskatoties uz negadījuma sekām. LTAB ir dziļi ******* negadījuma izvērtēšana, ka tik naudu ******* iebāzt varētu.

270143. viesis 3.augusts 2009 15:04
0 0 Atbildēt

To "recluse".

Nu LTAB ir biedŗiba. Tie nepārdod OCTA. Bet taisnība ir - jo augstākā klasē būsi, jo mazāk cietīsi no izraisīta negadījuma. Iekļūstot "4" klasē, tas nozīmēs, ka maksāsi par OCTA daudz, daudz dārgāk. Ja "12.klasē", tad cenas izmaiņas var būt ļoti minimālas.

270144. viesis 3.augusts 2009 16:44
0 0 Atbildēt

"270138. viesis. Akmens ir tur, ka saskrapee kadam buferi ar savu auto un tagad arii tavam mocim klase lejaa vai otraadi. "

Kopš kura laika auto un mocis ir vienā klasē? Un par nomas kantoriem - ja neesat pamanījuši, tad arī Bonus-Malus pieaugums ir kopējam apdrošināšanas termiņam. T.i. ja būsi apdrošinājis 3 auto, tad vienā gadā BM pacelsies uzreiz par trīs klasēm, nevis vienu.

Manuprāt solis pozitīvā virzienā, bet varēja jau uzreiz līdz galam - kādēļ vispār OCTA tiek piesaistīta mašīnai? Lai tak apdrošina vadītājus, un miers - gribēdams nepiesēdīsies diviem auto vienlaicīgi pie stūres.

270148. viesis 3.augusts 2009 17:30
0 0 Atbildēt

Seene:

"

Tai pat laikā, ja transportlīdzekļa īpašniekam pieder vairāki transportlīdzekļi, bet ar kādu no tiem tiks izraisīts negadījums, tad tas var ietekmēt visu piederošo transportlīdzekļu klasi, kas pazemināsies nevis vienam transportlīdzeklim, bet gan automātiski visiem vienādi.

"

Tad tas attiecas uz vienas klases vai dazhadas klases transporta lidzekliem ar vienu ipashanieku?

270150. viesis 3.augusts 2009 18:12
0 0 Atbildēt

anonīmajam lasītnepratējam "270143. viesis 03.08.2009 15:04"

Ja man ir 17 klase, tad man par vienu saskrāpētu bamperi, visiem maniem autiņiem automātiski būs pa 5 klasēm mazāk un tā būs 12 klase, bet ja viens tirliņš ar savu pirmo auto sasitīs lambo lupatās, viņam atņems tikai 2 klases un viņš pēc diviem gadiem par savu muļķību būs aizmirsis, bet man būs jāgaida 5 gadi. Sanāk, ka par vienu saskrāpētu bamperi 10 gados, tiec sodīts krietni smagāk par jaunajiem vadītājiem.

270151. viesis 3.augusts 2009 21:04
0 0 Atbildēt

Konkrēt jautājums - es braucu ar tēva mašīnu, gadu atpakaļ izraisīju avāriju. Vai tagad viņam bonus-malus klasi jau pavilks uz leju, vai arī visi šie noteikumi stāsies spēkā uz avārijām kas notiks nākotnē ?

270152. viesis 3.augusts 2009 21:06
0 0 Atbildēt

aizmirsu piebilst - tēvam ir divi auto un to ar kuru viņš brauc nav nekādu negadījumu bijis.

Turklāt , es nevis vienkārši braucu , bet skaitījos auto turētājs. Vai tik un tā bonus-malus piemēros auto ipašniekam ?

270153. viesis 3.augusts 2009 21:35
0 0 Atbildēt

klau, ja vēsture par 11 gadiem - tak ņems vērā reālās mašīnas, nevis iepriekšējās, jau pārrakstītās?

270154. viesis 3.augusts 2009 22:45
0 0 Atbildēt

270143. viesis 03.08.2009 15:04

To "recluse".

Nu LTAB ir biedŗiba. Tie nepārdod OCTA.

===

biedrība? wtf tu te perd? Latvijas Transportlīdzekļu apdirsinātāju BIROJS, kas ir visu šo rīkļurāvēju kopums.

270159. viesis 4.augusts 2009 8:33
0 0 Atbildēt

Teim, kas nezin:

Ja īpašumā būs vairāki vienas kategorijas TRL tad klase kāps par 1(vienu) visām vienādi, nevis par 3 uzreiz visām, kritīs gan savādāk, jo pie konkrēta TRL skaita par vienu CNSg klase var nemaz nekrist, pat palielināties.

Un tas ir normāli, ka esot augstā klasē, kritums ir par vairāk klasēm nekā esot piem. 6.

Tas tāpēc, ka normāla OCTA cena ir 6.klasei, bet visi kam ir virs saņem atlaidi, tātad ja jau dauzus gadus saņēmi atlaidi pie tam ar katru gadu lielāku, tas nozīmē, ka par vieni CSNg Tev ir jāsamazina atlaides līmenis straujāk nekā tiem, kuri OCTA pērk pa 6.klases cenu. Pie tam ja reiz esi augstā atlaižu klasē par vienu CSNg nenovelsies zem 6.klases tā ka atlaides tik un tā saņemsi tikai mazākas.

270163. viesis 4.augusts 2009 10:03
0 0 Atbildēt

270159. viesis 04.08.2009 08:33

Nav nekādas starpības starp negadījuma smagumu un octa klasi. Kamēr par saskrāpētu bamperi sodīs tāpat kā par iznīcinatiem pusmiljonu autiņiem, tikmēr tā sistēma atbalstīs vienošanos uz ielas, kas var pārtapt atklātā reketā.

Zinu gadījumu, kad par saskrāpētu spārnu vainīgai pusei nakamā octa palielinājās par ~200Ls, lai arī pēc ltab datiem šamam izmaksāti tikai 120Ls, sanak, ka par vienu *******u (15 gados) cilveks samaksās ~1tk Ls. Šamais to uzzinot pateica, ja zinātu par to labo sistēmu, brauktu pie bankomāta un maksatu skaidrā. Sistēmai ticēja cilvēks :)

270191. viesis 4.augusts 2009 15:23
0 0 Atbildēt

Ja Rīgas satiksmei pieder 100 autobusi, un teiksim reizi divās nedēļās kāds no šoferiem izraisa avāriju, tad pēc cik ilga laika visiem Rīgas satiksme autobusiem būs zemākā iespējamā BM klase? :))

Tavs komentārs
 
 

Pievienot bildi Pievienot video
 
 
Stingri aizliegts iAuto.lv publicētos materiālus izmantot, kopēt vai reproducēt citos interneta portālos, masu informācijas līdzekļos vai kā citādi rīkoties ar iAuto.lv publicētajiem materiāliem bez rakstiskas EON SIA atļaujas saņemšanas.

Izceltie raksti

Krievijas autotirgus “ķīnizācija”

Krievijas automobiļu tirgu pārņem Ķīnas autobūve, Krievijas ražotāji nespēj konkurēt ar lielā Austrumu kaimiņa piedāvājumu. Lasīt vairāk

 

TV AUTO ZIŅAS TESTĒ: Visu laiku labākais VW Passat? (+VIDEO) 12

Jaunais Volkswagen Passat bija un ir gada gaidītākais D segmenta modelis, kas turpmāk būs tikai universāļa izpildījumā. Pats galvenais, ka jaunais Passat būs ļoti “gardi” aprīkots un tas lieliski brauks. Lasīt vairāk

 

TV AUTO ZIŅAS TESTĒ: Izmēģinām jauno Toyota C-HR PHEV (+VIDEO) 1

Jaunais Toyota C-HR ir lielāks, greznāks un jaudīgāks par iepriekšējo, turklāt tagad tam ir arī lādējamā hibrīda versija. TV Autoziņām bija izdevība iepazīties ar šo C-HR modeli testa braucienos Francijā. Lasīt vairāk

 

Šis hibrīds nav tas hibrīds. Kā atšķiras elektrificētie auto? (+VIDEO) 2

Daudzzīmolu auto dīleris Autohalle tagad saucas Auto Bassadone. Šoreiz sadarbībā ar AB servisa tehnisko speciālistu Edgaru Lulli salīdzināsim trīs veidu pašuzlādes hibrīdus - Opel mikrohibrīdu, Alfa Romeo vieglo jeb mild hybrid kā arī pavisam īstu Hyundai pašuzlādes hibrīdu. Lasīt vairāk

 
 

Lasītākie raksti

Jaunie raksti