Kā liecina Zviedrijas Nacionālais Ceļa un transporta pētījumu institūta statistikas dati, satiksmes negadījumi melnā ledus dēļ notiek četras reizes biežāk kā slapju ceļu dēļ un divas reizes biežāk kā sniegotu ceļu dēļ.
Temperatūras svārstību dēļ pie zemes temperatūra lielākoties naktīs un agri no rītiem izveidojas plāna, neredzama ledus kārtiņa – melnais ledus.
<seesam>Melnais ledus lielākoties veidojas lietus un miglas gadījumā, temperatūrai saglabājoties zem nulles grādiem. Šādos apstākļos ūdens uz ceļa virsmas piesalst, izveidojot plānu ledus kārtiņu. Lielākoties melnais ledus veidojas siltākos periodos. Šādos apstākļos nereti autovadītāji zaudē uzmanību, jo pēc braukšanas pa sniegotiem ceļiem, melnais ledus netiek ievērots. Ja vadot automašīnu, pēkšņi rodas sajūta, ka tā slīd, tas nozīmē, ka ceļa virsma ir apledojusi un ļoti slidena – norāda Renault Braukšanas Skolas direktors. Iespējams, ka tieši melnais ledus ir viens no bīstamākajiem apstākļiem uz ceļa.
Galvenie principi, kas jāatceras, nokļūstot uz melnā ledus, ir samazināt braukšanas ātrumu, vairākkārt saraustīti nospiest bremžu pedāli un izvairīties no asiem manevriem. Tomēr fizikas likumi ir neapstrīdami – ziemas riepas ir obligātas šajā periodā, un tās palielina drošību, tomēr tās nepasargā no automašīnas saslīdēšanas. Automašīna, kas saslīdējusi uz melnā ledus, vairāk nav automašīna, bet gan smags objekts, kas slīd neparedzamā virzienā ar nenoteiktu apstāšanās vietu. Šāda situācija rada draudus ne tikai autovadītājam, bet arī citiem ceļu satiksmes dalībniekiem un gājējiem – pat tiem, kas atrodas ceļa malā vai transporta pieturvietās. Tieši tāpēc, nokļūstot uz melnā ledus, vajadzētu saglabāt papildus uzmanību – brīdina Renault Braukšanas Skolas instruktori.
Ko darīt, ja automašīna saslīd? Ja aizmugurējie riteņi zaudē saķeri ar ceļa virsmu, nepieciešams sagriezt stūri pretējā virzienā sānslīdei. Nekādā gadījumā nedrīkst nospiest bremžu pedāli, jo tas sānslīdi tikai palielinās. Ja saķeri ar ceļa virsmu zaudē priekšējie riteņi, noņemiet kāju no gāzes pedāļa, iztaisnojiet stūri un centieties panākt automašīnas iztaisnošanos.
Nedaudz vieglāka situācija ir gadījumā, ja automašīna aprīkota ar ABS. Šādā situācijā autovadītājiem ir jāizvairās no riteņu nobloķēšanās, kas izraisītu slīdēšanu. Lai gan automašīnām, kas aprīkotas ar ABS, ir īsāka apstāšanās distance, jāņem, vērā, ka pat šādas tehnikas nepasargās jūs no negadījuma, ja neievērosiet atbilstošu braukšanas ātrumu. Tāpēc ir ļoti svarīgi ievērot laika un ceļa apstākļiem atbilstošu braukšanas ātrumu.
Renault pārstāvniecība Baltijā
" Lai gan automašīnām, kas aprīkotas ar ABS, ir īsāka apstāšanās distance"... kā tad, kā tad... it sevišķi uz grantenes vai ar radzēm pa ledu!